Jump to content

nidelv 24 skjevt i vannet. Godt nytt år!

Barstad

Recommended Posts

Hei.

Aller først, et riktig godt nytt år til alle båtmennesker der ute?

Har startet opp med planlegging av vinterens båtoppussing og i år har jeg virkelig fått inspirasjon etter å ha sett alle trådene som ligger på forumet. Mens jeg sitter å drodler ned planene for vinteren kommer jeg snarest til å tenke på at båten i grunn ligger litt skjevt i vannet. Den heller litt mot styrbord, og det blir jo ikke bedre når jeg er ute alene. Er det slik med Nidelven til dere andre her på forumet?

Men da er jo vektfordelingen litt meningsløs, i og med at man seiler på skrå uansett... Hvis vi skal seile beint, så må jeg jo stable opp folk på babord side. Jeg forstår at det er en fordel å fordele vekt ut i fra tenkt plassering av folk, men i og med at vi skal sitte to stk ved siden av hverandre, og dette forverrer hellingen mot styrbord, så kan dette ikke forklares med vektfordelingsprinsipp!

Batteriene er plassert ca 40 cm styrbord fra midtskips, så jeg kan ikke forstå at dette skal være nok til å legge båten såpass mye over. Det er slik at det kjennes godt når jeg står på babord side. Vekten av meg når jeg står helt ut mot babord er ikke nok til å utligne vekten. Jeg har forsøkt å se etter evnt vann under dørken, men har ikke funnet antydning til dette.

Hei! Dersom både vanntank og batteripakke er plassert mot styrbord er det vel logisk at båten vil helle mot styrbord... I tillegg får du jo vekt av kaptein og eventuell "copilot", så det vil kanskje være fornuftig å prøve å flytte noe vekt over mot BB.

Jeg har samme problem med min båt, bare at den heller mot babord. Det er trolig pga at både batteripakke, varmtvannstank og ankervinsj er plassert på BB side. Til våren vil jeg prøve å montere et ekstra batteri og samtidig flytte batteriene over til SB side. Har et håp om at dette vil bedre vektfordelingen og "rette opp" båten. :thumbsup::newyearsign:

Tror det er helt vanlig. Nidelv 24 er jo ikke en veldig stor og tung båt, men jeg er ganske stor og tung... Så når jeg står på styrbord side og det ikke er noen særlig motvekt på babord, så merkes det helt klart. Jeg merker også større forskjell når vanntanken ikke er full. Når jeg har fylt den opp, så heller båten nesten ikke i det hele tatt, men som nå om vinteren, hvor jeg ikke har særlig med vann i tanken, så merker jeg tydelig forskjell!

Vanntanken på nidelv 24 er på babord side, mens batterier og fører er på styrbord. Om vinteren med tom vanntank og tom septik så er det vanlig at den ligger litt mot styrbord. Det bedrer seg til våren skal du se.

Jeg kjøpte og nidelv med tomme tanker og tenkte balast på første turen, men la vekk den ideen etter å ha brukt båten litt.

Og godt nyttår.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...