O.C Startet 29.Desember.2014 Del på Facebook Startet 29.Desember.2014 Hei, nå som båten står i hagen skal jeg ta tak i noen småting før sesongen 2015. Aller først så er motoren tregstartet når jeg ikke har brukt den på noen dager. Må prøve tenning 1-8 ganger, litt avhengig av temperatur. Har opplevd at den er enklere å starte på tørre sommerdager enn regndager og vinter. Bruker choke bare nå og da, alt etter hvor vanskelig den er å starte. Men når den først starter går den godt, særlig hvis den får stå litt på tomgang først. Oppdaget at o-ringen på bensintanklokket(har 200ltrs tank i båten) hadde morknet opp, kan det være vann i drivstoffet som er problemet? Opplever i blant at den kveles hvis jeg slakker ned et gasspådrag for fort. Har opplevd lignende på anleggsmaskiner, og da er det gjerne fordi det er litt vann i tanken. Vurderer å rense tanken, skifte bensinfilter og vannutskiller, kanskje til et kombi-filter. Noe spesielle filter til min motor som anbefales? Og helt til sist: Synes gass-spaken på kontrollboksen er litt treg/hakkete. Er den standard-kontrollboksen for påhengsmotorer. Er det noen skrue for å løsne, evt noe som skal smøres etc. For å gjøre spaken mer "sømløs" ? Mvh Carl Oscar Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 (redigert) Med hensyn til bensinfilter/vannutskiller, vil jeg anbefale et filterhus som har glassbolle under, slik at du kan følge med om du får vann/skitt i beholderen/glasset. Dette kan jo da tappes ut i bunnen før det går videre til motoren. Redigert 29.Desember.2014 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 29.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 Kan dette være aktuelt ? http://bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Filter/Drivstoffilter/Filter-m-vannutskiller-50--226386-p0001642700 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 filter/vannutskiller er alltid en god ide, men jeg syns den linket til over er noe fiklete , har hatt 2 hvorav den ene var umulig å få tett i pakningene. hvaslags årsmod F115 forresten? trodde alle disse hadde EFI? std Yamaha kontrollboks eller universalboks? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 Ja F115 har hatt EFI siden den kom i år 2000. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
O.C Svart 29.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 Stemmer, den har EFI. Er '05-modell. Hvilket drivstoffilter med vannutskiller anbefaler du/dere ? Er kombi noe å satse på eller bør jeg kjøre separat filter og utskiller?Kontrollboksen er standard Yamaha 703 sidemontert kontrollboks. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 Stemmer, den har EFI. Er '05-modell. Hvilket drivstoffilter med vannutskiller anbefaler du/dere ? Er kombi noe å satse på eller bør jeg kjøre separat filter og utskiller? Kontrollboksen er standard Yamaha 703 sidemontert kontrollboks. Kjøp et "snap-on" filter (gjennomgående m/glassbolle). Racor, Suzuki, Easterner +++. Bare søk på Fuel/Water separator på nettet, så finnes der mange. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 (redigert) "Alle" motorer/båter har kombi som standard, de fleste uten titteglass. Iallefall på påhengsmotorer. Det er enklest såfremt man ikke erfaringsmessig har mye trøbbel med vann og kondens. Filteret byttes jevnlig. Jeg har sånn med titteglass filter type billig. Men det er ikke så lett å se om det er vann der egentlig. Fordelen er at man får filter hos biltema for en billig penge (nr. 52522 kr 60,-) Ulempen er alle de forskjellige o-ringene som skal passe eller ikke passe her og der. Redigert 29.Desember.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arny Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 Du bør få sjekket tps verdien hos en yamaha forhandler,kan være at den er litt ut av stilling. 703 kontrollboksen har en friksjons-skrue ved tenningslåsen,men sannsynligvis er det kablene som er trege og bør byttes. Choke er det ikke på EFI motorer. Racor har gode filter,må være 10 micron og fåes hos de fleste forhandlerne. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Desember.2014 Del på Facebook Svart 29.Desember.2014 originalmontert 10micron yamaha filter på min yamarin, har funka bra de 11 sesongene jeg har hatt den. Filterinnsatser er lagervare hos den lokale yamahasjappa , og har alltid 1-2 liggende ombord. 703 boksen er nomalt smooth og fin, enig med Arny at det mest sannsynlig lugger litt i kablene. greit å bare bytte da Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.