Barstad Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Har båten nede ved sjøen, så jeg har ikke strøm tilgjengelig.. Baufilblad kanskje.... Tror jeg får kjørt tålmodigheten min litt i morgen... Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Hvordan får jeg slettet innlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Jeg brukte feinsag, og kuttet gjennomføringen fra utsiden, da var det bare å dra hele greia inn etterpå:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Barstad Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Tror jeg går for løsningen med å benytte hammer og meisel ettersom jeg ikke kan bruke strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 (redigert) En oppladbar drill har du vel. Bor et lite hull på den ene siden av mutteren. (Der du kommer best til.) Så et større, og kanskje et enda større. Bordiameter til slutt litt mindre enn tykkelsen på mutteren. Er det messing går dette ganske greit. Syrefast tar lenger tid. Hold uansett boret kjølig med olje. Så et kakk med meiselen. Redigert 5.Januar.2015 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Sier bare en ting, takk? Av og til er det lite gjennomstrømning.... Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Her vil jeg gjerne ha litt tips til metoder for å fikse opp treverket.er det slik at jeg kan pusse ned områder der lakken er skadet og pusse ned/matte treverket der lakken er ok, for så å lakke på nytt? Har lest litt på forumet, men blir ikke helt klok på hva jeg skal gjøre. Tenkte å ta med hele motorkassen på jobb og pusse ned slik den er satt sammen. Så får jeg se hva jeg gjør med plassering av kok og vask. Sitér dette innlegget Link to post
slogmåken Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Jeg har en liten plate med teakfiner på vår N28 som hadde hvite skjemmende flekker i kantene. Jeg brukte først lakkfjerner på hele plata (både det stygge og normale), skrapet forsiktig, pusset lett, vasket med rødsprit og så lakket jeg noen strøk med "Tre stjernet gulvlakk" (silkematt) Synes resultatet ble bra, fikk bort det aller meste av de hvite feltene og gløden/glans/farge ble veldig likt resten av treverket. Jeg pusset også andre små felter i båten og lakket etterpå. Et annet lakkmerke jeg vurderte sterkt er "Rylard", (Asdal trading i Arendal forhandler dette, de har peiling og kjenner disse båtene godt) fikk tips der om å først lakke med blank lakk for deretter å lakke over med matt. Det er viktig å være forsikig med pussinga her, lett å komme gjennom fineren, og kommer man gjennom den må man nok få ny plate. Jeg hadde en plate over pantry som var sprukket i fineren, den leverte jeg til en møbelsnekker som skal legge ny finer på plata. Nilsen båt i Arendal er også veldig behjelpelige og kan sikkert skaffe forskjellig treverk om nødvendig. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Endelig er gjennomføringa ute. Det ble lettest å bore muttra på den ene siden, og sette et flatjern mellom muttra og gjføringa. Nå er det vask og bestilling av nye dørkplater. Er litt i tvil om jeg lar belegget på veggen overleve vinteren. Bestemte meg vel akkurat nå for at det skal ut?... Skal til trondheim til helga, vet noen av dere om det finnes dørkplater å få kjøpt der? Da slipper jeg å styre med maritim. Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 25.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2015 Januar er på mange måter litt tung, men jammen har det vært stille i båten også. Har om ikke annet strippet ned toalettet, samt fått rengjort. Skal legge ny skottbekledning, men det er vel litt for kaldt enda til dette arbeidet. har plukket ut bordet akter, det skal slipes ned og påføres olje eller lakk. Jeg blir rett og slett ikke enig med meg selv. Har sett det finnes eksempler på at begge deler fungerer..... hva mener dere der ute? Sitér dette innlegget Link to post
janht Svart 25.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2015 Hei.Du vil finne en del tips, erfaringer og bilder her:https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203558970711248&set=gm.10152662891614624&type=1&theater Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 25.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2015 Har desverre ikke facebook..... Trykket på linken allikevel, men kom ikke fram noe... Sitér dette innlegget Link to post
janht Svart 25.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2015 Nei, du må nok være med i Facebook. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2015 Fikk ikke noe opp på den linken jeg heller selv om jeg er på FB. Sitér dette innlegget Link to post
janht Svart 25.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2015 Hmm?Vi er riktignok nå 577 medlemmer, men linken burde virke: http://www.batmagasinet.no/artikkel/nidelvklubben-runder-100 Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 25.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2015 Hmm, er det veldig mye info og tråder ang nidelv som ikke blir lagt ut her på forumet da? Holder det ikke å være her da ? Uansett, fbook får nok segle sin sjø uten meg . men jeg slipper ikke helt temaet olje vs lakk.... jeg lurer på om valget faller på type owatrol olje. pusser ned og smører med owatrol. man kan jo ikke følge alle rådene uansett, for det spenner jo veldig vidt. Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 25.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2015 Lykke til videre;) driver med min;) moro å se åssen andre Gjør div ting å;) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 25.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2015 https://www.facebook.com/groups/Nidelvklubben/ Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Barstad Svart 25.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2015 skal suse inn med bilder etterhvert som dagene går... Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 25.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2015 Jeg vurderer å pusse ned alt treverk i min 78 modell og lakke på nytt. Personlig synes jeg den blanke overflaten er fin. Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 26.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 jeg er også litt svak for blanke overflater, men det virker da som om dette kan oppnås ved olje også? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Blir blankt med olje og :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Er det noe problem å olje der det har vært lakk før? En fordel med lakk er vel at det holder seg blankt lenger, altså mindre jobb. Eller?? Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 26.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 en liiiten digresjon. jeg oppdaget en gjennomføring jeg ikke har lagt merke til før. Under dørken der batteriene står er det en gjennomføring, men ingen ting er koblet på denne. finnes det noen der ute som aner hva dette kan være? har noen av dere sjøvannsinntak til motor plassert der? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Jeg fant det samme i bunnen av skapet på babord side oppe. Aner ikke hva den har vært brukt til. I ditt tilfelle tipper jeg gml. saltvannsinntak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.