Jump to content

Er 310cm lang rib for stor bakpå til en 342cm bred cabincruiser?

Obligatorisk

Recommended Posts

Sliter med å velge riktig jolle mtp størrelse.Får ikke sjekket dette ut selv da båten står borte, og den er "ny"-innkjøpt. (Barracuda 1125 er 342cm brei).

Ønsker egentlig 310cm pga bruksegenskapene, - men, blir det da for trangt på plattformen? RIBèn skal henge i snapdaviter. Trenger erfaringer!

- Blir anbefalt 270 av tidligere eiger. Men er redd denne blir litt liten for 5 stk i tilfelle nød.

- Anker kan komme i konflikt, må da ha forlengede snapdavitere.

Min badeplattform på Windyen er ca 266 cm bred og ca 80 cm dyp. Båten i seg selv er 350 bred totalt.

Meningen er å ha den nyinnkjøpte jolla på 300cm bakpå der oppå TG-II daviter. Jeg tror det går helt greit, men påhengern må mot babord side når den henger på

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg hadde 290 cm jolle på 305 cm båt. Det var for bredt i praksis. Nå har jeg 310 cm jolle på 405 cm båt. Det føles ganske riktigi havner.

Ulempen med for bred jolle er når man ligger inntil en båt som er le lengre.

Selvom båten din er 342cm på det bredeste - hvor bred er den akter? Og får du plassert jolla akkurat slik at den havner i senter? Hvis ja har du 15 cm igjen på hver side av jolla. Du skal ikke havne mye skjevt mot annen båt eller brygge før jolla tar i mot før fendere på moderskipet...

Men jeg hadde nok valgt 310 cm jolle hvis valget var mitt :-)

Kor breid er plattforma di?

Totalbredde på båten er oftast oppgitt ved fenderilst, alt etter fasongen på båten vil dette bli meir eller mindre redusert ned mot platforma.

- Mål reell bredde, legg ei list eller liknande med lengda til gummibåten nedpå plattforma, dette visualiserer ofte godt..

Det kan vel også vera relevant at dei fleste joller blir tyngre og breidare når størrelsen aukar. Dette bør også vurderast..

Redigert av Havlengt (see edit history)

Har en Mercury Dynamic 3,00m lang i daviter på en Baltic 3,28 bred. Det er i grenseland. Får den ikke helt sentrert og har vært redd for at den skulle hekte en gang eller to, men det har gått bra. Uansett, båten er så stor at vi enn så lenge kan gå med hele familien om bord i rolige omgivelser. Det er gull verdt.

Redigert av tilplan (see edit history)

Hei

Litt viktig å tenke over det med jolle i snap Daviter. Med Jolla slik på høykant og litt gange i røff sjø og litt vind kan bli en utfordring med for bred jolle. Vi har på vår tidligere båter hatt snap og ved flere anledninger får masse sjø tilbake som slår inn i Jolla. Dette er mange kg i trykk og viktig å ihvertfall huske på.

Det beste var om du kunne hatt Jolla i f.eks TG davit eller lignende.

En kompis har 330 jolle i TG davit og båt Seaco 1030, som fungerer meget bra

Har en 3m rib på Weaver snap daviter på min båt (og plattform) som er 3,5m bred, det fungerer helt greit. Viktig å tenke på er ankervinsjen hvis du har dette, ikke alltid enkelt å komme klar av denne når båten skal vippes opp.Her er utforming på jollen og lengden avgjørende. Sjø som kommer tilbake og som slår inn i Jolla har ikke jeg problemer med, men er absolutt noe å tenke på, spesielt hvis jolla kommer ganske nære vannet

bilde

Hadde 300 rib på 3,1 m brei båt i snap davit. det ble i største laget.

Hadde samme problemet som Kire beskriver over, at sjøen slo tilbake og inn i jolla.

På en 342 brei båt bør det gå greid dersom du får sentrert den.

Har samme jolla i dag men da på et system noe likt Ilas sin davit.

Båten vi har i dag er 3,7 m brei. Ønsker egentlig en mindre jolle.

Tar mye plass bak der.

bilde

Helt klart meget viktig at jolla ikke tar tak i sjø/ sidesjø.

Etter jollebytte på forrige båt måtte Weavern av og kappes og sveises, løftes og forskyves slik at både vinsj og sjø gikk klart.

Ble noen turer frem og tilbake til verkstedet for å justere.

Da er det veldig praktisk å gå for Weaver.

Alt i syrefast, ikke noe plast, bare å kappe og sveise.

Hvilken jolle som passer på trådstarters båt, vanskelig å si.

Kanskje fornuftig å gå ned til 300.

Det er en bra størrelse og i RIB versjon fungerer lengden bra.

270 blir knuslete. Vanskelig å få i plan p.g.a. lite bæreflate.

Har på Baltic brukt weaver snap høy type, dvs. en brakett vanlig høyde bak på jolla og en høy type forut på jolla. Disse var i tillegg montert på 10cm. høye teak klosser. Jolla var en Valiant 300D rib. Grunnen til at jeg brukte braketter med forskjellig høyde er for at jolla skal henge noenlunde rett. Teak klossene er for å få jolla litt høyere, plattforma på balticen er så lav at jolla har lett for å fange sjø når det kjøres med marsjfart, bredda på jolla er ingen problem

Sikkert lurt å få den hjem først ja. Får se hva jeg kan få tak i.

Men tror jeg går for 300. Da har jeg 20cm på hver side å gå på.

Jolla må uansett tilpasses snapdaviterene. Evt får jeg kjøpe nye selv om dei er dyre. Har registrert at det er mange typer snapdavitere ute å går.. (forelngere, heise, senke etc.)

Hvordan fungerer det å slepe en RIB 300cm 60kg i 24knop? Skal gå fra Bergen til Stavanger.

Hei

Har selv en Barracuda 1125 med 300 cm gummibåt i snapdaviter og det fungerer helt utmerket.

Legger den inntil båten når vi er under gange med noen kulefendere i mellom, når vi kommer til land er det bare å skyve båten i hvilestilling bakover,

og bruke kulefenderene videre under fortøyningen. Har også motor bak der. Har gått ned til 2,2 hk Suzuki da den veier bare 13 kg. Trenger jo ikke noe fart på gummibåten når Barracudaen går 32 knop :giggle:

Sleping i 24 knop høres ut som skikkelig risikosport! Jeg ville ha ventet med jollekjøp til båten er vel hjemme og du har hatt litt tid til å venne deg til den. Da vet du bedre hvilken jolle som egner seg, og unngår bomkjøp. Og turen fra Stavanger til Bergen er ikke så ille at jolle burde være nødvendig. Et par lenge åpne strekk (Boknafjorden og Sletta), men i greit vær er du hjemme før du vet ordet av det;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tilplan, intresserad av att höra mer om din upphängning av gummibåt. Är det snap davits du har?

Jag är en nybliven ägare till en Scand 29 HT Baltic och är på jakt efter gummibåt och funderar på vilken längd man skall satsa på? Har du ankarspel på badbryggan?

Jag har en quicksilver (ingen rib) 270 i snap davits. Med förhöjda fästen på ca 20cm för att gå klar ankarspelet och ankaret. Men jag är sugen på att byta till en 300 rib för sjöegenskaperna och då den skulle lämpa sig bättre till fiske (vi annvänder vår jolle ganska mycket) och att den skulle plana lättare med 2vuxna och 2 barn

Scand29bal,

Tack för svaret. Jag skulle också önska en 270 cm (kanske kan köpa din :wink: om du skall uppgradera) men var rädd för att detta blir för brett så detta är värdefull info för mig.

Vi är i samma sits med 2 vuxna och 2 barn och på förra båten använde vi gummibåten v arje kväll vi var ute. 20 cm låter väldigt högt men det kanske är nödvändigt för ankarspelet.

Du har möjligtvis ingen bild på din upphängning som jag kan ta som inspiration?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...