Jump to content

Bavaria 36/37 - seilbåt for nybegynnere?


Rederinnen

Recommended Posts

En A4 familie på to voksne med to barn, leker med tanken om å gå fra motorbåt til seilbåt. Er derfor på jakt etter mange tips og råd. Etter 13 år med ulike båter mtp på størrelse og komfort, vet vi hva vi vil ha av utstyr/plass/cabiner/ for å dekke dette. Vi har lite/ingen kunnskap om hva som er nødvendig seilutstyr, type/valg av seilbåt, og alle de andre "new beginners" spørsmålene.

 

Dine smarte valg, tips, råd og erfaringer. Mottas med stor takk:)

Link to post

Vi gjorde ovegangen til seilbåt sist sommer og tok en del vurderinger i forhold til dette.

Utgangspunktet var at det ble ønsket mere komfort, og ett gammelt ønske om en seilbåt.

 

Kriterier ble satt og justert ettersom "kunnskapen" økte.

 

"Vi" er da ett voksent par som ønsker komfort på tur og innimellom ta med to voksne barn, eller ett annet par.

 

Størrelse:

 

Vurderte først båter fra 30fot og oppover, dette ble raskt justert til 34.

Båter nedmot 30 fot er i mine øyne "familie med barn" båter. Går størrelsen opp til 34 + kan man også velge tre sovekabiner, da på bekostning av lasterommet. Båter på 34-35 fot blir da ett kompromiss på hva man ønsker og hvor mange en ønsker å ha ombord.

Kjøp så stor båt som du kan håndtere/har båtplass til/opplagsplass/lommebok til

 

Motor: Styrte klar av 18hk motorer da jeg mener disse blir for små.

 

Seil: Rulleseil, minimum på forseilet, men også ønsket på storseilet. Ønsket om å få båten enkelt under seil ble prioritert

 

Autopilot er ett must. Denne har du bruk for enten du seiler eller går for motor. Dette er også utstyr som kan ettermonteres, men er kostbart.

 

Salong med rette benker som kan brukes til køyer eller "slumrebenk" ble også prioritert foran fancy løsninger med buesofaer.

 

Endte til slutt opp med en 2007 Bavaria 33 cruiser (34fot) med 28 hk og rullemast. Båten var lite brukt og i veldig fin stand.

Det var kjøpers marked og siden jeg også skulle selge en båt hadde dette også innvirkning på valget av ny, dette ble ett privat bytte.

Likevel ble dette en bra handel, utstyr som jeg kunne vært kjekt og ha, men som ikke fantes på denne båten ble da gennnaker på strømpe og thruster. Kunne vært kjekt av og til , men er ikke dypt savnet.

Link to post

Har vært inne på samme tankene som trådstarter. Jeg har sortert til at min 40 hk motor, og opp mot 40 fot som minimum. Bavaria 36 er intim hvis man er vant til motorbåt på samme størrelse. Bavaria 39/40/42 som de minste vi vurderer, ideelt 44 eller 46. Har vært en del ombord i 36, 40 og 44, og vi har vel strøket 36 fra listen.

 

Kalesje over akterenden og baugpropell koster mye å montere, så det er jo greit om det er der. Vi er bare turseilere, og ville lagt vekt på rulle forseil, og kanskje også storseil. Det siste ikke avgjørende. Seilgardroben ville jeg lagt vekt på - få hjelp til å vurdere den. Radar og plotter er også greit å få med. Har båten blykjøl ville jeg nok sett det som et pluss.

 

Mine ukvalifiserte synsinger - det er snart 10 år siden sist jeg hadde seilbåt.

Link to post

Vi har gjort det samme selv, kan ikke si at vi har angret et sekund, jo forresten kanskje et par sekunder, den gangen vi ikke fikk inn/ut rulleseilet. Men utover det så har det vært en nytelse med årntli båt som tåler det havet kaster på deg. Det det beste vi gjorde var å gå for en båt som ikke stikker for dypt, men sett i ettertid så setter vi veldig pris på blykjøl og at vi gikk for en båt med kun to soverom (vi er bare tre). Et bra anker og ankervinsj er tingen, på svai blir det mye av med seilbåt.

 

Etter hvert som vi kikket på utallige båter ble vi nødt til å systematisere, så vi lagde en liste https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AgZqw7X9UBp5dDJkZFlfTnFrSktNQzNmcUhZRGtyZWc&usp=sharing over utstyr som vi poengsatte etter hvor viktig tingene var for oss.

Det hjalp oss til å finne rett båt bland aktuelle kandidater.

 

Lykke til!

Link to post

Ser blykjøl blir nevnt flere ganger, hva er forskjellen på det og annen type kjøl? Hva har det å si for båten/seilingen?

En stor fordel.

Båten tåler mer vind før det må reves.

Den er roligere på svai.

Den tåler en grunnstøting bedre fordi kjølen deformeres før båten ødelegges.

Og du slipper den evinnelige rustrenninga på kjølen.

Min båt veier 4500 kg og har 1800 kg blykjøl.

Derfor kan en 32 foter bære 60 kvm seil.

Link to post

Det er mange fine bavariaer der ute, men også andre gode merker. I tillegg til en ikke for gammel motor, så er Seil viktig fordi det er en dyr investering. Og tenk på om dere ønsker selvslående fokk - det er mange fordeler med å ikke behøve å 'ha alle mann på dekk' for å krysse. Velkommen til seilivwts gleder og lykke til.

Link to post

En A4 familie på to voksne med to barn, leker med tanken om å gå fra motorbåt til seilbåt. Er derfor på jakt etter mange tips og råd. Etter 13 år med ulike båter mtp på størrelse og komfort, vet vi hva vi vil ha av utstyr/plass/cabiner/ for å dekke dette. Vi har lite/ingen kunnskap om hva som er nødvendig seilutstyr, type/valg av seilbåt, og alle de andre "new beginners" spørsmålene.

 

Dine smarte valg, tips, råd og erfaringer. Mottas med stor takk:)

 

Hei Rederinnen, og velkommen ja.

 

 

Det er ofte lettere å få svar hvis man er litt konkret her på baatplassen.

 

 

Å skille mellom skitt og kanel (gode og ikke fullt så gode råd) i svarene som kommer kan noen ganger være en utfordring.

For dere får fort napp på enkelte problemstillinger. F.eks blykjøl/ ikke blykjøl er en svært interessant diskusjon for eksperter, men neppe avgjørende for hvilken båt man skal velge. Spørsmål om å velge en nyere fabrikkprodusert seilbåt vs. en eldre svenske kan være mer sentralt - og det er en klassiker her på baatplassen - men det er deres spesifikke behov og lommebok som avgjør. Og så videre og så videre.

 

Til tross for emnetittelen høres dere ut til å være erfarne båtfolk, og da bør en 36- fots seilbåt være fullstendig håndterbar. Hvilke båter har dere hatt til nå, hvor store?

Du sier dere vet hva dere vil ha mtp utstyr/ plass/cabiner - kan du si noe nærmere om dette?Kan du liste opp noe av de vurderingene dere har gjort til nå? Hvilke prisleie tenker dere på?

Link to post

En stor fordel.

Båten tåler mer vind før det må reves.

Den er roligere på svai.

Den tåler en grunnstøting bedre fordi kjølen deformeres før båten ødelegges.

Og du slipper den evinnelige rustrenninga på kjølen.

Min båt veier 4500 kg og har 1800 kg blykjøl.

Derfor kan en 32 foter bære 60 kvm seil.

 

Maxi 95 ble levert med innstøpt blykjøl fra 1975 - og utenpåliggende jernkjøl fra ca 1978-79.

Båtene seiler helt likt.

 

Men jeg hadde den evinnelige rustrenningen ja... :giggle:

Link to post

Så du sier at dersom jeg bytter ut min blykjøl på 1800 kg med en lik i støpejern med vekt 1210 kg så seiler båten like bra?

 

Utvilsomt en fordel med den tyngre kjølen i dette tilfellet ja.

 

Hvilken båt har du som leveres med så ulike kjøler? Den som velger den lettere kjølen ved nykjøp får noen andre fordeler som mindre dyptgående el.l? Vet det er slik at du kunne få grunnere, og billigere versjoner av kjøler på en del Bavaria.

 

Rederinnen skal etter det jeg forstår finne seg en passende bruktbåt helt fra blanke ark - - og relativt få av båtene på FINN har vært med blykjøl - fordi det finnes forholdsvis få der ute.

 

Rederinnen vil sikkert få en drøss fullstendig ulike båter på listen sin etter hvert. Forutsatt at hun finner to like båter der prisen, vedlikeholdet, utstyrsnivået, elektronikk, seil, aldri har vært grunnstøtt :lol: , og blabla for øvrig er ganske likt - da kan det nok være et poeng å velge den med blykjøl. Da snakker vi nok sikkert om to ellers nokså like Bav'er. Men igjen - jeg tror sannsynligheten for at dette oppstår er ganske lav.

 

Selv om vi diskuterer blykjøl eller ikke blykjøl opp og ned ad vegge på baatplassen er det et nokså sekundært moment når man leter etter bruktbåt - slik tenker nå i hvert fall jeg... - som har jernkjøl og aldri har hatt noe annet.

 

Men det er klart at får du tak i en båt med blykjøl som du ellers er fornøyd med - så er alt såre vel!

Link to post

Enig med Festina_Lente i at bly eller jernkjøl bør være et sekundært moment.

Jeg ville satt et marginalt pluss for bly, men neppe utslagsgivende.

 

Når det gjelder kjøl er jeg av den oppfatning at det viktigste er vekt på kjøl i % av totalvekt på båt - det er i stor grad dette som gir det rettende moment og til daglig vil man stort sett merke dette på hvor mye vind man kan ta før man må reve. Nyere båter har ofte kjølprosenten langt ned på 20 tallet da båtens bredde blir brukt for å gi stabilitet. Noen har fortsatt en kjølprosent på 30+ og disse vil tåle mer mer uten å måtte reve. På båter hvor man kan velge mellom bly og jernkjøl har de normalt uansett samme vekt. Jernkjøl har ofte torpedoform som kan gi et noe høyere "løft" på kryss, men jeg ville ikke vektlagt dette da jeg ikke seiler regatta med ambisjon om å vinne. Som nevnt over, bly ruster ikke og er mykere den dagen man går på grunn. Ved jernkjøl er det viktige at den er godt epoxybehandlet for å unngå rust.

 

På de fleste båter kan man velge mellom grunn og dyp kjøl. For å korrigere for et annet tyngdepunkt med grunn kjøl er disse som regel tyngre og derfor ofte tilsvarende rettende moment. Grunn kjør vil uansett seile noe dårligere på kryss.

 

Ellers ville jeg vektlagt gode seil. Dette gir en økt seilglede og dersom man selv skal oppgradere er dette dyrt. Originale seil fra volumprodusentene er (med et par unntak) ikke gode seil selv om de er lite brukt.

Link to post

Generasjon 2002-2005 Bavaria 36/38 er kjent som gode seilere. Finnes det noen brukte med nyere seil er det og foretrekke. 38 er en stor 38 foter, og det er en fordel med 2 eller flere barn.

 

Har hatt både Bav 42 Cruiser og 44 Vision, så kan trygt anbefale merket. Pga antall båter, er det også mange underleverandører som kan tilby deler. Båtene er trygge, og kan med øvelse seiles raskt. God plass under landligge.

 

Ved valg av eldre båt, da bør motor, seil, rigg være skiftet. Hvis ikke, velg nyere

Bav, Jeanneau, Benetau

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Ved valg av eldre båt, da bør motor, seil, rigg være skiftet. Hvis ikke, velg nyere

 

 

Dette har jeg vansker med å stille meg bak. At seil skal være skiftet er klart, men det er ikke noen automatikk i at stående rigg og motor slites ned på samme måte som seilene. Det finnes nok av eksempler på flere tiår gamle båter med motor og rigg som er stelt pent med, og som kan tåle nye tiår med eventyr. Det finnes selvfølgelig også eksempler på det motsatte, men å si at det er noen slags automatikk i dette blir litt feil.

Link to post

Til tross for emnetittelen høres dere ut til å være erfarne båtfolk, og da bør en 36- fots seilbåt være fullstendig håndterbar. Hvilke båter har dere hatt til nå, hvor store?

Du sier dere vet hva dere vil ha mtp utstyr/ plass/cabiner - kan du si noe nærmere om dette?Kan du liste opp noe av de vurderingene dere har gjort til nå? Hvilke prisleie tenker dere på?

 

 

Vi startet med en 25 fot snekke med marsjfart på ca 7knop. Kaldt vann, Wallas safeflame og elektrisk toa. Overgangen til Nidelv 28 med varmt vann, ute dusj, akter cabin, davitere, VHF, autopilot, kartplotter, anker vinsj, større kjøleskap og myke madrasser var jo som å nesten komme til himmelen. Vi satte inn selv aggregat, byttet ut Wallas'n med dobbel gassbluss fra Biltema (mange som sa fy fy, men det funka), enda større kjøleskap. Rederen tok et tak med sandpapir, olje og lakk på trevirke. Vi hadde da en marsjfart på ca 8-10 knop. (Egentlig en fantastisk turbåt).

Etterhvert var to blitt til 3 og en til på vei. Vi så at "alle" andre passerte oss, og tenkte så flott med fart!!!! Nå går det på 4.sessong med en 30 fots hurtiggående planende båt med marsj fart på ca 22-25 knop. To cabiner så dan, men med salong hvor Rederen har bygget seng til minsten. Så sammen med farten fikk vi da i tillegg stekeovn, gassbluss, (gassalarm og alt det der), stress, mas, jag etter å komme fort, først ,lengst osv......

På våre 3 båter har vi hatt hard top. Et bevisst valg på de to siste innkjøpene.

Farten har vi vel allerede vinket farvel til, så vi faller tilbake til plass og komfort. Et annet alternativ vi har diskutert er en " nyere" Scand Atlantic 35. Prisen ligger nok for oss litt høyt. Dette er pr dd ikke lenger et alternativ.

Prismessig kommer følelsen "i overkant litt mye" når vi nærmer oss 800 000,-.

Et sted mellom 400 000,- til 600 000,- kan vel sies å være realistisk mtp økonomi.

Ønske om tre cabiner er stort. Kanskje en litt bortskjemt tanke med en cabin til hver. Men det er jo alltid hyggelig å plass til gjester. Rederen kan vel sies å være "handy", men noe ønske om en gammel seilbåt er ikke der. Våre båter har alle vært fra de glade 80 tallet.

Leter man da etter nålen i høystakken med et ønske om en seilbåt fra sent 90 tallet, tidlig 2000, mtp på pris og størrelse?

Link to post

Ut ifra svarene deres, forstår vi at behovene/ønskene for utstyr/ komfort kanskje er litt annerledes i seileverdenen. Valg av seil, kjøl, osv.

Skal vi bytte, er tanken at båten må/skal/bør håndteres av en person om noe skulle oppstå. Likeså for meg som for den mer erfarte Rederen som står for kjøringa i dag. (Jeg slutta å styre da vi passerte 10 knop.)

 

Et forsøk på være mer konkret i spørsmålsføringen?

- mtp seil. Hvor gamle bør de ikke være? Har man flere sett? Bruker turseilere andre seil enn i en regatta f.eks? Hvilken funksjon har de ulike seilene? Hva, hvor mye utslag kan et seil gi, kontra et annet? (Alle dumme spørsmål er lov å stilles har jeg hørt) tenker ikke på svar som; det kommer an på vinden, men heller hvilket seil ift den eller den vindretningen, stryke ol.

- konkret forslag til litteratur; om seiling, om seilbåt, om seil/rigg (brukt google mye i romjula)

Link to post

Jeg foreslår at dere prøver å finne en båt med relativt lite forseil og heller har et stor storseil (kalles gjerne fokkebåt). De siste årene er nesten alt av nye turbåter satt opp slik, da det blir mye hyggeligere å seile kryss (et stort forseil som overlapper masta kan være vanskelig å få rundt ved hvert slag). Så forseilet bør da ikke være større enn 110%, evt kan man også ha en såkalt "selvslåer". Hansebåtene f.eks har mye å velge i her.

 

Seil kan vare lenge, men det avhenger av materialvalg, bruk og hvordan de er lagret. Selv regner jeg levetid typisk ca 10 år på mine seil.

 

Det er ikke vanskeligere å håndtere en båt på 40 kontra 35 fot etter mitt syn. En lengre/tyngre båt er gjerne mer komfortabel når det blir litt sjø/vind f.eks.

 

Viktig at seil kan reves fra cockpit. Jeg ville ha valgt klassisk storseil fremfor rullemast. Mindre som kan gå galt, og minst like enkelt å betjene.

 

Ellers vil jeg råde dere til å bli med på en onsdagsregatta om det er en seilforening i nærheten. Det er lett å få vært med ut, og man kan da få mange gode tips om hva som kan være viktig.

 

Husk det er like mange preferanser mhp båt som det er seilere, så man må finne ut hva en selv synes skal har prioritet. Selv tilhører jeg dem som synes at det aller viktigste med en seilbåt er at den er god å seile. Som diskutert over er kjølvektprosent da et tema, og man må kanskje ofre litt volum/romfølelse kontra båtlengde.

 

Ellers er det jo viktig å finne en båt som har hatt godt stell og pleie hos tidligere eiere.

 

Et siste tips er å ta i betraktning hva slags utstyr kandidatene har. Om det mangler f.eks autopilot eller dieselvarmer ryker man fort på en del kostnader.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

 

 

Hvilken båt har du som leveres med så ulike kjøler?

 

pointet var vel at når kjølen ellers er lik i utforming fører massetetthetsforskjellen til at båten med blykjøl seiler bedre (unntatt i veldig svak vind, får vi anta)

 

når du har en innstøpt blykjøl vs. en "utenpåliggende" jernkjøl er det vel å forvente at den totale kjølvekten blir mer lik og dermed også seilegenskapene.

 

blykjøl behøver ikke akkurat være primærkriterie, men hvis man skal slumpe til å gå på en smell er det jo ikke å forakte. så får enhver ta den risikovurderingen en synes er passe.

Link to post

Jeg foreslår at dere prøver å finne en båt med relativt lite forseil og heller har et stor storseil (kalles gjerne fokkebåt). De siste årene er nesten alt av nye turbåter satt opp slik, da det blir mye hyggeligere å seile kryss (et stort forseil som overlapper masta kan være vanskelig å få rundt ved hvert slag). Så forseilet bør da ikke være større enn 110%, evt kan man også ha en såkalt "selvslåer". Hansebåtene f.eks har mye å velge i her.

 

...

 

Et siste tips er å ta i betraktning hva slags utstyr kandidatene har. Om det mangler f.eks autopilot eller dieselvarmer ryker man fort på en del kostnader.

 

... og dersom båten har både 110% genoa III, dieselvarmer og autopilot på stell, kan man jo vurdere om man har råd til en gennaker eller code 0. kanskje ikke med én gang, og kanskje brukt, men når man ligger og plasker i flau vind er det "kjekkt å ha", og dessuten morro uten å kreve allverdens seilkunnskaper. absolutt verdt pengene om man liker at det skjer noe :)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Hadde jeg ikke hatt båt jeg er kokfornøyd med, ville jeg vurdert denne her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54138790&searchclickthrough=true

 

Står ikke noe om budsjett hos trådstarter, men dette ser ut til å være bra greier.

 

det er nok en fin båt, men hvis vi nå først antar at det ikke er noe trangt budsjett ville jeg kanskje vurdert noe nyere, ihvertfall dersom det som er skrevet om rigg her skal tas til følge. masthead fører ofte med seg en stor genoa, som er litt mer uhåndterlig enn en mindre genoa, som man gjerne finner på brøkdelsriggene på moderne båter. muligheter for trim er også ofte litt større på moderne brøkdelsrigger, dersom man er interessert i dét.

 

(når det er sagt behøver det ikke være himmelvid forskjell i håndteringsvennlighet, og masthead har også sine fordeler, spesielt på langtur, mener mange).

Link to post

Jeg kjøpte en Bavaria 37 AC 2000 modell, 2 cabin versjon med bly-kjøl hvis det skulle bety noe. Den skal vist være like stor som Bavaria 36 fra 2002-2005. Vi har to barn på 3 og 7 de deler lugar, så enige får de være. Men tanken på en lugar til har vært der pga gjester, men jeg ville ikke ha ofret det store badet for en lugar til. Da måtte vi ha gått opp til 42 fot istedet... Stuveplass er det også rikelig med i to lugar versjonen. Barnevognen er fortsatt med på tur, så da er stuveplass god å ha.

Elektronikken fra 2000 er så som så, men autopiloten funger på ett vis enda. En ST 4000+ rattpilot.

 

Båten, som er min første båt, håndterer jeg greit ålene uten baugpropell. Har rullemast og rulleforseil. Rullemasten har bydd på problemer, men problemene bunner vel egentlig ut i brukerfeil.

Har kjøpt nye seil, men bruker fortsatt de gamle til vinterseil. Til tur-seiling trenger man ikke flere sett med seil. Jeg lurte lenge på å kjøpe en gennaker(medvindseil), men har slått dette fra meg. Foreløbig er det ikke aktuelt at et slikt seil blir heist på familietur. Volvoen får heller hjelpe til hvis det går for sakte. Faktisk er det vel litt for sjelden seil blir heist på familietur i det hele. Men de kommer opp hvis vinden er riktig. Vi har ikke helt lært oss at kveldens havn blir den vi er i nærheten av når tiden er inne. Vi bestemmer målet før vi drar, og dermed blir tid et tema, så kryssing er ikke alltid like populært.

 

En bok som forklarer seilhåndtering på en ok måte:

https://www.maritim.no/seiltrim-for-turseilere#.VKFxCrADA

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...