Festina_Lente Startet 6.Januar.2015 Del på Facebook Startet 6.Januar.2015 Har denne laderen i Aall Inn, og da jeg kom i båten i kveld har den ikke ladet batteriene som forventet. Jeg har 3 AGM-batterier til forbruk og til sammen 320 Ah tilgjengelig. Nå hadde laderen stått på i to dager, og BEP-batteribankmåleinstrumentet mitt viste 243 Ah i banken, en spenning på 12,6, og at laderen puttet på ca1-2 Ah. Det virker ikke å slå Waeco'n av og så på igjen - resultatet er det samme. Startet motor, og fikk normal lading 14,6 og BEP'en viste at det gikk inn 19-22 Ah fra dynamo til batteriene. Da jeg startet Waeco'n opp igjen etterpå så fikk jeg samme resultat. Vanligvis pleier viften på laderen å komme på når jeg igangsetting lading, men ikke idag. Skal jeg tenke at Waeco'n er gåen, og demontere? Er det i så fall vits å reparere på? Kan det være andre feilkilder? Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Dolviking Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Kanskje litt dumt spørsmål men har den en "sleping modus " som gjør at den lader med mindre pådrag for at viften ikke skal støye? Er en knapp for det på min Waeco lader Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Stemmer, den har sleep mode. Prøvde den kjapt også, men ser ut som reaksjonen er den samme. Skal sjekke mer idag. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Legger inn bilde av laderen - ikke sikkert det hjelper så mye... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 Kanskje at batterigudene ønsker det.Hvis det som står på skiltet stemmer, da trenger du uansett en annen lader.Med 13,8V som floatspenning passer ikke det til AGM.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Festina_Lente Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Hei Jørg, Kanskje batteriguden redder meg her ja Her må jeg visst dobbeltsjekke - jeg skrev AGM, men det kan være batteriene er av gel-typen. Skal ut og sjekke i dag - det er jo meldt storm her på Vestlandet, så da er det best å passe på båten! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Med Gel går det fint. Og ja, ha en fin helg å se at du ikke blir blåst opp fjellet. Da kommer så mye vind at jeg lurer hvorfor at vær-froskene ikke varsler orkan.Lykke til!Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Festina_Lente Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Jommen startet laderen opp da jeg kom i båten idag, først ladet den en kort stund med full guffe, nå gir den inn pluss 2,7 til 3,5 ampere inn samtidig som jeg har på lys og varmer, radio mm. Volt 13,8. Viften på laderen slår heller ikke inn. Nå må det sies at jeg i går motorkjørte batteriene full-ladet, så da jeg begynte idag målte jeg 12,85 på polene. Kanskje forklaringen hele tiden var at batteribanken er nokså full, mett og fornøyd og derfor ikke vil ha så mye lading? SÅ viser det seg at det er BEP DC-meteret som har lurt meg og fortalt at banken ikke var full , for nå gjorde instrumentet as we speak plutselig et hopp fra 257 ah og viste FULL BANK 320 ah. Laderen har hele tiden har vært sunn og fornuftig - frikjennes herved! Og Jørg - det står Haze på batteriene mine, da er de vel av gel-typen, og er godkjent de og! Bedre blir det ikke på en fredag ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Ja, det går fort at man blir lurt.Men, en grunn til for deg for å dobbeltsjekke alt.Ang. Haze, finnes også som AGM.Så, sjekk dette ordentlig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Festina_Lente Svart 14.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Hva er dette for en dings? Nå lader alt så fint så. MEN: jeg oppdaget denne dingsen mens jeg holdt på. Hva er dette?: Har det noe med galvanisk skille å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Det er ikke greit å si noe om uten et nærbilde og hvor kablene går. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Men det er temmelig sikker en shunt, vanligvis for batterimonitor eller lignende. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.