gh78 Startet 28.Desember.2014 Del på Facebook Startet 28.Desember.2014 Vurderer å kjøpe ny 20 hk påhengsmotor til min Gh14 delux. Båten brukes hele året til fiske. Etter å lest flere tester heller jeg mot Honda eller Suzuki. Mest pga den lave vekten, god ytelse og lite støy. Noen som har erfaringer/ meninger? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Desember.2014 Del på Facebook Svart 28.Desember.2014 Dei fleste motorene på markedet er bra, kjøp den motoren du føler for, men det er ikke dumt å velge en motor som har en forhandler i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 28.Desember.2014 Del på Facebook Svart 28.Desember.2014 Hei, Jeg har kjøpt en ny Suzuki DF20A EFI. Denne har jeg kjørt med i en sesong på en liten RIB. Utrolig sterk og stillegående motor. Kjører leenge på en 12 liters tank. Du må være nøye med bensinen slik at denne ikke får noe vann i seg. Fuel Injection er litt mer sårbart en forgassere ang. dette. Lykke til med valget. Hls Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Desember.2014 Del på Facebook Svart 28.Desember.2014 Jeg vil anbefale alle til å få montert ett filter/vannuskiller uavhengig om det er fast eller løs tank. Dere blir spart for mye elendighet på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
gh78 Svart 28.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2014 Har du hatt noen problemer med fuel injection på din Trude III? Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 28.Desember.2014 Del på Facebook Svart 28.Desember.2014 Jeg har en ny Yamaha 9,9 Sport (4-T) med 20 hk forgasser, som er en 20 hk motor hvis jeg forsto rett. Den fungerer bra selvfølgelig siden den er ny, og valget ble styrt av at jeg har grei tilgang/kundeforhold til verkstedet. Men stusset litt på det som sto om vannutskiller ovenfor. Tror ikke jeg har hatt det tidligere på påhengsmotor, men monterte det til en innenbords VP 140/280 en gang. Er det en sånn en man bør ha på en tilførselsledning under motordekselet?? http://stokken.mamutweb.com/Shop/Product/Bensinfilter-for-motor-max-2000cc/103350 Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.Desember.2014 Del på Facebook Svart 28.Desember.2014 Jeg vil anbefale alle til å få montert ett filter/vannuskiller uavhengig om det er fast eller løs tank. Dere blir spart for mye elendighet på denne måten. De fleste båter med fast tank har vel dette som standard, ellers er det jo en fordel og lett å ettermontere. Er vel litt mere "kronglete" å få til på en løs tank (12lit./25lit.) Mange tar jo også disse med seg når de forlater båten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Desember.2014 Del på Facebook Svart 28.Desember.2014 har inntrykk av at dagens bensin, tilsatt etanol og div annet "miljøgrums" tåler lagring dårligere enn tidligere, og er mer utsatt for trøbbel Så enig med Verado her, filter/vannutskiller er vel anvendte penger. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Desember.2014 Del på Facebook Svart 28.Desember.2014 (redigert) Det er ingen problem med å montere ett filter mellom motor og tank, filteret kan skrues fast der det passer. Vi kan montere hurtigkopplinger på en løs tank, slik at tanken kan fjernes. Fuel injection på moderne motorer er mer sårbare på vann i bensinen enn forgasser motorer, ett økende problem er Etanol i bensinen, dette er noe ordentlig dritt hvis bensinen får stå lenge uten å bli brukt. Ett godt filter/vannutskiller vil nærmest eliminere dette problemet. Det koster ikke mange hundrelappene heller. Motorene i dag tåler ikke større mengder vann og forurensing i drivstoffet før problemene tårner seg opp, og det kan medføre store utgifter. En drivstoff injektor kan fort beløpe seg på en pris mellom 3-10 tusen kr (pr stk) avhengig av motortype. Redigert 28.Desember.2014 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 Er også i samme prosessen, sto litt mellom Mercury og Suzuki, men tror det blir Suzuki pga. vekt og styrken den visstnok har. Hadde en Yamaha som ble stjålet, men syns den var noe sløv i aksen. Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 Etanol i bensin og annet biobrensel er ikke nødvendigvis et miljøtiltak. Avhengig av hvor etanolen kommer fra kan den gi mer CO2, fortrenge bruk av råstoffet som mat (1 stor biltank ren etanol = 1 år av råstoffet til matformål) eller komme fra areal der regnskogen er ryddet. Mais er en verstingkilde. Diesel fra palmeolje er ikke noe bedre. Miljøvennlig etanol trenger pålitelig sertifisering av opprinnelse samt produksjonsmetode og det er det smått med..En småmotorforhandler (Briggs&Stratton) påsto at pumpemembranen i en død motor jeg kom med hadde tatt kvelden på grunn av overvintring sammen med bensinen som fortsatt var i - og at det var vanlig. p. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 I USA er det utstrakt bruk av Etanol i bensinen , mellom 10-15% innblanding og det er unødvendig å si at problemene tårner seg opp der borte. De fleste motorprodusentene aksepterer max 10% Etanol i drivstoffet, selv det er i grenseland. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 Har ikke denne tråden sporet kraftig av nå, ut ifra trådstarters spørsmål?? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 Ut fra egne erfaringer kan jeg anbefale Honda. Har selv hatt Honda i 16 år, først 15hk , nå 20hk, med el start. Vil anbefale el start, spesiellt om vnteren. Jeg opplever desse motorene som meget pålitelige. Det er en god ting her i havgapet Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 Har du hatt noen problemer med fuel injection på din Trude III? Hei, Nei ingen problemer i det hele tatt. Den har en liten vannutskiller inne i motoren. Jeg bruker også 98 oktan som skal ha mindre sjanse for å få vann i seg. Mvh Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.