Jump to content

Noe tregstartet yamaha F115 påhengsmotor

O.C

Recommended Posts

Hei, nå som båten står i hagen skal jeg ta tak i noen småting før sesongen 2015.

Aller først så er motoren tregstartet når jeg ikke har brukt den på noen dager. Må prøve tenning 1-8 ganger, litt avhengig av temperatur. Har opplevd at den er enklere å starte på tørre sommerdager enn regndager og vinter. Bruker choke bare nå og da, alt etter hvor vanskelig den er å starte. Men når den først starter går den godt, særlig hvis den får stå litt på tomgang først. Oppdaget at o-ringen på bensintanklokket(har 200ltrs tank i båten) hadde morknet opp, kan det være vann i drivstoffet som er problemet? Opplever i blant at den kveles hvis jeg slakker ned et gasspådrag for fort.

Har opplevd lignende på anleggsmaskiner, og da er det gjerne fordi det er litt vann i tanken.

Vurderer å rense tanken, skifte bensinfilter og vannutskiller, kanskje til et kombi-filter. Noe spesielle filter til min motor som anbefales?

Og helt til sist: Synes gass-spaken på kontrollboksen er litt treg/hakkete. Er den standard-kontrollboksen for påhengsmotorer. Er det noen skrue for å løsne, evt noe som skal smøres etc. For å gjøre spaken mer "sømløs" ?

Mvh

Carl Oscar

filter/vannutskiller er alltid en god ide, men jeg syns den linket til over er noe fiklete , har hatt 2 hvorav den ene var umulig å få tett i pakningene.

hvaslags årsmod F115 forresten? trodde alle disse hadde EFI?

std Yamaha kontrollboks eller universalboks?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja F115 har hatt EFI siden den kom i år 2000.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Stemmer, den har EFI. Er '05-modell. Hvilket drivstoffilter med vannutskiller anbefaler du/dere ? Er kombi noe å satse på eller bør jeg kjøre separat filter og utskiller?

Kontrollboksen er standard Yamaha 703 sidemontert kontrollboks.

Kjøp et "snap-on" filter (gjennomgående m/glassbolle). Racor, Suzuki, Easterner +++. Bare søk på Fuel/Water separator på nettet, så finnes der mange.

"Alle" motorer/båter har kombi som standard, de fleste uten titteglass. Iallefall på påhengsmotorer. Det er enklest såfremt man ikke erfaringsmessig har mye trøbbel med vann og kondens.

Filteret byttes jevnlig.

Jeg har sånn med titteglass filter type billig.

Men det er ikke så lett å se om det er vann der egentlig.

Fordelen er at man får filter hos biltema for en billig penge (nr. 52522 kr 60,-)

Ulempen er alle de forskjellige o-ringene som skal passe eller ikke passe her og der.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

originalmontert 10micron yamaha filter på min yamarin, har funka bra de 11 sesongene jeg har hatt den. Filterinnsatser er lagervare hos den lokale yamahasjappa , og har alltid 1-2 liggende ombord.

703 boksen er nomalt smooth og fin, enig med Arny at det mest sannsynlig lugger litt i kablene. greit å bare bytte da

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...