Jump to content

"Pimpe" glassfiberbåt med edel trevare


SIR DAY

Recommended Posts

Ser for meg at jeg snart må gå til større båt, tar kanskje hele 18 fot ekstra i ett jafs...

 

Når har jeg en fiin gammel trebåt med hytte av blanklakkert teak og mahogny, ser det som ett nederlag å måtte fremstå i ett helhvitt glassfiber overbygg. Litt trist da innredningen på min "drømmebåt" har en fanastisk fin innredning i edel ved.

 

Noen som har erfaring med å legge teakdekk på glassfiber, eventuelt også på hytte? Ser for meg ganske mange liter med flytende epoxy, ønsker kontakt med noen som har gjort noe slikt.

 

Ønsker jo fortsatt ha "den fineste båten" på fjorden :-)

 

bilde

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Hei !

Mange "plastbåter" har teak dekk utvendig. I tidligere tider ble dette skrudd stav for stav ned i plasten og natet etterpå. Oppkanter ble pålimt mahogni flak i epoxy så det ble som trebåt.

Den mest vanelige måten å legge teak dekk på i dag er at det blir laget tynne glassfiberplater (Ca 2mm) som så får teakstaver på limt og natet. Disse blir limt ned på dollbord og hytte tak med en limmasse. Det er da mulig å faktiskt kle et helt overbygg med tre uten at det brukes skruer.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...