Ribtjenester Startet 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2015 (redigert) Som noen vet her inne driver jeg et Eventfirma og ribkjøring i fjorden. Jeg har en rib med D6 400 på forsommeren gjorde båten 53 knop og nesten det samme med 13 stk i med et vanvittig skyv.(disel fra sætre) så flyttet jeg til Snarøya og begynte og fylle på oksenøya Båten begynte og gå dårlig og mistet det vanvittige skyver jeg hadde, og mistet 150 omin litt utpå sommeren, med en fart da med folk i båten på 47kn. Etter mye testing og feilsøking på motor begynte jeg og tenke på diselproblem. Jeg fylte et annet sted nå i dag, og plutselig var trøkket tilbake og 2 knop mer fart. Noen med erfaring med denne dieselen? Redigert 3.Januar.2015 av Ribtjenester (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Tore B Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Ups! Fyllte der før opplag, håper det ikke er noe tull med dieselen deres! Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Jeg fylte også der før opplag. Anlegget de har der er jo nytt og fint, så man skulle vel ikke tro det var noe feil med dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Det er sikkert ikke noe feil med dieselen, men heller hva slags diesel de leverer, og hva med tilsetning av BIO i produktet deres? Sitér dette innlegget Link to post
dracoterje Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Hadde båtplass der i sommer.Det var stor trafikk til anlegget og tankbilen var der ofte.Fylte der i hele sommer. Har ikke merket noe forskjell på min båt, men belaster aldrig motorene fullt.Skal ikke uttale meg om den type bruk Ribtjenester har og kvalitet på diesel, men hadde ikke vann i dieselfiltere i høst. ( Har 2 stk. D 4 ) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Jeg har fylt ca 3500 liter der i sommer, er nok ikke noe skadelig og bruke den og det merkes nok ikke på vanlig båt bruk. Men skal kontakte de til uka og høre hva de har og si Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Pequod Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Har fylt der siden tidlig i sommer og senest i desember. Har aldri hatt noen problemer. Men så farter jeg jo bare rundt med en snekke og en Yanmar-motor fra 1984 og stort sett rundt 5 til 5,5 knop... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
sap_2000 Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 (redigert) Ta en kikk på dette innlegget. Jeg har skrevet om det tidligere samt spurt litt om dieselen der og fått litt merkelige svar. https://baatplassen.no/i/topic/82707-diesel-blir-solgt-til-blodpris/?p=1635907 Kort oppsummert så merket jeg mer røyk ved tomgang og sot rundt eksosutløpet. Har CR motor som i utgangspunktet ikke ryker eller avgir nevneverdig med sot rundt utløpet på det jeg har kjørt tidligere. Har mer sot rundt utløpet nå på et par timers gange enn jeg hadde på 110 timer hjem fra NL. Har lagt merke til det samme på andre båter med CR motorer som har fylt der i sommer. Sees lettest på båter med eksosutløpet over vann. Jeg nevnte det for TomRør også da jeg så den samme lette røyken av hans D6 motorer på tomgang. Sees lettest i flatt lys og stille vær. Har spurt Energi1 om eksakt hvilket produkt de selger, men ikke så lett å få svar som holder mål. Fikk først svar om at det var EN590, men da jeg henviste til Norsk Petroleuminstitutt sin bransjestandard som viser at EN590 ikke er farget og inneholder BIO (FAME), ble plutselig svaret at fagen ble blandet inn ved fylling av tankbil på sjursøya. Når jeg da viste til at ingen av de fargede variantene inneholder BIO som EN590 gjør ihht spec, så ble det tyst. Sendte de så en Mail med linken til NP og ba om et konkret svar på eksakt hvilket produkt de solgte, men venter fremdeles på svar 5-6 mnd senere... Farget diesel finnes i kvalitet- og prismessig synkende rekkefølge: Anleggsdiesel, lett og tung fyringsolje og MGO. Spørsmålet er hvem av de fargede produktene man får og det svaret har så langt uteblitt. Jeg har mine mistanker dog... Norsk petroleuminstitutt sin bransjestandard: http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf Se side 10 og utover. Se linken og les utover i tråden. Til neste år tror jeg at jeg fyller jeg nok et annet sted for å si det slik om det ikke dukker opp et troverdig svar. Redigert 3.Januar.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Her er kopi av posten min i den andre tråden. Det er bare et problem med det svaret, og det er at i følge Bransjestandaren fra Norsk Petroleuminstitutt er eneste dieselen som har EN 590 spec Autodiesel (og vinterdiesel) med BIO innblanding (Fettsyre Metylester, forkortet: "FAME"). Se side 10 og utover: http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf Ingen av de fargede variantene har EN590 klassifiseringen og ingen inneholder BIO (FAME). De fargede variantene er i synkende kvalitetsrekkefølge (mine kommentarer ut i fra det jeg leser på NP): - Anleggsdiesel - den letteste fargede dieselen og antagelig nærmest Autodiesel. Er farget og inneholder ikke FAME. - Lett og tung fyringsolje - Marine GassOlje (MGO) - finnes også i en "tung variant" Ergo er anleggsdieselen å foretrekke, men ofte tror jeg det i praksis er fyringsolje eller MGO man får. Blir mildt sagt skeptisk når marinaer og leverandører sier at de selger EN590 når NP sier den ikke finnes som farget diesel OG inneholder BIO (FAME), noe de fargede ikke gjør. Spørsmålet blir da hva de egentlig selger. MGO og Fyringsolje er de billigste produktene, så man kan jo lure... Et vanlig svar er at det kommer ut av samme røret som Autodiesel og at fargen blir tilsatt i røret. Hvordan er det mulig når Autodiesel inneholder BIO mens ingen av de fargede dieselene gjør det? Har en sak gående på email med Energi1 om hva de selger på tankstasjonene rundt Oslo etter jeg merket mer røyk og sot etter tanking på Oksenøya. Spurte spesifikt når jeg påtraff de på kaia, men svarene var uklare. Først var det EN590, så var det mulig BIO som kunne være årsak til sot, så måtte de sjekke når jeg sa BIO og EN590 ikke fantes på fargede produkter ref NP. Venter på svar. Det å få klarhet i eksakt hvilket produkt bør være en enkel sak for en leverandør. Vi kunder bør også bli flinkere til å be om/ kreve dokumentasjon på eksakt hvilket produkt som selges og hva det inneholder/ ikke inneholder. Produktblad burde vært obligatorisk påklistret pumpa.. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 (redigert) .... Redigert 3.Januar.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ribtjenester Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 Da virker det som at mine antydninger stemmer, i tillegg gikk forbruket mitt opp med nesten 20 % Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ribtjenester Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 Er ikke så sikker på det der med svart guffe, men mindre sot på hekken vil du få, og dårligere effekt / lavere rekkevidde på tanken. Akkurat som rem sier i det andre innlegget Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Tom Rør Svart 4.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 Merkelig at de ikke kan komme med riktige opplysninger om hva de egentlig selger? Hadde ikke lagt merke til at det røyk mer fra mine motorer før Sap 2000 gjorde meg oppmerksom på det. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 4.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 (redigert) Jeg har en bekjent med sommerhus på Koster. Han fylte lenge i Strømstad på båten sin men måtte slutte med det. Mye mer røyk, sot og effekttap. Fyller nå på Herføl og problemet er borte. Redigert 4.Januar.2015 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 Hulda drar langt for å slippe FAME på tanken. Og i Strömstad fyller jeg ikke, selv om Hulda har fyllestasjonen på andre siden av bukten. Jeg er ikke den eneste på brygga jeg ligger som kommer slepende med dieselkanner med farget diesel. Nå bruker vi lite, slik at vi også fyller på Grenå (Danmark) MGO, Mollösund (ikke lovlig å kjøre med farget diesel derfra, men allikevel), Gottskär har MGO, Donsö har samme som Mollösund. Og på kanner fyller jeg hos Esso Grålum. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Betyr dette, at dere som har greie på det anbefaler å IKKE fylle diesel på Oksenøya, og andre steder som selger denne type diesel? Er det direkte skadelig for motoren? Har ingen peiling på dette, og kikker stort sett bare der det står kr/L før jeg skal fylle.. Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
dracoterje Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Traff tilfeldigvis trådstarter på La-Sa i dag der dette ble tatt opp med verksmester. Slik jeg forsto det er det ikke farlig med denne type diesel, men det var helt tydelig at det ikke er like mye "power i den som de leverer på Oksenøya i forhold til en pumpe på en bensinstasjon. Forbruket blir også høyere .For trådstarter sin del ble det anbefalt og bruke en type injektor rens, men dette kan sikkert han svare mer presist på. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Hvis forbruket øker, blir jo prisaspektet mer eller mindre borte også. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Ok, takk Dracoterje. Må vel kanskje sjekke ut litt. Har en KAD43 hos meg, som muligens også kan trenge noe tilsetninger da. Hvis jeg skal fortsette å fylle der. Om "vinninga går opp i spinninga" mtp pris vs. høyere forbruk, så er det jo uansett deilig å slippe å bære kanner... Evt er jo naturligvis Shell på Solvik, eller Marinaen i Vollen hete alternativer for mitt vedkommende. Noen som vet hvilken type diesel disse stasjonene har? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Kanskje Sætre blir min nye leverandør, hvis de ikke klarer å levere riktig diesel på Oksnøya. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Traff tilfeldigvis trådstarter på La-Sa i dag der dette ble tatt opp med verksmester. Slik jeg forsto det er det ikke farlig med denne type diesel, men det var helt tydelig at det ikke er like mye "power i den som de leverer på Oksenøya i forhold til en pumpe på en bensinstasjon. Forbruket blir også høyere .For trådstarter sin del ble det anbefalt og bruke en type injektor rens, men dette kan sikkert han svare mer presist på. Hvordan kan LaSa mene noe som helst så lenge vi ikke vet hvilket produkt det er snakk om? Tror de (VP) hadde rynket på nesen om noen prøvde å få garanti på problemer relatert til dyser/ CR system/ soting på ventiler om det ble kjent at man f.eks hadde kjørt på MGO eller fyringsolje. Det eneste jeg mener er rimelig sikkert er at det ikke kan være Autodiesel ihht EN590 spec (som inneholder FAME) som først oppgitt da den ikke finnes som farget ref linken over. Ikke burde den sote eller gi effekttap heller. Det store kakespørsmålet er hvilket produkt som selges. Anleggsdiesel, fyringsolje eller MGO? Anleggsdiesel er etter det jeg har greid å lese meg til rimelig lik Autodiesel EN590 bortsett fra at den er farget og ikke inneholder BIO. Denne er vel vel å foretrekke for moderne motorer i båt og bør ikke gi røyk eller sot . Fyringsolje og spes MGO er derimot kjent for mer sot. Jeg stusser på hvorfor det så langt ikke har vært mulig å få et klart svar på et rimelig enkelt og konkret spørsmål. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Snikende skeptik Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Hvis dette kan overføres til oljefyringsanlegg så lærte jeg av de "eldre" der jeg jobbet før at effekten man fikk var identisk med pris. Kjørte man anleggene på ett billigere oljeprodukt brukte man tilsvarende mer olje. Der jeg var med på og serve oljebrennere hvor de hadde byttet til et dårligere produkt måtte vi gå opp på dyse størrelse. Dette har med hvor mye energi det er i en dl, eller en liter av produktet. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Hvordan kan LaSa mene noe som helst så lenge vi ikke vet hvilket produkt det er snakk om? Jeg stusser på hvorfor det så langt ikke har vært mulig å få et klart svar på et rimelig enkelt og konkret spørsmål. Lasa vet ikke noe om produktet, men de har utallige timer med feilsøking på min motor for og finne ut av problemet, hvor alle verdier bortsett fra turtall har vært i orden Og siden jeg har fått igjen trøkket i motoren, men mangler toppfarten, var konklusjonen en rens på systemet( injektorer) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
bliss X Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Jeg har fylt ca 3500 liter der i sommer, er nok ikke noe skadelig og bruke den og det merkes nok ikke på vanlig båt bruk. Men skal kontakte de til uka og høre hva de har og si Hvis du Kontakter dem hadde det vært fint om du også gjorde dem oppmerksom på denne tråden. Håper vi kan få et skikkelig svar på hva slags diesel de selger/solgte. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Lasa vet ikke noe om produktet, men de har utallige timer med feilsøking på min motor for og finne ut av problemet, hvor alle verdier bortsett fra turtall har vært i orden Og siden jeg har fått igjen trøkket i motoren, men mangler toppfarten, var konklusjonen en rens på systemet( injektorer) Hva slags rens anbefalte de til injektorene? Tenker på om det er noe jeg bør vurdere også etter at jeg får tanket opp med ny diesel neste sesong. Jeg har jo depl båt som rusler rundt på lav belastning så effekttap vil jeg uansett ikke merke noe til. Soting rundt eksosutløp har jeg derimot merket stor forskjell på. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.