Jump to content

Mekke baugspryd

GeirKS

Recommended Posts

Jeg har et baugspyd på ca 1m på Moodyen, der forstaget er flytta helt frem, og jeg har et kutterstag der forstaget stod. Dette trenger visse modifikasjoner på bla teakdekket som må fornyes og ankerrulla som må flyttes da ankeret henger seg fast i staget som går ned til stevnen. Morten

ni som har mekket baugspryd/peke hur viktig er dette?

jeg håller på med ett pekeprosjekt....men vil helst behålle ankaret inne vid baugen og ikke ute på peke't !

S/Y Gunga Din

Hei Morgan,

så lenge ankerkjettingen ikke gnager på vaterstaget er det jo ikke noe problem.

Det kommer litt an på hvordan du ser for deg bruken av baugsprydet? Skal du føre genoa eller gennaker fra baugsprydet må du ha noe som holder igjen kreftene oppover. Mitt vaterstag er (var) av 25mm syrefast rør. Jeg brukte det kun som ankringsplatform.

På Bavaria 38C som jeg seiler regatta med kjører vi gennaker på baygsprydet. Der har båteieren laget til en wire med pelikankrok som tas av hvis en ankrer på svai.

Geir

PS! Er det ikke på tide å komme seg avgårde?

På Bavaria 38C som jeg seiler regatta med kjører vi gennaker på baygsprydet. Der har båteieren laget til en wire med pelikankrok som tas av hvis en ankrer på svai.

dette har jeg jeg ikke tenkt på...... men veldi smart !

vill helst behålle ankaret så nære båten som mulig, da vi seiler..........

ett alternativ jeg tenkt på er o ha ett 'kast-blokk' framme på baugsprydet da vi ankret så att ikke ankerkjettingen gnager på vaterstaget....

S/Y Gunga Din

Hos meg var det et problem at 20kg Bruce ble så stort at det ikke gikk opp igjennom baugsprydet på noen elegant måte så løsningen ble innkjøp av en ferdig gigantisk ankerrulle montert oppå baugsprydet.

Ankrer du i mye svell kan det bli en del belastning så det er ikke noen dum ting å benytte den originale ankerrullen helt inne på baugen dersom det er mulig.

Kan sende deg et MMS bilde av mitt opplegg i morgen. Det er ikke verdens peneste, men det er enkelt å lage og det funker.

Ellers så funker det avtagbare wirestaget bra det. Tar man det ikke av så hekter gjerne den ene vingen på Bruceankeret seg i wiren.

Geir

Jeg har ankeret hengende i peket (Båtsystem) og jeg stoler ikke på at peket klarer rykk/napp og kreftene

fra anker/kjettingen.

Jeg kjøpte derfor kjettinglås - som vist på bildet.

kjlaas.jpg

Bildet ovenfor er litt misvisende. Den øverste delen av kjettingen kan du slakke av når kjettinglåsen tar lasten. (Det skal være tau i øvre enden av låsen)

Jeg laget hanefot av to tamper med kauser i ene enden og øye i andre.

Øyet på tauet trer jeg over pullertene i baugen (en på hver side) kausene fester jeg med sjakkel til kjettinglåsen.

Hanefoten holder strekket og lasten fra ankerkjettingen og er lang nok til å ligge forran vater-staget.

Nå har jeg bare brukt det ett par ganger men det fungerte greit.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Huldas anbefaling er at du kjøper en lengde med 50 mm polerte rør, 2 stk 90 graders bend for dette røret.

Dette er et råd du kan følge. Eller du kan låne en rørbøyer av meg og bøye det selv. Bøyeren ser du bilde av i min tråd om baugspyd (som igjen ligger litt på is...):

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=61528&st=0

Bare ikke gjør samme tabbe som meg, nemlig bruke grå rør, det er uforholdsmessig mye jobb å få blankt i forhold til hva blanke dekorrør koster. Jeg skal snart igang med badeplattform også, til det har jeg bestillt blanke rør. Hvor du kjøper dette kan du få tips om dersom du ønsker.

Ankerrulle til bruce har jeg komplette tegninger på. Se bilder i Rem`s eminente tråd om badeplattform dersom du er interessert.

Lykke til :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...