Barstad Startet 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2014 Hei. Aller først, et riktig godt nytt år til alle båtmennesker der ute? Har startet opp med planlegging av vinterens båtoppussing og i år har jeg virkelig fått inspirasjon etter å ha sett alle trådene som ligger på forumet. Mens jeg sitter å drodler ned planene for vinteren kommer jeg snarest til å tenke på at båten i grunn ligger litt skjevt i vannet. Den heller litt mot styrbord, og det blir jo ikke bedre når jeg er ute alene. Er det slik med Nidelven til dere andre her på forumet? Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Nå har ikke jeg noen Nidelv,og kommer heller aldri til å ha det. Men det er som regel en grunn til at en båt ligger skjevt på vannet,og det er vektfordeling :) Godt nytt år :) Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 31.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Men da er jo vektfordelingen litt meningsløs, i og med at man seiler på skrå uansett... Hvis vi skal seile beint, så må jeg jo stable opp folk på babord side. Jeg forstår at det er en fordel å fordele vekt ut i fra tenkt plassering av folk, men i og med at vi skal sitte to stk ved siden av hverandre, og dette forverrer hellingen mot styrbord, så kan dette ikke forklares med vektfordelingsprinsipp! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Har du batteriene under beina dine der ved styreposisjonen? Dersom du har det, kanskje du kan flytte disse over på BB side. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
LM 605 Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Dieseltanken ligger vel helt akter i denne båten, men ligger ikke vanntanken foran i ei av sidene mon tro. Mener å huske en kamerat som hadde samme båt, altid nevnte at båten lå skjevt i vannet p.g.a. full/tom vanntank? Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 31.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Batteriene er plassert ca 40 cm styrbord fra midtskips, så jeg kan ikke forstå at dette skal være nok til å legge båten såpass mye over. Det er slik at det kjennes godt når jeg står på babord side. Vekten av meg når jeg står helt ut mot babord er ikke nok til å utligne vekten. Jeg har forsøkt å se etter evnt vann under dørken, men har ikke funnet antydning til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 31.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Lm: det som er så rart er jo at vanntanken (med vann) ligger på styrbord side. Denne klarer heller ikke å utligne vekten. Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 31.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Lm: det som er så rart er jo at vanntanken (med vann) ligger på styrbord side. Denne klarer heller ikke å utligne vekten. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Hei! Dersom både vanntank og batteripakke er plassert mot styrbord er det vel logisk at båten vil helle mot styrbord... I tillegg får du jo vekt av kaptein og eventuell "copilot", så det vil kanskje være fornuftig å prøve å flytte noe vekt over mot BB. Jeg har samme problem med min båt, bare at den heller mot babord. Det er trolig pga at både batteripakke, varmtvannstank og ankervinsj er plassert på BB side. Til våren vil jeg prøve å montere et ekstra batteri og samtidig flytte batteriene over til SB side. Har et håp om at dette vil bedre vektfordelingen og "rette opp" båten. Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 31.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Beklager, beklager jeg skrev styrbord, men mente selvfølgelig babord... Vanntanken ligger på babordside. På tide å ta kvelden ? Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 31.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Det er jo ikke sikkert jeg trenger å bekymre meg for at det er kommet vann inn i skuta.... var mest betenkt mtp lekkasje. Jeg tror jeg kommer til å legge inn et par ballasttanker på bbside, i håp om at det vil stabilisere noe. Hvis det er flere der ute med ei skjev nidelvsnekke, så gi meg beskjed ? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Tror det er helt vanlig. Nidelv 24 er jo ikke en veldig stor og tung båt, men jeg er ganske stor og tung... Så når jeg står på styrbord side og det ikke er noen særlig motvekt på babord, så merkes det helt klart. Jeg merker også større forskjell når vanntanken ikke er full. Når jeg har fylt den opp, så heller båten nesten ikke i det hele tatt, men som nå om vinteren, hvor jeg ikke har særlig med vann i tanken, så merker jeg tydelig forskjell! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Barstad Svart 1.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2015 Det er nok noe i det du sier at det er en liten og lett båt. Man får vel bare leve med det hvis ikke ballastsekker gjør susen. Hmmm. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2015 Vanntanken på nidelv 24 er på babord side, mens batterier og fører er på styrbord. Om vinteren med tom vanntank og tom septik så er det vanlig at den ligger litt mot styrbord. Det bedrer seg til våren skal du se. Jeg kjøpte og nidelv med tomme tanker og tenkte balast på første turen, men la vekk den ideen etter å ha brukt båten litt. Og godt nyttår. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
knut1955 Svart 1.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2015 hei, og Godt År! Hadde samme på min Nidelv 24. Kjøpte 30 kg? (husker ikke helt...) bly som jeg fikk plassert under bunnene i klesskapet og barskapet - det hjalp litt. Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 1.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2015 Se der ja, da er det håp?. Regner da med at noen dunker med sand kan gjøre susen. Da stresser jeg ikke med det.? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Jeg hadde også en Nidelv 24, 1975 modell. Som knut1955 beskriver så hadde også jeg 2-3 sekker med blyhagl liggende i bunnen av klesskapet på babord. Til å begynne med skjønte jeg ikke vitsen med denne "dødlasten", helt til jeg en dag tok de ut. Da bikket båten mot styrbord. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Har aldri tenkt på dette som et problem, må jeg innrømme, men når jeg får installert septiktank, kjøleskap og et ekstra batteri må kanskje jeg også begynne å vurdere en slik løsning? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
abella Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 det er som MATROS72 skriver lenger oppe, det er en grunn til at den ligger litt til styrbord, sjå på innredningen, toalettet, styreposisjonen, benker, batterier.osv, eg har en FRAM 25, som er nesten lik NIDELVEN når det gjelder innredningen, ligger litt til styrbord, men har ingen problemer av den grunn. :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Helt vanlig, blir bra når vanntanken er fylt opp:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.