Jump to content

Waeco PerfectCharge IU452a lader ikke skikkelig lenger

Festina_Lente

Recommended Posts

Har denne laderen i Aall Inn, og da jeg kom i båten i kveld har den ikke ladet batteriene som forventet. Jeg har 3 AGM-batterier til forbruk og til sammen 320 Ah tilgjengelig. Nå hadde laderen stått på i to dager, og BEP-batteribankmåleinstrumentet mitt viste 243 Ah i banken, en spenning på 12,6, og at laderen puttet på ca1-2 Ah.

Det virker ikke å slå Waeco'n av og så på igjen - resultatet er det samme.

Startet motor, og fikk normal lading 14,6 og BEP'en viste at det gikk inn 19-22 Ah fra dynamo til batteriene.

Da jeg startet Waeco'n opp igjen etterpå så fikk jeg samme resultat. Vanligvis pleier viften på laderen å komme på når jeg igangsetting lading, men ikke idag.

Skal jeg tenke at Waeco'n er gåen, og demontere?

Er det i så fall vits å reparere på?

Kan det være andre feilkilder?

Mvh Even

Jommen startet laderen opp da jeg kom i båten idag, først ladet den en kort stund med full guffe, nå gir den inn pluss 2,7 til 3,5 ampere inn samtidig som jeg har på lys og varmer, radio mm. Volt 13,8.

Viften på laderen slår heller ikke inn.

Nå må det sies at jeg i går motorkjørte batteriene full-ladet, så da jeg begynte idag målte jeg 12,85 på polene.

Kanskje forklaringen hele tiden var at batteribanken er nokså full, mett og fornøyd og derfor ikke vil ha så mye lading?

SÅ viser det seg at det er BEP DC-meteret som har lurt meg og fortalt at banken ikke var full , for nå gjorde instrumentet as we speak plutselig et hopp fra 257 ah og viste FULL BANK 320 ah.

Laderen har hele tiden har vært sunn og fornuftig - frikjennes herved!

Og Jørg - det står Haze på batteriene mine, da er de vel av gel-typen, og er godkjent de og!

Bedre blir det ikke på en fredag ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...