Jump to content

Ispropell Reparasjon


Willing and Able

Recommended Posts

Etter at Pyramid D-Icer`en min ikke greide å starte opp uten en liten dytt i selve propellen, fant jeg det hensiktsmessig å skru den fra hverandre, siden jeg mistenkte at kondensatoren muligens hadde tatt kvelden. Den er nå skrudd fra hverandre og kondensatoren er målt og funnet defekt. Liten tur innom ebay og nå er ny kondensator på vei :-) Den typen jeg har er oljefri, men jeg vet at det finnes ispropeller som har en god del olje i seg, gjerne flere liter, så pass på hvis du åpner en gammel en. Gjerne fra tidlig på 2000-tallet og før det :-)

 

Jeg kan gjerne svare på spørsmål, men jeg er hverken mekaniker eller elektriker (fikk litt hjelp over facebook fra en kamerat som er det :-) )

 

Det var i alle fall spennende og fikk litt mestringsfølelse da jeg endelig fikk den fra hverandre, for den satt noe så j***lig fast.

Innvendig vask med rødsprit i selve huset og litt puss. I bunnen var det masse poser med Desiccant Silica Gel, så dette er også handlet inn på ebay.

 

Har holdt meg unna selve motor/viklinger osv, men er åpen for råd her, siden jeg allerede har motoren utav :-)

Link to post
  • 3 uker senere...

Ok, en liten oppdatering er på sin plass :yesnod:

 

Kondensatoren var gåen, men det var ikke det eneste problemet. Motoren bare "durte" og ville fremdeles ikke starte. plukka av baksiden og tittet inni. Ledningene som går til kondensatoren er litt brente, så jeg tenkte at det var det.... :thumbsdown:

 

Søkte på nettet, men fant INGENTING ang ispropeller eller reparasjoner av disse, hverken Powerhouse, Pyramid, Taylor Made eller Kasco :pray:

 

 

Fant endelig hjelp på et canadisk forum for folk som driver på med trearbeider.Disse har ofte elektriske motorer I verkstedutstyret sitt og har en utrolig kunnskap om temaet electromotor :clap:

 

Det viste seg at I Ispropellen min (etter å ha målt, ohmet og herjet som en galning), bare trengte en liten puss på kontaktflatene på den sentrifugale bryteren og en liten bøying av metallet for å sikre bedre kontakt. Utrolig enkelt - Så hvis noen trenger info om temaet, så håper jeg de finner det her på båtplassen.no :thumbsup:

 

Bilder av vidunderet:

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150115_004.jpg Ute av "huset" og bakplaten er tatt av.

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150115_003.jpg Her skal propellen være. Merk det oljefylte rommet som fungerer som vanntett forsegling :thumbsup:

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150115_002.jpg Sentrifugal bryter / centrifugal switch

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150102_016.jpg Den gamle kondensatoren / capacitor (Ja den er på 125V - kjører US utgave med omformer)

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150102_009.jpg Dette var det første steget. VELDIG skummelt å få disse to fra hverandre - med makt, men det gikk jo greit :giggle:

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150118_008.jpg Ohm-ing mellom kontakten og tilkoblingen av kondensatoren

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150118_006-e1421611934267.jpg Ohm-ing mellim kontaktene til kondensatoren - startet på ca 30 (?) og stabiliserte seg på 4,1 slik den skal :yesnod:

 

 

Nå kan det bli is :giggle:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...