Jump to content

Noen som har erfaring med diesel fra Oksenøya marina?


Ribtjenester

Recommended Posts

Som noen vet her inne driver jeg et Eventfirma og ribkjøring i fjorden.

Jeg har en rib med D6 400 på forsommeren gjorde båten 53 knop og nesten det samme med 13 stk i med et vanvittig skyv.(disel fra sætre) så flyttet jeg til Snarøya og begynte og fylle på oksenøya

Båten begynte og gå dårlig og mistet det vanvittige skyver jeg hadde, og mistet 150 omin litt utpå sommeren, med en fart da med folk i båten på 47kn.

Etter mye testing og feilsøking på motor begynte jeg og tenke på diselproblem.

Jeg fylte et annet sted nå i dag, og plutselig var trøkket tilbake og 2 knop mer fart. Noen med erfaring med denne dieselen?

Redigert av Ribtjenester (see edit history)

www.ribtjenester.no

Link to post

Hadde båtplass der i sommer.Det var stor trafikk til anlegget og tankbilen var der ofte.Fylte der i hele sommer.

Har ikke merket noe forskjell på min båt, men belaster aldrig motorene fullt.Skal ikke uttale meg om den type bruk Ribtjenester har og kvalitet på diesel, men hadde ikke vann i dieselfiltere i høst. ( Har 2 stk. D 4 )

Link to post

Ta en kikk på dette innlegget. Jeg har skrevet om det tidligere samt spurt litt om dieselen der og fått litt merkelige svar.

https://baatplassen.no/i/topic/82707-diesel-blir-solgt-til-blodpris/?p=1635907

Kort oppsummert så merket jeg mer røyk ved tomgang og sot rundt eksosutløpet. Har CR motor som i utgangspunktet ikke ryker eller avgir nevneverdig med sot rundt utløpet på det jeg har kjørt tidligere.

Har mer sot rundt utløpet nå på et par timers gange enn jeg hadde på 110 timer hjem fra NL.

 

Har lagt merke til det samme på andre båter med CR motorer som har fylt der i sommer. Sees lettest på båter med eksosutløpet over vann. Jeg nevnte det for TomRør også da jeg så den samme lette røyken av hans D6 motorer på tomgang. Sees lettest i flatt lys og stille vær.

 

Har spurt Energi1 om eksakt hvilket produkt de selger, men ikke så lett å få svar som holder mål.

Fikk først svar om at det var EN590, men da jeg henviste til Norsk Petroleuminstitutt sin bransjestandard som viser at EN590 ikke er farget og inneholder BIO (FAME), ble plutselig svaret at fagen ble blandet inn ved fylling av tankbil på sjursøya. Når jeg da viste til at ingen av de fargede variantene inneholder BIO som EN590 gjør ihht spec, så ble det tyst.

 

Sendte de så en Mail med linken til NP og ba om et konkret svar på eksakt hvilket produkt de solgte, men venter fremdeles på svar 5-6 mnd senere...

Farget diesel finnes i kvalitet- og prismessig synkende rekkefølge: Anleggsdiesel, lett og tung fyringsolje og MGO.

 

Spørsmålet er hvem av de fargede produktene man får og det svaret har så langt uteblitt. Jeg har mine mistanker dog...

 

Norsk petroleuminstitutt sin bransjestandard: http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf

Se side 10 og utover.

Se linken og les utover i tråden. Til neste år tror jeg at jeg fyller jeg nok et annet sted for å si det slik om det ikke dukker opp et troverdig svar.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Her er kopi av posten min i den andre tråden.

 

 

Det er bare et problem med det svaret, og det er at i følge Bransjestandaren fra Norsk Petroleuminstitutt er eneste dieselen som har EN 590 spec Autodiesel (og vinterdiesel) med BIO innblanding (Fettsyre Metylester, forkortet: "FAME").

Se side 10 og utover: http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf

Ingen av de fargede variantene har EN590 klassifiseringen og ingen inneholder BIO (FAME).

De fargede variantene er i synkende kvalitetsrekkefølge (mine kommentarer ut i fra det jeg leser på NP):

- Anleggsdiesel - den letteste fargede dieselen og antagelig nærmest Autodiesel. Er farget og inneholder ikke FAME.

- Lett og tung fyringsolje

- Marine GassOlje (MGO) - finnes også i en "tung variant"

Ergo er anleggsdieselen å foretrekke, men ofte tror jeg det i praksis er fyringsolje eller MGO man får.

Blir mildt sagt skeptisk når marinaer og leverandører sier at de selger EN590 når NP sier den ikke finnes som farget diesel OG inneholder BIO (FAME), noe de fargede ikke gjør.

Spørsmålet blir da hva de egentlig selger. MGO og Fyringsolje er de billigste produktene, så man kan jo lure...

Et vanlig svar er at det kommer ut av samme røret som Autodiesel og at fargen blir tilsatt i røret.

Hvordan er det mulig når Autodiesel inneholder BIO mens ingen av de fargede dieselene gjør det?

Har en sak gående på email med Energi1 om hva de selger på tankstasjonene rundt Oslo etter jeg merket mer røyk og sot etter tanking på Oksenøya.

Spurte spesifikt når jeg påtraff de på kaia, men svarene var uklare. Først var det EN590, så var det mulig BIO som kunne være årsak til sot, så måtte de sjekke når jeg sa BIO og EN590 ikke fantes på fargede produkter ref NP.

Venter på svar. Det å få klarhet i eksakt hvilket produkt bør være en enkel sak for en leverandør.

Vi kunder bør også bli flinkere til å be om/ kreve dokumentasjon på eksakt hvilket produkt som selges og hva det inneholder/ ikke inneholder.

Produktblad burde vært obligatorisk påklistret pumpa..

Mvh. SAP

Link to post

Hulda drar langt for å slippe FAME på tanken. Og i Strömstad fyller jeg ikke, selv om Hulda har fyllestasjonen på andre siden av bukten. Jeg er ikke den eneste på brygga jeg ligger som kommer slepende med dieselkanner med farget diesel. Nå bruker vi lite, slik at vi også fyller på Grenå (Danmark) MGO, Mollösund (ikke lovlig å kjøre med farget diesel derfra, men allikevel), Gottskär har MGO, Donsö har samme som Mollösund. Og på kanner fyller jeg hos Esso Grålum.

Link to post

Betyr dette, at dere som har greie på det anbefaler å IKKE fylle diesel på Oksenøya, og andre steder som selger denne type diesel?

 

Er det direkte skadelig for motoren?

 

Har ingen peiling på dette, og kikker stort sett bare der det står kr/L før jeg skal fylle..

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post

Traff tilfeldigvis trådstarter på La-Sa i dag der dette ble tatt opp med verksmester. Slik jeg forsto det er det ikke farlig med denne type diesel, men det var helt tydelig at det ikke er like mye "power i den som de leverer på Oksenøya i forhold til en pumpe på en bensinstasjon. Forbruket blir også høyere .For trådstarter sin del ble det anbefalt og bruke en type injektor rens, men dette kan sikkert han svare mer presist på.

Link to post

Ok, takk Dracoterje. Må vel kanskje sjekke ut litt.

 

Har en KAD43 hos meg, som muligens også kan trenge noe tilsetninger da. Hvis jeg skal fortsette å fylle der.

 

Om "vinninga går opp i spinninga" mtp pris vs. høyere forbruk, så er det jo uansett deilig å slippe å bære kanner...

 

Evt er jo naturligvis Shell på Solvik, eller Marinaen i Vollen hete alternativer for mitt vedkommende.

 

Noen som vet hvilken type diesel disse stasjonene har?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post

Traff tilfeldigvis trådstarter på La-Sa i dag der dette ble tatt opp med verksmester. Slik jeg forsto det er det ikke farlig med denne type diesel, men det var helt tydelig at det ikke er like mye "power i den som de leverer på Oksenøya i forhold til en pumpe på en bensinstasjon. Forbruket blir også høyere .For trådstarter sin del ble det anbefalt og bruke en type injektor rens, men dette kan sikkert han svare mer presist på.

 

Hvordan kan LaSa mene noe som helst så lenge vi ikke vet hvilket produkt det er snakk om?

Tror de (VP) hadde rynket på nesen om noen prøvde å få garanti på problemer relatert til dyser/ CR system/ soting på ventiler om det ble kjent at man f.eks hadde kjørt på MGO eller fyringsolje.

 

Det eneste jeg mener er rimelig sikkert er at det ikke kan være Autodiesel ihht EN590 spec (som inneholder FAME) som først oppgitt da den ikke finnes som farget ref linken over. Ikke burde den sote eller gi effekttap heller.

 

Det store kakespørsmålet er hvilket produkt som selges. Anleggsdiesel, fyringsolje eller MGO?

 

Anleggsdiesel er etter det jeg har greid å lese meg til rimelig lik Autodiesel EN590 bortsett fra at den er farget og ikke inneholder BIO. Denne er vel vel å foretrekke for moderne motorer i båt og bør ikke gi røyk eller sot .

Fyringsolje og spes MGO er derimot kjent for mer sot.

 

Jeg stusser på hvorfor det så langt ikke har vært mulig å få et klart svar på et rimelig enkelt og konkret spørsmål.

Mvh. SAP

Link to post

Hvis dette kan overføres til oljefyringsanlegg så lærte jeg av de "eldre" der jeg jobbet før at effekten man fikk var identisk med pris. Kjørte man anleggene på ett billigere oljeprodukt brukte man tilsvarende mer olje. Der jeg var med på og serve oljebrennere hvor de hadde byttet til et dårligere produkt måtte vi gå opp på dyse størrelse. Dette har med hvor mye energi det er i en dl, eller en liter av produktet.

Link to post

Hvordan kan LaSa mene noe som helst så lenge vi ikke vet hvilket produkt det er snakk om?

 

 

Jeg stusser på hvorfor det så langt ikke har vært mulig å få et klart svar på et rimelig enkelt og konkret spørsmål.

Lasa vet ikke noe om produktet, men de har utallige timer med feilsøking på min motor for og finne ut av problemet, hvor alle verdier bortsett fra turtall har vært i orden

Og siden jeg har fått igjen trøkket i motoren, men mangler toppfarten, var konklusjonen en rens på systemet( injektorer)

www.ribtjenester.no

Link to post

Jeg har fylt ca 3500 liter der i sommer, er nok ikke noe skadelig og bruke den og det merkes nok ikke på vanlig båt bruk. Men skal kontakte de til uka og høre hva de har og si

 

Hvis du Kontakter dem hadde det vært fint om du også gjorde dem oppmerksom på denne tråden.

Håper vi kan få et skikkelig svar på hva slags diesel de selger/solgte.

Link to post

Lasa vet ikke noe om produktet, men de har utallige timer med feilsøking på min motor for og finne ut av problemet, hvor alle verdier bortsett fra turtall har vært i orden

Og siden jeg har fått igjen trøkket i motoren, men mangler toppfarten, var konklusjonen en rens på systemet( injektorer)

Hva slags rens anbefalte de til injektorene?

Tenker på om det er noe jeg bør vurdere også etter at jeg får tanket opp med ny diesel neste sesong.

 

Jeg har jo depl båt som rusler rundt på lav belastning så effekttap vil jeg uansett ikke merke noe til. Soting rundt eksosutløp har jeg derimot merket stor forskjell på.

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...