Jump to content

Båtførerprøven -> Er det berre en vits, eller?

Kapteinbåt

Recommended Posts

Båtførerprøven er ingen vits eller unyttig.

Har man bestått prøven har man nyttig basiskunnskap man trenger på sjøen, selv om man bare har et 1 dags kurs.

Føler man i ettertid av bestått eksamen at man burde kunne mere å er det jo bare og lese eller ta D5L.

Folk flest er ansvarsfulle og opparbeider seg / innhenter nødvendig kompetanse for og ferdes på sjøen.

roger-jo, skrev den 29 Dec 2014 - 20:31:snapback.png

GPS eller VHF kan strykes.

En båt uten kompass og et kart har ikke noe på sjøen og gjøre.

Og en bør vite lære seg bårens fart ved visse omdreininger.

Det hender at tåka bare kommer.

Tja - eg var med på ein tur, eg antar det var på 60-tallet, vi var eit par timar vestom landet med liner, då skodda kom.

Pappa, som skulle vera skipper, gjekk med sakte fart - eg har inntrykk av den vei nasa peiker. Det skjæret som han ville unngå, blei funne, heldigvis med so lite fart at båten ikkje tok skade. Til alt hell var det fløande sjø, so det tok berre ca 3 timer før vi kom oss laus, men det gjekk enno eindel tid før skodda letta sopass at vi fann veien heim.

Og - store under "skipperen" kjøpte kompass!

So ein båt uten kart og kompass har vel ingenting på sjøen å gjera, der er eg enig,

Båtførerprøven er ingen vits eller unyttig.

Har man bestått prøven har man nyttig basiskunnskap man trenger på sjøen, selv om man bare har et 1 dags kurs.

Helt enig. Det som irriterer MEG er at den er obligatorisk. Helt urimelig at staten skal pålegge noen en opplæring som ikke kan forventes å redusere personskade eller død. Og ja: jeg og min familie har tatt BP. Og ja: jeg hadde utbytte av kurset. Men det berettiger ikke et pålegg om et "kjekt-å-ha-kurs".

Kva hjelpemiddler er tillatt ved eksamen? Ingenting eller fritt fram med alt mellom himmel og jord?

Kun vanlige skrivesaker, passer, linjal og kalkulator er tillatte hjelpemidler, sammen med et kart som man får utdelt.

Dette står helt klart i retningslinjene for båtførerprøven - og man skal altså IKKE ha med lærebøker, notater eller andre "hand outs".

Det er en kjent sak at dette praktiseres noe ulikt, spesielt der hvor man kombinerer et kort båtførerkurs med en "bestått-garanti" :saint: :saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tja hva mener eg om "båtførerprøven"?

Har aldri sett så mye tullinger på sjøen som gir faen i regler og ikke tar hensyn til andre. Har ulykkes-statistikken gått ned? Tviler sterkt...

Nei dette er bare et pengesug uten noen som helst virkning. Lær unga å bruke båt fra de er små, og drit i slike geni-løsninger som en prøve.

Oppdragelse er det pengesterke jippoer trenger...

Redigert av jerognal (see edit history)

Helt enig. Det som irriterer MEG er at den er obligatorisk. Helt urimelig at staten skal pålegge noen en opplæring som i

kke kan forventes å redusere personskade eller død.

Just presis :thumbsup:

Det viktigste er å føre båten, men bevares. De som holder på med opplæring ønsker naturligvis at det blir påbudt, eller hur Poseidon :giggle::newyearsign:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

..... De som holder på med opplæring ønsker naturligvis at det blir påbudt, eller hur Poseidon :giggle::newyearsign:

Ja, du tror kanskje det .... ?

Men der ber jeg om å bli trodd på at så ikke er tilfelle.

Derfor sier jeg ofte, spesielt til dem som først spør etter prisen og deretter hvorfor vi ikke driver med helgekurs: "Hvis du bare er ute etter å kjøpe deg en lapp, da bør du gå et annet sted. Men hvis du virkelig er ute etter å lære noe som du har bruk for, da er du kommet riktig sted!"

Derfor forsøker jeg heller aldri å konkurrere på pris eller et minimum antall timer. Jeg satser alt på at kursene våre skal bli så gode at det legges merke til og at deltagerne anbefaler oss videre. Til nå har denne strategien vært en fulltreffer og jeg har flere forespørsler og kursaktivitet enn jeg rekker over, spesielt når jeg selv er "pensjonist under opplæring".

Noe av det kjekkeste med å holde på slik som jeg gjør er nettopp de mange fine tilbakemeldingene, spesielt på de praksisturene som vi legger inn i alle kurs.

:newyearsign: til deg også!

Jeg har stor respekt for kurs du holder :thumbsup:

Hovedpoenget mitt er at praktisk navigering, er viktigere enn teori........ )

Dette er sikkert lands fokusert. I Oslo og Akershus er det største problemet at folk ikke klarer å mestre båten og legge til kai, da hjelper det lite med teori eller båtførerprøven ;-)

Det tror jeg du er enig i om du er båtmann, fremfor folk i båt... :wink:

Redigert av CB. (see edit history)

Jeg har stor respekt for kurs du holder :thumbsup:

.....

I Oslo og Akershus er det største problemet at folk ikke klarer å mestre båten og legge til kai, da hjelper det lite med teori eller båtførerprøven ;-)

Det tror jeg du er enig i om du er båtmann, fremfor folk i båt... :wink:

Hvor stort problemet måtte være i Oslo og Akershus kjenner jeg lite til, men jeg vet iallefall at når kursdeltagerne står i styrehuset på POSEIDON II og får legge til, da koser de seg stort.

Det er slett ikke alle som er like stødige når de skal til kais med over 100 tonn stål, men vi velger alltid solide kaier til slike øvelser.

Da går det stort sett bra - og går det ikke bra, så lærer man noe av det også :giggle:

Ja, en lærer av feil, trist du gjorde den utbrent tabben :giggle:

Problemet er nok størst i verdens navle, dessverre men fint at du forteller hvor problemet ligger, Akershus, hehe :lol:

Vi er vel enige om at "fysisk" lærdommer er bedre enn teoretisk navigering være seg lillebåt, pinnebåt eller motorbåt :giggle: .

Har full respekt for deg P men kunne nå ikke dy meg :newyearsign: hehe

Tja - eg var med på ein tur, eg antar det var på 60-tallet, vi var eit par timar vestom landet med liner, då skodda kom.

So ein båt uten kart og kompass har vel ingenting på sjøen å gjera, der er eg enig,

Litt forksjell på om man er to timer ute på havet eller innaskjærs på en godværsdag midt på sommeren med en båttetthey som gjør at man nesten kan gå tørrskodd fra holme til holme etter mitt syn. Man må ikke være hjernekirurg for å ta en Paracet ved hodepine vet du.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Litt forksjell på om man er to timer ute på havet eller innaskjærs på en godværsdag midt på sommeren med en båttetthey som gjør at man nesten kan gå tørrskodd fra holme til holme etter mitt syn. Man må ikke være hjernekirurg for å ta en Paracet ved hodepine vet du.

Tja - eg meiner no at ein skal beherska alle forhold på ein god måte, for å vera båtførar.

Forøvrig må det seiast at eg var ikkje skipper på omtalte tur, og han som var, hadde meininger som var ikkje flyttbare.

Tja - eg meiner no at ein skal beherska alle forhold på ein god måte, for å vera båtførar.

Ja, all den tid båtførerbeviset gir rett til å føre båt opp til 15 meter, i alle slags vær, mørke og dagslys så burde det være en selvfølge at båtførerpensum og båtførerprøven reflekterte dette.

Jeg kan ikke helt se for meg at man skulle forenkle kravene til førerkort for bil med begrunnelse at man bare kjører en ganske liten bil, kun på steder hvor man er kjent og kun i dagslys .... :confused: :confused:

• 4 uker senere...

Trist historie trådstarter kommer med, jeg blir faktisk ganske sjokkert over at det finnes aktører som tilbyr Båtførerprøven som 6 timers kurs!

Jeg har selv holdt en rekke kurs til Båtførerprøven, for noen år tilbake. Vi opererte den gangen med 6 kurskvelder av 3 timer. Jeg synes det gav bra med tid, både til gjennomgang av pensum og spørsmål og diskusjoner fra elevene. Ved en anledning kjørte jeg kurset som helgekurs. Vi hadde samme timetall, men det ble likevel mye mer intensivt, mer pugging og mindre vekt på læring og refleksjon. Intensivkurset var sikkert greit nok for de med mye båterfaring fra før, som hadde knagger å henge læringen på. Men de som ikke var båtvante tror jeg lærte akkurat nok til å stå på prøven, og glemte det meste dagen etter. Jeg kommer iallfall aldri til å holde et helgekrs igjen.

Til diskusjonen om hvor nyttig eller unyttig pensum til Båtførerprøven er, så er min mening at det er en ganske god balanse i innholdet. Ja man kan godt si at det er noe overdreven vekt på klassisk navigasjon, samtidig som man trenger å kunne noe den dagen plotteren går fyken og tåka kommer. Man kan gjerne ønske seg krav om praktisk opplæring, men det ville vært utrolig krevende å etablere, med egnede båter, sertifiseringskrav mv. Jeg tror man skal innse at man for å bli en god båtfører må regne med mange, lange timer med egen trening og erfaring, og trolig en og annen tabbe også, men et Båtførerkurs (av god kvalitet) gir et godt startpunkt for å forstå noen av de utfordringer man vil møte.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Jeg tok intensivkurs for halvannet år siden eller så. Jeg nevner med engang at jeg bor i fjæra, noe samtlige kursdeltagere gjorde.

Kurset starta 0800 og slutta 1700.

Kursleder åpnet kurset med spm: Hvem har erfaring med båt? Joda, vi hadde allemann vært borti emnet, og vel så det.

Kort fortalt så ble kurset holdt uten nevneverdige feil for min del. Alle på kurset var enige om at det var greit! Vi gikk innom alle punkt i boka, det eneste som var litt "vanskelig" for min del var: Nord, sør, øst og vestmerket. Disse har jeg ikke helt kontroll på den dag i dag. Men ellers var det greit.. Vi "kunne" liksom det meste, dog noe rusten lærdom kanskje.

.. Og disse knutene..? Kjæære vene.. Navnene kan jeg ikke, men har aldri mista en båt (eller skip for den del) grunnet knuter.. OG. de har vært greie å løsne, det finnes navn på de, men hva den enkelte heter..???

Jeg føler det var akkurat passe for å føre de båter jeg har ført siden 10-årsalderen. Både 17` bår med 40hk påhengs og 42` fiskeskøyte.

Det kommer nok litt an på hva du har i blodet fra før dette. Men om jeg hadde vært grønn så hadde det ikke vært tilstrekkelig! Langt ifra! Men for min, og våres del, så var det helt kurrant.

Jeg har lest på denne prøven i vinter og jeg har hatt som fokus å lære noe, ikke bare bestå for å bestå (er født før 1980 så trenger den jo ikke). De tingene jeg ikke har forstått har jeg lest om igjen og om igjen til jeg har forstått. I morgen skal jeg ta et par kurstimer for praktisk øving, og så ta prøven. Bestå kommer jeg nok til å gjøre, men det er egentlig sekundert. Jeg har lært masse om signaler, vikeplikt, sikkerhet, staker og merker. Er masse bra i denne prøven men jeg er enig i at man burde få mer praksis i båtføring som mangler. Man kan jo oppgradere til ICC. Denne prøven har også en praktisk bit og jeg tenker kanskje jeg skal oppgradere til ICC, i det minste for motorbåt. Vet ikke hva som kreves av seilerkunnskaper, der er jeg ganske blank, men jeg ser at ICC er en verdi.

I sommer blir det fokus på trening på å kontrollere båten, for hele familien. Sakte fart og masse tolmodighet er nok oppskrifta.

Personlig er jeg glad jeg kjøpte en bok, har lest den flere ganger, tatt prøvetester for repitisjon og lest på nytt. Dette kombinert med vilje til å faktisk forstå hva jeg leser gjør at jeg har lært mye. :) :thumbsup:

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Forstår jeg det rett kan jeg med D5L føre båt ( intil 24m.) i liten og stor kystfart.

Bestått båtførerprøve gir rett til å føre norsk fritidsbåt med inntil 15,00 meters lengde, ubegrenset motorkraft, ubegrenset hastighet, World wide, døgnet rundt hele året.

Så skall en til Østkysten av Sverige med D5L må en ha Båtførerbevis også????

Jeg kan ikke se at roger-jo har fått svar på det lite logiske i at båtførerprøven gir deg rett til world-wide fart, mens D5L, med sitt større navigasjonspensum bare gir deg fartsområde rundt norges kyst.

Når jeg skulle håndtere "Omvendt" bøyesystem (IALA B i USA og Canada), missvisning på opptil 30°, diverse spesielle lanterne-kombinasjoner i den engelske kanal, tidevannstrømmer på 5-6 knop osv. på vår tur rundt i verden, var jeg veldig glad for at jeg hadde fått skikkelig gjennomgang i pensumet til det som før het Fritidsbåtskipper, nå erstattet av D5L og ikke bare hadde hatt båtførerprøven. Disse temaene er sikkert dekket i båtførerprøven også, men neppe like godt som i D5L.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...