Maufen Startet 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2014 Jag håller på att gå igenom elen på båten för att förstå det hela, kommer säkerligen framöver dra/göra om en del. Vid batterierna sitter det en skiljediod (tror jag?) se bild nedan. Hur fungerar dessa? Batteriladdaren (220V) sitter bara kopplat på startbatteriet, kommer mina förbrukningsbatterier få någon laddning om det sitter en skiljediod emellan? Tack för ett fantastiskt forum. Link to post
Fantino Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Den lignet ikke på noen av de skillediodene jeg har sett til nå.. Klarer du å få tatt et bilde som viser teksten på dekselet? Link to post
Lars H. Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Dersom det kun er tre tilkoblinger, en til dynamo og en til hver av batteriene, er det en helt standard skillediode. Og da stemmer det som du sier at kun startbatteriet får lading slik det er koblet. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Knude Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Den var kjent for en gammel båtbygger ! Jo det er en skillediode sikkert i fra ca 1985 eller noe. Ble levert av Volvo penta om ikke jeg husker feil. Lading fra motor går da inn på startbatteri og blir sluppet videre til service. Det samme med batterilader. Inn på start og videre til service Altså blir alt ladet via startsbatteri. Var desverre litt spenningsfall på den men om dynamo har sens kabel og den ligger på startsbatteri den også så fungerer dette greit ! Lykke til med å bli kjent med egen båt Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
hegra Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 (redigert) Maufen : Batteriladdaren (220V) sitter bara kopplat på startbatteriet, kommer mina förbrukningsbatterierfå någon laddning om det sitter en skiljediod emellan? Ja da har Knude funnet ut av dette mens jeg skrev, og da er det bare og se bort fra det (vrøvlet ) jeg skrev. Jeg siktet til en nyere løsning og koblingsmåte som jeg har i min båt, men her er det nok Knude som har det rette svaret. Men vil ikke startbatteri tappes ned når motor ikke er i gang og man tapper strøm av forbruksbanken? Redigert 30.Desember.2014 av hegra (see edit history) Link to post
Maufen Svart 30.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Tack för inputen. Precis som ni skriver är jag rädd för att tappa spänningen med denna slags inkoppling. I min förra båt gjorde om elen (generator/startmotor till batteribank) och satte in ett skiljerelä istället. Dock ser generatorn (Valeo 14V/40A) annorlunda ut på denna båt, (se länk 1 nedan) det som förbryllar mig är den gula kabeln som syns i mitten på högerkanten, den går till "skiljedioden" (se länk 2 med elschemat, innehåller säkert en del fel men det grova är med). Länk 1: https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/img_20141014_153217.jpg Länk 2: https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/2014-12-30_22-32-44.jpg Skiljedioden är av Paris Rhone, har letat som en tok på nätet för att ta reda på vad den gula kabeln har för funktion. Har en känsla av att det sitter en laddningsregulator ovan på generatorn, har jag aldrig stått på tidigare (och skall vara ärlig och säga så vet jag inte vad en sådan har för funktion????). Knude, kan den gula vara en sens kabel? Skiljedioden har tunna ledningar både till start och förbrukarbatterierna, sens kabel? Skulle den gula var helt enkelt kabel som "startar" dioden då motorn startar? Många frågor och idéer från min sida Ser framemot kommentarer och ideér. Link to post
Joerg Becker Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 (redigert) Hei.Dette er en skillediode med spenningsfall, trolig ca. 0,6V over diodene.Er den altså koblet mellom start og forbruk da får et av batteriene evtl. 0,6V laver spenning enn andre batteriet.Nå må du sjekke om spenningene passer til batteriene du har.Det enkleste er hvis du ser på databladet til (nøyaktig) batteriene du har,for så å måle spenningene rett på batteripolene. (både maksimale/bulk- og floatspenning)Jørg nb: for alle som lurer.Den type skillediode satt også rett på eldre Paris Rhone-dynamoer.B+ (dynamo) gikk på inntak, så blir det 2 uttak ut fra skilledioden. Redigert 30.Desember.2014 av Joerg Becker (see edit history) => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Knude Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Hei igjen ! Den gangen denne ble brukt var det vanelig å kople gul kabel på "ut" siden av skille dioden. Da kompangserer dinamo ved å lade med 0,6 V mere så ikke tapet blir for stort mot batterier. Mener å huske at dette systemet ladet med 14,3 V mot batterier med en Volvo 31-41 i den andre enden av kabel. (Nye båter) Hele vitsen med denne innrettningen er å "stoppe" strømen fra startbatteri når motor ikke lader og man bruker bare fra service banken. Motor type og båt type ???? Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Maufen Svart 30.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Motor Tamd 41B Båt Scand 29 HT Baltic från 1991 Link to post
Lars H. Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Kan noen fortelle meg hva som går inn og ut på denne skilledioden i denne båten? Vanlig bruk av skillediode er jo at inngangen er koblet til dynamo, og de to utgangene er koblet til henholdsvis start og forbruksbatterier. Så kan Landstrømslader og sensekabler kobles inn på forskjellig måte. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maufen Svart 30.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Hej alla, skönt att höra att fler blir förvirrad av denna skiljediod. Det är fyra kablar kopplade till den. 2 st tunna röda (en till startbatteriet, en till forbrukarbatteriet), 1 st gul som går till generatorn (funktion vet ej???), 1 st tjock svart har ej kunnat följa denna ännu. Mitt elschema ovan är långt ifrån komplett men funkar som en grov skiss. Link to post
Maufen Svart 30.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Intressant är att den gula samt den ena tunna röda (den som är kopplade på förbrukarbatterierna) sitter på samma plint på skiljedioden. Link to post
hegra Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Hmm..var kanskje ikke så helt galt likevel det innlegget mitt som jeg slettet likevel. Skjemaet du har tegnet opp er omtrent likt som jeg har. Den sorte kabelen til skilledioden med ??? i motsatt ende er hos meg rød og er ladekabelen fra dynamo (B+) Den gule er sensekabel til dynamo og måler spenningen på forbruksbatteri. På den siden av dioden er det som Jørg og Knude sier lavere spenning og dermed presses dynamo til høyere spenning siden den senser på batterikabelen. Hos meg har jeg målt 14,42 volt på batteri og 14,63 volt på dynamo under drift, men slett ikke alltid det ligger så høyt. Men er det slik som hos meg blir det som Lars skriver: Forbruksbatteri får ingen lading fra batterilader. Men jeg slipper å slå av brytere for å unngå å tappe startbatteri. Men for all del, det kan godt hende det er slik Knude skriver, men da må vel bryter til startbatteri slås av, eller noe annet i denne diodedingsen som gjør at startbatteri ikke tappes. Jeg kan heller ikke sette batterilader på skillediodens dynamokontakt for å lade alle batteri. Her er det ikke spenning når motor står stille og de fleste ladere vil ikke starte når de ikke registrerer spenning av sikkerhetsgrunner. (skal ikke stå på når laderens kabler henger i løse lufta) Link to post
mateco Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Vil tro at denne dingsen har to dioder med felles inngang fra dynamo, en med utgang til startbatteri og den andre med utgang til forbruksbatteri. Den gule, vil jeg tro, er sensekabel til generatorens regulator. Bjørn Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Maufen Svart 31.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Känns som jag blivit lite klokare tack vare era inlägg. Frågan är alltså om min generator laddning går till skiljediod (hegras system) eller direkt till startbatteriet (Knudes tanke). Är det kabeln ifrån B+ som jag skall följa? Förra ägaren påstod att när man laddade med 220v laddaren (bara kopplad på startbatteriets poler) så laddades detta först fullt sedan 'släppte' dioden över laddström till forbrukarbatteriet. Detta verkar ju inte stämma om jag fattar er rätt?? Link to post
Knude Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 (redigert) Hei ! Dette blir litt "den gang da" etter hukommelsen siden det er ca 20 år siden denne ble brukt av båtbyggeriene. Denne innrettningen har en inngang og to utganger. + kopling av en styrestrøm og en til bryter. Inngangen kommer i fra B+ mens utgangene er koplet til startsbatteri /servicebatteri. Noen har også en bryter på darsjbordet som man kan tvangs styre strømmen. Batteriladere i den tiden brydde seg lite om det var målbar spenning ( 9V) før den begynte og lade. Jeg er ganske sikker på at om batterilader ikke er av nyeste type så lades begge banker. (Er da koplet sammen med inngang fra B+) Dette kan også lett måles ved å sette i gang batterilader. Måle med et digitalt voltmeter på startsbatteri-så på servicebatteri. Skal vise ca 14,2 - 14,4 mot bly-syrebatteri. Om den ene batteribanken viser 12,8 eller lavere så får det dog ikke ladning. Mange båtprodusenter valgte etter hvert å montere 2 stk. batteriladere i båtene siden de nye leser batteri før ladning. Da var det normalt å montere en liten "tass på et par amp. mot startsbatteri og en på 30-40 amp. mot servicebanken. Da har jeg mimret litt ! Knude Redigert 31.Desember.2014 av Knude (see edit history) Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
hegra Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 (redigert) Maufen : Frågan är alltså om min generator laddning går till skiljediod (hegras system) eller direkt till startbatteriet (Knudes tanke). I følge skjemaet er det likt mitt, men om det fungerer på samme måte er ikke sikkert da skilledioden(e) ikke er den samme. Jeg ville målt med et multimeter om laderen lader alle batteri. Tips : Har du ikke multimeter har du sikkert plotter eller ekkolodd tilsluttet forbruksbatteri hvor du kan gå inn på menyen og få frem batterispenning. Slå den på mens du lader og se om spenningen stiger. For øvrig en fin måte og overvåke ladingen på. Under drift kan jeg følge med lading fra dynamo til forbruk via ekkoloddet mens startbatteri overvåkes av det analoge voltmeteret som sikkert du også har i ditt VP panel. Ja, da skrev Knude samtidig med meg, men du finner nok ut av dette nå skulle jeg tro. Redigert 31.Desember.2014 av hegra (see edit history) Link to post
Maufen Svart 31.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Tack för alla tips och råd. Skall ut till båten på Fredag skall då passa på att koppla in 220 v laddaren för att se hur laddningen går med hjälp av multimetern. I höstas när jag körde hem båten så noterade jag att spänningen på förbrukare banken låg på 14,0 volt. Detta såg jag på min GPS plotter. Voltmeter (analoga instrumentet) låg lite över 14 volt. Så troligtvis får bägge bankerna laddning då motorn är igång. Så detta borde indikera att min generator är kopplad direkt på startbatteriet?! Skall följa B+ på generatorn och se var den tar vägen. Skall bli intressant och se om 220 volt laddaren (kopplad mot start batteriet) ger laddning till förbrukarna? Skulle tro att det också beror på hur brytarna står. Link to post
I.M.S. Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Det som er avbildet er Volvo Penta's ladefordeler for 50A dynamoer. + inn fra dynamo og fordelt via dioder ut til 2 batterier. På grunn av spenningsfall over dioder, kobles gul sensorledning fra dynamoens regulator til en av de utgående terminaler for å kompensere for dette. Dersom ekstern lader er tilkoblet ett av batteriene, går det ikke ladespennig gjennom fordeler til det andre batteri. Kobles lader til terminal der ledning fra dynamo kommer inn, fordeles det til begge utganger, men lader må da ha mulighet for å kjenne spenning på en av disse. Den får ikke tilbakemelding om batterienes ladetilstand gjennom ladefordeler, og kan derfor skade batterier. Den tar heller ikke hensyn til evt. forskjeller på batterier. Jeg ville i stedet brukt en 2-kanals lader dersom begge batteri(banker) skal lades samtidig, alt. 2 ladere. Link to post
avmønstret5 Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Litt generelt om skilledieod mellom start-og forbruksbatteri. På min tidligere båt påtok jeg meg selv jobben som "skilledieode", da ved hjelp av av hovedstrømbryter og er fremdeles av den oppfatning at det fungere best med tanke på kontroll over lading og forbruk. Link to post
mateco Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Enig med I.M.S. Løsningen som Knude nevner vil jeg tro er et skillerele mellom batteriene som blir styrt av dynamoens ladelampe uttak (d+, 61). Start- og Forbruks- batterier blir da automatisk koblet sammen når dynamoen begynner og lader (motor startes), og brytes når dynamo stanser (motor stoppes). En velgebryter på dashbordet vil kunne gjøre at man kan operere skillereleet ved at man tar styrespenning fra en annen plass enn fra dynamoens ladelampe uttak. Som Jørg nevner, lengre oppe, så er trådstarters ladesplitter beregnet for å monteres bak dynamoen, og således få en naturlig kjøling av dynamoviften når diodene blir belastet. Slik den er montert her så vil den ikke få kjølning på samme måte. Jeg vil tro at det beste vil være å koble all ladning direkte på prioritert batteri og bruke et voltsensitivt skille rele mellom forbruk og start batteriene. Da vil ladningen fungere automatisk til begge batterier og i begge ladetilstander. Bjørn Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
I.M.S. Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Ladefordeleren ble levert i 2 utgaver, en for direkte montering på Valeo 50A dynamo, (originalt montert på datidens Volvo Penta), og en for separat montering. Link to post
Mulligan Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Jeg hadde en Paris-Rhone ladefordeler montert på en Paris-Rhone 50A generator på en MD5C. Link to post
Maufen Svart 31.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Intressant bild ser ut som mitt skiljediod som är direkt monterad på generatorn. Tack för alla idéer jag har fått. Återkommer på fredag då jag följt vissa kablar samt testat hur 220 v laddaren laddare. Jag tror med er hjälp och den infon kan jag förstå hur den exakt fungerar. Ha ett riktigt Gott Nytt År Link to post
hegra Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Nå er det vel minst like viktig å finne ut om hvordan dette fungerer når du bruker strøm, og ikke bare ladefunksjonen. Hos meg, og sikkert hos de fleste andre, kan begge hovedbrytere stå på etter at motor er stoppet, uten at startbatteri tappes. Når du først skal i båten for å måle så slår du på noen forbrukere som er koblet til forbruksbatteri. Spenningen faller på forbruksbatteri, men skal ikke falle på startbatteri. Så gjør du motsatt, setter på noe forbruk på starbatteri eks, gløding av motor noen sekunder, spenningen faller på startbatteri, men skal ikke falle på forbruksbatteri. Lykke til med målingene Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn