Jump to content

Lyd-isolasjonskasse til Bavaria 35 sport


geirfunkel

Recommended Posts

Hei, og godt nytt år :)

 

Her er det vårfølelse.. 10 + og sol!

 

Tror sannelig skuta snart skal på vannet :)

 

Vet at dette har vært tema her tidligere, men finner ingen info spesifikt til dette.

 

Ønsker å bygge en ekstra lydisolasjonskasse rundt to stk D4 motorer.

 

Noen som har erfaring fra dette på Bavaria, og muligens kan bidra med tips, tegninger e.l??

 

For øvrig en 08 mod med 2x D4 225, og gooood plass i motorrommet.

 

Takknemlig for svar!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke 35, men har eid 32 sport.

4 sylindreede maskiner støyer en del, sånn er det bare. Mer enn 6 sylindrede. Men maskinrom lar seg isloerere med lydfelleskum, såklalte blyplater og litt synsing. Jeg isloerte min 32 Sport med ny pakning langs lukekanten, alle store flater fikk tunge plater eller skumplater med tungt innlegg. Limt med Tec7. Buer fikk tunge plater osv. Og det ble veeeeldig mye bedre. Total la jeg kanskje 20 Kg med slikt materiale.

 

Kasse rundt mtoren tror jeg ikke jeg selv ville gjort, det skjer ting med temperatur og lufttilgang. Maskinen får ikke kvittet seg med strålevarme, luft tilgangen begrenses for kjøling av f.eks dynamo og pumper og tilgangen til forbrenninngsluft strupes.

 

Vennlig hilsen

Windy37GM

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte disse 2:

Lyddempingsplate,tynn og formbar lyddempingsplate av miljøvennlig butyl og aluminium

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-369223/

Lyddempingsplate, Av skumplast. Minsker lydvolumet med ca. 40 dB

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369220/

 

mvh

Windy37GM

Link to post
Share on other sites

bilde

Kasse i en Bavaria 37 med D4 300 maskiner.

De påvirker ikke motortemp og det er ikke noe problem med lut tilgang da det er åpent i bak kant mot badeplatform samt under.

Det ble en helt annen opplevelse å kjøre den, kan føre tilnærmet normal samtale i 30 kn med 3000 omdreininger på motorene.

Link to post
Share on other sites

Hvordan får dynamoen luft til kjølingen? Har du målt de før og etterpå mhp tempretaur?

Vi opplevde også voldsom forbedring med en ekstra tetningslist og isoalasjonsplater. Litt som deg, endelig mulig å prate sammen i 25-27 knop. 3300 rpm (KAD32)

 

vennlig hilsen

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei overoe

Strålende ide. Kan du legge ut noen flere bilder av installasjonen? Har selv en Bavaria 42 Sport med IPS-500 (2xD6-370) som kunne trenge liknende system. Er interessert i å se litt nærmere på åpning ned mot dørk etc. Er de ulike panelene/platene laget slik at de kan løsnes enkelt, osv. Har lagt på en del ekstra isolasjon rundt skott osv i motorrom, men på 42 Sport er dette så stort at det er vanskelig å dekke alt ordentlig.

mvh

Hans Helgesen

Link to post
Share on other sites

Jeg har riktignok mindre båt og singelinstallasjon, (Bavaria 25 Sport med Volvo Penta D4-300), men løsningen kan sikkert benyttes også ved dobbelinstallasjon :yesnod:.

 

Kassen i min båt var allerede på plass da jeg kjøpte båten for et år siden. Jeg var litt skeptisk til denne løsningen da jeg så båten for første gang, tenkte da jeg skulle teste litt både med og uten kasse for å sjekke forandring i støynivå og eventuelt fjerne kassa helt eller delvis. Jeg kjørte imidlertid med kassen montert hele første sesong med båten, og dette har fungert helt utmerket :thumbsup:. Det tar et par minutter ekstra når det skal peiles olje og utføres motorsjekk, dessuten blir det litt dårlig plass til platene i min båt dersom hele kassa demonteres, men det er sjelden behov for å demontere alt.

 

Et godt poeng er brannslukningssystemet, dette vil naturlig nok ikke dekke motoren når kassa er på plass...

 

I min båt er det først lagt dørkaluminium på dørken i motorrommet. Det er så festet U-profiler i aluminium på dørkplatene, en på langs på hver side av motoren og en på tvers i fremkant. Veggene på kassa ligger stødig i u-profilene.

På min kasse er sideveggene og lokk/topplate todelt. I plateskjøtene er det not/fjær og delene låses sammen med beslag/lukelåser. I hjørnene er det benyttet hjørneprofiler i aluminium og beslag/lukelåser. Todelte vegger gjør det enklere å håndtere delene, samt at det ikke er nødvendig å demontere hele kassa for tilgang til servicepunkter.

 

På innsiden av platene til kassa er det limt på støydempingsplater i skumplast med foliebeskyttelse. Kassa er åpen i bakkant for å sikre luft og ventilering.

Jeg synes dette er en fin og funksjonell løsning dersom man ønsker å begrense/dempe motorstøy.

 

Legger ved et par bilder jeg fant med hel og delvis demontert kasse. Kan ta noen mer detaljerte bilder neste gang jeg er i båten.

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Heile motorrummet skulle sjølvsagt vore isolert frå byrjinga av, men ser det er vanskeleg no i ettertid. Lågt støynivå er svært viktig etter mitt syn, kan nesten ikkje bli stilt nok. Ein kombinasjon av lette og tunge plater som det er vist til ovanfor er best. Og gløym ikkje skikkelege pakkningar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...