Jump to content

Valg av 20 hk påhengsmotor


gh78

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har kjøpt en ny Suzuki DF20A EFI. Denne har jeg kjørt med i en sesong på en liten RIB. Utrolig sterk og stillegående motor. Kjører leenge på en 12 liters tank. Du må være nøye med bensinen slik at denne ikke får noe vann i seg. Fuel Injection er litt mer sårbart en forgassere ang. dette.

 

Lykke til med valget.

 

Hls Trude III

Trude III

Link to post

Jeg har en ny Yamaha 9,9 Sport (4-T) med 20 hk forgasser, som er en 20 hk motor hvis jeg forsto rett. Den fungerer bra selvfølgelig siden den er ny, og valget ble styrt av at jeg har grei tilgang/kundeforhold til verkstedet. Men stusset litt på det som sto om vannutskiller ovenfor. Tror ikke jeg har hatt det tidligere på påhengsmotor, men monterte det til en innenbords VP 140/280 en gang.

Er det en sånn en man bør ha på en tilførselsledning under motordekselet??

 

http://stokken.mamutweb.com/Shop/Product/Bensinfilter-for-motor-max-2000cc/103350

Link to post

Jeg vil anbefale alle til å få montert ett filter/vannuskiller uavhengig om det er fast eller løs tank. Dere blir spart for mye elendighet på denne måten.

De fleste båter med fast tank har vel dette som standard, ellers er det jo en fordel og lett å ettermontere. Er vel litt mere "kronglete" å få til på en løs tank (12lit./25lit.) Mange tar jo også disse med seg når de forlater båten.

Link to post

har inntrykk av at dagens bensin, tilsatt etanol og div annet "miljøgrums" tåler lagring dårligere enn tidligere, og er mer utsatt for trøbbel Så enig med Verado her, filter/vannutskiller er vel anvendte penger.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er ingen problem med å montere ett filter mellom motor og tank, filteret kan skrues fast der det passer.

 

Vi kan montere hurtigkopplinger på en løs tank, slik at tanken kan fjernes.

 

Fuel injection på moderne motorer er mer sårbare på vann i bensinen enn forgasser motorer, ett økende problem er Etanol i bensinen, dette er noe ordentlig dritt hvis bensinen får stå lenge uten å bli brukt. Ett godt filter/vannutskiller vil nærmest eliminere dette problemet.

 

Det koster ikke mange hundrelappene heller. Motorene i dag tåler ikke større mengder vann og forurensing i drivstoffet før problemene tårner seg opp, og det kan medføre store utgifter. En drivstoff injektor kan fort beløpe seg på en pris mellom 3-10 tusen kr (pr stk) avhengig av motortype.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post

Etanol i bensin og annet biobrensel er ikke nødvendigvis et miljøtiltak.

 

Avhengig av hvor etanolen kommer fra kan den gi mer CO2, fortrenge bruk av råstoffet som mat (1 stor biltank ren etanol = 1 år av råstoffet til matformål) eller komme fra areal der regnskogen er ryddet. Mais er en verstingkilde. Diesel fra palmeolje er ikke noe bedre.

 

Miljøvennlig etanol trenger pålitelig sertifisering av opprinnelse samt produksjonsmetode og det er det smått med..En småmotorforhandler (Briggs&Stratton) påsto at pumpemembranen i en død motor jeg kom med hadde tatt kvelden på grunn av overvintring sammen med bensinen som fortsatt var i - og at det var vanlig.

 

p.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...