Geir Øistein Startet 1.Januar.2015 Del på Facebook Startet 1.Januar.2015 Hei dere, og godt nyttår! :) Da er det 2015 og mnd går fort mor ny båtsesong. Jeg kjøpte ny båt i fjor på 26 fot, men ble ikke enig med meg selv om jeg er best tjent med overlevningsdrakt eller en redningsflåte ombord. Det er for det meste meg selv og min 10 år gamle sønn som bruker båten. Ting kan i verste fall gå fryktelig fort, og jeg tenker da at det kunne bli et problem å først skulle hjelpe min sønn å få på seg en eventuell drakt for å så skulle kle på meg selv. I første omgang høres det enklere ut med en redningsflåte. Men etter å ha lest en del om redningsflåter, sett tester osv, skjønner jeg at man kan møte på utfordringer også der. Var bl.a. ikke mange flåter som var selvrettende, til tross for at de skulle være det. De som har prøvd å være i iskaldt vann vet hvor mye man klarer å gjøre etter kort tid i vannet! Etter hva forhandlerne sier så har det skjedd veldig mye ang redningsflåter de siste årene, men det er lite nye tester å finne. Er det noen som har erfaring med det ene eller det andre? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Redningsflåte, EPIRB (nødpeilesender med ID som gir Hovedredningssentralen beskjed om hvem båt/eier, og hvor), og gjerne en VHF i tillegg. Flåten kan være en utfordring i dårlig vær, men det er også nok av dem som blir funnet omkommet uten å ha fått på seg overlevelsesdrakt, eller ikke godt nok på (glidelås ikke helt oppe f. eks.). Redningsflåten vil også hjelpe deg den dagen uhellet skjer, og du har flere personer ombord enn deg selv, og evt. din sønn. Det viktigste er allikevel å vedlikeholde båten, og å vite hvor du går så du unngår å komme i situasjoner hvor du får behov for flåte/drakt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 (redigert) Det er sikkert også et spørsmål om kostnad, full sikkerhetspakke koster en del. Men for i hovedsak kyst-seiling om sommeren, vil jeg kanskje satse på en bra gummijolle, drakter og vhf. Skal man mer "uttaskjærs" over lange strekk og på langtur, og kanskje også utenom sommersesongen, kommer flåte og EPIRB inn i bildet. En kan selvfølgelig også kjøpe full sikkerhetspakke, det er bare prisen som er ulempen med det, så kan en selv vurdere nødvendigheten. Redigert 1.Januar.2015 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Interessant tema. Jeg har selv vurdert alternativene og har tenkt litt på hva som ville være optimalt for meg og mine i en nødsituasjon. En periode mente jeg en gummibåt på hekken kunne være grei da den kunne tjene både som adspredelse på båtturer og som redningsbåt. Jeg er på sjøen hele året i et relativt værtøft område av landet med storhavet tett på og har komt til at en gummibåt på ca. 2,6 m er ingen livbåt. Hva er så den mest kritiske hendelsen jeg kan komme opp i? Jeg mener brann. Da har jeg lite å stille opp med annet enn å trykke på DISTRESS-knappen på VHFen, hoppe over bord og håpe på at noen kommer raskt til unsetning. I en slik situasjon vil redningsdrakter til meg og mine medpassasjerer, som for mitt vedkommende mest sannsynlig vil være en til fire personer, være upraktisk da det vil ta for lang tid å få disse på. Dernest kommer grunnstøting, men da vil jeg har bedre tid. Havari pga. dårlig vær er mindre sannsynlig. På dette grunnlag vurderer jeg å gå til anskaffelse av en firemanns redningsflåte. Dette og kontinuerlig bruk av redningsvest, tror jeg kan være den optimale løsningen for meg og mine. Klart det er viktig å bli raskt berget pga. faren for nedkjøling. Der vil selvsagt redningsdrakten gi god beskyttelse. Likevel mener jeg god bekledning etter årstiden, og at en raskt kommer seg ut av vannet og bort fra en brennende båt er tunge argument. Jeg fisker mye og bruker disse neopren-forede dressene. Det vil til en viss grad beskytte en periode mot nedkjøling. Nok til at jeg vil overleve i en redningsflåte en liten time i den kaldeste årstiden. Er ikke veldig bekymret for å kunne snu en en oppned-flåte. Faktisk mye enklere enn mann tror. En mann klarer faktisk å snu en mye tyngre 14-mannsflåte, om man har fått instruksjon. Som en bonus fra min jobb, kan jeg proffitere på grunnleggende sikkerhetsopplæring for arbeid offshore der dette og mye annen livredning læres. Kort oppsummert er min konklusjon: Kle deg etter forholdene, dvs. termo-undertøy om vinteren Bruk redningsvest om du er alene Redningsflåte er mest optimalt Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
tobixen Svart 2.Januar.2015 Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 Et moment er at en "allminnelig" flytedress har anvendelsesområder også utenom nødssituasjoner. Jeg brukte flytedressen flittig da jeg bodde i Nord-Norge, og bruker den fortsatt flittig vinterstid. Dersom man bruker dressen ofte er det en kjapp operasjon å kle den på seg. Tilsvarende, en allminnelig jolle er også noe som kan være svært nyttig også når det ikke er nød (i allefall for mitt båtbruk, barn, ligger ofte på svai). Ut fra dette Jeg har også kommet frem til at brann er den ene situasjonen hvor man vil ha et kritisk behov for å komme seg raskt ut av båten (i allefall for mitt båtbruk, hvor jeg sjeldent har hastigheter mer enn 6 knop). Risikoen for brann er ikke signifikant høyere på dager med dårlig vær enn på dager med godt vær. Hvor ofte er du ute i båten på dager hvor det ikke vil være trygt å bruke gummijolla? Jeg har konkludert med at overlevelsesdrakt og gummijolle er "godt nok" for mitt bruk (ferdes aller mest i kystnære strøk, dog hender det ofte jeg våger meg utpå i kuling). Jeg har en redningsflåte ombord som jeg arvet da båten ble kjøp - men, det er jo bare en boks som står der - det er jo et åpent spørsmål om jeg kjapt vil finne ut av hvordan jeg utløser flåta den dagen jeg trenger det. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 2.Januar.2015 Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 Forøvrig prøver jeg å samle relevant informasjon i båtwiki-prosjektet, men det er foreløbig litt tynt om gummijollas begrensninger i dårlig vær, og artikkelen om redningsflåte manger helt: Overlevelsesdrakt Jolle Sikkerhetsutstyr Sikkerhet Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Benji Svart 2.Januar.2015 Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 Redningsflåte, EPIRB (nødpeilesender med ID som gir Hovedredningssentralen beskjed om hvem båt/eier, og hvor), og gjerne en VHF i tillegg. Flåten kan være en utfordring i dårlig vær, men det er også nok av dem som blir funnet omkommet uten å ha fått på seg overlevelsesdrakt, eller ikke godt nok på (glidelås ikke helt oppe f. eks.). Redningsflåten vil også hjelpe deg den dagen uhellet skjer, og du har flere personer ombord enn deg selv, og evt. din sønn. Det viktigste er allikevel å vedlikeholde båten, og å vite hvor du går så du unngår å komme i situasjoner hvor du får behov for flåte/drakt. Hadde nå satt VHF før både EPIRB og redningsflåte. Hjelper jo ikke med flåte om man ikke kan få meldt i fra. VHF er raskeste varslingsvei, litt avhengig av modell så kan en EPORB bruke "lang" tid før den varsler/får varslet. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
avmønstret5 Svart 2.Januar.2015 Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 (redigert) Etter et langt båtliv, derav mange år på langtur, er jeg nokså klar på at jeg aldri har vært utstyrt med det til en hver tid optimale redningsutstyret ombord. Bruker man båten på en fornuftig måte samt sørger for at alt fungrer som det skal, er båtlivet en relativt sikker fritidsaktivitet sammenlignet med det aller meste man foretar seg. Derfor mener jeg at fornuft og kunnskap knyttet til båtlivet er den beste og mest effektive måten investere i sikkerhet på. Dvs bli god på å vurdere risikoer og være oppdatert. Skal en trekke en parallell til landgjorden blir det som å sette seg i en bil med all verdens sikkerhet, uten sertifikat og trafikk-kunnskaper og å sette seg i samme bilen som en dreven sjåfør. Det betyr slett ikke at en skal unnlate å kjøpe det sikkerhetsutstyr en ønsker, men kanskje ha noen tanker om prioritering. Redigert 2.Januar.2015 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Januar.2015 Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 En billig ekstrating en kan ha bak øret når man kjøper ny telefon. Kjøp en som er vanntett, ha den i en lett tilgjengelig lomme på kroppen. Installer de nødappene som finnes. Da er en noen få trykk unna varsling. Både samsung og Sony har rimelige og gode vanntette telefoner. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 2.Januar.2015 Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 Det ble kanskje litt misvisende av meg å skrive "gjerne en VHF i tillegg". I båten jeg har seilt frem til nå var det en stasjonær VHF under dekk, og det er ingen god løsning hvis man må bruke radioen og samtidig styre båten/ta seg av seil eller det som verre er (MOB f.eks.). I tillegg hadde jeg en håndholdt VHF som jevnt over var mere brukt enn den stasjonære. Ikke like god rekkevidde, men den håndholdte var også tenkt å kunne bli tatt med ombord i flåten i lag med EPIRB'en hvis det ble tid. Skulle jeg rent hypotetisk gjort et valg mellom VHF og EPIRB når jeg satt i flåten ville jeg valgt den siste. VHF er toveis kommunikasjon med god dekning i kystnære områder, og der det er annen skipstrafikk i nærheten. EPIRB fungerer også der hvor VHF kan være ute av dekning, og den gir i tillegg din posisjon. Jeg gjør heller ikke stort mere enn 6 knop, så brann er nok det mest kritiske hvor jeg ser for meg en rask evakuering. Gummijolla er ofte med, men ikke alltid, og heller ikke alltid oppblåst og klar til bruk. Jeg har ofte små barn ombord og ser derfor ikke drakter som noe godt alternativ for meg hvis valget skulle stå mellom flåte eller drakt. Tobixen skriver han har en flåte som fulgte med båten. Jeg fikk også en som fulgte med båten når jeg kjøpte den. Etter noen år tenkte jeg at jeg skulle levere den på service, men før det skulle jeg prøve den på land. I det jeg dro i utløsersnora skjedde det ingen ting så den hadde ikke mye hensikt å ha ombord. I tillegg ville ikke det lokale flåteservicefirmaet ha noe med den å gjøre så den ble kassert. Jeg har nå en ny flåte ombord, og tror ikke det skal være noe stort problem å komme seg ombord hvis vi har tid til en kontrollert evakuering, og hvis vi ikke har tid til det, ved f.eks. en eksplosjonsartet brann, vil vi uansett mest sannsynlig heller ikke ha tid til å få på drakter. Nå har jeg heldigvis ennå ikke hatt bruk for hverken flåte eller drakt, men gjennom jobben min på SeaKing redningshelikopter er jeg årlig hos Falck/Nutec i Bergen hvor vi bl.a. trener på entring av flåte. Tror jeg, og de aller fleste, skal være i stand til å gjøre det også den dagen behovet er der selv om vi kanskje har vært en tur i sjøen først uten drakt. Og når man er i flåten er det bare å vente på hjelpen, forutsatt at vi har fått fortalt noen at vi har et problem VHF/EPIRB/Mobil/Signalspeil eller hva vi måtte velge (ikke prioritert rekkefølge). Starteren av denne tråden ser jeg bor i mitt nærområde, men jeg håper for hans del at han aldri kommer i en situasjon hvor han behøver hjelp fra meg eller mine kolleger. Det gjelder også alle dere andre Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Januar.2015 Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 sikkerhetskurs kan i hvertfall anbefales sterkt, tror det er noe av det beste man kan investere i mhp å redusere risiko til sjøs. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Geir Øistein Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Takker for mange gode innspill! Det er klart at forsiktighet og fornuft må komme først, men skulle uhellet være ute er det greit å ha en mulighet til å berge seg. Det handler også litt om å føle seg trygg på tur! Brann er naturligvis også mitt største mareritt! Mye fint utstyr å få i båtene nå for tiden, men det uroer meg litt at det går kabler og koblinger over alt gjennom båten. Redningsvest er en selvfølge, og båten er ikke så stor at jeg blir å legge ut på "jordomseiling". Når det er sagt så har de aller fleste dødsfall jeg kjenner til skjedd i smule farvann. Jeg bor heller ikke slik til at jeg kan forvente å få hjelp innenfor en time. Jeg tenkte heller ikke å bruke enorme summer på redningsutstyr, men finne en passe fornuftig løsning til vårt bruk. Jeg bruker ikke båten på hardeste vinteren. Jolle hadde vært en grei løsning, men da jeg har utenbordsmotor synes jeg den blir i veien. Jeg heller litt til redningsflåte, men er usikker på hvor pålitelig de egentlig er blitt? Siste testen jeg finner er fra 2010. 26 fot er ikke allverden, så jeg tenker ikke å "fylle" båten med utstyr som er "kjekt å ha". Kjempefint med innspill, og jeg er sikker på at det er flere som er i samme situsjon som meg! Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 I liten båt er det fort drakt og PLB/EPIRB som redder deg. Er det kaldt handlingslammes du, eller bare fryser ihjel, før du er i en flåte med rimelig varme i kroppen .. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 I liten båt er det fort drakt og PLB/EPIRB som redder deg. Er det kaldt handlingslammes du, eller bare fryser ihjel, før du er i en flåte med rimelig varme i kroppen .. Er du i liten båt er det drakt og VHF som redder deg, ikke EPIRB/PLB, det tar dessverre for lang tid før de varsler (de har en lengre varslingsvei enn VHF) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
SamH Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 "I" båt, muligens .. Utenom, trenger du noe som spiller av seg selv, til stadighet ..Publikummet på den *vanntette* VHF'en din er fort fortvilende lite med antennen nede mellom bølgetoppene og sending bare en sjelden gang ,, Sitér dette innlegget Link to post
ingelinn Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 hvis du bare skal seile langs kysten kjøp en billigere kurant flåte + passarsjer drakter den typen du får vakumpakket. og selvfølgerlig vester. så har du flyte midler nok uten å fylle hele båten . Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Kan ikke si meg enig i påstanden til Benji her. En EPIRB er vesentlig raskere enn de gamle nødpeilesenderne som sendte på 121,5 MHz. Signalene plukkes opp straks den aktiveres, den sender ut posisjon og en ID. Den du da har oppgitt som nærmeste pårørende vil bli ringt opp, og vil da forhåpentlig kunne svare på om du er på sjøen eller ikke. Får de ikke kontakt med nærmeste pårørende vil utløsningen av EPIRB bli behandlet som en nødsituasjon. Mens disse telefonene taes vil samtidig nærmeste redningshelikoper, og redningsskøyte (hvis det er aktuelt) bli sendt mot din posisjon. Aktuelle båter som måtte være i ditt nærområde vil bli varslet over VHF av kystradioen. Som SamH skriver er det begrenset rekkevidde på en håndholdt VHF i det du ligger i sjøen eller sitter i en flåte (utgangseffekten er lavere enn på en stasjonær VHF, og antennehøyde på havflaten gir i tillegg redusert rekkevidde). Da bør du i såfall være innenfor synsvidde av en eller flere andre båter, og de er det ikke alltid like mange av, avhengig av hvor i landet du er. I tilfellet til trådstarteren bør det kunne være et redningshelikopter fremme hos han ca. 35 minutter etter at han har varslet med sin EPIRB, eller VHF (hvis den blir hørt). Har han rukket å få på seg en drakt er det topp, men hvis du ikke rekker å få på deg drakten før du havner i sjøen har jeg liten tro på at drakten kommer på i det hele tatt. Det blir heller ingen varm opplevelse å sitte i en flåte etter først å ha vært i havet, men personlig vil jeg gå for flåte fremfor drakt hvis jeg skulle velge enten eller. Nå er det jo ikke sagt at båten synker raskt, eller at man får en brann ombord. Tar den inn mere vann enn du klarer å lense unna kan det godt være at du rekker å få på deg drakten, og be om hjelp via VHF eller mobil. I et slikt tilfelle vil drakt og VHF kunne berge deg, men det blir feil å si at flåte og EPIRB ikke gjør det. Jeg vet ikke hvor mange jeg har vært med å hentet ute på sjøen, men det er dessverre alt for mange som hverken kommer seg i drakten eller flåten til tross for at utstyret er ombord. Det er også alt for mange som ramler på hav uten vest på, men det er en annen sak, og spørsmålet til å begynne var vel drakt eler flåte. Sikkert kjent stoff for de flese, men jeg legger ved en link hvor de skriver litt om VHF og EPIRB. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-og-det-internasjonale-maritime-nød-og-sikkerhetssystemet-slik-sikrer-du-seilasen Sitér dette innlegget Link to post
Geir Øistein Svart 14.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Takker så meget for alle innspill! Verden er i rask utvikling, så det dukker stadig opp noe nytt også på båt fronten. Veldig greit å få en diskusjon på dette, men man kan som sagt aldri gardere seg helt. Slik er det jo etter veien også! Men det er jo i båten som etter veien ikke dumt å ha redningsutstyr, og ikke minst tenke litt gjennom situasjoner som kan oppstå. Da jeg vokste opp var jeg med min far på fisketurer fra lenge før skole alder, og jeg vet ikke om det fantes redningsvester en gang da. Det gikk nå bra for det. Man blir litt mer forsiktig med årene, og særlig barna er man jo veldig redde for. Jeg holder en knapp på redningsflåte i mitt tilfelle, men spørsmålet er jo om man kan stole på at en slik fungerer. Man får "tygge litt på det". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Hva er mest sannsynlig nødsenario der du ferdes? Som lokal så vet du sikkert hva som har vært årsaken til de ulykker som har vært. Vanskelig å prioritere valgene uten å vite hva som er mest sannsynlig. Er skjærgården og været slik at du kjapt må ha hjelp om motoren stopper? Vil en nød/reservemotor være en bedre sikkerhetsinvestering enn noe annet? Kan været der dere ferdes være så utfordrerne at dere risikerer problemer? Evt kan bli kastet rundt eller ikke komme seg til havns? Er det særlig risiko for at båten kjapt kan ta inn vann og synke (mange skroggjennomføringer eller noe relatert til drev/motorinstallasjon, annet utstyr). Har du utstyr ombord eller en bruk som sannsynliggjør at båten plutselig kan ta fyr eller er det så og si usannsynlig? Er det mye båttrafikk i området når dere bruker båten, er det lang tid før evt. nødetater kan nå frem, er det lokale som kjapt kan rykke ut om de får beskjed? Er det god telefondekning i området eller ikke? Bruker dere båten kun i finvær eller går dere også ut når det er mer dårlig varsel? Helårsbruk eller kun sommerbruk? Må dere ut og redde fiskeutstyr i dårlig vær eller ikke? Går dere helt opp i brott osv for å ta opp fiskeutstyr eller går dere mest i beskyttet farvann. Vil dere normalt ha svært dårlig tid eller litt tid hvis dere får driftstans? Er det brådypt ved kysten eller kan dere hive ut et anker? -------- I det hele tatt. I utgangspunktet så trenger dere vel egentlig ikke noe utstyr utover redningsvest, resten henger på bruken og området båten blir brukt i. Jeg vil på en måte tenke at det viktigste er å få tak i hjelp når det virkelig trengs, da ville jeg først gått for EPIRB, dernest VHF, dernest vanntett telefon, hvis det er god dekning i bruksområdet og uansett hatt med nødraketter/bluss. Men EPRIB har kanskje begrenset nytte dersom det tar natt og dag for nødetater/andre å nå frem. En flåte har kanskje begrenset nytte dersom det er mest sannsynlig at problemet er tau i propellen i brenningene med pålandsvind. Er det folk i nærheten så er kanskje nødraketter/bluss nok for å få hjelp fort? Jeg tror nesten det kun er din egen kunnskap som kan avgjøre hva som er et godt valg av utstyr. :-) Kanskje et anker med langt tau/drivanker, nødraketter og vanntett telefon er godt nok, kanskje ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 (redigert) Vi har gått for drakter. Dette fordi vi er mest bare oss (2 voksne) ombord, spesielt på turer som er litt fra folk, så rett antall drakt i rett størrelse er en permanent parameter ombord hos oss. Dessuten tar 2 drakter mindre plass enn en flåte, og kan stues under dekk. Drakter er mer vedlikeholdsfri /større sjanse for at de faktisk virker når de trengs? Drakter var også langt billigere for oss (trengte bare 2, og fikk tak i fra oljen brukt). Hadde vi ofte hatt med gjester hadde nok flåte vært ett mer aktuelt alternativ kanskje. Vi har også med oss jolle, men den er stort sett pakket vekk (er på dekk men uten luft) unntatt ved landligge og korte kystnære forflyttinger i pent vær. Skulle skuta begynne å synke langt til havs rekker vi å få på oss draktene, og tilogmed klargjøre jolla kanskje. Men i tilfelle brann/eksplosjon så rekker vi mest sannsynlig ingen av delene, da hadde kanskje flåte vært bedre ? Om vinteren kommer jeg i tillegg til å benytte min nye flyte dress fra nå av. Den er ikke som en overlevingsdrakt, men likevell bedre thermoregulerende enn vanlige klær + reddningsvest. Har også byttet ut den gamle Sailoren med ny VHF med diistress + har en bærbar VHF. Personlig nødpeilesender står på listen, men har ikke kommet så langt enda. Drivanker har vi ombord, samt 3 frem-driftsmetoder (motor, seil, og jolle med 2,5 hester) Redigert 14.Januar.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
avmønstret5 Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Denne tråden blir noe rar dersom utstyret diskuteres mer og minner uavhengig av fare- og skadevurderinger. Det betyr vær, rute, avstand , seilområde osv.Så er farekosten inn i bildet, type, tilstand, sjødyktighet osv. Vider mannskapet, kompetanse, arbeidskjennskap erfaring osv. Når alle disse faktoren er vurdert kan en begynne å snakke om funksjonelt redningsutstyr. Det må jo ikke ble slik at en sette seg i en kano fullastet med nødraketter med overlevelsesdrakt på, hjelm, redningsflåte på slep og dra på tur over Mjøsa. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Søtter den pettersand, men dette blir vel da en ny tråd. Starten på denne tråden var et spørsmål om noen hadde erfaring med overlevelsesdrakt og/eller flåte. Jeg har begrunnet mine valg, og det var vel jeg som sporet av ved å dra inn EPIRB evt. VHF. Ut over det har jeg ingen erfaring med flåte/drakt fra egen båt, og slik håper jeg det kan fortsette :-) Sitér dette innlegget Link to post
Martine930 Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 hvis du bare skal seile langs kysten kjøp en billigere kurant flåte + passarsjer drakter den typen du får vakumpakket. og selvfølgerlig vester. så har du flyte midler nok uten å fylle hele båten . Enig med Ingelinn, vakumpakkede drakter er raskere å ta på og kombinert med varme klær under og flytemiddel er de et bra alternativv. Kan kjøpers fra redningsselskapet på nett. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Eg har to drakter liggende under en benk ombord. Det kan ikkje være mykje som mangler på at de tar samme plass som en liten flåte...og flåten kan lagres ute. Eg har tenkt over scenario av og til, og feks ved brann som utarter seg slik mange har beskrevet, så blir det kanskje ikkje tid å finne drakter og ta på. Eg ville valgt flåte. Men er du nordafor i været de har nå så ville eg hatt drakt på i tilleg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Midtpinne Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Det er vanskelig å gi en anbefaling når man ikle vet noe om hvilke forhold du vil vil bruke båten i. Vi har overlevelsesdrakter ombord og en gummibåt hengende etter båten. Overlevelsesdraktene blir flittig brukt på vinteren da de er gode og varme. Egentlig tror jeg redningsvest ikke har mye å si dersom jeg faller i vannet i 10 minus og liten kuling.Hadde jeg hatt plass i båten ville jeg hatt en redningsflåte også. For oss er det viktig å overleve noen minutter slik at vi kommer oss ombord i seilbåten eller gummibåten dersom vi faller i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.