VirtualMe Startet 3.Januar.2015 Del på Facebook Startet 3.Januar.2015 Holder på med et lite vinterprosjekt, som bla inkluderer montering av en 3kW Mastervolt inverter for kaffemaskinen :) I den sammenheng ble det nødvendig med en liten gjennomgang av koblingen til forbruksbanken (nylig oppgradert til 480AH med Trojan golfbilbatterier - 4 stk i serie/paralell). Slik det er nå, brukes det i båten fra fabrikk industri sikringer av NH typen som dette ut fra forbruksbatteriet; Tenkte jeg skulle videreføre det, og har ebay'et meg frem til denne løsningen for å konsolidere sikringene inn i en boks; Har koblet den ene siden sammen med en kobberskinne en annen BP'er ofret meg; Så til spørsmålet; Disse sikringene er jo egentlig laget og "dimensjonert" for vekselstrøm (AC), mens de her blir benyttet til likestrøm (DC). Har googlet meg grønn i hele dag etter en fornuftig forklaring på hvordan man bør beregne AC sikringer i et DC anlegg. Det finnes det veldig lange svar på... Men er det noen som sitter inne med et litt kort svar? Har eby'et noen 200A 500VAC gG og noen 125A 500VAC gG som jeg i utgangspunktet tenkte benytte, helt til min gode BP venn spurte om jeg hadde kjøpt AC eller DC sikringer.. Da startet googlingen, og på YouTube er det mer enn nok av automatsikringer som tar fyr med DC strøm gjennom seg. Det vil heldig vis ikke skje med disse, men at de har en annen karakterestikk en jeg kanskje hadde planlagt er jo fullt mulig. Tenkte benytte 125A mot motor/lader (har 125A dynamo), da det ikke er noe sikring på denne kabelen(50mm2) i dag, og 200A eventuelt 250A mot "kaffemaskinstrømforskyningen"/inverteren (blir vel 70mm2 kabling på denne). Noen som har innspill til dimensjoneringen av sikringer her? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Det er jo en AC sikring som sitter der i dag. Kan ikke se at det skal være noe stort problem på en slik type sikring. Har forøvrig brukt et firepolet element som hovedbryter for star/forbruk i 15 år nå. Bryter både pluss og minus, og kan sette inn en fjerde kniv som nødsammenkobling av banken, ved behov. Har kun sikring ut av forbruksbank, og laskekniver på de andre. hvis du skal ha sikring på dynamo, ville jeg valgt en vesentlig større, for dynamoen går dukken hvis denne ryker. Det er jo kun kortslutning du skal bekytte mot, så 200A er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 100 amp i dc 12 volt tilsvarer 1200 watt. 250 amp tilsvarer 3000 watt. Ved kabelstrekk på 2,5 meter. Altså 5 meter totalt skal minimum 95 mm2 benyttes for å ha noen effekt av sikring. Enda da har du ved full belastning spenningsfall på 0,47 volt. Men det er vel ikke fare for at denne blir fullbelastet ofte. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
VirtualMe Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Det er jo en AC sikring som sitter der i dag. Kan ikke se at det skal være noe stort problem på en slik type sikring. Har forøvrig brukt et firepolet element som hovedbryter for star/forbruk i 15 år nå. Bryter både pluss og minus, og kan sette inn en fjerde kniv som nødsammenkobling av banken, ved behov. Har kun sikring ut av forbruksbank, og laskekniver på de andre. hvis du skal ha sikring på dynamo, ville jeg valgt en vesentlig større, for dynamoen går dukken hvis denne ryker. Det er jo kun kortslutning du skal bekytte mot, så 200A er ikke noe problem. For dynamoen er det primært kortslutting jeg ønsker beskyttelse mot, så da er nok 200A helt sikkert ok som du sier. Det store spørsmålet er hvilken størrelse en 200A 500VAC sikring omregnet til DC har... Kan man anse det som ca 200A, eller har den i realiteten en helt annen " kapasitet"?? Om du har en "vanlig" ac automat sikring i båten på DC anlegget, bør du søkemotor youtube på "circuit braker DC current" - de kan jo rett og slett ta fyr.. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 (redigert) Å bruka desse sikringane i eit lavvoltanlegg (under 60 volt) bør vera uproblematisk. Problemet med likestrøm i slike ting som automatsikringar og brytarar, er når spenningen vert so høg at energien i gnisten klarer eit overslag i avslått tilstand. Desse NH-sikringane er fyllt opp med ein tørka fin sand rundt sikringstråden, for å sløkkja gneist, so ingen problem i 12 volt. Magne Edit: Sikringar er for påstempla strøm uansett strømart Redigert 4.Januar.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 100 amp i dc 12 volt tilsvarer 1200 watt. 250 amp tilsvarer 3000 watt. Ved kabelstrekk på 2,5 meter. Altså 5 meter totalt skal minimum 95 mm2 benyttes for å ha noen effekt av sikring. Enda da har du ved full belastning spenningsfall på 0,47 volt. Men det er vel ikke fare for at denne blir fullbelastet ofte. Er klar over dette. Tror neppe denne vil belastes med mer enn 2000w noen gang, så da bør vel 200A være greit (200A*12V*0,85 virkningsgrad= 2040W). Kabelstrekket blir totalt 2 meter. Det store spørsmålet er igjen om denne 200A 500VAC sikringen "passer".. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Å bruka desse sikringane i eit lavvoltanlegg (under 60 volt) bør vera uproblematisk. Problemet med likestrøm i slike ting som automatsikringar og brytarar, er når spenningen vert so høg at energien i gnisten klarer eit overslag i avslått tilstand. Desse NH-sikringane er fyllt opp med ein tørka fin sand rundt sikringstråden, for å sløkkja gneist, so ingen problem i 12 volt. Magne Edit: Sikringar er for påstempla strøm uansett strømart Takk for den Magne! Har også lest en god del om gnistbuer i DC siste dager, og det problemet er jo ikke aktuelt som du sier med lave spenninger. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Mulig jeg misforstår hva Ternen mener her. Sikringer fører strøm, men trekker ikke effekt. Effekt får du først når det ligger spenningsfall, altså elektrisk motstand som feks ved spenningsfall i kabel. Det vi etterstreber i båt, er jo nettopp å ikke ha effekttap frem til forbruker. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 (redigert) Mulig jeg misforstår hva Ternen mener her. Sikringer fører strøm, men trekker ikke effekt. Effekt får du først når det ligger spenningsfall, altså elektrisk motstand som feks ved spenningsfall i kabel. Det vi etterstreber i båt, er jo nettopp å ikke ha effekttap frem til forbruker. Det som blir problemet er at kabel tåler mindre enn sikring, får man underspenning så kompenseres dette ved å trekke mer strøm på mindre volt, resultat av dette er varmgang i kabel og man kan risikere at kabel smelter, sikring bør være dimensjonert til å ryke før kabel smelter :) det er litt for sent om sikring ryker etter at båten har begynt å brenne :) Redigert 4.Januar.2015 av Ternen32 (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Gullfisk Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 På 12V får man som oftest et spenningsfall større enn ønskelig, før man er oppe i strømføringsevnen til kabelen. Man skal selvfølgelig ikke sikre høyere enn strømføringsevnen til kabelen mot overbelastning. 50kvadraten fra dynamo skal i værste fall føre 125 A ladestrøm, og vil ikke bli overbelastet. Ved en kortslutning på kabelen, vil 200A sikring gi mer enn bra nok beskyttelse. En belastning vil ikke kompensere med høyere strøm ved underspenning, men den vil levere lavere effekt og trekke mindre strøm. Derfor får du dårligere effekt i feks en truster med spenningsfall i kabel. Strøm = levert spenning/motstand i belastning. 1000W påstemplet effekt ved 12 V, blir ikke 1000w ved 10V eller 11V. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.