Jump to content

Kobling av skillerelè fra Biltema i kombinasjon med to ladere..

Fjord21DC

Recommended Posts

Hei,

Hvordan kobler dere skillerelèet fra Biltema?

Mitt system er slik:

Forbruk: 2x110ah

Start: 1x110ah (dynamo fra motor går til denne).

Disse banker er helt adskilt i dag. Det er også koblet to fastmonterte separate ladere, en Mastervolt på 25A på forbruk og en C-tek 5A på startbatteriet. Kobler jeg til landstrøm vil begge ladere aktiveres og begge banker lades uavhengig av hverandre.

Men... Jeg ønsker å koble et skillerelè mellom bankene (startbatteri regnes som "hovedbatteri" da denne får lading fra dynamo og hjelpebatteri er forbruk) slik at begge banker får lading fra dynamo under gange.

Spærsmålet er egentlig om skillerelèt vil være et problem når motor er skrudd av og begge laderne kobles på (via landstrøm)? Føler på meg at to ladere vil kunne skape konflikt hos skillerelèet, eller?

Skal senseledning fra skillerelèet kobles til negativ pol på hoved eller hjelpebatteri?

Skjønte dere spørsmålet? Joerg, fint hvis du svarer siden du er batteri-guruen her.. :thumbsup:

Her kan du bryte negativ/minus til skillerele ved tilkoblet landstrøm på en måte, enten med bryter, eller automatisk via et lite 220v rele som aktiveres når landstrømmen er på - slik at skillereleet ikke kobler sammen og du får ladet batteribankene separat.

På min båt ville jeg egentlig droppet rele i det hele tatt og brukt en skillediode/FET mellom batteribankene og unngått hele 'problemet' :)

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Hei Nordcem!

Dette kan du gjøre med et voltsensitivt rele (VSR), eller et konvensjonelt rele bare det er stort nok til å tåle strømmen som kan gå der.

Du kobler i utgangspunktet batteriene i parallell, men bryter en av ledningene (gjerne plussen) på et punkt, og her setter du inn bryteren på releet. Spolen kan du aktivere med D+ fra dynamoen, da vil bare releet legge inn når dynamoen kommer opp i en viss ladespenning. Når ladespenningen faller vekk åpner releet, og bankene er ikke lengre koblet sammen. Jeg har koblet det på samme måte med et konvensjonelt rele. Ser ingen stor grunn til å bruke VSR rele til dette. I mitt hode er dette den beste måten å koble sammen batteribanker på siden det er minimalt spenningsfall over et rele kontra skillediode.

Hvis du kopler Biltema releet iht skjema vil det ikke kople sammen når du lader forbruksbank da det senser på polen som er tilkoplet start (merket rødt i bruksanvisning). Når du setter lader på startbatteriet vil nok Biltemareleet kople alle batteriene sammen. Avhengig av hvor komplisert du orker å gjøre det kan du gjøre som kaffelars sier, dvs kople et ekstra rele som bryter jordforbindelsen til Biltemareleet når laderen får strøm (den tynne ledningen på releet). Da vil ikke bankene bli koplet sammen. Har du ikke handlet Biltemareleet ennå ville jeg gjort som kaffelars' forslag nr 2, dvs kjøpt et FET basert ladeskille der strømmen kun kan gå en vei.

Og så har du løsning 3 som antakelig er den fornuftigste: bruk 5A laderen til noe annet. Kople 25A laderen til startbatteriet. Når den slås på vil Biltemareleet kople sammen bankene.

Her kan du bryte negativ/minus til skillerele ved tilkoblet landstrøm på en måte, enten med bryter, eller automatisk via et lite 220v rele som aktiveres når landstrømmen er på - slik at skillereleet ikke kobler sammen og du får ladet batteribankene separat.

På min båt ville jeg egentlig droppet rele i det hele tatt og brukt en skillediode/FET mellom batteribankene og unngått hele 'problemet' :)

Godt poeng, men det enkleste er kanskje å droppe den ene laderen til startbatteri og kun kjøre en lader til forbruksbank sammenkoblet til start via VSR. Da lades vel begge banker kun med en lader..

Utfordringen da vil jo være at lader på 25amp vil slite med å lade opp 330ah (3x110ah)..

Leser også i flere tråder at det anbefales at hovedbatteri på VSR bør være forbruk og at start er hjelpebatteri så ikke releet slår inn i hytt og pine? Dvs at sensekabel kobles på forbruk minuspol..

Er jeg inne på noe?

Redigert av Norcem21 (see edit history)

Hvis du kopler Biltema releet iht skjema vil det ikke kople sammen når du lader forbruksbank da det senser på polen som er tilkoplet start (merket rødt i bruksanvisning). Når du setter lader på startbatteriet vil nok Biltemareleet kople alle batteriene sammen. Avhengig av hvor komplisert du orker å gjøre det kan du gjøre som kaffelars sier, dvs kople et ekstra rele som bryter jordforbindelsen til Biltemareleet når laderen får strøm (den tynne ledningen på releet). Da vil ikke bankene bli koplet sammen. Har du ikke handlet Biltemareleet ennå ville jeg gjort som kaffelars' forslag nr 2, dvs kjøpt et FET basert ladeskille der strømmen kun kan gå en vei.

Og så har du løsning 3 som antakelig er den fornuftigste: bruk 5A laderen til noe annet. Kople 25A laderen til startbatteriet. Når den slås på vil Biltemareleet kople sammen bankene.

Skjønner.. :)

Dette høres ut som løsningen jeg har i gammelbåten. Måtte rydde opp i all mulig rot med ladere her og der, skillediode som tapte 0,7v spenning og aldri ladet skikkelig opp.

Mitt opplegg var som følger

160A startbatteri

200A forbruk.

Koblet voltsensitivt rele fra biltema på forbruksbank, deretter til startbank.

Koblet Dynamo til forbruk

Koblet Mascot 20A landstrømslader til forbruk

Koblet sist år også et 140W solcelleanlegg til forbruk.

Når forbruksbanken overstiger 13,3v spenning kobles automatisk startbanken til

Når forbruksbanken går under 12,7v kobles automatisk startbanken fra.

Bonusen er at jeg har da ca 10% av startbankens kapasitet til forbruk, som aldri har vært noe problem de tre årene jeg har hatt denne løsningen.

Solcellepanelet gjør at jeg ligger fra mai - september uten landstrøm og med fulle banker hele tiden.

For ordens skyld er dette i Trøndelag/nordvestlandet.

Redigert av kodalse (see edit history)

Kablene er støpt inn i VSRen. Tverrsnittet gir seg selv, men strekket er så kort at det kan anses som neglisjerbart.

Bruksanvisningen på releet :)

Utover det bruker jeg i hovedsak tre typer, enten rene batteriskokabler ,svart/rød 4,5mm2 fra biltema, eller ved lengre strekk rundt 50mm2 enkeltledere svart og rød for seg.

Kalkulatoren på båtplassen er fin til å beregne tverrsnitt ved ulike lengder og hva som er belastningen.

Godt poeng, men det enkleste er kanskje å droppe den ene laderen til startbatteri og kun kjøre en lader til forbruksbank sammenkoblet til start via VSR. Da lades vel begge banker kun med en lader..

Utfordringen da vil jo være at lader på 25amp vil slite med å lade opp 330ah (3x110ah)..

Leser også i flere tråder at det anbefales at hovedbatteri på VSR bør være forbruk og at start er hjelpebatteri så ikke releet slår inn i hytt og pine? Dvs at sensekabel kobles på forbruk minuspol..

Er jeg inne på noe?

Absolutt inne på noe, anbefaler dette opplegget som også Kodalse bruker, og forbruk på sense/hoved(rød kabel/pkt?) enkelt og oversiktlig, og laderen vil aldri måtte fylle på hele kapasiteten - regner med du aldri tapper ned særlig forbi 60% av kapasiteten på forbruk, og startbatteri forblir jo temmelig urørt.

120-150Ah klarer nok mastervolten greit på ei natt, men bør ikke ha for mye parallellt forbruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...