Jump to content

Kan flushingen brukes ved kjøring av motor Mercury Verado på land?


GeirV

Recommended Posts

Hei, har en Mercury Verado 2006 200 hk, som har en flushing på siden av motor. kan koble til slange for å flushe kjølesystemet med ferskvann etter å ha vært på sjøen. noen som har erfaring med om denne også kan brukes når man skal kjøre motoren på land, dvs isteden for muffe? Så på Youtube at noen gjorde det, og det står ingenting i manualen om dette (verken for eller mot), men leste på et forum at man helst ikke skulle gjøre det (men det ble ikke forklart hvorfor). Hvis det er ok å bruke flushingen når man skal fyre motoren på land, syns jeg det er å foretrekke fremfor muffe (er litt kjipt hvis muffen faller av eller annet oppstår).

Link to post

Clas ohlson har skikkelig muffe med vribar firkantmuffe og vann inn på begge sider. 31-1248

 

http://www.clasohlson.com/no/Spylemuffe-for-båtmotorer/Pr311248000

 

Jeg kjøpte nylig en litt mindre utgave av samme type 31-7048 som jeg syns passer bedre til motorer omkring 100 hk.

Men den er visst tatt ut av sortimentet. http://www.clasohlson.com/no/Spylemuffe/31-7048?SiteView=B2B

 

Men den store er nok best egnet for 150-300 hk og drev. Bildet til høyre, målestokken er nok forskjellig.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Skal man gjøre det helt profft trenger man kanskje et slikt forseglingskit for motorer med vanninntak også i front av undervannshuset.

 

Her fra Veradoklubben http://www.veradoclubparts.com/Flushing_Kit_p/flushkit.htm

 

http://www.falmouthyachtbrokers.co.uk/Mercruiser-Dual-Water-Pickup-Flush-Seal-Kit-Part-Number-881150Q1.aspx

 

Gummiklokker med gjennomstikkspinne, disse kan ikke falle av. Original Mercury.

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Quicksilver-Flushing-Kit-Muffs-Mercury-Mariner-MerCruiser-44357Q2-/151201020024

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

tja det er iallefall 10 ganger mere praktisk for de aller fleste å benytte klokker :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, men som jeg skrev: det aller beste.

 

Det som er fint med løsningen er at man får testet motor på lik linje med om det var i sjøen, det vil si at man får testet at impeller virker og at termostater fungerer. Veldig fint å sjekke før utsetting på våren feks.

 

Det er ikke vanskelig heller; sett motorunderhus i bøtten, fyll med vann, start motor og la vannet renne samtidig. Når man er ferdig så heller man ut vannet og stuver den bort til neste år. Har man en jollemotor så kan man brukesamme opplegg.

 

For de fleste er klokker enklere ja....men for kr 350 samt en halvtimes innsats er ovvennevnte opplegg laget...

 

Ha et godt nytt år!

Link to post

Hei, godt nytt år, ja:-) Jørn; du skriver at impelleren ikke får noe vann når jeg flusher, men det begynner å surre inne i motoren etter noen sekunder, etter at jeg har satt på vann. Trodde dette er impelleren, er det ikke? Hva kan det ellers være? Men det var på Veradoklubben jeg leste (mener jeg å huske) at jeg ikke måtte bruke denne ift tørrkjøring på land, så en grunn må det være..... før vel gå til innkjøp av muffer, tenker jeg. Takk for tipsene:-)

Link to post

Impelleren sitter nede i undervannshuset og kan nok ikke rotere uten at motoren går, siden den står direkte på drivakselen fra motor.

 

Et annet alternativ er jo en "flushing bag" som er noe enklere å håndtere/lagre enn en stor plasttank/fat som man jo må ha til motor av denne størrelsen.

En stor fordel for mange er jo at motorstøyen blir hyggelig, hvis man driver mye på i bolig-områder. Særlig om man har en stor 2-takter da.

Annen fordel er at det ikke kommer så mye vann på bakken da man kan drenere/pumpe vekk vannet i bagen etter bruk, og samle opp vannet fra strålen i en bøtte.

Og sist men ikke minst sikrer man at motor blir flushet 100% uten redusert vannmengde pga. for lite vann som evt. suges inn via klokkene.

 

Her står om alle flushinalternativene http://www.boatus.com/magazine/2013/August/outboard-flushing-the-right-way-2.asp

 

Den nest største passer til motor 100-300 hk, og må fylles med omkring 100 liter vann vil jeg anta (totalt 150 liter volum), så det er jo en viss mengde.

Tror sannelig jeg skal prøve å få tak i noe slikt.

 

Her en norsk leverandør av ulike modeller http://www.marineogfritid.no/butikk/batutstyr/opplagsutstyr/drevposer

Norskproduserte, går ut fra at drevmodellene kan brukes på påhengsmotorer også. Rart at det ikke er beskrevet noe om det.

 

https://www.yachtsee.com/flushingbag.htm

 

bilde

 

Her en modell for litt mindre motorer

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Artikkel om småmodellene http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2168695

 

Den varianten her ligner jo veldig på de beholderne man kjøper på europris, biltema o.l. for å samle gress og løv i ?

 

 

Flushing for Dummies

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Den flushing-baggen der så jo genial ut! Kan den brukes på innenbordsmotor med drev også? Har stort sett bare sett folk gjøre dette med utenbordsmotorer, men skal vel funke fint på min Mercruiser V8 også? Med BravoOne

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Ops, jeg har kjørt motor flere ganger med fluch fra hageslange på siden av motor. Et par minutter hver vår.

Motor går enda :-)

 

Men etter lest dette, skjønner jeg det ikke er bra...

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post

Det går som regel bra på tomgang, men impelleren får ikke tilstrekkelig smøring siden den ikke har noe vann å suge, og går dermed relativt tørt og etterhvert varmt.

Mulig at noe vann renner ned og smører. Men man får jo ikke testet om impeller er OK, dvs. at kjølestrålen er bra da.

Men det er jo om høsten det er viktigst å flushe.. gjerne 15-20 minutter til motor er god og varm og termostater har åpnet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Båt og motor står ute, mangler inneplass for tiden og det ble vinter. Så det eneste jeg får sett gjennom et hull i pappen er dette :smiley:

Håper ikke vintermusa finner ut at dette er en fin plass å bo...

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Fiiin motor....bestilt ny fin sommer.

 

Har du noen erfaring angående denne duppe dingsen ?

Mercruiser Mercury oem smartcraft digital gauge monitor level 2 pn 8m6002280

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post

Tipper at 99% av de med større motorer flusher med muffer ja, er jo ikke alle som har liggende en svær plastbalje som passer og som må fylles opp.

Men småmotorene er jo greie å sette ned i ei bøtte av egnet størrelse.

 

Har ingen erfaring akkurat ang. den Mercury duppedingsen.

Tror den er erstattet av en nyere duppedings slik som den her http://www.ebay.com/itm/New-Mercury-OEM-Eco-MercMonitor-Part-79-8M0062377/171477288978?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3D0c44e65445cb441c8563356a0fb3857c%26pid%3D100005%26prg%3D20131003132420%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D171503884402&rt=nc

 

Det er iallefall en avansert sak med mange funksjoner. Fikk med vanlige Smartcraft turteller og speedometer med motoren, men kanskje man utvider med en slik Mercmonitor etterhvert.

 

Her en oversikt https://www.mercurymarine.com/en/us/gauges-and-controls/gauges-displays/

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har kjørt motor med denne "Gardenakoblingen" bak på min 80 EFI motor hver høst og vår, og når jeg i forkant av 2014 sesongen byttet impeller, var det på ingen måte noe spesiell slitasje på impelleren. Den så igrunn like fin ut som den jeg satte inn.

Dette tyder på at det ikke er noe tørrkjøring iallefall.

Men, jeg ser når jeg kjører, at det er ett hull under kavitasjonsplaten, helt foran på undervannshuset. Når jeg slår på vann, renner det en stråle ut her, ca 0,5-1 cm tykk. Renner også ut her på tomgang. Øker jeg turtallet noe, minnes jeg denne strålen blir mindre, som skulle tyde på at denne er forbundet med impeller/vanninntak på en måte.

Er vel ikke noen andre vannpumper i motoren enn impeller?

 

TA

Link to post

Hullet er vel kanskje bare et overløp slik at vannet skal renne fritt ut av motor når motor stanses.

Under fart vil vel vann presses inn der istedenfor å komme ut.

 

Gardenakoblingen er primært for å flushe motor umiddelbart etter at motor er stanset og varm, når båten er på sjøen.

I de fleste brukermanualer frarådes det å bruke denne med motor igang, men ved lave turtall renner det muligens vann ned til impelleren slik at den smøres noe allikevel.

 

Samme som en del drillpumper og slikt med impeller i. Det står gjerne at den ikke kan tørrkjøres eller kjøres max. 30 sekunder tørr.

Men da er det jo ofte langt høyere turtall enn motor på tomgang.

Max. 12 sek tørrkjøring på høyt turtall på denne Gardena drillpumpen http://www.gardena.com/ddoc/GARO/GARO2008_EUenCAenAUen/GARO2008_EUenCAenAUen__01490-20.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Fra brukermanuslen:

 

Skylle kjølesystemet

Skyll de interne vannkanalene til påhengsmotoren med ferskvann etter bruk i saltvann eller forurenset/gjørmet vann. Dette forhindrer at skitt og smuss hoper seg opp og blokkerer de interne vannkanalene.

 

VIKTIG: Motoren skal være i gang under skylling slik at termostaten åpnes og vann kan sirkulere gjennom vannkanalene.

 

MERK: Påhengsmotoren kan være tiltet eller i vertikal driftsstilling under skylling.

1. Sett påhengsmotoren i driftsstilling (vertikal stilling) eller i en tiltet stilling.

2. Fjern propellen. Se Skifte propell.

3. Før en vannslange inn i bakre kopling. Åpne vannkranen delvis (ikke mer enn halvveis). Vannkranen skal ikke åpnes helt ettersom vanntrykket da blir for stort.

VIKTIG: Motorhastigheten skal ikke overskride tomgangsturtall under skylling.

 

 

Så er iallefall meningen på de litt mindre motorene å bruke denne koblingen med motor i gang...

 

Mvh

 

TA

Redigert av trulsant (see edit history)
Link to post

Ja det står jo motsatt for en del andre motorer, men når det står slik for din motor så skal det vel være slik.

Men hvor er denne bakre kopling ?

 

Slik skal det gjøres på bl.a. Yamaha F80. Motor skal ikke være igang.

Samme med Suzuki og Honda.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...