Jump to content

Oppgradering av Raymarine C80 med radar

JørgenL

Recommended Posts

Hei,

Vet det finnes uttalige tråder, forhandlerinfo og googleartikler, men henvender mef likevel til forumet da mye forvirring foreligger :-)

Vurderer å oppgradere min Raymarine C80 med radar til ny kartplotter og kart. Det råder stor forvirring rundt alle de nye modellene og tilbehør, men ønsker en pakke som alle andre med mest for pengene på en noe begrenset lommebok. Føler jeg får ulik info og svar fra forhandlere.

Mine spørsmål;

1) Kan eksisterende radar benyttes på ny type c/e serie? (Usikker på hvilken modelltype raymarine jeg har, annet enn at den fungerer fint på min c80)

2) Forskjellen mellom c- og e- serie er kun touch? (Ikke påvirket av vanntemp,wifi/bluetooth osv?)

3) Kan eksisterende givere/svinger benyttes i båten? Eller må nytt monteres her?

Jeg vurderer å kjøpe en c95 med brakett fra c80>nye c-/e-serie, vil jeg trenge andre overganger? Varianten som heter c/e97 er med ekkolodd, betyr dette at ekkolodd følger med eller bare at den er klargjort/innganger for dette? Benytter ikke båten for fiske, og ser kanskje ikke dette som nødvendig?

Er det dumt å ikke velge en kartplotter med touch? Plasseringen gjør at jeg tror knapper vil benyttes enklest. Hvilke karttype er anbefalt av forumet? Bruker sørlandskysten og mulig en tur langs svenskekysten og kanskje en svipptur til skagen, liker likevel gode funksjoner godt - men kjekt å ha funksjoner kan begrenses av lommeboken om det er mest "tøys" å ha.

Innspill, erfaringer og fakta mottas med stor takk - snart ny sesong!

Jeg hadde tenkt og kjøpe nye C serien, men endte med og kjøpe A125 pga den er mer moderne enn C.

Raskere prosessor og touch. Største poenget var ar de kommer til og slutte med nye oppgraderinger på

C serien.

Akkurat nå er det en innbyttekampanje på Raymarine, hvor du betaler nesten ikke noe for å få med ny radar.

Kjøpte på mjosservice.no

I og med jeg skal ha denne på fb, sjekket jeg ikke om eksisterende radar fungerer RD 218. Den er koblet til nede.

Vi sees!

Hei,

Jeg har E80 utstyr i båten og måtte skifte radarantennen fra den gamle C-modellen jeg hadde. Slik jeg forstod det kan ikke denne modellen radarantenne brukes på den aller nyeste Raymarine modellen heller. Det beste du gjør er å sende spørsmålene dine direkte til importøren. De gir deg svar. Hvis du vil beholde radaren på eget display så tror jeg jeg har et liggende som du kan få.

Ingen grunn til å spørre importøren om analog radar, jeg har gitt korrekt informasjon i posten over. C Classic var den siste Raymarine modell som bare kunne bruke analog radar. E Classic er den første Raymarine MFD som støttet digital radar, men den støttet også analog radar. De neste modellene som kom ut, C & E Wide, støttet bare digital radar og det er situasjonen også for alle nyere Raymarine MFDer.

Raymarine Lighthouse grensesnittet egner seg ikke noe særlig for ren knappbetjening, vil derfor ikke anbefale c serien, e serien derimoteet bra valg siden den har både knapper og touch.

Siden du ikke kan gjenbruke radar bør du vurdere alternativer til Raymarine også. Ta en tur på Sjøen for Alle og prøv brukerinterfacet på de forskjellige merkene. Kjøp det du synes har det beste brukergrensesnittet, funksjonelt er alt fra de store leverandørene bra i dag.

Jeg mener Simrad NSS Evo2 er det beste på markedet akkurat nå. Før båtmessa vil Garmin ha 74xx serien klar og Lowrance HDS Gen3. Så da har du tre alternativer i tillegg til Raymarine a og e seriene å kikke på.

Redigert av abbor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...