Jump to content

Windy GM37 vs Princess V42 trenger veiledning


Navic II

Recommended Posts

Hei.

Jeg har de siste mnd søkt etter større familiebåt 2015 .

Familen består av meg, frøkna og to barn (3 og 5 år til våren) + en hund.

Jeg har, etter mye om og men, falt på 2004-2005 Windy Grand Mistral som den ideelle båten, både estetisk, størrelse, planløsning og motorer (vil ha KAD300).

Men så kom kommentaren fra min bedre halvdel: "Jeg likte den der bedre" altså en 2004 Princess V42 (også med KAD300)

Jeg må innrømme at prinsessa har vært med i vurderingen hele veien, men enkelte ting som størrelse/vekt = forbruk, båtplass, planløsning i cockpit og noen estetiske detaljer gjorde at Windyen trumfet for meg. men under dekk var det nok V42 som stakk av med seieren.

Så da ble det litt tvil igjen da. noen som kunne tenke seg å dele litt for- og imot- punkter her? :)

 

 

Link to post

Meget fine båter begge to men kan ikke sammenlignes etter mitt syn da windyen er vesentlig mindre båt. og at den mangler et skikkelig bad. V42 og Fairline T40 kan sammenlignes. W37 er nok mer en Fairline Targa 37( som også har skikkelig bad) og knapt nok det i størelse.

 

Windyen er nydelig håndtverk all over også bak der en ikke ser.. de engelske når ikke helt opp dit.. men er vesentlig høyere i dollbord og dekk som igjen gjør plassen ombord mye bedre. Familemessig og komfort over tid med dusjing inne etc ville jeg uten tvil valgt engelsk.

 

Smaken er som baken Uannsett lykke til med valget :)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Av disse hadde jeg tatt V42... som jeg igjen hadde vurdert mot Bavaria 42 Sport, og endt opp med :smiley:

Men B42S er jo betydelig større enn W37GM så da har du beveget deg et stykke bort fra hva dere har ansett

som den ideelle størrelsen.

 

W37GM sammen med PV42 er flotter båter som det i mitt hodet er avgjørende for hva man liker av innredning,

størrelse og planløsning hvorvidt man ender med den ene eller andre. Lykke til :thumbsup:

Link to post

Har selv W37GM med Kad300, Som deg hadde jeg tidligere Dynamic9200. Windyen er et godt steg opp fra den selv om det godt kan dras paralleller når det gjelder linjer og at begge er særdeles myk og fin i sjøen.

 

En kamerat har V40 med Kad44. Som Thorlyn påpeker er det en mye større båt med et helt annet volum. Romslig dusjrom og cabinen under dekk er en god del større. Det er også en god del mer plass i cockpit, men jeg synes vi sitter bedre rundt bordet hos oss. I maskinrommet er det like god plass i w37 som i v40.

 

Synes også førermiljøet er bedre i w37, men det kan nok bare være en vanesak. Det er stort sett bare jeg og kona samtidig og da er det eneste jeg virkelig savner et eget dusjrom. Er 186cm og har heller ikke full ståhøyde i forpiggen, men det er sjelden jeg har behov for å være oppreist der.

 

Når vi går i lag på transportetapper legger vi oss en plass rundt 23-25 knuter. Jeg har da ca 2800 omdreininger på kad300 og kameraten sier han ligger på 3100-3200 på sine kad44. Så forbruket vil nok ligge litt over.

 

Om jeg skulle ta valget i dag med 4 personer tror jeg at jeg hadde prioritert den mye større plassen i V40. Uten at jeg har tenkt mye på det tror jeg også det er mer stueplass til ting og tang i den

Link to post

Takk for mange svar. bare å komme med flere. :)

Jeg er jo veldig klar over av V42 er en del større, men jeg er litt tilbakeholden på størrelsen, da jeg tenker på høyere forbruk, og tyngre båt med drev, som mulig gir hardere slitasje på drev? samt dyrere båtplass samtidig med at jeg er usikker på om vi egentlig trenger denne ekstra plassen.

i mitt hode så er det plass nok for barna til å se på tegnefilm under dekk, separat kabin til voksne/barn, flott stor u-salong og følelsen av mer moderne førermiljø med 3 sitteplasser sammen på Windyen, i tillegg til at jeg synes dette er en av de mest vellykkede designene på åpen båt pr dd. ( + jeg er litt fan av bakovervendt targa) Jeg liker også å kunne ha stor båt, som fortsatt er liten og smidig nok til all slags bruk, og i trange havner.

Prinsessa er jo lekker, men skjønner hva frøkna mener når vi går under dekk. vesentlig større, og ikke minst skikkelig dusjrom er et pluss. rent komfortmessig er nok V42 hakket over, men er jo flere faktorer å ta hensyn til da. :)

Link to post

Svoger hadde en GM37 med 2xD4 300.

Var meget fornøyd.

Hvis dette er en stor nok båt (og det ER god plass) er jo dette et meget bra alternativ.

Men som SoBo er inne på, så får du da V40 også med akseldrift.

Litt dyrere å cruise, men kjører jo ofte mye rolig og.

Skjønner skepsisen med drev på en såpass stor/ tung båt som V42.

Men smaken og lysta er jo så mang...

Uansett, lykke til :thumbsup:

Link to post

Det finnes noen få V40 med aksel og noen virkelig få V42.

Jeg så på en V40 med med 2x63P på V gir.

Slo den fra meg da tilgang til over og yttersiden av motorer var så godt som umulig. Tankene ligger i skutesiden og var rimelig utilgjengelige.

V girene satt tett mot veggen i forkant av motorer og mye av plassen bak motorene gikk med til potter og grove eksosslanger. Mao ikke lett å komme til foran og bak motorer heller.

 

Den gjorde ca 30 knop, så klart mye tørstere enn drevbåten da det går med 740 hk.

Skroget under vann er trekt helt tilbake under plattformen og er helt annerledes enn på drevversjonen.

Fet båt, bare man ikke trenger å mekke/ vedlikeholde.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Enig i det meste som er skrevet over. Men er ikke KAD 300 i snaueste laget for V42? Jeg opplever at kad44/300 passer godt til W37, gir en uanstrengt og mest drivstoffeffektiv marsj på 27-28 kn på ca 3000 rpm (selv om vi kan marsje i alt fra 18 til 30+ kn). Med en sportscruiser må en opp i såpass fart for at skroget virkelig skal komme til sin rett. Jeg vil tro at en V42 med KAD 300 fort krever 3500 rpm for å nå 27-28 kn?

 

For øvrig klarer vi, to voksne og tre barn, oss fint i W37, selv om man jo alltids skulle ha ønsket seg større båt=mer plass. Og båten føles aldri for stor, vi kommer alltid til der vi ønsker i både havn og uthavn.

 

Lykke til med valget, det er utrolig moro og spennende å være i en slik prosess.

Link to post

Må nesten henge meg på hyllesten av GM37. Byttet båt forrige sesong fra en 30 fots SeaRay til en GM37. Kikket på mye båter før endelig valg, deriblandt V40, men vi fant godfølelsen i Windyen, og har ikke angret et sekund. Vi er en familie på to voksne og to barn. Båten har alt vi ønsker oss. Masse stuveplass, to gode kabiner, stort motorrom, stor sosial sittegruppe ute og for oss veldig riktig innredet. For oss er dette en stor båt uten å vær for stor. Valget ditt står mellom to nydelige båter og jeg kan vanskelig se for meg at man kan bli misfornøyd med noen av de. Lykke til med valget :thumbsup:

Link to post

Heisann

Har du prøvekjørt noen av de 2? Jeg byttet fra Bavaria32Sport til Windy37GM nå i høst. Fikk akkuratt "litt mer" av alt jeg ønsket meg :-) Fra 9200 til en av disse må jo være ganske voldsomt?

Cons på V42

- 9 tonn, den er tyngre. Hvor fort må man kjøre denne for at den kommer ordentlig opp av vannet?

-Mye større, derav muligens noe vanskeligere å manøvrere.

-Targaen feil vei :-)

Pro V42

-Mye mer plass enn i Windyen. Overalt. Herreminhatt hvos stort det er :-)

 

Con W37

-"Liten" 37 foter

-Lite dusjrom

Pro W37

-"Liten" 37 foter, du kommer inntil stort sett overalt. Både uthavn og i havn.

-Designmessig en av de aller beste

-Planer passelig langt ned i fartsregisteret.

-Rimelig i drift pga skroget

-Targa riktig vei. Når det mørkner og man siter bak og leser bok, er leselyset rett over hodet på deg. Et poen for oss faktisk.

 

Nå er jeg forutintatt så det holder mhp på W37GM :-) Og i vår båthavn er 38 fot maks av det som er OK å ha liggendes på en 5'er plass. Lykke til med jakten og si ifra hvordan det gikk/går!

 

Koster de ca det samme?

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Er ikke rettferdig å sammenligne de to båtene. Windyen en liten 37 foter, Princessen en stor 42 foter. Som mange påpeker, er nok KAD300/KAD44 optimalt i windyen, men altfor lite i princessen. Du må nok opp til TMD 63 eller 73 I Princessen for at den skal ha riktig motorvalg. Du vil øke forbruk med minst 50% tipper jeg. Windyen burde du sammenligne mot en båt i samme størrelse som f.eks min 346 (36,5 fot og med ett enormt bad). Princess V42 sammenligner du best mot Windy Bora f.eks.

Alt dette sagt så er det fornuftig å sammenligne to forskjellige størrelseklasser og finne ut hva man har behov for. Det som virker stort i dag er etter en måned i bruk ikke noe spesielt stort lengre og man ønsker seg alltid mer plass, smartere løsninger etc. tror vi mennesker er skrudd slik sammen.

 

Til slutt, jeg hadde valgt en V42 men med 63/73 i motor i stedet for Windyen av de to båtene. Har dog lært at neste gang jeg bytter skal tilgang på motor være avgjørende. Er lei av slike yogaøvelser for å komme til i motorrommet.

Windy er vel noe av det mest forsegjorte merket på markedet, men personlig synes jeg de er for dyre i forhold til hva man får igjen. Princess gir mer valuta for pengene og Bavaria antakelig mest valuta for pengene.

 

Lykke til

Link to post

Vi gikk fra 28fot til 35fot for 2år siden og du verden for en forskjell! Skulle aldri ha større båt ;)

Båten vår er veldig lik Windy GM 37, muligens bare fram-cabin som er litt trangere, den er 3,5m bred og veier 6,5-7tonn.

 

Allerede nå har vi planer om Princess V40/42.. så min erfaring er vel at det er bedre og ikke minst billigere å bo seg inn i en båt enn ut.

Har også Fairline 40 Targa i lagret finn.no søk. Uansett har vel vi mer eller mindre bestemt oss for å se det ann en sesong til, vi får se når tempen nærmer seg 20 tallet igjen :smiley:

 

Forundrer meg litt at KAD 300/44 skulle være for liten i en P V42/V40, V40 ble stort sett levert men KAD 44 og de første V40, helt ned på KAD 42. For meg er hvilken fart den gjør på økonomisk cruisefart som er viktig, 3000-3100omd.

V40 med KAD 42 skal gjøre 23knop på 3000omd.

Utfra hva jeg har lest på engelske sider, skal en V40 med KAD 44 bruke rundt 65-70L i timen i 25knop, idag bruker jeg ca. 50L i timen i samme hastighet.

Link to post

Som jeg antydet og mange med meg. De kan ikke sammenlignes. Vedr motorisering så er forbruket linjært med turtallet på diesemotorer.Så man vil hadet samme forbruk i en GM 37 som i en V42 på samme turtall. Farten vil skille disse da GM 37 nok er minst 2 tonn lettere og mindre båt. Jeg vil tippe marsj turtall på 3100 gir en fart på ca 25-27 knop på v42. Burde være likt Targa 40 med samme motorisering. Nå skal det sies at V42 med D6 blir like rask som en GM 37 med ca 40 knop topp og samme forbruk på ca 80 liter pr time i marsj.

 

Og dra inn akselkonfig i sammenligningen blir som epler og pærer.. med aksel så vil du ha høyre forbruk uannsett men langt sikrere drivlinje og rimligere i vedlikehold.

 

Støtter førstefender fullt ut.. jeg tror du vil oppleve at GM 37 blir trangt med 2 barn. samt irritere deg over ingen ståhøyde i fremcabin og microbad. den er stor til første ferien er over.. og dette med størelse kontra manøvbarhet... det er langt lettere og manuverere en tung stor båt enn en lett. jeg personlig foretrekker heller en aksel 50 fots båt enn en drev 37 fot i trange havner.. laaangt mer forutsigbart.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Forbruket på ein V42,med 2 kad 300 vil vel vere ganske likt som på ein Nord West 390.Den har økonomi fart mellom 25 til 30 knop,og eit forbruk på 3,3 til 3,4 pr nm.Dette i henhold til tabeller fra Nord West.Meiner 3000rpm gir ca 20 knop,3450,mellom 28 og 29 knop.Forbruket er høgare pr nm ved 20 knop,enn ved 28 knop.Vil anta at kad 300 vil vere ein grei innstalasjon i V42,vektmessig likt,rundt 9 t

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...