Jump to content

Sabb 2G, startmotor går rundt men slår ikke ut.

Stian Håstø

Recommended Posts

Eg har opplevd lignande, og tipper at det som plager denne starteren er slitasje, og dermed for mykje slakk i føringen som går frå startinnslaget til startertannhjulet. Kanskje kombinert med slakk i startertannhjulet sjølv, st tenna ikkje er heilt lange nok. Det som skjer er at hvis tenna i starteren sitt hjul går i inngrep med tenna i svinghjulet før starteren begynner å gå, so drar den seg heilt inn sjølv. Hvis den ikkje får inngrep, so vil den berre snurra.

Ekte bendiksdrev er svært sjelden å sjå i startere frå nyere tid, sist eg såg eit, var dette frå midten av 50-tallet.

Magne

Edit: Om eg skal prøva å anbefala eit forsøk på utbedring, so må det vera å leggja eit shims mellom starterinnslaget og dets feste til starteren, kanskje 0,3 - 0,5 mm?

Redigert av Dinamo (see edit history)

Helt vanlig at innslaget får skylda når starteren ikke slår inn. Man skifter innslaget, men starteren slår fortsatt ikke inn. Feilen er ofte at børstene er utslitt eller sitter fast i føringene. Ved manglende/dårlig kontakt over børstene går det lite eller ingen strøm gjennom serieviklingen i innslaget og innslaget gjør ikke jobben. Paralellviklingen er bare en holdevikling som ikke orker å dra frem drevet.

...eller det kan være at startdrevet glir dårlig på akslingen pga. rust eller gammel og forurenset olje/grease. Vasking med diesel fikser lett et greaseproblem og kanskje rust også. Skal ikke være noe tykk/seig olje på akslingen, diesel er helt greit en stund men damper vekk etterhvert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...