Jump to content

Bavaria 36/37 - seilbåt for nybegynnere?

Rederinnen

Recommended Posts

Dersom TS først i senhøst / vinter har begynt å se på finn.no etter seilbåt, så er det verdt å nevne at utvalget er magert for tiden. Mange annonser har gått ut på dato. Det er vel ikke før uti mars/april/mai at det begynner å ta seg seg opp, og antallet til salgs blir doblet.

Forøvrig er jeg litt i tvil om å trekke inn code 0 eller tunge debatter om bly vs jernkjøl, er helt innenfor ramma i forhold til hvor TS er i prosessen. Vi må ikke forvirre mere enn å opplyse :)

Det er en mager trøst å ha en solid blykjøl, om man ellers ikke trives ombord.

Jeg oppfatter TS som at de vil tre inn i seilverdenen og er ute etter noe å reise på tur med. Man skal trives ombord og kunne styre og stelle med gjøremål. Man skal kjøpe seg en båt som innbyr til tur, og når man legger til kai i hjemmehavnen, allerede gleder seg til den neste.

Langt på vei de fleste nyere turseilbåter er innenfor dette.

Det kan være lurt å melde seg på et seilkurs, begge to. Da lærer man mye, og blir kjent med ord og uttrykk. ( jeg har ikke vært på kurs)

Så er det å komme seg på visninger av båter. Se på ulike båter.

Det er en del utstyr som er veldig greit å ha. Ting koster mye å ettermonterte eller skifte ut.

Forseil og storseil til en 36 foter, tja skal vi si 60 tusen?

Cockpitkalesje og sprayhood, 18-20tusen.

Mitt råd er å komme seg på visning. Dere vil lære mye for hver båt dere går ombord i.

Redigert av Eureka (see edit history)

Mye er nevnt når det gjelder det tekniske, men noe som også kan være greit å finne ut av er hvilke løsninger man foretrekker inni båten (kjenner ikke spesifikt til forskjellene hos de nevnte modellene fra Bavaria), dere har jo gjerne erfaringer fra de tidligere båtene hva dere synes var bra og ikke.

Som for eksempel om det er ståhøyde der man trenger det? Ønskes det separat dusjnisje? I mange båter dusjer man "oppå" toalettet, men i den senere tid har flere båter, også mindre, separat rom for dusjing. Hvilke type vannpumpe er montert? Typen som gir full gass en liten stund og bruker trykktank for utjevning av trykket eller typen som elektronisk regulerer trykket, noe som gjerne gir mindre støy om man bare skal tappe litt vann om gangen? Kun trykkvann, eller også fotpumpe? Hvilken type toalett, pumpe eller elektrisk? God løsning når det gjelder septik, både tank og muligheter for tømming? Varme i alle rom? Godt med stuvrom ombord, gjerne med lufting så man slipper så mye båtlukt? Ønskes 220V uttak i alle rom? Gjerne også 12V uttak? Kjøleboks eller kjøleskap? Stor (og frisk) nok batteribank?

Ville som andre også anbefaler tatt en liten turné og sett på aktuelle båter, da får dere mer oversikt over både gode og mindre bra løsninger ombord. Det beste er gjerne å få med dere noen med lang seilbåterfaring når det gjelder slikt som rigg og seil, gjerne dere kjenner noen fra havna som er lette å lure med på et slikt oppdrag?

Forøvrig er jeg litt i tvil om å trekke inn code 0 eller tunge debatter om bly vs jernkjøl, er helt innenfor ramma i forhold til hvor TS er i prosessen. Vi må ikke forvirre mere enn å opplyse :)

Det er en mager trøst å ha en solid blykjøl, om man ellers ikke trives ombord.

Jeg oppfatter TS som at de vil tre inn i seilverdenen og er ute etter noe å reise på tur med. Man skal trives ombord og kunne styre og stelle med gjøremål. Man skal kjøpe seg en båt som innbyr til tur, og når man legger til kai i hjemmehavnen, allerede gleder seg til den neste.

Langt på vei de fleste nyere turseilbåter er innenfor dette.

Jeg er ikke i tvil (men jeg kan ta feil likevel :o). Jeg ser at dette er folk med 13 års motorbåterfaring, og da vet man at det er mye å velge mellom i båtverdenen. Det spørres også spesifikt etter tips om seilutstyr. Når det da kommer tips om selvslående fokk, ligger det i kortene at dette da kan bli noe tamt i flau vind, og da kan det være greit å nevne at en kan supplere med f.eks. gennaker uten å måtte være noen erfaren seiler. Hva man har bruk for av komfort og fasiliteter når båten ligger i havn tipper jeg de vet mer enn nok om. Seilutstyr, rigg og kjøl mm. er - trur eg - like interessant for seilbåtfolk som motor er for motorbåtfolk.

Hei Rederinnen!

Jeg konverterte til seilbåt for tre årsiden, etter å ha hatt 20 år på sjøen i Nidelv 24, Elwaro 30 og Marex 280 Holiday.

Valget falt på en eldre svenske (1996) på 34 fot og to lugarer. Det viste seg fort at 34 ble for lite. Lavt under taket og uten mulighet for gjester når ungene var med.

Dessuten synes jeg vedlikeholdet av alt det vakre treverket kostet for mye tid. Derfor ble den solgt etter kun ett år.

Mere volum, bedre komfort og lettere vedlikehold gjorde at valgtet ble en Bavaria 38 fra rundt årtusenskiftet. Samt at denne seiler relativt godt med 34% av vekten i kjølen.

Bavaria 36 som du nevner er en god begynnerbåt. Men velg en fra tidsrommet 2000 - 2005. Etter 2005 sparer Bavaria så mye innvendig lakk at interiøret blir fort slitt og grått. Sats også på 28 hk motor. Er det originale dacron seil, bør du ta høyde for å bytte. En pen Bavaria 36 fra rundt 2003 med 28 hk motor bør du kunne få for ca 430K. Da har du råd til nye seil i ditt budsjett.

Fortell oss hva du kjøper.

Anbefales!

Naboen hadde en slik med tre kabiner. Maken til plassutnyttelse kombinert med seilglede skal du lete lenge etter. Sun Fast er samme båten som Sun Oddysey, men er raskere, med bedre/ oppgradert dekksutstyr, høyere mast?, dypere kjøl, gjerne med bedre seil, løygang i cockpit??

Det var ganske jevnlig Sun Fast 37 til salgs i 2013/ 14 - og ikke alle ble solgt, det til tross for at de var egentlig ganske prisgunstig. Dette sier mer om markedet enn om båtene som var til salgs.

Vær obs på at du finner to kategorier brukte Sun Fast 37 på FINN:

1) de som har gått i charter/ seilskole hos Sunsail i England og blitt importert til Norge. Disse er noe, men ikke så veldig mye billigere på FINN enn de norske

2) de norsksolgte båtene fra Heitmann på FINN har som oftest hatt en helt annen slitasje og utstyrsgrad/ standard. Har sett mange gode norske båter de siste to årene, til en ganske OK pris.

Mitt råd er å unngå de bruktimporterte Sun Fastene, eller i hvert fall gå mye lavere i pris enn de norske, bedre å få en god båt som ikke har hatt unødig slitasje på interiør/ eksteriør/ lekkasjer mm.

Forsett gjerne å google å for øvrig skaffe dere info. & kunnskap. I prinsippet er en seilbåt uten seil lik en motorbåt, kanskje litt enklere å manøvre. Det som noen hevder er mer uvesentlige ting, seil av god kvalitet/tilstand, blykjøl m.m. er slett ikke uvesentlig. En seilbåt er lett å få til å bevege seg, men det er når man virkelig seiler at en opplever poenget med seilbåt. Det opplever en aldri i en Bavaria med daffe seil og jernkjøl. Få gjerne hjelp av erfarne seilfolk ved evnt. kjøp. Lykke til.

Forsett gjerne å google å for øvrig skaffe dere info. & kunnskap. I prinsippet er en seilbåt uten seil lik en motorbåt, kanskje litt enklere å manøvre. Det som noen hevder er mer uvesentlige ting, seil av god kvalitet/tilstand, blykjøl m.m. er slett ikke uvesentlig. En seilbåt er lett å få til å bevege seg, men det er når man virkelig seiler at en opplever poenget med seilbåt. Det opplever en aldri i en Bavaria med daffe seil og jernkjøl. Få gjerne hjelp av erfarne seilfolk ved evnt. kjøp. Lykke til.

Jepp! Det kan fort bli traurig. Men det kommer óg an på hvilke ambisjoner man har. Og det vet man noen ganger ikke selv engang før man har prøvd seg...

Hadde vært lettere å tipse dersom TS hadde kommet med litt mer konkret info - vil de nyte stillheten og "drive" avgårde i det tempoet naturen bestemmer, eller er det mer sannsynlig at de vil være aktive ombord og jobbe med å få båthastighet. Å bare drive avgårde i ukesvis kan nemlig fort bli kjedelig :-) Har man et snev av konkurranseinstinkt vil det som regel også snike seg fram ettersom dagene går i sommerferien.

For min del synes jeg det er viktig å ha i minne at selv om man ser på seg selv som ganske sedat turseiler, er det slik at man faktisk bruker båten da også, og en cruiser vil være mindre ideell, også til turseiling. Større bad og bysse betyr trangere cockpit, er virkelig 20 min godt armslag i dusjen på kvelden verdt prisen - trang cockpit og knølete dekkslayout i 5-6-7 timer på dagtid? Det fins ikke noe fasitsvar, og mange cruisere har gode kompromisser. Men komfort under dekk går ofte på bekostning av komfort over dekk, det gjelder uansett båttype og ambisjonsnivå.

Og som pettersand skriver - seil, rigg og annet utstyr *er* viktig. Båter som er konstruert for å seile raskt er oftest også konstruert med tanke på å være lette å håndtere, så lenge man ikke snuser på ekstremsegmentet er det ingen grunn til å styre unna båter med litt mer seilføring, flere trimmingsfunksjoner, kraftigere dekksutstyr etc., fordi man ikke føler seg kompetent. Det vil være en læringskurve, men man kan ta den i eget tempo. Kjøper man en ren cruiser derimot - så slipper man den læringskurven. På godt og vondt. Men da kunne man vel nesten også beholdt motorbåten?

- Løygang i cockpit

Godt eksempel - på en cruiser/racer har man løygang i cockpit, fint når man seiler, litt i veien i havn. På en cruiser vil det være omvendt - løygang på hyttetaket, og et fastmotert spisebord i cockpit isteden, greit i havn, men i veien under seil. Samtidig - båten med løygang i cockpit vil ofte også ha større cockpit og bedre plass når man setter opp spisebordet man har stua vekk under seilas. På cruiseren kan man bare vippe opp bordplatene, men det er sannsynligvis trangere om plassen rundt bordet i cockpit - men desto mer plass rundt bordet under dekk.

Alt blir jo en vane, jeg har prøvd både tyskerskjøte, og rullestor, men det er ikke noe jeg ville ha valgt selv om jeg vil kunne venne meg til å bruke det. Det betyr selvfølgelig noe hvordan løyegangen er plassert i cockpiten, men vi har en sjakkel på den og fester den ute i rekka under land, kun 10 sekunders jobb. Og hvor kresen er man med hensyn toa/bad ? Vi har alltid brukt dusj, en på hekken/i cockpiten og en som vi kan dra opp fra badet til fordekket. Og vi lukter ikke så ille. I en seilbåt må en kanskje gjøre noe andre prioriteringer på forskjellige områder i forhold til motorbåt, men jeg vil aldri bytte. For øvrig er jeg enig i Quantumduck sine betraktninger.

Et vesentlig moment for oss er at vår fremtidige seilbåt, også vil bli brukt som "hytte", grunnet arbeid 2. hver helg. Derfor er ønsket om tre cabiner stort, slik at det er soveplasser til barnas venner. Andre ønsker er god arbeidshøyde i pentry'n. Har heller ikke stort behov for mye arbeidsplass. Men alltid kjekt med god oppbevaringsplass.

Man blir like ren i et lite bad, som et stort ett. Selvfølgelig kjekt å kunne snu seg rundt uten å holde inn magen. Dusj inne er et "must".

Først og fremst vil jeg vel tro at vi er "drivere" med naturens egne krefter. Men ser poenget med at det kan bli kjedelig i lengden. En av grunnene for at vi ønsker denne overgangen, er nettopp roen, stillheten og friheten.

Vil si tusen takk for alle innspill. Så å si alle ukjente ord/uttrykk har blitt googlet. Egentlig en artig måte å lære på.

Vi tar selvsagt i mot flere vurderinger og betraktninger med takk:)

-Brukes det generelt sett mer kjølebokser enn kjøleskap i seillere?

- Hvordan er det med lading av batterier/strøm når man seiler? Behov for solceller eller andre "duppeditter"?

Vi har bestemt oss for å ta seilkurs til våren. Vår motorbåt må også selges. Vi tenkte også å lage oss en liste over utstyr, type seil o.l fra innspillene deres. Som kan brukes veiledende i annonsejakten og på eventuelle visninger. Ved et kjøp kommer vi nok til å benytte takstmann.

Nå gleder vi oss til flere annonser på Finn. (Har vært litt om blocket.se, for å se på flere typer/modeller)

Guest Avmønstret#

Ang, kjøleskap i seilbåt... du prøver bare å finne noe i kjøleskapet en gang under seilas, den første og siste gangen.

Kjipt å tømme hele kjøleskapet ut på dørken.. trodde jeg kunne være rask nok å rekke å finne noe når båten var i "midtposisjon". :-/

Men en installasjon med åpning langsetter vil jo fungere. Evt at en kun kan hente noe i skapet på en legg ;-)

----

Kjøleboks jatakk.

Ang, kjøleskap i seilbåt... du prøver bare å finne noe i kjøleskapet en gang under seilas, den første og siste gangen.

Kjipt å tømme hele kjøleskapet ut på dørken.. trodde jeg kunne være rask nok å rekke å finne noe når båten var i "midtposisjon". :-/

Men en installasjon med åpning langsetter vil jo fungere. Evt at en kun kan hente noe i skapet på en legg ;-)

----

Kjøleboks jatakk.

Selvfølgelig!!! I grunn ganske så logisk når man tenker seg om.

Guest Avmønstret#

Start motoren. Sannsynligvis den mest effektive måten å lade batterier og varme vann på.

Jo, men les manualen på motoren mtp hvor mye krenging den tåler over tid. Har vært tråder om dette hvor en også har opplevd at motoren suger luft via sjøvannsinntaket og en river i filler impelleren, mister kjølinga osv.

Ikke uten grunn solcelle er populært på seilbåter. Og nå som det har blitt så billig så er det vel egentlig ikke så mye å lure på.

------

Vår båt er nesten utelukket å kjøre motor for kryss da den krenger relativt kjapt, mye det samme på slør om det blåser og sjøer litt. Så det kommer vel litt an på båttypen også.

Himmel og hav! Fra 2003 og med originalt storseil er denne vanvittig overpriset. Nytt seil til en båt som dette koster fort 50k.

Men det er vel mulig å legge inn et realistisk bud.

Husk på at dette er en mer påkostet båt enn f.eks bavaria 38. Hvis prisen er lavere, er det definitivt mer båt for pengene. Til turseiling er vel ikke storseilet ferdig før det ryker?

Ref Sun fast:

Fin båt, men dersom formålet er mer tur enn regatta ville jeg heller satset på standardvarianten, sun oddysey. Med greie seil så seiler disse helt ok til turbruk.

Fast utgaven har noen drawbacks(sett med turseilers briller) som følger;

- Løygang i cockpit

- Dypgående over 2 meter

- Innredning i respatex

Dette stemmer ikke. Det er kun de engelsk importerte fra sunsail som har mer respatex.

Jeg regner 550' som normal pris for en bruktimportert ex-charter og 700' for en som er solgt av heitmann.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har et veldig klart råd: Ikke kjøp rullestorseil! Jeg har veldig vanskelig for å forstå argumentene for rullstorseil. Ulempene er vekt i toppen av masten, svakere masteprofil, umulig å trimme godt og ikke minst faren for at det setter seg fast. Spesielt når det blåser en del synes jeg rullestor er noe dritt. Du må være mye nøyere med å gå opp i vinden når du skal reve, og seilet blir en "pose" fordi man mister strekket i masteliket. Med single-line slab-reef holder det å slippe ut skjøtet for å reve, det tryggere og mindre stress og du har fin profil på seilet selv om du har revet.

Argumentet for rullestor er at man slipper å gå på dekk, og at det er enkelt. Men med slab-reef med reveliner til cockpit, og lazy-jacks og stack-pack er det like enkelt. Sleider med kulelager anbefales. Hvis man synes det er tungt å vinsje storseilet opp til topps kan man investere i en el-vinsje eller karftigere vinsj. - vil også anbefale en rod-kick.

Alt i alt mener jeg et vanlig storseil med reveliner til cockpit og stackpack/ lazyjacks er både enkelere og sikrere å håndtere for nybegynnere OG morsommere å seile etterhvert som man blir mer dreven.

Ellers:

Å ha sleiden til storseilet foran nedgangen, og storseilsskjøtet på vinsjen på hyttetaket - som er vanlig på Bavaria - er ikke helt optimalt for aktiv seiling, men helt greit for turseiling eter min mening. Det er tilfeller der man bør slippe raskt ut storseilsskjøtet f.eks ved et sterkt vindkast. Er du da alene i cockpit kan det være et problem, men det skal jo ikke ta mange sekundene å komme frem til vinsjen fra ror/ratt uansett og med litt konservativ reving og at man lærere seg å lese vind/vær og terreng er det svært sjelden noe problem.

Når det gjelder type seilduk finnes det jo mye fancy, men dakron-seil er ofte det som holder lengst. Anbefaler uansett å la en seilmaker se over seilene og gi deg en uttallelse.

M.h.t motor er jeg enig i at man ikke bør ha for svak motor.

M.h.t komfort under dekk har dere vel sikkert mye erfaring fra motorbåt-verden. Men uansett om tiltenkt bruksområde

det er verdt å tenke på hvordan det er å være om bord i bølger og når båten "ligger på skrå". Kan man åpne skapdører oppe i lo uten at alt detter ut (henglser i underkant)? Er det greit med håndtak å holde seg i? Er det lett å gå på do "på skrå" og i dårlig vær? Hvordan er det å stå og lage mat?

En god og sterk autopilot er viktig, vil anbefale en som er montert rett på rorakslingen under dekk. Er skeptisk til typen som moteres på rattet når båten kryper opp i denne størrelsen.

Ellers enig i at dersom man kan finne en båt med blykjøl er det best. Mindre skader ved evenutell grunnstøting og (som regel) mer vekt i kjølen som gir en stivere/rankere båt.

Tenk også på hvor lett det eventuelt er å gjøre vedlikehold på sentrale komponenter/utstyr og omd et sitter utsatt for f.eks. vannlekaksjer. Hvor lett kommer du til motorens sentrale vedlikeholdspunkter? Hva med kompressoren til kjøleskap, ankervinsj, ferskvannspumpe, varmeapparat, varmtvannstank? Hvor sitter sentral elektronikk? Autopilotenhet, landstrømslader, batterier, etc.

Hvis båten er lett å styre når du bakker er det ikke nødvendig med baugpropell etter min mening, er båten langkjølet eller har to ror ville jeg vurdert det.

Bavaria er etter min mening solide, trygge og veldig fine båter og har (i alle fall tidligere) hatt en god importør i Norge med et godt serviceapparat, men det finnes jo mange andre fine båter. Har selv seilt diverse Bavaria-båter fra 34 og opp til 47 fot - både med rullestor og slab-reef -seil.

Redigert av Krimart (see edit history)

Jeg har et veldig klart råd: Ikke kjøp rullestorseil! Jeg har veldig vanskelig for å forstå argumentene for rullstorseil. Ulempene er vekt i toppen av masten, svakere masteprofil, umulig å trimme godt og ikke minst faren for at det setter seg fast. Spesielt når det blåser en del synes jeg rullestor er noe dritt. Du må være mye nøyere med å gå opp i vinden når du skal reve, og seilet blir en "pose" fordi man mister strekket i masteliket. Med single-line slab-reef holder det å slippe ut skjøtet for å reve, det tryggere og mindre stress og du har fin profil på seilet selv om du har revet.

Argumentet for rullestor er at man slipper å gå på dekk, og at det er enkelt. Men med slab-reef med reveliner til cockpit, og lazy-jacks og stack-pack er det like enkelt. Sleider med kulelager anbefales. Hvis man synes det er tungt å vinsje storseilet opp til topps kan man investere i en el-vinsje eller karftigere vinsj. - vil også anbefale en rod-kick.

Og et klart råd fra oss som har hatt rullestor i 4 sesonger. Rullestor er enkelt å bruke, enkelt å reve, og de ovenstående utsagn baserer seg antakelig på myter fra rulleforseilets tidlige utviklingstrinn. Sannheten er at terskelen for å benytte seilet blir mye lavere med rullestoseil. Etter 5000 nautiske mil med rullestor har vi ennå ikke opplevd at seilet har "hengt seg opp" hverken ut eller inn. Seilet lar seg sågar reve i 18 m/s medvind, (dog bør det ikke stå lenge så stramt på rullestaget i masten).

Legg gjerne merke til når dere er utpå, at båter med konvensjonelt storseil langt hyppigere seiler bare på forseilet.

For oss som hadde null erfaring for 4 år siden, er det helt åpenbart at vi ikke hadde hatt så mye glede av båten i starten om vi ikke hadde hatt rulleseil.

Selvsagt vil man ha stor glede av å seile også med en rullestor, men jeg påpeker at det har en del ulemper og at fordelene er spist opp av moderne slab-reef seil. Ulempene med rullestor er der med dagens moderne rulleseil også. Jeg har seilt begge typer. Du ser ingen racing-båter med rulleseil, så de trimmemessige ulempene er udiskutable. Selv om du ikke har opplevd at seilet har satt seg fast har andre gjort det. Brukerfeil, javel men det betyr at systemet er mer følsomt enn slab reef. Etterhvert som rulleseilet blir mer slitt og posete øker faren. Dersom et revet rullstorseil revner i sterk vind har du et problem.

Ulempene skal altså oppveies av at det at "terskelen for å brule seilet er lavere"? Et moderne slab-reef seil er etter min mening minst like enkelt å bruke som rulle- og er mer ettergivende for brukerfeil. Heising, firing, reving; kan betjenes fra cockpit. Samtidig har du potensialet for et raskere og mosommere seil - for de som ønsker det - men det er ikke noe must.

At båter med rullestor har storseilet hyppigere ute/oppe enn slab-reef er en påstand som jeg ikke finner stemmer med virkeligheten. Det er dessuten ikke noe galt i at mange av og til velger å seile med bare forseilet -rull eller ikke. Etter hva jeg har sett er det flest med rulle som velger det, men hva så?

@Rederinnen: beklager med mye fremmedord, -dessverre ikke noen gode norske ord på alt - skal prøve å forklare:

Single -line slab-reef: Storseilet reves ved å dra ned den en seksjon av seilet med en line foran og bak i seilet - med en enkelt reveline som går til cockpit.

Lazyjacks: Liner festet 3-4 plasser utover bom'en og opp i masten som samler opp storseilet på bomen når det fires.

Stackpack /lazybag: bag som ligger oppe bomen der seilet samler seg ned i når det fires.

Kick er en innretning som holder bomen nede når man slipper ut på storseilskjøtet (tauet som holder bomen på "plass" sideveis) - der ka man velge en teleskopisk fjerbelastet stang som både kan holde bomen oppe - og nede.

Redigert av Krimart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...