Sondreland Startet 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2015 Hei, og godt nyttår! Jeg prøver for tiden å bytte cutless-lageret på seilbåten, en 1978 Alo 28, og etter å ha lest litt ser jeg at jeg ikke er den første som sliter med det. Mens jeg drev og pirket litt på stevnbeslaget, og vurderte å skru det av for å få ut lageret, så jeg at det ikke ser ut til å være festet med skruer mot skroget i det hele tatt. Er det slik det skal være, eller høres dette ut som en grov mangel? Skal slike stevnbeslag være skrudd på hylsa slik at det alene skal være tilstrekkelig feste? Legger ved bilde for å illustrere. Har noen tips til hvordan jeg kan få dette av? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Siden du ikke får det av må det jo være festet på et vis. De hullene er antagelig etter et annet lager som stod der tidligere. Du får lete på innsiden om du ser noe. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Eureka Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Cutless lageret fjernes vel forøvrig ved å sage på langs, en eller flere steder.. Noen har vel også en setteskrue fra siden. Baufilblad burde vel funke. Men vær varsom så du ikke skader metallet. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Er antakelig støpt fast på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Terje 925 Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Jeg hadde en Alo 28 og skiftet lageret slik Eureka anbefaler. Baufilblad, sage på langs to kutt så får du løsnet lageret. Da finner du også settskruen. Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Babord settskrue, som holder selve lagerforingen, ser vi på øverste bildet i innlegg #1: Den sitter i den lille runde forhøyningen like aktenfor vanninntaket. Hos meg var det en hodeløs skrue. Det er trolig en tilsvarende skrue på Sb side. Det var det i alle fall på min (tidligere) Marieholm med VP installasjon. Lageret her ser likt ut. Sporene i skruene dekkes lett av bunnstoff. Det kan tekes at det er mulig å bytte foringen etter bare å løsne settskruene, men trolig må det sages slik Eureka har beskrevet. På min båt var selve lagerhuset festet med bolter oppe og nede. I tillegg mener jeg å huske at hylsa var gjenget sammen men lagerhuset. fist Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Tusen takk for alle svar! Det var den taktikken jeg så for meg ja, sage gjennom. Har foreløpig bare fått til ett snitt, noe som ikke hjalp meg nevneverdig, så får prøve igjen i morgen med ett kutt til. Jeg hadde en Alo 28 og skiftet lageret slik Eureka anbefaler. Baufilblad, sage på langs to kutt så får du løsnet lageret. Da finner du også settskruen. Terje, husker du hvordan stevnbeslaget ditt var festet? Bare støpt fast, eller var ditt skrudd fast med skruer? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Jeg hadde følt meg tryggere med et par skruer der.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stormwatch Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Stevnlageret er skrudd på hylsa, så dersom denne er støpt fast må stevnlageret skrues av. Bilde av enden på hylse, fra siden til Sleipner: http://sleipner.no/kategori/1704/propellutstyr Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.