Jump to content

Båtførerprøven -> Er det berre en vits, eller?


Kapteinbåt

Recommended Posts

Tok intensivkurs på båtførerprøven tidligere i år. Eg føler dette var dei mest vekkasta pengane eg nokon gong har brukt. Besto prøven. jada, men var like klok etter kurset som eg var før eg tok kurset...

 

For det første, kursleder var kraftig forsinket til kurset, uten at avslutningen vart forskyvd tilsvarende, ikkje nok materiell til alle deltakere (forhåndspåmelding), spørsmål frå deltakere vart "blankt avvist" med begrunnesle "vi har ikkje tid til spørsmål", ikkje utfyllende forklaring til noko som helst.

Alle pkt som var tatt med i opplæringen var det som vi fekk på prøven, osv

 

Kursdeltakere var frå ca 14 til 60år.

 

Eg meldte meg på kurs hovedsaklig for å få båtførerbeviset, samt opplæring i navigering, sjøkart, osv... Årsaken til at eg tok intensivkurset var jo for at det passet veldig bra det tidspunktet.

 

Hadde eg visst dette hadde eg heller tatt nettkurs og spart endel penger og garantert bedre nytteverdi...

 

Er det slik det foregår elles i landet? Isåfall er jo heile greia berre en vits....

 

Vurderer å ta Kystskipper sertifikatet når man først er igang:)

Redigert av Kapteinbåt (see edit history)
Link to post

Her roter du i et vepsebol .....
Det finnes nok dessverre en del "båtførerkurs" av den typen som du viser til, ofte omreisende "kursholdere" som bare er ute etter å tjene penger. De kjører opplegg med alt på en helg, i verste fall "alt-på-en-dag-med-100%-bestått-garanti" :nonod:

Heldigvis finnes det fortsatt noen som gjør det på gamlemåten, med kurs som går over flere kvelder, med god tid til spørsmål, praktiske øvelser og kartseilas. Noen av oss har sogar praksis ombord i båt som en selvfølgelig del av kurset og der får vi alltid svært gode tilbakemeldinger!

 

Den første gruppen møter et marked hos dem som bare vil "kjøpe seg en lapp", men vi andre satser på de kursdeltagerne som også vil LÆRE noe av kurset :thumbsup:

Nå har sjøfartsdirektoratet nettopp revidert båtførerpensum og med hjelp fra oss som holder seriøse kurs laget flere hundre nye spørsmål til den nye båtførerprøven. Forhåpentlig kan dette legge en demper på de verste sjarlatanene .....

 

- - - -

Når det gjelder "Kystskipper" så er det et fullstendig utgått begrep. Nå heter det D5L-fritidsskipper og det ligger på et helt annet nivå, selv om det finnes en del kreative sjeler som har laget "short cuts" og snarveier også der. Men D5L-skolene er under tilsyn og må bestå revisjoner fra sjøfartsdirektoratet, så der er det noe bedre.
D5L-læreplanen er forøvrig også under oppdatering og den nye planen ligger nå ute til høring.
Se en egen tråd her på baatplassen.


Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Selv hadde jeg et kveldskurs over to dager med eksamen den siste timen på dag to. Var vel totalt rundt sju timer pluss den timen vi hadde til rådighet på eksamen.

Synes også det gikk ganske fort, men opplevde det som matnyttig og fikk noen aha-opplevelser under kursets gang.

 

På eksamen opplevde jeg også å få et par spørsmål som vi ikke hadde vært gjennom på kurset, men med sunn fornuft og det at jeg hadde lest meg opp på endel ting før kurset, så gikk det bra.

 

Kurset jeg var på ble holdt av en som det virket som utelukkende hadde erfaring fra seilbåt, og jeg synes derfor han gikk veldig lemfeldig gjennom de mer motorbåtrelaterte emnene.

 

Men summa summarium var jeg vel relativt fornøyd - og bestod uten problemer. Men jeg hadde vel forventet meg litt mer. Og en praktisk del ville vært en stor fordel.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Selv hadde jeg et kveldskurs over to dager med eksamen den siste timen på dag to. Var vel totalt rundt sju timer pluss den timen vi hadde til rådighet på eksamen.

 

....Og en praktisk del ville vært en stor fordel.

 

Anbefalingen fra sjøfartsdirektoratet har lenge vært "Minst 20 timer, for ungdommer minst 24 timer".

Dette timetallet bygger på den stoffmengden som skal gjennomgåes på en ordentlig måte ut fra gjeldende læreplan.

Den reviderte læreplanen, som nå skal innføres vil trenge noen flere timer, men det gjenstår å se hva "kreative" kursholdere vil gjøre - og hva Norsk Test og Sjøfartsdirektoratet vil gjøre for å følge opp og kontrollere det som skjer ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg tok selv "undervisning" på nett, lånte bok gratis på biblioteket. Lastet ned app'er og tok tester, noterte meg spørsmålene som ble feil og fant deretter forklaringen på hvorfor jeg hadde svart feil.

 

Tok så eksamen (faktisk hos Poseidon :)). Følte jeg fikk mye ut av dette, men det avhenger nok i hvor mye du bruker av tid selv.

 

Enda en stund til båtsesong, så du får lese litt på egenhånd frem til båten går på vannet Kapteinbåt :)

Link to post

...... Tok så eksamen (faktisk hos Poseidon :)). Følte jeg fikk mye ut av dette, men det avhenger nok i hvor mye du bruker av tid selv. ....

 

Ja, jeg har ganske mange som stikker innom for å avlegge prøven, ofte etter å ha lest på egenhånd eller gått et eller annet nettkurs. Når de ringer for å avtale tid pleier jeg å komme med en liten "advarsel" om at når det gjelder enkeltkandidater som har lest selv eller vært med på noen mer eller mindre verdiløse "nettkurs" så ligger strykprosenten på ca 50. Jeg ber dem derfor innstendig om å forberede seg litt ekstra grundig for å slippe å bruke tid og penger på flere prøver.

 

Noen tar advarselen på alvor og klarer seg godt, men strykprosenten er fortsatt ca 50, sammenlignet med nesten 0 på de som går ordentlige kurs, med tid til å bearbeide stoffet grundig.

 

Forskjellen blir enda mer markert når den nye båtførerprøven kommer igang fra våren av :saint: :saint: :saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

 

Ja, det finnes dessverre litt for mange av den sorten.

Kan du ta bryderiet med å sende meg en IM med navnet på kursholder/arrangør?

.... eller legge det ut her til skrekk og advarsel :saint:

http://maritimkompetanse.net/ Resultat av intensivkurs kjem vel egentlig an på evnen til instruktør å lære ifra seg og antall deltakere. Regner med maritim kompetanse har mange intruktører rundt om. No er det vel slik at jo fleire deltakere, jo fleire spørsmål dukker opp og da bør man jo ta en pust i bakken å svare på desse. Mange lurer ofte på det samme. Så dårlig tid har man ikkje på kurs!

 

Når man har forhåndspåmelding til slike kurs, så veit man jo maks antall deltakere som evt kjem på kurs, og da kan man jo i det minste forlange at dei stiller med nok læremateriell til alle. Her måtte vi dele på kart, parallellforskyvere, etc,

 

Eg skal ikkje fraråde nokon å ta kurs hos dei, men ville egentlig med denne tråden vite om kva praksisen er elles i landet. Føler etter dette kurset at det ikkje var verd pengane kurset kostet. Skal no også ta VHF sertifikatet, men det blir ikkje hos Maritim!

Redigert av Kapteinbåt (see edit history)
Link to post

Hej

Det låter skrämmande att det kan gå till på detta sätt. Jag har varit kursledare för förarintyg som det heter i Sverige i mer än 10 år. När jag började hade vi 12 kvällar med 3 timmar varje kväll, det tyckte jag var bra. Nu har man dragit ner till 10 kvällar med 3 timmar, det fungerar om man inte är för många på kursen annars blir det ont om tid. Då ingår provförrättning och båtpraktik.

 

Själv kör jag båtpraktik en kväll så att det hinner bli mörkt. Jag får inte hålla förhören själv, det måste vara en annan provförrättare. Att på en dag lära ut något vettigt är helt omöjligt, möjligen tala om vad man bör kunna.

 

Vi som lärare skall ju ha tid att berätta om egna erfarenheter med allt som hör båtlivet till. Alla mina elever har klarat provet och ingen har sagt att kursen varit för lång.

 

Hälsningar Ove

Link to post

Hej

Det låter skrämmande att det kan gå till på detta sätt. ....

 

Det er langt verre enn som så Ove T!

 

For å få et norsk båtførerbevis behøver man ikke å ha vært ombord i en båt.

Man behøver strengt tatt ikke å ha sett en båt.

 

Som jeg av og til sier, halvt i spøk: man kan sitte i sofaen uten armer og ben, trykke på PC'en med nesen og bestå båtførerprøven. Bestått båtførerprøve gir rett til å føre norsk fritidsbåt med inntil 15,00 meters lengde, ubegrenset motorkraft, ubegrenset hastighet, World wide, døgnet rundt hele året.

 

Etter min ringe forstand har dette svært lite med sikkerhet å gjøre og det er uforståelig at sjøfartsdirektoratet lar dette passere, år etter år, år etter år ..... :lipseal: :lipseal: :lipseal:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Forstår jeg det rett kan jeg med D5L føre båt ( intil 24m.) i liten og stor kystfart.

Bestått båtførerprøve gir rett til å føre norsk fritidsbåt med inntil 15,00 meters lengde, ubegrenset motorkraft, ubegrenset hastighet, World wide, døgnet rundt hele året.

Så skall en til Østkysten av Sverige med D5L må en ha Båtførerbevis også????

"""Du må ha bestått fritidskippereksamen D5L fra et kurssenter som er godkjent av Sjøfartsdirektoratet. Kurset skal dekke den teoretiske og praktiske opplæringen som kreves for å føre et fritidsfartøy i stor kystfart (inntil 20 nautiske mil av grunnlinjen, pluss området mellom Lindesnes - Limfjordens vestmunning og Karlskrona - Svinemünde).

Liten kystfart: Fart på den norske kyst, hvor skipet passerer åpne havstrekninger på over 25 nautiske mil, samt alle innenfor liggende farvann, dog slik at skipet aldri befinner seg lenger utenfor kysten enn 20 nautiske mil av grunnlinjen. Farvannet rundt Stadlandet regnes som liten kystfart.

Stor kystfart: Fart i liten kystfart, samt fart på svenske, danske og tyske farvann østenfor en linje Lindesnes-Limfjordens vestmunning til en linje Karlskrona-Svinemünde."""

 

Bestått båtførerprøve gir rett til å føre norsk fritidsbåt med inntil 15,00 meters lengde, ubegrenset motorkraft, ubegrenset hastighet, World wide, døgnet rundt hele året.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Må si meg veldig enig i trådstarter.

Dagens kurs er en vits. Når en vet hvilke rettigheter sertifikatet gir..

Gikk på et kurs, som var av gjennomsnitt kvalitet.

Alt for mye komplisert navigasjon, som er uvesentlig for fritidsbåt fører.

Ingen praksis.

Så på bilder for å gjenkjenne knuter. Hadde vel vert bedre å brukt tid på å lære to knuter? I praksis.

Var en tysker på kurset, som hadde kjøpt ei 28 fot tre-sjekte. Hadde aldri vært i liten båt. Kunne ikke kjøre båt. Tenkte, det måtte bli bra med sertifikat.

Han greide kurset med glans, men tror ikke han ble en trygg og god båtfører. Noe som han søkte.

Link to post

 

For å få et norsk båtførerbevis behøver man ikke å ha vært ombord i en båt.

Man behøver strengt tatt ikke å ha sett en båt.

...

 

 

Nå har jeg stor respekt for Poseidon. Både det han skriver ellers her og ryktet han har opparbeidet seg innen båtutdanning. Men jeg er litt uenig i fremstillingen her.

 

Norge har tross alt en enormt stort kompetansemiljø når det gjelder fritidsbåt. Mange vokser opp med båt i familien. Jeg kjøpte meg seilbåt for noen år siden uten å kunne så veldig mye om seiling, men jeg tok med et par karer som er drevne regattaseilere (den eine var formann i sin seilforening) og seilte båten hjem fra Oslo til Bergen. Etter den turen hadde jeg lært mer enn hvilken som helst kurs kunne gi meg. Jeg er så pass gammel at jeg ikke trenger Båtførerprøve, men jeg tok den likevel. Jeg er interessert i navigasjon og sikkerhet. Jeg kjøpte meg boka og leste den og tok eksamen som privatist. Jeg fikk omtrent alt rett. Er man interessert og har miljøet rundt seg går som oftest helt fint med å tilegne seg den kompetansen man trenger.

 

Selvfølgelig gjelder dette ikke alle - og da er det bra å ha gode båtskoler som Poseidon som et fantastisk tilbud. Men å gjør dette obligatorisk er overkill. Mange, kanskje de fleste, klarer seg helt fint selv. Folk har tross alt ansvar for sine egne handlinger og må kunne vurdere sin kompetanse selv uten at staten skal detailstyre all kompetanseerverv. (Selv om det er selvfølgeglig litt kjekt når man driver båtskole :wink: ).

 

Alt det som er skreven om sjarlatanene som driver "kurs" av elendig kvalitet er jeg hjertens enig i. Disse burde stoppes. Men ikke ved å gjøre det vanskeligere for folk flest eller detailstyre hvordan man tilegner seg kunnskap men ved å sertifisiere aktørene i båtkursmarkedet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

 

..... Men jeg er litt uenig i fremstillingen her. .....

 

Ja, det må du gjerne være og jeg vet at det er spissformulert for å få frem poenget/galskapen.

For det er nemlig akkurat slik at man ikke engang trenger å ha satt sine ben ombord i en båt for å få de rettigheter som opplistes.

 

Jeg er enig i mange av de momentene som du trekker frem og der har jeg en annen spissformulering som brukes: "Det virker som om alle nordmenn er født i en båt, med ski på beina!"

 

Mange av oss var så heldige at vi hadde bestefedre, fedre, onkler og andre som lærte oss forsvarlig og fornuftig bruk av båt fra vi var ganske små. Det begynte med joller, fortsatte i robåter, motorbåter, seilbåter, kort sagt alt som fløt og oppgaver og ansvar vokste med alder og visdom.

 

Men langt fra alle har vært så heldige og da finnes det ganske mye, som man knapt tenker over, som ikke kom inn "med morsmelken", men som godt kan læres. Da kan et fornuftig og praktisk rettet båtførerkurs være et godt sted å starte og så tar man resten underveis og lærer mens man praktiserer - forhåpentlig uten de helt store blunderne.

 

Jeg har jo hatt noen tusen gjennom båtførerkurs, D5L, D5LA, D5 og andre kurs. Derfor har jeg drøssevis av selvopplevde eksempler, både svært gode og det motsatte. Men at den praktiske biten er viktig, for mange den absolutt viktigste, det er jeg ikke i tvil om.

 

Eller for å si det på en annen måte: jeg har aldri hørt noen som har lært seg å sykle av å lese i en bok, ei heller om noen som har lært seg å svømme på den måten :saint: :saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

.... Alt for mye komplisert navigasjon, som er uvesentlig for fritidsbåt fører. ....

 

Akkurat dette hører jeg stadig vekk og jeg forstår argumentet, hvis man kun tusler rundt med en landstedsbåt noen sommeruker i kjent farvann.

 

Men man MÅ sammeholde pensum og læreplan med hvilke RETTIGHETER båtførerbeviset gir. Det gir nemlig rett til å føre fritidsbåt opp til 15,00 meters lengde, ubegrenset motorkraft, ubegrenset hastighet, året rundt, i vær som uvær, i dagslys og mørke. Da er det NØDVENDIG å kunne et visst minstemål av det som du og mange andre omtaler som "komplisert navigasjon".

 

Av og til lurer jeg på om vi mangler et "Båtførerbevis-for-sommer-og-fint-vær" :giggle: :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...