Nero II Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Jeg ferdes bare langs kysten. Og jeg er stort sett alene i båten. Noen steder, som mellom Lindesnes- Stavanger er det ganske åpent og værhardt, andre steder kan jeg komme opp i skjær om motoren svikter. Erfaringa mi så langt er at jeg rekker å forberede meg før jeg går ut. Er mer og mer blitt til at jeg har på vest alltid. For et par år siden kjøpte jeg en flytedress, og den bruker jeg gjerne i tillegg om det er surt, eller jeg virkelig blir redd. For mine 23 fot ville flåte være overkill, så min plan er å få en overlevingsdrakt, som jeg kan snøre på meg når jeg synes det begynner å bli farlig. I tillegg har jeg VHF, godt med bluss og raketter, og drivanker + egen dregg for sandgrunn. Denne sjakler jeg inn hvis det er relevant. Har 60 m line som standard. Har forsterka kryssholtet foran med 30 x 40 cm stålplate under divinycellen i fordekket. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 (redigert) Enig med Ingelinn, vakumpakkede drakter er raskere å ta på Jeg skulle anta at flytedrakter som faktisk blir brukt i dårlig vær, slik at man faktisk vet hvor de befinner seg og har erfaring med å ta dem på skulle være raskere å få på seg enn vakumpakkede drakter som man kanskje ikke helt riktig husker hvor befinner seg og som aldri har vært brukt. Redigert 15.Januar.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Vi har overlevelsesdrakter ombord (...) Overlevelsesdraktene blir flittig brukt på vinteren da de er gode og varme. Hvis jeg har forstått terminologien riktig er det "flytedrakter" dere bruker. Overlevelsesdrakter (aka redningsdrakter) er heldekkende tørrdrakter som også gir hodet fullgod beskyttelse i brottsjøer, disse er ikke laget for å brukes i andre tilfeller enn nødstilfeller. Jeg bruker også flytedrakten min relativt flittig, men langt mindre etter at vi flyttet sørover og fikk båt med cockpittelt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 (redigert) Jeg hadde heller aldri tenkt på å ta på meg overlevelsesdrakten min uten at jeg var bekymret for å havne i sjøen (reell overhengende sannsynlighet, som ved lekkasje, ekstremt vær etc). Det tror jeg ikke hadde vært særlig behagelig å gå rundt i i lengden. Trangt, ja nesten klaustrofobisk er det vel også, og ikke bare bare å få av alene heller etter endt tur. Jeg har også en tørrdrakt for padling. Den kunne nok vært mer aktuell å bruke til hverdags i båten nå om vinteren, men har så langt ikke prøvd det. Men min nyinnkjøpte Abu Garcia flytekjeledress til 1000,- , den ser jeg for meg å bruke flittig nå i vintermånedene, Ikke like trygg som å ha på en Overlevelsesdrakt så klart, men langt sikrere med enn sånn på enn en overlevelses drakt under benken, når man allerede er havnet på hue i sjøen . Redigert 15.Januar.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Midtpinne Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Hvis jeg har forstått terminologien riktig er det "flytedrakter" dere bruker. Overlevelsesdrakter (aka redningsdrakter) er heldekkende tørrdrakter som også gir hodet fullgod beskyttelse i brottsjøer, disse er ikke laget for å brukes i andre tilfeller enn nødstilfeller. Jeg bruker også flytedrakten min relativt flittig, men langt mindre etter at vi flyttet sørover og fikk båt med cockpittelt. Ja du har helt rett, vi har flytedrakter. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 En billig ekstrating en kan ha bak øret når man kjøper ny telefon. Kjøp en som er vanntett, ha den i en lett tilgjengelig lomme på kroppen. Installer de nødappene som finnes. Da er en noen få trykk unna varsling. Både samsung og Sony har rimelige og gode vanntette telefoner. Problemet med de vanntette telefonene, er at de ikke flyter. Jeg kjøpte til sammen 4 mobiltelefoner i 2014 og har den siste enda. Den er ikke vanntett, men synker sikkert ikke fortere enn de to som sank. En kip mobil, tålte ikke å plumpe uti på grunna etter grilling på land i Blindleia (ikke vanntett) Samsung S4 Active - 10 meters dyp - Vanntett til 1,5 meter Sony Xperia Z1 Compact - 35 meters dyp utenfor tromøysundet i 5 knop - vanntett Nokia 1020 - fantastisk kamera - ikke vannett - ligger på 15 meters dyp rett bak båten her... Fjerde innkjøp i 2014 var en Huawai Acsent mate7 som er 2 mndr gammel og lever enda. Lekker mobil med fantastisk batteri (4100mht). Litt i største laget med 6" skjerm, men ellers bare +'r. Den er hverken flyter eller er vanntett, så jeg følger fortsatt med i markedet...... JADA... OT.. jeg vet.... Til topic. I en 26' båt synes jeg personlig at både redningsflåte og Overlevelsesdrakt er overkill, men det er meg. Sats på en vanntett VHF som flyter, ha klær for dårlig vær liggende i båten og ikke ta med 10-åringen med på langtur utaskjærs om du ikke er veeeldig sikker på været. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Geir Øistein Svart 19.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Fint med mange innspill, men som Nevermind skriver utvikler det seg litt utover det jeg spør etter.. ;) Overlevningsdrakt eller redningsflåte? Jeg burde kanskje også gjort oppmerksom på at jeg bor 15 mil sør for Bodø, og har flere ganger opplevd at været har snudd fra blikk stille til forykende uvær på minutter. Som jeg skrev i starten er båten helt ny ( Capelli Dino 26 m/250 HK ) og pålagt/vanlig redningsutstyr er selvsagt ombord. Selv om jeg har hatt/brukt båt i 40 år regner jeg meg ikke som "svært erfaren", og jeg har opplevd forskjellige situsjoner selv om jeg ikke har vært langt til havs. Ting har forandret seg fra jeg var liten gutt i pappas Rana 15 m/6 hk Johnson på hekken. Ikke minst er min situasjon svært forandret. Jeg er ikke en gutt lenger, men en mann i 50 årene som har ansvaret for min sønn på 9 år når vi er ute og farter. Jeg konkluderer dermed med at jeg tåler langt mindre belastning enn da jeg var i 20 årene f.eks. Kanskje får jeg hjerteinnfarkt og dauer forran øynene på min sønn, mens jeg prøver å snu det nye vidunderet av en redningsflåte jeg har kjøpt som ikke fungerte som lovet. Og, som sagt er det ikke uvær jeg frykter mest, men brann ombord. Det er bekvemt med mye fint utstyr, men det brenner også oftere! Flåtene har jeg sett. Nye flåter tar ikke mye plass. Men virker de når vi trenger dem som mest? I de få testene som finnes var det ikke mange som gjorde det! Av de som i det hele tatt fungerte, endte de fleste opp og ned. Men som sagt tidligere, så går jo utviklingen raskt! Jeg kan jo også si at det har gått bra i 40 år, og nå har jeg så stor båt som jeg aldri har hatt. Men min generelle livserfaring tilsier at man ikke skal ta ting for gitt! Det er altså snakk om at jeg vil ha en sikkerhet utover kommunikasjon, vester, nødraketter osv.. Her blir jeg mest sannsynlig ikke reddet etter etter 20 min om jeg så er bare 10 min fra land! Redningsskøyten kan like gjerne ligge i Sandnessjøen som i Bodø, og redningshelikopteret er ofte ute på andre oppdrag. Det er altså heller ikke snakk om å fylle båten med alt tilgjengelig redningsutstyr. Så ønske nr 1 ville jo hvert at noen hadde erfaring/kunnskap om både redningsflåte og overlevningsdrakt. Utover det synes jeg det er nyttig å diskutere hvordan man best kan redde seg selv og andre vis ulykken skulle være ute.. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Hvor har du det fra at redningsflåter ikke blåser seg opp? Hvis dette er tilfelle, blir jo kjøpere av flåter lurt både økonomisk og på livet! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Jeg burde kanskje også gjort oppmerksom på at jeg bor 15 mil sør for Bodø, og har flere ganger opplevd at været har snudd fra blikk stille til forykende uvær på minutter. Tenk også MOB! Når sjøen er under 10 grader er de påbudte redningsvestene lite verd, faller man i havet har man ikke lange tiden på seg til å komme seg opp før man fryser ihjel - derfor vil jeg sterkt anbefale flytedresser. Ikke overlevelsesdrakter, men flytedresser. Overlevelsesdrakter er som kjent noe man tar på seg når man vet at man må evakuere skuta - mens flytedresser er en bruksgjenstand som man har på seg under friskt nord-norsk vær, og forhåpentligvis også når man uheldigvis skulle falle overbord. Med en flytedress vil man antageligvis fint overleve en time, og innen den tid bør redningstjenesten ha greid å lokalisere deg. En håndholdt VHF festet til flytedress eller redningsvest er også en gjenstand som kan være nyttig på vanlige turer, og være forskjellen på liv og død dersom man skulle falle overbord - eller bli forhindret fra å bruke fastmontert VHF pga brann. Er det noen som har testet håndholdt VHF fra vannflata? Jeg skulle tro sannsynligheten for å få kontakt med noen er stor, selv om det ikke er den optimale posisjonen for å bruke en radio. Man har som regel ikke DSC og automatisk posisjonsangivelse fra en håndholdt radio - det er viktig at skipper til enhver tid er observant på egen posisjon og kan gi en relativt god stedsangivelse i tilfelle uhell. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Og en får nå slike "flytedresser" som er todelt, det gjør livet litt enklere. Greit å feks bare ha jakka på og vanlig oljebukse. Har nevnt det før: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Reddet-av-vanntett-mobil-2416869.html http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/14/440150.html Osv. Vanntett mobil burde være en selvfølge for ivrige båtbrukere. Billig, enkelt og praktisk i forhold til mange andre alternativ. Og nå som alle telefoner har GPS gjør rette appen at den kan være svært nyttig på en enkel måte. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Øistein Svart 20.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Fornuftige tanker ang flytedresser ala overlevningsdrakt! Når det gjelder mobil har jeg som mange andre RS appen. VHF har jeg en eldre, men prøver å få i gang et VHF kurs som jeg ikke har i oppdatert versjon. Ny håndholdt VHF står på handlelista også. Jeg leste et sted om både redningsflåter og selvoppblåsbare redningsvester til barn. Jeg husker ikke i farten hvor jeg leste det, men mener bestemt at det var både flåter og barnevester som ikke blåste seg opp. Men som før nevnt kan jo dette være noen år gammelt. Derfor er jeg mer opptatt av hva som fungerer pr i dag, og der er det lite info og finne. Ligger en test i "båtliv" på redningsflåter fra 2010 der ikke alt fungerer like bra, men de blåser seg nå opp om ikke alt er helt OK. Ellers har jeg ramlet i havet vinterstid, og til og med gått gjennom isen. Selv om jeg kom meg raskt opp begge ganger så skjønner jeg jo at man ikke lever lenge i sjøen med bare redningsvest når det er kaldt. Man må ha et eller flere alternativ vis ulykken skulle være ute. Derfor synes jeg denne tråden er nyttig og lærerik.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Nå vet jeg ikke om dere snubler i egne terminologier, eller om dere skaper deres egne. Og i samme slengen tilfører disse terminologiversjonene passende egenskaper. Hulda kjøpte 3 stk brukte (utrangerte) survival suits fra Hansen Protection i Bergen av typen E-3XX- et-eller-annet. Det jeg spesifiserte var at jeg skulle ha av den 'forrige typen som vi brukte på helikoptrene, med gummistøvler'. Og det fikk jeg. De har noen mindre defekter, men holder vannet ute. Slik drakt bruker jeg når jeg er ute med Hulda om vinteren, eller når det er spesielt utfordrende. Den eneste ulempen for å holde seg varm er at det ikke er varme såler i støvlene. Dytt inn såler, ull under, og draktene holder deg varm, vind og regntett et stykke nede på minusskalaen. Dessuten er bevegeligheten helt utmerket, jeg seiler, er ute på fordekket og fortøyer med drakten på. Ramler jeg i vannet, har jeg VHF, nødlys og mobiltelefon, og er helt tørr. Jeg er en av ikke alt for mange her som har prøvd drakten i praksis blant isflak og kuling. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Nå vet jeg ikke om dere snubler i egne terminologier, eller om dere skaper deres egne. Og i samme slengen tilfører disse terminologiversjonene passende egenskaper. Finnes det noen "offisiell terminologi" her? Ihht wikipedia er "overlevelsesdrakt" et begrep som er på vei ut, da begrepet kanskje lover litt mer enn hva som kan innfris. Det er vel litt opp til hver enkelt produsent hvordan de ønsker å navngi/markedsføre produktene sine, samt opp til menigmann hvilken mening man velger å tillegge uttrykkene? Jeg fikk et tips på IM om at "flytedress" er best terminologi for våtdrakter ment for fritidsbruk, og at "redningsdrakt" er best terminologi ment for tørrdrakter som kun er tiltenkt bruk i nødsfall - og at det også finnes mange andre varianter, slik som "arbeidsdrakter", "helikopterdrakter", etc - så jeg har valgt å forholde meg til det og ta det som "god fisk" ;-) Selv har jeg begrenset erfaring (har én drakt, kjøpt i en allminnelig båtbutikk, type uten støvler/hansker/hette, en slik som ikke er helt vanntett - har prøvd den i kaldt vann, dog ikke med isflak og kuling) ... så jeg takker for korrekser. Siste versjon av båtwikiartikkelen skiller mellom "flytedresser" (våtdrakter, tiltenkt daglig bruk), "redningsdrakter" (tørrdrakter, tiltenkt evakueringssituasjoner) og "andre drakter". Under "andre drakter" står det: Det finnes flere mellomtyper, arbeidsdrakter som er helt tett (tørrdrakt), helikopterdrakter, etc. Er man heldig eller har de rette kontaktene kan man få tak i en billig brukt drakt fra oljeindustrien - men da må man vite hva slags drakt det er og hvilke svakheter den evt har. Det finnes mange varianter som ser ut som redningsdrakter eller flytedrakter, men som ikke er tilstrekkelig isolert, som ikke gir tilstrekkelig oppdrift i vannet, etc. Burde dette endres? Burde jeg evt tilføye at det finnes "redningsdrakter" som er komfortable nok til at de kan brukes under normale omstendigheter i kaldt vær? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Tja, den offisielle betegnelsen på drakene mine er 'Survival Suit'. Som vel skulle bli overlevelsesdrakt. Det er tett, foret, flyter selv full av vann, har oppblåsbar krage, ansiktsbeskyttelse, lys og diverse andre greier. Holder et menneske bevisst i null grader vann i flere timer om man har vanlig tøy under. Med varme klær som ikke blir klemt sammen, vesentlig lenger. Og de er greie å bevege seg i. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2015 Med varme klær som ikke blir klemt sammen, vesentlig lenger. Og de er greie å bevege seg i. gikk en Basic Safety for enn 10 år siden, der vi hoppe ned blandt isflak januar, fra ca 5 m høyde svømte noen meter i orkan (stor vifte 3-fas) for o sen ble helikopterwinchet....(telfer)........ men det her med 'klær klemt sammen'....husker att det var 'glidelås' utsiden drakten på beina....for att pressa lufta ur beina....for att overkroppen alltid skulle vare 'opp'.......men det kansje er annerledes idag Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
is_620 Svart 22.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2015 var på sikkerhets kurs i horten i januar 2002, etter middagen lå vi og fløt sjøen og ventet på å bli heist opp i helikopter det var så varmt og behagelig inni drakten at jeg nesten sovnet. på bakgrunn av dette lurer jeg på hvordan en såkalt flytedress vil oppleves Jeg kommer i fremtiden til å bedrive havfiske alene utaskjærs og har tenkt å bare bruke vest midt på sommeren og flytedress hvis det er surt og kjølig. i tillegg til mobil og vhf , har jeg blitt informert om en sak man kan ha rundt halsen i snor og som var vanntett og sendte posisjon og nødmelding. husker dessverre ikke helt detaljene, men her inne er det kanskje noen som har slik og kan kommentere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 gikk en Basic Safety for enn 10 år siden, der vi hoppe ned blandt isflak januar, fra ca 5 m høyde svømte noen meter i orkan (stor vifte 3-fas) for o sen ble helikopterwinchet....(telfer)........ men det her med 'klær klemt sammen'....husker att det var 'glidelås' utsiden drakten på beina....for att pressa lufta ur beina....for att overkroppen alltid skulle vare 'opp'.......men det kansje er annerledes idag Jeg er en av de heldige som alltid fikk kurs januar/februar. Langgrund utenfor Horten. Draktene jeg har kjøpt har ikke lenger glidelås men elastikk. Dessuten gummistøvler, slik din drakt for 10 år siden hadde. Som regel lakk glidelåsen foran på brystet, man ble våt, og så ut som man hadde pisset i buksa. Ellers mye av det samme. En gang tok vi båtene til sydspissen av Bastø. Der gikk vi i land på et av skjærene for å vente på helikopteret. Etter en drøy time i fem kalde fikk vi beskjed at det var for mye tåke for helikopteret. Det var en meget kald ettermiddag. Det var svært kaldt å ligge i luften under helikopterrotoren også. Har gått mitt siste offshorekurs. Men det trodde jeg de to forrige gangen også. Dog, 70-åringer har ikke noe offshore å gjøre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 har jeg blitt informert om en sak man kan ha rundt halsen i snor og som var vanntett og sendte posisjon og nødmelding. husker dessverre ikke helt detaljene, men her inne er det kanskje noen som har slik og kan kommentere. Antar du tenker på personlig nødpeilesender, feks denne ( Eksempel, ikke anbefaling) : http://www.seatronic.no/sikkerhetsutstyr-nodpeilesender-c-239_467/gme-mt410-plb-p-199 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 Med utgangspunkt i tittelen på tråden, så tenker jeg følgende. De fleste ulykker og uhell i båt handler ikke om mangel av mer og mindre avansert utstyr. Men mer om båtkunnskap sett i et litt utvidet perspektiv som bl.a. forståelse av vær og vind, generelle bra båt-og navigasjonskunnskaper, motorkunnskaper og edruelighet. Jeg er selvfølgelig ikke motstander av godt utstyr, men i mine ører hører det nokså rart ut når en skal på sjøen med 26 forts båt snakker man om redningsflåter, overlevningdrakter, nød-peilesendere og på toppen av alt, offshorekurs! Fornuftig båtbruk er da rimelig sikker kontra mange andre aktiviteter, som f.eks. turen i bilen når en kjører til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 Nå, nå, pettersand, opp med det gale benet i går? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 .............og på toppen av alt, offshorekurs! trenger ikke offshorekurs............men noen form av sikkerhetskurs, da får man litt trening i å vende flåter, og litt andre triks. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.