Kristian_ostlie Startet 3.Januar.2015 Del på Facebook Startet 3.Januar.2015 Hei! Jeg skal nå kjøpe min første seilbåt, men er ikke sikker på hvilken type båt. Jeg er aktiv regattaseiler allerede med en Albin Express, og liker den veldig godt. Heller litt mot det at jeg ønsker en regattabåt, med turmulighet. Budsjett: 40-100 000 kr. Holder til i Oslo. Takk for alle tips! Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Hvorfor ikke gå for en Express. Ok turbåt også denne dersom dere ikke er for mange. Har møtt mange Expresser på tur, noen også med barn. Dersom du strekker litt i budsjettet ditt er jo Fenix også et godt alternativ. Entype i Færdern og bedre plass comfort enn Express. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 (redigert) I Mandal ble det i fjor solgt en Banner 34 innenfor ditt budsjett. Den var det en gjeng fra Søgne som kjøpte. Det er ofte gode kjøp på båter av denne type med lensetakler. Det fordi markedet har bestemt at det ikke går å seile med, spesielt her på båtplassen! Jeg seiler en båt med lensetakler og det fungerer helt OK. Når man kommer ned i Danmark er over halve flåten med lensetakler. Mulig fordi ingen har fortalt dem att det er umulig? fordel med mange av disse båtene. tipp topp deksutstyr. Dobbel seilgarderobe++ Redigert 4.Januar.2015 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Kristian_ostlie Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Synes en express er litt lite regattabåt. Ønsker mer den fullstendig regattabåt følelsen som gp42, tp52, delvis elvstrøm 717 osv har. Har selv seilt med en venn på båt med lensetakler. Ser ikke på dette som noe problem, med mindre man seiler alene. Takk for svar! Andre tips og triks tas imot med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Banner 28. Bare ikke dra på havet i sterk kuling.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Seilaren Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Banner 28. Bare ikke dra på havet i sterk kuling.. Ligger vel noen av dem på havets bunn? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Kristian_ostlie Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 (redigert) Er banner 28 dårlig når det blåser opp? Redigert 4.Januar.2015 av Kristian_ostlie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 De bruker litt lang tid på å rette seg opp om man får en knockdown. Er noen som har sunket fordi den ikke rekker å rette seg før den blir fyllt med vann. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 (redigert) First Class 8? Kanskje litt spartansk, og litt snaut med plass ... ligger en på finn nå, akkurat under budsjett dog ... men det er jo greit å ha igjen til utstyr. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54549828&searchclickthrough=true Edit: Maxi Racer - kanskje marginalt kjappere enn Express? Fordelen med Express er klassemiljøet, gode muligheter for kjøp og salg av båt og ustyr/seil, men det vet du vel allerede alt om :) Banner på finn: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54095144&searchclickthrough=true ... muligens samme som nevnt allerede ... Redigert 5.Januar.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Hei igjen Misforstod litt da jeg trodde du ønsket mer turbåt uten å gi slipp på muligheten for å seile "reell" regatta. Holder dog fortsatt på Xpress, ikke lett å komme forbi denne når det kommer til regatta klasse/miljø. Ønsker du mer racing er jo X79 et alternativ i samme prisklasse. Utover dette så dukker det stadig opp div one-off utgaver, 1/4-tonnere etc på Finn Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Tips fra en motormann...: Glem om nødvendig budsjettrammen for å få riktig båt....det blir som med huskjøp at man raskt glir over budsjett, men i ettertid så var det ikke så dyrt likevel. 3-fotssyken er dyr.... Sjekk om båten er stor nok til at også passasjerer føler seg trygge i svak kuling i Ytre Oslofjord. Sjekk at båten er liten nok til at den ukomplisert kan brukes i skjærgården uten lettbåt for å komme i land på øyer og uten stort mannskap Sjekk om det er nok plass innendørs en regnfull dag i uthavn. Sjekk om motoren er sterk nok til å ta deg rimelig raskt ut det laaange strekket Drøbak-Filtvedt hvis det ikke er vind eller ikke lyst til å krysse ut hele drøbaksundet......og da helst uten å kjøre på maks turtall med maks bråk. Sjekk forventet levealder på motor før dyre reperasjoner eller utskifting. Helst ikke kjøp på land uten prøvetur på sjøen med seil og motor hvis det er model du selv ikke tidligere har prøvd i sjøen. Spesielt siden du selv har forventninger og greie på hvordan båten skal fungere i sjøen. Ha is i magen og ikke la deg presse til hurtig avgjørelse.....det går alltid en båt....for det er vel kjøpers marked. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_ostlie Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Tips fra en motormann...: Glem om nødvendig budsjettrammen for å få riktig båt....det blir som med huskjøp at man raskt glir over budsjett, men i ettertid så var det ikke så dyrt likevel. 3-fotssyken er dyr.... Sjekk om båten er stor nok til at også passasjerer føler seg trygge i svak kuling i Ytre Oslofjord. Sjekk at båten er liten nok til at den ukomplisert kan brukes i skjærgården uten lettbåt for å komme i land på øyer og uten stort mannskap Sjekk om det er nok plass innendørs en regnfull dag i uthavn. Sjekk om motoren er sterk nok til å ta deg rimelig raskt ut det laaange strekket Drøbak-Filtvedt hvis det ikke er vind eller ikke lyst til å krysse ut hele drøbaksundet......og da helst uten å kjøre på maks turtall med maks bråk. Sjekk forventet levealder på motor før dyre reperasjoner eller utskifting. Helst ikke kjøp på land uten prøvetur på sjøen med seil og motor hvis det er model du selv ikke tidligere har prøvd i sjøen. Spesielt siden du selv har forventninger og greie på hvordan båten skal fungere i sjøen. Ha is i magen og ikke la deg presse til hurtig avgjørelse.....det går alltid en båt....for det er vel kjøpers marked. Tror du kommer med noen smarte ord her! Tusen takk. is i magen blir veldig viktig fremover tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_ostlie Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 First Class 8? Kanskje litt spartansk, og litt snaut med plass ... ligger en på finn nå, akkurat under budsjett dog ... men det er jo greit å ha igjen til utstyr. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54549828&searchclickthrough=true Edit: Maxi Racer - kanskje marginalt kjappere enn Express? Fordelen med Express er klassemiljøet, gode muligheter for kjøp og salg av båt og ustyr/seil, men det vet du vel allerede alt om :) Banner på finn: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54095144&searchclickthrough=true ... muligens samme som nevnt allerede ... Har sett litt på first class 8 som du nevner, men veldig usikker med denne. Er Ikke 40 000 litt lite for en first class 8? Er kanskje noe skader som eier ikke oppgir på denne? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Har sett litt på first class 8 som du nevner, men veldig usikker med denne. Er Ikke 40 000 litt lite for en first class 8? Er kanskje noe skader som eier ikke oppgir på denne? det har jeg ingen anelse om, det var mer et tips om båttype, ikke spesifikt eksemplar. samme gjelder forøvrig banneren jeg linket til, kjenner ikke tilstanden til den heller. ny mast kan f.eks. være en fordel, men så må man spørre seg om hva årsaken kan være... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Har sett litt på first class 8 som du nevner, men veldig usikker med denne. Er Ikke 40 000 litt lite for en first class 8? Tror det er et begrenset antall kjøpere til en slik båt å denne årstiden så tror ikke prisen indikerer at noe er feil med denne. Men den ser ut til å kunne gi mye moro for lite penger. Som turbåt er vel Express et vel så god valg da jeg tro at den oppleves som større en Firsten? Sitér dette innlegget Link to post
mik Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Kjøp en Maxi Fenix med nyere motor, denne seiler relativt ok, er letthåndterlig med selvslående fokk, populær båt med god plass til å være 28 fot. hadde en slik i fem år, før jeg kjøpte større båt pga familieforøkelse, seilte flere ganger til danmark, svenskekysten. Mulig den er noe over ditt budsjett, men jeg hadde uansett vurdert den type båt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Du må vurdere Alo Mikkel 26. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 vil tro fenix og mikkel faller litt igjennom her iom at expressen blir for "sirompa" ... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Ligger en Banner 1/2 ton på finn nå. Mulig den er vel herpa under dekk, men enkel konstruksjon så bør la seg fikse. Klart min favoritt som kombinasjonsbåt.Det dukker også andre halvtonnere opp på markedet av og til, men de er eldre konstruksjoner enn banneren, og ikke båter jeg ville kjøpt. Alle norske Firsk class 8 var totalt herpa for 10 år siden, tviler på om de er verdt 40 000 kr nå. Banner 28 er en genial båt (selv om kontruksjon er gammel nå). Kan du seile denne fort kan du seile alt fort. Lett trimbar. En båt sank (og ble hevet igjen), men få båter har vært seilt hardere over mange år. De som seiler båten mener den er trygg, de som ser på er mer usikre, vet ikke helt hvem som er best kilde. Hvis du finner en i god stand er dette en veldig god båt. Her er også mange båter oppbrukt. Fra samme periode finnes også Mosquito 85, men det er ikke mange av de. X79, 717 og Maxi racer er enda en generasjon eldre, og ikke like gode, da ville jeg heller holdt meg til express. Gamle regattabåter er billige, så etter x 3/4 ton, fant en i ditt prisområde i Hellas. Kan godt hende det dukker opp en litt nærmere etterhvert. Under små regattabåter må J80, Melges 24 og Benetau 25 tas med, de gir alle mer seilglede enn andre båter nevnt, men en må være sporty for å dra på tur med de. Eneste av båtene nevt som har bittlitt av tp52 følelse er Melges 24. Alt annet er traust og sirumpa. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Er banner 28 dårlig når det blåser opp? Jeg har seilt mye banner 28 i mye vind, og vil absoultt ikke si at den er dårlig. Jeg tar heller en kuling på havet i en Banner 28 enn en express. Veldig mye raskere enn en express, spesielt med spinnaker i mye vind. Banneren staffer feil mye hardere, flere broacher, trimmes det feil stopper det helt opp etc. På kryss med 5 mann på rekka går det fort også i mye vind. En hendelse i Bergen for mange år siden bør ikke skremme til ett annet valg. Det samme kunne skjedd med alle tilsvarende båter. Men skal du være trygg må du gå for noe vesentlig tregere. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Får du en brukbar Melges 24 til 100.000 så er jo saken biff ... CB 66 Racer foreslår seilas (http://www.seilas.no/wip4/detail_print.epl?id=678094) men de er også muligens litt over budsjett (artikkelen til seilas er litt gammel), og garantert ikke veldig mye tumleplass under dekk. Tror faktisk Expressen er ideell, hvis TS er mest interessert i regatta, og ikke ren hastighet. Husk at når selv Tp52 blir for døllt bytter man til Express (jfr. Harald Rex :o) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Jeg tar heller en kuling på havet i en Banner 28 enn en express. Hver sin smak, men jeg er helt enig i at man ikke skal høre for mye på syting om Bannere som har broachet og tatt inn vann. ... medmindre man skal på langtur da. Trekker egentlig tilbake det jeg skrev i forrige innlegg - Generelt er nok Expressen ganske ideell som rimelig regattabåt med turmulighet, ikke minst på grunn av klassemiljøet. Men når man først har seilt Express og vil ha noe enda raskere kan Banner kanskje være bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_ostlie Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Hehe :) Har nå etter å ha sett mye rundt, bestemt meg for å droppe budsjett, og heller finne drømmebåten. Har jeg ikke pengene, så sparer jeg. Det åpner for en del flere båttyper, men vil helst ikke høyere en 40 fot. jeg har seil i 10 år, så det er ikke egenskapene det står på. sett på x-35, elan 350 og jnd 35. Noen som har noen erfaringer eller andre båter jeg bør se på? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Jeg pleier ikke å anbefale bavaria.. Men Bav Match 35 er en veldig bra båt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 (redigert) Bavaria Match 35 er en fin båt, bare synd jeg fikk 3-fotsyken og må seile en 38 isteden :o) Ikke det samme som X-Yachts, men bra nok i lange baner for meg. Men det er ikke så mye Tp52-følelse. Da må man ha noe som planer lettere. Hvis det derimot ikke er alfa og omega å ha et flatt strykejern kan man nok komme ut av det med penger til nye seil på kjøpet om man velger den istedenfor f.eks. en X. Match 42 er kanskje det mest opplagte valget for regattaseiling? Da får man jo god plass på tur også. (OBS: 42, og også tildels 38, har trøbbel med kjølinnfestingen, så hvis de er aktuelle, pass på at eksemplaret har forsterket kjølsvin og bunnstokker, etter Lunde båt's spesifikasjoner). Eller: Hva med en nyere Elan-modell? Jeanneau Sun 3200? Noe fra J-Boats som foreslått over? Eller First? Redigert 7.Januar.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.