Dani Startet 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2015 Hei. Jeg har en bayliner 1750 bowraider. Kjøpte den i sommer som var, å syns at den var veldig tung på ratte! Det var ikke så rart,det var jo ikke noe reim som gikk til servopumpa:).så handla ny reim å satt det på, men ingen forbedring. Ere noen som har noen tips??Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig servo problemer hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Kan det være at du ikke har hydraulisk styring, at du har wirestyring (mekanisk) Ta et bilde av styre opplegget under dashen, og legg ut. Så blir det lettere å finne ut av. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Dani Svart 2.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Jo det er hydraulisk stryring . Den gamle reima hadde røket bare. Den er drit tung. Når maskinen er tilta høyt får jeg nesten ikke svingt. Sitér dette innlegget Link to post
Dani Svart 2.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Beklager, det er vaier. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Som regel er pumpa på motoren og systemet der bare en servoforsterking. Dette går på en egen krets, med egen pumpe, slanger, reservoar etc. Den andre kretsen har rattpumpe (med påfylling,lufting) slanger og sylinder bak ved drevet. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 (redigert) Ok det er mekanisk styring. Sjekk i motorrommet om det er slanger og reservoar fra pumpa. Se om dette er koblet inn mot styremekanismen bak motoren ved transomen/drevet. Forresten velkommen til forumet Redigert 2.Januar.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Dani Svart 2.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Ja alt ser ut som det er koblet opp.kan det være servopumpa? Eller vairene som er dårlig smurt? Tusen takk for det:) veldig greit at det finnes et sånt sted som dette :) å takker for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 (redigert) Hei, ikke for å være slem med deg. Men når kunnskapen din ikke er større enn det du viser her, så gjør som Sobo anbefaler, TA bilde. Med ett bilde er det flere som kan hjelpe deg her, beskrive hva slags system du har og hvordan det fungerer og dermed kan man luke bort feil ved å søke systematisk. Jeg tipper at du prøver å beskrive ett manuelt/mekanisk wirestyring som har servo på motor og dermed går bort til en hjelpeservo nær drevet ditt? I basis skal det være reimdrift for å lage sirkulering og nok olje på servosystemet. Så må motor gå for at det skal virke. De tre forutsetningene på plass og systemet vil virke. Det er servodelen, så kan det være feil med den mekaniske delen, enten wire eller styresnekke Uansett, lykke til Redigert 2.Januar.2015 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Hei Dani:) Hvilken motor er det? volvo penta/mercruiser? Om du har ein av delene så har du som jori skriver over ein mekanisk rattpumpe og wire med ein hjelpesylinder som er hydralusik. Disse hjelpe sylinderene har ein tendens å sette seg fast, har ikkje noe gode tips til å få løsnet denne. Du kan enkelt sjekke om denne sitter fast ved å svinge frem og tilbake på ratte menst du ser på sylinderen, da skal ein liten del av sylinderen "slide" frem og tilbake ca 1 - 2 cm. gjør den ikkje det må du bytte sylinder vist det ikkje er noen her inne som har triks for å løsne disse. Du kan selvsagt prøve å hjelpe "slider`en" med makt for å se om den løsner igjen. Dette skjer ofte når luftinntakene til motorene er montert i hekken så hver gang du sakker av kommer det salt vann inn gjennom luftingen. Siden du seier at reimen var røket kan det jo være at pumpa står fast, at den evt har blitt kjørt uten servo olje. Ta av reimen og kjenn på reimhjulet, dette skal spinne lett rundt. Evt du kan ta av trykkslangen (den minste slangen inn på sylinderen) ta denne oppi ein liten kanne og start opp motoren. Da skal spurten stå. Det du samler opp i kanna tømmes tilbake til servotanken som er enten montert på pumpen på motoren eller på veggen i motorommet. Smør opp slide`en hver vinter før du setter båten til vinterlagringen så holder nokk dette mye lengre. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Dani Svart 2.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Her har jeg jo masse ting jeg kan feilsøke på. Tusen takk alle. Dette er til stor hjelp,dersom kunnskapen min ikke er best på båtrelaterte ting:)takk takk. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Er en Mercruiser 3 liter rekke firer som står der,, kan vell og være levert uten servo pumpe den motor.. menn gutta skrevet en bra sjekk liste her allrede.. Sitér dette innlegget Link to post
Dani Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Har altså funnet ut at styrevaieren går tregt. Men hvor finner jeg ny vaier. Legger med bilde Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.