Sone II Svart 4.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 Selvsagt vil man ha stor glede av å seile også med en rullestor, men jeg påpeker at det har en del ulemper og at fordelene er spist opp av moderne slab-reef seil. Ulempene med rullestor er der med dagens moderne rulleseil også. Jeg har seilt begge typer. Du ser ingen racing-båter med rulleseil, så de trimmemessige ulempene er udiskutable. Selv om du ikke har opplevd at seilet har satt seg fast har andre gjort det. Brukerfeil, javel men det betyr at systemet er mer følsomt enn slab reef. Etterhvert som rulleseilet blir mer slitt og posete øker faren. Dersom et revet rullstorseil revner i sterk vind har du et problem. Ulempene skal altså oppveies av at det at "terskelen for å brule seilet er lavere"? Et moderne slab-reef seil er etter min mening minst like enkelt å bruke som rulle- og er mer ettergivende for brukerfeil. Heising, firing, reving; kan betjenes fra cockpit. Samtidig har du potensialet for et raskere og mosommere seil - for de som ønsker det - men det er ikke noe must. At båter med rullestor har storseilet hyppigere ute/oppe enn slab-reef er en påstand som jeg ikke finner stemmer med virkeligheten. Det er dessuten ikke noe galt i at mange av og til velger å seile med bare forseilet -rull eller ikke. Etter hva jeg har sett er det flest med rulle som velger det, men hva så? Tja, du omtaler rullestor som noe dritt i innlegget høyere opp. Det er en ganske drøy påstand og vitner om at du ikke er slik en ekspert som du prøver å gi inntrykk av. Selv om du har et annet system som din favoritt, betyr det ikke at andres favoritt er synonymt med dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Ok, trekker tilbake "er noe dritt" og setter inn "fungerer frustrerende dårlig". Uansett et uttrykk for min personlige menig og et resultat av mine opplevelser med hhv. rulle- og slab-reef storseil. Jeg har aldri kalt meg selv ekspert. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Ok, trekker tilbake "er noe dritt" og setter inn "fungerer frustrerende dårlig". Uansett et uttrykk for min personlige menig og et resultat av mine opplevelser med hhv. rulle- og slab-reef storseil. Jeg har aldri kalt meg selv ekspert. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 så lenge noen _tror_ et rullestorseil er lettere å håndtere enn et vanlig vil det vel senke terskelen en smule ... realiteten er vel at det er fordeler og ulemper som hver og en må vurdere. på en moderne rigg er ofte storseilet relativt stort i forhold til genoa. det gjør i utgangspunktet seilingen litt enklere, ihvertfall på kryss. til gjengjeld er man også mer avhengig av storseilet for fremdrift, så rullestorseil er mindre optimalt, men enklere å håndtere. Et brukbart kompromiss for cruising kan være fullspilet storseil, som legger seg litt greiere når det fires, og muligens også holder brukbar fasong litt lengre ut i livsløpet. for min del ville terskelen for å ta opp seil i lite vind heves en del om jeg hadde hatt rullestorseil og dårlige muligheter for trimming, men dette må jo bli noe hver enkelt får vurdere utifra egne behov og preferanser. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Det har vel bredt seg en oppfatning om at rullestor er det beste alternativet for nybegynnere. Rart synes jeg da ulempene overgår fordelene med klar margin. Man må så klart velge seil etter egne preferanser, men min klare anbefaling er at Rederinnen ikke ukritisk tenker at rullestor er det beste fordi man er fersk seilbåteier. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
quantumduck Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Det har vel bredt seg en oppfatning om at rullestor er det beste alternativet for nybegynnere. Rart synes jeg da ulempene overgår fordelene med klar margin. Man må så klart velge seil etter egne preferanser, men min klare anbefaling er at Rederinnen ikke ukritisk tenker at rullestor er det beste fordi man er fersk seilbåteier. en kan vel si det sånn; med rullestor er det en del ting man hverken kan eller behøver lære seg, så får man vurdere om det er en fordel eller ulempe... det samme gjelder jo andre egenskaper også, med f.eks. fast akterstag hverken kan eller behøver man trimme storseilet ... fordel eller ulempe? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 En god og sterk autopilot er viktig, vil anbefale en som er montert rett på rorakslingen under dekk. Er skeptisk til typen som moteres på rattet når båten kryper opp i denne størrelsen. Ellers enig i at dersom man kan finne en båt med blykjøl er det best. Mindre skader ved evenutell grunnstøting og (som regel) mer vekt i kjølen som gir en stivere/rankere båt. Siden alle disse morsomme ordene og uttrykkene dukker opp, stiv og rank er to motsatte begreper. En stiv båt er stabil og krenger lite, en rank båt krenger lett. (Når det gjelder autopilot er det nesten umulig å påpeke hvor nyttig dette er i seilbåt. Et must er det vel ikke, strengt tatt, men nesten et must om man seiler alene, og ellers meget nyttig og greit). Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 (redigert) oops. mene selvsagt stiv/stabil. Om man øsnker autopilot må jo bruksområdet og preferanser avgjøre men er man en eller to som seiler er det i alle fall veldig kjekt. Poenget mitt var at jeg i så fall ikke vil velge typen som montres på rattet. Redigert 5.Januar.2015 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rederinnen Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Vi har vel resonnert oss fram til "klassisk storseil", lazybag og rulleforseil. (Riktig bruk av terminologi?, kanskje vi til å med har utelatt noe? ) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Angående autopilot, hva koster en kliss ny raymarine evolution autopilot til en båt på, la oss si 36 fot? Monterte evolution på motorbåten med drev k sommer. Det kom på 12000. Kanskje bedre å kunne prute på en båt uten autopilot og kjøpe ny selv, enn å kjøpe båt med en halvgammel pilot. Skjedd mye på den fronten også. Autopilot er et must. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Vi har vel resonnert oss fram til "klassisk storseil", lazybag og rulleforseil. (Riktig bruk av terminologi?, kanskje vi til å med har utelatt noe? ) Å kjøpe seilbåt innebærer mange kompromisser. Da jeg kjøpte min andre båt med rullestor hadde jeg egentlig foretrukket klassisk storseil. Men båten hadde forøvrig de spesifikasjonene jeg ønsket, så da firte jeg på kravene mhp seil. Mine innvendinger må derfor tolkes som at blant to ellers like båter ville jeg valgt klassisk storseil, og dere kan helt klart bli fornøyde også med en båt med rullestor. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sone II Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Vi har vel resonnert oss fram til "klassisk storseil", lazybag og rulleforseil. (Riktig bruk av terminologi?, kanskje vi til å med har utelatt noe? ) Vurder også om valg av system vil ha betydning for verdien og omsetningsmuligheten ved senere salg av båten. I tursegmentet vil det antakelig være et pluss med rulleseil, selv om barka regattaseilere vil hevde noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 det er en antagelse som det er vanskelig å si noe sikkert om. Skulle vært moro å vite om hva som nå generelt foretrekkes ved kjøp av ny båt i dette segmentet. Jeg synes i hvertfall å registrere at flere og flere av volumbåtene prøver å annonsere med gode seilegenskaper. Rullestor var liksom løsningen for alle nybegynnerne som kjøpte båt for en 5-10 år siden. Så det kan godt være at det er rullestor som er ut den gangen båten skal selges. Mitt tips er å be seg med ut på seilas med begge typer båt, så får en i hvertfall et lite inntrykk. Her dere sett denne forresten? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54657290 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sone II Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 det er en antagelse som det er vanskelig å si noe sikkert om. Skulle vært moro å vite om hva som nå generelt foretrekkes ved kjøp av ny båt i dette segmentet. Jeg synes i hvertfall å registrere at flere og flere av volumbåtene prøver å annonsere med gode seilegenskaper. Rullestor var liksom løsningen for alle nybegynnerne som kjøpte båt for en 5-10 år siden. Så det kan godt være at det er rullestor som er ut den gangen båten skal selges. Mitt tips er å be seg med ut på seilas med begge typer båt, så får en i hvertfall et lite inntrykk. [/url] Ja, vanskelig å spå, men tursegmentet er fortsatt tursegmentet med krav til komfort og enkel håndtering. Vi kan sikkert være enige om at rullesystemene for 10 år siden fortsatt var under utvikling, med for trange master, seil med negative akterlik og for øvrig med en del barnesykdommer. Manges negative erfaringer med rullestor skriver seg fra denne epoken. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Her dere sett denne forresten? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54657290 Den virket velutstyrt og godt fulgt opp! Viktig å skille mellom slike og tilsvarende nesten lik båt som er standardutstyrt og minimumsbrukt/vedlikeholdt. Kan nesten ikke understreke nok betydningen av å finne rett båt/ selger! Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Rederinnen spør om Bavaria 36/37 er en god nybegynner seilbåt innenfor ett gitt budsjett. De fleste svarene her handler mest om alt mulig "må ha". Etterspør man bobil er det meningsløst å diskutere hvor rå gatebil man bør kjøpe. Jeg har alt det som kritiseres her; Bavaria, eldre modell, jernkjøl, rullestor og løygang på hyttetak. Allikevel synes jeg dette er den perfekte kombinasjonen av familiebåt og mye gøy på regttabanen, f.eks. Færde'n. Samtidig kan jeg også seile den alene. For at du skal oppleve det selv vil jeg invitere deg på seiltur til våren så du/dere får oppleve selv og så kan vi ta en prat om hvordan jeg opplevde det da jeg gikk fra motorbåt til seilbåt for tre år siden. :-) Send meg en direktemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Bavaria 36 har alt jeg trenger og jeg kunne godt tenke meg en. Det er mye båt for pengene. Den har alt jeg trenger, men kona krever mer vinduer for lys og utsikt. Vi var og så på en for to år siden, og jeg tenker enda på den båten vi ikke kjøpte. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 For å si det sånn: Undertegnede med fru hadde et langt dårligere utgangspunkt når vi kjøpte seilbåt for 4 år siden. Ingen av oss hadde vært i båt siden barndommen, og ingen av oss hadde noensinne satt vår fot i en seilbåt. Det vi i ettertid skjønte var den største bommerten, var at vi kjøpte altfor liten båt. Når vi hadde hatt den i 2 sesonger visste vi imidlertid mye om hva vi ønsket oss av neste båt: 2 ratt Kockpittelt Baugpropell 3 lugarer Badeplattform bak Gode seilegenskaper for turbåt å være Håndbygd møbel fra Orust til 3-dobbel pris var uaktuelt for oss. Vi orienterte oss mot Tysk og Fransk masseproduksjon, de 2 franske tok seg ikke bryet med å følge opp med tilbud før kjøpsbeslutning ble tatt, den andre tyske, hadde vi hørt var bra på seilegenskaper, men vi fikk jo langt mer båt for pengene når vi landet på Bavaria. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Rederinnen spør om Bavaria 36/37 er en god nybegynner seilbåt innenfor ett gitt budsjett. De fleste svarene her handler mest om alt mulig "må ha". Det var spørsmål om seilbåtutstyr fra TS, så det tror jeg nesten man må forvente, gitt ... autopilot er det f.eks. veldig, veldig få med seilbåt som synes er overflødig. En båt med "kurant" utstyrsnivå er også mer omsettelig. Kjøper man ny båt med mye utstyr får man jo ikke igjen alle pengene ved salg, men om man kjøper brukt er det tapet allerede dekket, mer eller mindre. Så er det også et spørsmål hva man egentlig trenger. Jeg synes det er best å holde ting enkelt, da blir vedlikeholdet bådet enklere og rimeligere, det blir færre bekymringer, og færre ting å irritere seg over hvis noe går istykker. Det er veldig varierende hva som er en ideell førstebåt. For noen som er på jakt etter en flytende bobil, eller hytte, kan en båt som din være ganske ideell, på tross av alle "manglene" er det mye seilglede å hente ut. For andre blir det et handicap fordi de gjerne skulle lært mer om trim, f.eks. Det kommer mer an på nybegynneren enn båten, egentlig. Du skal ende opp med noe ganske viltert og ekstremt før en kan si båten er uegnet for nybegynnere. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Jeg gikk fra motor til seil for fire sesonger siden. Jeg hadde en 37 fot cabincruiser med to motorer den gangen, men ønsket meg større båt. Var lei eksos og den lukta og forurensingen det representerte, og med en enda større båt ville det bare bli verre.... Jeg hadde, da vi konverterte, tenkt på dette i flere år, men admiralen var opptatt av at båter ikke skal ligge på skrå, så det var lite gehør å møte der. Omsider fokk jeg snudd henne (admiralen), og anskaffelse av seilbåt var mulig, og det hastet for meg. Endelig, yess. Jeg ønsket en båt som vi kunne ha med venner, barn og barnebarn i egne lugarer med faste senger. Baderom med dusj inne, og god plass i kjøkken og oppholdsom/salong. Ståhøyde hele veien. Vi ønsket komfort. Båten skulle ha en kraftig motor, og skulle være mulig å seile alene, eller i alle fall med to mennesker om bord (selv alder er mellom 60 og 70 på disse). Båten skulle kunne seiles på rimelig greit vis, og ikke oppføre seg som ei ku i ei blautmyr. Som motorbåtbruker i overkant av 50 år var det kriteriene jeg i farten kom opp med, og admiralen var enig. Mange lurte på om jeg hadde gått fra forstanden, da vi, som første seilbåt, endte opp med en fransk Gib Sea 522 Master, 16 meter lang, og 4,7 meter bred. Hva skulle to gamle mennesker med noe så digert??? Båten har 3 baderom med dusj, og fem lugarer. Tilnærmet ståhøyde for meg, 192 cm, Stor romslig salong, stort fornuftig kjøkken, kjølebokser, 2 stk, 5 kW Eber, Perkins 4.236 (80 HK), autopilot, radar, kartplotter +++. Etter fire års bruk ser vi at valget var veldig bra. Båten føltes stor og annerledes å bruke de første turene, men vi ble fort vant. Lett å styre, gikk raskt for motor (marsj, 7,5 knop), lite støy opp fra motor, ikke merkbar røyk fra motor, mikroskopisk dieselforbruk (etter hva vi var vant til). Havnemanøvrering var veldig grei så lenge vinden var begrenset, men når det blåste litt drev baugen lett av om man ikke gjorde alt 100% riktig. En baugpropell etter første sesong løste det problemet. Livet om bord , ved landligge er kjempebra, det meste vi har vært om bord er 6 voksne, to barn (4 og 9 år), og to store og to små hunder. Helt problemfritt, og veldig hyggelig med hele familien samlet. Seilingen var jo mest spennende. Båten har to cockpiter, med løygangen til storseilskjøtet på dekket mellom. De som ikke deltar aktivt i seilingen sitter da i fremste cockpit, men de som "jobber" bruker aktre cockpit. Veldig bra. Det er en genoa på 96 kvm, og et storseil på 54 kvm. Dette oppsettet (stor genoa, nevnt over) er litt krevende å slå med, men med et par rev i rullegenoaen er det problemfritt. Siden genoaen er såpass stor drar den godt, og er derfor fin å bruke om man er alene om bord. Båten seiler bra på den. Båten har klassisk storseil med spiler, med autopilot får jeg seilet opp alene, men det er klart, det tar litt tid, for seilet er stort og tungt, bomliket er ca 20 meter. Jeg innrømmer gjerne at det er lettere med flere om bord, men det går faktisk ab å seile helt alene, selv med denne båten, og det oppsettet vi har på rigg og seil. Kjølen er stål, og 34% kjølvekt, 220 cm dyp. Det jeg har hatt problemer med er rullegenoaen, som satte seg fast, slik at jeg måtte få båten inn i båsen med 30 kvm av genoaen ute i ganske kraftig vind (frisk bris). Årsaken var at røret rundt forstaget var ødelagt i toppen, foringen manglet, og spindelen på toppen var slitt. Forstaget hadde dannet et "fuglebur", så bytte av det pluss spindel, bytte av 2 innervant med strekkfisker, mod av aktervant med et par strekkfisker trakk ca 50 store ut av kontoen. Dette kunne jeg kanskje ha funnet ut av før jeg kjøpte, men jeg visste ikke, og det visste nok ikke selger heller, om nå feilen var der når jeg kjøpte (langt opp til mastetoppen). Skal du ha en båt som skal benyttes som "hytte", på lange ferier sydover Sverige - Danmark, eller langs Norges kyst, ikke glem ønsket om plass og komfort, kjøp heller litt større enn det du tror du har behov for. Seilegenskaper er selvfølgelig viktig, motor likeså, men husk at du tilbringer veldig mye tid inne i båten, og du skal ha det bra der også. En stor cockpit med kapell gir også mye kos, for du kan sitte "ute" med varmeren på fullt nede, så har du fin oversikt over alt rundt deg, samtidig med at du oppnår en behagelig temperatur i sene timer. Vi fikk ordnet det til siste sesong, og ble veldig glad i den løsningen, i forhold til å tilbringe kveldene nede i salongen i fint vær, men for kjølig til å sitte ute. Vi er veldig fornøyd med det byttet vi gjorde, admiralen ønsker seg ut på sjøen i mye større grad enn tidligere, og maser stadig, når vi er ute, om at vi skal seile (selv om det går på skrå, ref over). Jeg håper dere får et fint, komfortabelt seilbåtliv i en båt som er så stor at dere slipper å bytte etter kort tid. Kjøp ikke for liten båt. Sjekk rigg og seil så godt som mulig. Sjekk gjennomføringer med kraner, sjekk motor, de fleste seilbåtfolk er minst interessert i motoren i båten sin, og det hender det skorter på vedlikehold der. Skrog er som regel helt OK på seilbåter (plast), men det er greit å se den på land, eller få en garanti om at alt er OK under vannet. Lykke til. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Framtia Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 elektrisk vinsj til storseilet er en veldig god investering når seilet blir stort ☺ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alidal Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Kan bruke en slik også i stedet for elvinsj. Drar opp mitt storseil på ca 52 kvm veldig greit! Kan brukes til andre ting også. Måtte kjøpes i USA da den ikke er å få tak i her til lands... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Når rullegenoan kiler seg kan man seile i sirker for å legge seilet rundt forstaget. Ikke like lett når rullestor kiler seg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Rederinnen Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Sesongen nærmer seg slutten, og for vår del ble den kort i år( 1 uke), da vi fikk solgt motorbåten. Et steg nærmere målet om seilbåt. Finn.no blir nøye søm fart, og nysgjerrigheten har rettet seg mot, Bavaria 38-40. Hanse 37-40 og Dufour. Dessverre er det ikke mange av disse båtene som ligger i vårt distrikt som kan besiktiges. Vi har vært så heldige å fått sett hvordan Delphia og Bavaria 37, ser ut innvendig, men sett Bavaria 38-40, og Hanse 37-40 fra våre mange bryggeturer. Er det noen i Sarpsborg/Fredrikstad området, som har noen av disse, som det er mulig å få en titt nede i ? Sitér dette innlegget Link to post
Rederinnen Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 For ca 1,5 år siden ble avgjørelsen tatt. Vi ville bli seilere. Nå er handlen gjort. Etter flere visninger på ulike merker og størrelser falt valget på en Bavaria 38, 2004 mod. En godt utstyrt båt med 55 hk. Tipsene og rådene fra dere har vi lest flere ganger. Tusen takk ? pass opp ute på vannet der, vi har fortsatt mye å lære. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.