Flunt Startet 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2015 (redigert) Hei Har en båt på hånden med en Yanmar 45.(Motoren skal være fra ca. omtrent 1997, og ser veldig ny ut - ikke en rustflekk)) Motoren har vært lite bruk,t og eier (eldre kar) har holdt motoren godt vedlike. I de siste årene 4-5 år har motoren omtrent ikke vært startet. Ved visning var det ikke mulig å få start på denne. Motoren gikk rundt, men startet ikke. De har skiftet dieselfilter, fylt nytt drivstoff og eliminert de mest kjente småproblemer. Jeg er bare usikker hva det vil koste å ta en skikkelig service for å være rimelig sikker på at motoren starter. Hva koster det feks. hvis man må rense dyser mv. Må kanskje legge inn et lavere bud på båten for å sikre midler til å få denne i stand. Trenger gode råd. Redigert 3.Januar.2015 av Flunt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Fikk ikke start. Byttet dieselfilter, ble motoren luftet skikkelig etter dette? Disse er normalt meget lettstarta. Kan stoppsolenoiden ha satt seg? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Mons Olav Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Hei det er vel mest sansynlig luft i systemet som er problemet.Synes å huske att denne motorserien ikke har gløding.Noen har det iallefall som ekstrautstyr.Isåfall sjekk om det virker. Anbefaler å få med deg en som er motorkyndig å se om dere får start på den. Ellers er dette greie motorer,verken bedre eller verre enn de andre merkene på markedet.Lykke til. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Kyrholmen Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Hvis motoren er i så god stand som du antar, er det nok enten luft som det skrives her, eller at batteriet ikke har nok strøm til å kjøre startmotoren fort nok rundt til å få start på motoren. En motor som har stått lenge er ofte tung å starte og trenger gjerne et fulladet batteri i toppform. Sitér dette innlegget Link to post
Flunt Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Tusen takk for alle svar. Hvis jeg er heldig å får tilslag på budet mitt har jeg tips for feilsøking. Har lest litt om problemer som kan være med motorene samt sett på youtube-snutter, men jeg er litt redd for å skru selv. Regner med at det blir noen deler til overs når jeg er ferdig. Lurer derfor på hva det koster å få hjelp av fagfolk hvis man må lenger inn i motoren. http://www.youtube.com/watch?v=hP-0mpkoom8&noredirect=1.youtube.com/watch?v=hP-0mpkoom8&noredirect=1 Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 4.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 På motor som har stått en stund kan det være lurt med en kompresjons test, stempelfjerer kan ha satt seg bla. Ellers er luft nevnt, i og med filter er skiftet kan det fort ligge luft i systemet. Skal også være obs på ventiler som kan ha satt seg. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Rakkstingen Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Har en Yanmar 44 hk fra -87, og på den sitter det en magnetventil som styrer start og stopp. Er en hendel på en siden av motoren som etter noen års bruk ikke går tilbake til utgangspunktet når du har stoppet motoren. Det ble montert på en fjær som drar denne tilbake, slik at det nå ikke er noen problem med å starte opp. Vet ikke om det sitter en slik på den du har sett på, men kan jo være et forsøk på å undersøke dette før du går til noen større og kostbare trekk...... Sitér dette innlegget Link to post
Flunt Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Tusen takk for alle svar. Var innom en bedrift i dag som tar service på Yanmar motorer - ca. kr. 1000 pr time inkl. moms . Kanskje lurt å vente til selger får start på motoren ihvertfall før jeg slår til. Neste alternativ er å prute ned prisen så jeg har noen tusenlapper til verkstedutgifter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.