Jump to content

oppussing nidelv 24


Barstad

Recommended Posts

En oppladbar drill har du vel. Bor et lite hull på den ene siden av mutteren. (Der du kommer best til.) Så et større, og kanskje et enda større. Bordiameter til slutt litt mindre enn tykkelsen på mutteren. Er det messing går dette ganske greit. Syrefast tar lenger tid. Hold uansett boret kjølig med olje. Så et kakk med meiselen.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

Her vil jeg gjerne ha litt tips til metoder for å fikse opp treverket.er det slik at jeg kan pusse ned områder der lakken er skadet og pusse ned/matte treverket der lakken er ok, for så å lakke på nytt? Har lest litt på forumet, men blir ikke helt klok på hva jeg skal gjøre. Tenkte å ta med hele motorkassen på jobb og pusse ned slik den er satt sammen. Så får jeg se hva jeg gjør med plassering av kok og vask.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten plate med teakfiner på vår N28 som hadde hvite skjemmende flekker i kantene. Jeg brukte først lakkfjerner på hele plata (både det stygge og normale), skrapet forsiktig, pusset lett, vasket med rødsprit og så lakket jeg noen strøk med "Tre stjernet gulvlakk" (silkematt) Synes resultatet ble bra, fikk bort det aller meste av de hvite feltene og gløden/glans/farge ble veldig likt resten av treverket. Jeg pusset også andre små felter i båten og lakket etterpå. Et annet lakkmerke jeg vurderte sterkt er "Rylard", (Asdal trading i Arendal forhandler dette, de har peiling og kjenner disse båtene godt) fikk tips der om å først lakke med blank lakk for deretter å lakke over med matt. Det er viktig å være forsikig med pussinga her, lett å komme gjennom fineren, og kommer man gjennom den må man nok få ny plate. Jeg hadde en plate over pantry som var sprukket i fineren, den leverte jeg til en møbelsnekker som skal legge ny finer på plata. Nilsen båt i Arendal er også veldig behjelpelige og kan sikkert skaffe forskjellig treverk om nødvendig. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

bilde

Endelig er gjennomføringa ute. Det ble lettest å bore muttra på den ene siden, og sette et flatjern mellom muttra og gjføringa. Nå er det vask og bestilling av nye dørkplater. Er litt i tvil om jeg lar belegget på veggen overleve vinteren. Bestemte meg vel akkurat nå for at det skal ut?... Skal til trondheim til helga, vet noen av dere om det finnes dørkplater å få kjøpt der? Da slipper jeg å styre med maritim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Januar er på mange måter litt tung, men jammen har det vært stille i båten også. Har om ikke annet strippet ned toalettet, samt fått rengjort. Skal legge ny skottbekledning, men det er vel litt for kaldt enda til dette arbeidet. har plukket ut bordet akter, det skal slipes ned og påføres olje eller lakk. Jeg blir rett og slett ikke enig med meg selv. Har sett det finnes eksempler på at begge deler fungerer..... hva mener dere der ute?

Link to post
Share on other sites

Hmm, er det veldig mye info og tråder ang nidelv som ikke blir lagt ut her på forumet da? Holder det ikke å være her da :smiley: ?

Uansett, fbook får nok segle sin sjø uten meg :giggle:. men jeg slipper ikke helt temaet olje vs lakk.... jeg lurer på om valget faller på type owatrol olje. pusser ned og smører med owatrol. man kan jo ikke følge alle rådene uansett, for det spenner jo veldig vidt.

Link to post
Share on other sites

en liiiten digresjon. jeg oppdaget en gjennomføring jeg ikke har lagt merke til før. Under dørken der batteriene står er det en gjennomføring, men ingen ting er koblet på denne. finnes det noen der ute som aner hva dette kan være? har noen av dere sjøvannsinntak til motor plassert der?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...