Jump to content

Lyngør-Mandal, disse havnene/stedene må man ikke gå forbi!

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Ja hvilke er det?

Legger en "sørlandet sommer 2015" plan. Begrensninger: 38 fot, 18 meter høy, 1 meter dyp. Foretrekker longside fjell/svai. Ungene og kona elsker uthavner, og hater gjestehavner. Jeg er litt mer fleksibel men bestemmer selvsagt ikke noe som helst :-/ Vi er nok mer "ut mot havet" en "inn i fjæra" på en måte. Dvs heller seile åpne strekk enn å snirkle oss rundt i trange farvann sammen med 1001 båter.

Målet er Sjøsanden i Mandal som vi seilte til når jeg var liten guttunge på tidlig 70 tall. Ønsker at egne unger skal oppleve noe av det samme.

Noen forslag til uthavner og steder som ikke må seiles forbi? Gjerne småplasser/uthavner. Fasiliteter (vann, diesel, strøm, butikk osv) spiller ingen rolle men gjør ikke noe heller

Spennende tråd. Hadde vært kjekt om folk la inn et bilde eller to av stedene de anbefaler :)

-som utflytta Mandalitt, 25 år siden, så var det en skjelden god opplevelse å komme tilbake til Mandal i voksen alder, i fjor sommer. Kom dit dagen etter skalldyrfestivalen, og roen hadde senket seg over byen. Det var deilig å vasse i vannet bortetter Sjøsanden, om oppbretta bukseben og skoa i hånda, en sensommers kveld. Forøvrig ligger de fineste strendene videre vest for Sjøsanden. Men det er en hemmelighet.

Ja hvilke er det?

Legger en "sørlandet sommer 2015" plan. Begrensninger: 38 fot, 18 meter høy, 1 meter dyp. Foretrekker longside fjell/svai. Ungene og kona elsker uthavner, og hater gjestehavner. Jeg er litt mer fleksibel men bestemmer selvsagt ikke noe som helst :-/ Vi er nok mer "ut mot havet" en "inn i fjæra" på en måte. Dvs heller seile åpne strekk enn å snirkle oss rundt i trange farvann sammen med 1001 båter.

Ny båt Pinkvin? Dimensjonene du oppga får meg til å tenke katamaran eller noe med senkekjøl.

Som en sa over, det er tusenvis av herlige steder, så nøyer meg i første omgang med en i begynnelsen av området du oppga.

risholmene utenfor Sandøya S av Lyngør.

bilde

Close up

bilde

Inn fra vest. Kan ligge longside i sundet. På østsiden av lagunen er det en fin strand/ grundtområde mellom svabergene som unger digger.

Skagerrak er et rett utenfor øya.

Var der mye barndommen. Husker vi tok jolla ut til raet/ moreneryggen utenfor og fisket på kveldene.

bilde

bilde

På vei ut av lagunen mot V her.

Var bare innom og kikket denne gangen.

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#

Forøvrig ligger de fineste strendene videre vest for Sjøsanden. Men det er en hemmelighet.

Har lagt inn brygga i bukta nord på Aspholmen som mulig plass pluss svaimulighet i fjorden vest for Aspholmen. Bruker flybfoto fra gulesider når jeg kikker på mulige plasser så de fine strendene har jeg lagt merke til ;-)

Ja hvilke er det?

Målet er Sjøsanden i Mandal som vi seilte til når jeg var liten guttunge på tidlig 70 tall. Ønsker at egne unger skal oppleve noe av det samme.

Noen forslag til uthavner og steder som ikke må seiles forbi? Gjerne småplasser/uthavner. Fasiliteter (vann, diesel, strøm, butikk osv) spiller ingen rolle men gjør ikke noe heller

Jaja. Enkelte skifter båt ofte :smiley: 18 meter høg og 1 meter djup, det må vel vere ein katte det? Draumebåten min er 40 fot med senkemast og hevekjøl. Vi har mange bruer på vestlandet :lol: Gjerne dekkshus i tillegg så er eg fornøgd :thumbsup:

Ved Homborsund fyr, som ligger på Store Grønningen. Der ligger noen små lave øyer, rett på utsiden av Homborøya.

Øyene Hove Kalvøy,Fluholmen og Dannevik Kalvøy. Man kjører ut i mellom de tre Grønning øyene og Homborøya.

Svinger så 90 grader SB og kjører så bort mellom Fluholmen og Hove Kalvøy. Gjerne helt bort til Dannevik Kalvøy.

Er usikker på dybden, men veldig dypt er det ikke. Er en "godværshavn" mange kjører forbi.

bilde

Litt lenger vest ligger Auesøya og Sokken.

En perle for mindre barn. Lagune med strand og langgrunt innerst.

Må ankre opp litt lenger ute. Mange år siden vi var der, så litt usikker på hvordan det

vil være med seilbåt.

bilde

Redigert av SoBo (see edit history)

Spennende tråd. Hadde vært kjekt om folk la inn et bilde eller to av stedene de anbefaler :)

-som utflytta Mandalitt, 25 år siden, så var det en skjelden god opplevelse å komme tilbake til Mandal i voksen alder, i fjor sommer. Kom dit dagen etter skalldyrfestivalen, og roen hadde senket seg over byen. Det var deilig å vasse i vannet bortetter Sjøsanden, om oppbretta bukseben og skoa i hånda, en sensommers kveld. Forøvrig ligger de fineste strendene videre vest for Sjøsanden. Men det er en hemmelighet.

hmm Lordens, kanelstranda ,trappestranda , storbeanken,verdens ende og lillebanken , samt dynamitten..flotte plasser.

Mine trakter dette, og det området jeg regner med å befinne meg i neste sommer bare jeg får båtplass til Prelude.

Lyngør selvsagt, best før fellesferien, da er der mulig å få plass ved gjestebrygge til Brodersen.

Aakvågbukta like innenfor, en eks-kollega inviterte meg dit i forfjor, kom aldri dit men det skal være en fin uthavn også for seilbåter.

Skinnfelltangen ved østre utløpet av Tromøysund, grunt, men dersom du ikke stikker dypere enn 1 m bør det gå bra. Perle.

Merdø, selvsagt. Verdens fineste øy, nesten kriminelt å dra forbi.

Ryvingen, mellom Arendal og Grimstad. Fin uthavn i godvær. Hadde noen vidunderlige morgener i sjekta der på 70-tallet.

Valøyene, Hampholmsundet og Maløya i Grimstads skjærgård, dessuten er Grimstad en veldig fin by med fin gjestehavn. Og min base...

Videre vestover er jeg ikke så kjent, men regner med å bli det neste år.

Guest Avmønstret#

Fint å gå fra Olavsundet til verftet i NyHellesund for softis på den nye stien over heia.

Olavsund og Ny Hellesund er prikket inn, har noen vage minner rundt Ny- og Gamle Hellesund fra barndommen. Den stien fra Olavsund, går den over Kapelløya eller Helgøya? Og det er da en kiosk i enden av stien? :-) Softice er god motivasjon for ungene ;-)

Ved Homborsund fyr, som ligger på Store Grønningen. Der ligger noen små lave øyer, rett på utsiden av Homborøya.

Øyene Hove Kalvøy,Fluholmen og Dannevik Kalvøy. Man kjører ut i mellom de tre Grønning øyene og Homborøya.

Svinger så 90 grader SB og kjører så bort mellom Fluholmen og Hove Kalvøy. Gjerne helt bort til Dannevik Kalvøy.

Er usikker på dybden, men veldig dypt er det ikke. Er en "godværshavn" mange kjører forbi.

bilde

Litt lenger vest ligger Auesøya og Sokken.

En perle for mindre barn. Lagune med strand og langgrunt innerst.

Må ankre opp litt lenger ute. Mange år siden vi var der, så litt usikker på hvordan det

vil være med seilbåt.

bilde

Hombrosund har jeg lagt inn som en plass vi må kikke innom, og med den uthavnen du beskriver ved Kalvøyen som alternativ plass hvis været er fint osv. Det er markert en svaiplass der i kartet ser jeg. Om været er bra er vel fyret grei jolleavstand også. Ser ut som en fin plass.

hmm Lordens, kanelstranda ,trappestranda , storbeanken,verdens ende og lillebanken , samt dynamitten..flotte plasser.

Har prikket inn brygga på Aspholmen og evt. svai i nærheten så derfra er Lordens, Kanelstranda, Store/Lillebanken og Sjøsanden innen grei jolleavstand. Med så kort avstand til Sjøsanden kan gjestehavna også være et greit alternativ i Mandal, om det ikke er fullstendig kaos der da. Uansett vanskelig å bytte gjestehavn mot morgenbad fra båt på svai utenfor nydelige sandstrender. :-)

Mine trakter dette, og det området jeg regner med å befinne meg i neste sommer bare jeg får båtplass til Prelude.

Lyngør selvsagt, best før fellesferien, da er der mulig å få plass ved gjestebrygge til Brodersen.

Aakvågbukta like innenfor, en eks-kollega inviterte meg dit i forfjor, kom aldri dit men det skal være en fin uthavn også for seilbåter.

Skinnfelltangen ved østre utløpet av Tromøysund, grunt, men dersom du ikke stikker dypere enn 1 m bør det gå bra. Perle.

Merdø, selvsagt. Verdens fineste øy, nesten kriminelt å dra forbi.

Ryvingen, mellom Arendal og Grimstad. Fin uthavn i godvær. Hadde noen vidunderlige morgener i sjekta der på 70-tallet.

Valøyene, Hampholmsundet og Maløya i Grimstads skjærgård, dessuten er Grimstad en veldig fin by med fin gjestehavn. Og min base...

Videre vestover er jeg ikke så kjent, men regner med å bli det neste år.

Vi hadde grådig tilfeldig flaks for et par år siden og gle rett inn til ledig plass hos Brodersen på Lyngør. Fin plass men vi var, med vår 28 fot snekke fra 70 tallet åpenbart til irritasjon for gjester med store båter som svermet som fluer rundt brygga. Vi ble spurt av dama som tok avgift om vi ikke snart skulle gå.... noe som gjorde at vi som trassige unger sporenstreks bestemte oss for å bli liggende over natta ;-). Lå også en natt ute i Spekbukta sør på Lyngøy. Grei plass å ligge, fint å gå tur ut mot utsiden av øya og bade i sjøen der, når været tillater det.

Skinnfelltangen og Merdø er på lista. Ryvingen osv skal jeg sjekke nærmere, takk for tipsene!

Du går fra Olavsundet. Stien går fra toppen av geressletta helt sør på Kapelløya omentrent der man mener kapellet sto.

900 meter sti med fine broer over dype kløfter leder deg til det gamle verftet vest i Hellesund. Der har Trond Moi resturant og utsalg av softis.

Utenfor resturanten er det fortøyningsbåser med rød/grønt skilt for å vise om gjester kan fortøye der.

Ligger en flytebrygge også der

Mons

Guest Avmønstret#

tips. prøv flyfoto på finn.no mye skarpere og bedre bilder

Varierer litt. Fordelen med bildene på Gulesider er at det er ett yrende båtliv på de. Såvidt jeg kan se er det de samme bildene som er oppgitt å komme fra Eniro når jeg bruker Locus på padda. Har funnet mange longside osv plasser vha de bildene. I uthavner jeg ikke har vært før har jeg prikket inn longsideplasser fra bildene over på kartet (i Locus så er det bare å trykke på en "knapp" for å bytte mellom flyfoto og kart), noe som har vært til veldig god hjelp mange ganger. Men noen ganger kan folk ha vært litt "for lommekjente". En gang jeg la til longside i grumsevannet på Hvaler (null sikt i sjøen) kunne dattera mi stå bunn halvannen meter foran båten.... hadde en plan om å gå lengre inn og snu før jeg la til, men prøvde heldigvis aldri... så alt må jo følges med en viss kritisk sans.

Du går fra Olavsundet. Stien går fra toppen av geressletta helt sør på Kapelløya omentrent der man mener kapellet sto.

900 meter sti med fine broer over dype kløfter leder deg til det gamle verftet vest i Hellesund. Der har Trond Moi resturant og utsalg av softis.

Utenfor resturanten er det fortøyningsbåser med rød/grønt skilt for å vise om gjester kan fortøye der.

Ligger en flytebrygge også der

Ah, husker det fra programmet på NRK, der hvor de også gjorde en oljetank om til noe osv. Da er det vel også muligheter for en utepils tenker jeg :-)

Vi var ifra Langesund til Søgne i sommer, og fikk noen flotte nye plasser på listen vår.

Vi har jo 2 små barn og for oss så avgjør det litt valg av plass.

Men rett utenfor Lillesand der blindleia begynner omtrent så lå vi i den vika som heter hestholmbukta, dette var kanskje favoritten på turen..
Så var vi på ytre maløya ved grimstad her var det også flott.

Så besøkte vi stokken Den på østsiden med lange bryggene.

Også var vi innom Campingplassen i Søgne åros camping sitt nye bryggeanlegg som var veldig bra, og en drøm for barna, ett deilig avbrekk..

Ellers så er det mange andre plasser, men disse var våre favoritter i år.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Her er det første stedet jeg vil nevne: Stokksundet. Riktignok er det et svært populært sted, men det er ikke så rart, tatt i betraktning den gode havna og det artige landskapet både i sundet og på Stokken.

bilde

Man kommer østfra over Kvåsefjorden, inn fjorden mellom Torsøya og Stangvarden - denne fjorden heter altså RANDØYFJORDEN, ikke Randøysundet, slik det står i kartet. Ved Mannevikodden nærmer man seg Stokken, og kan gå inn både sør og nord for Søndre Stokkholmen.

bilde

De sorte strekene er landstigningsbrygger - sandstrender og sletter både i sørenden og nordenden - de røde er bratte knauser der det er vanlig at større båter fortøyer. Det er tallrike fortøyningsbolter i hele sundet, satt ned av Parkvesenet i Kristiansand - og et par riktig gamle ringer fra 1800-tallet sør i sundet, på Stokken.

(På den lille holmen rett nord for den nordre grønne pila, pleide det ofte å ligge sjø-reisende ("sjøfanter"). I vinterkvelder med kramsnø hendte det at dævelunger fra land rodde ut, snek seg over holmen, og kastet svære snøballer ned i fantenes ovnspipe i skøyta. Så flyktet guttungene i rosjekta si, mens fantene kom bannende og svertende ut for å ta dem. Guttungene kan være glad fantene ikke greide det!)

Lengre vest er det andre gode landingplasser - kommer tilbake senere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...