Jump to content

Hvilke kurs må jeg ha for å føre en 32' båt når jeg er født i 82?

Kenneth Finsås

Recommended Posts

Er født i 1982 og forstår det da slik at jeg må ha et eller annet slags båtførerbevis for å føre båter over X meter eller X Hk. I tillegg vet jeg at jeg må ha kurs for å bruke VHF. Men så er det mange slags kurs og navn på disse (synes jeg etter litt surfing), så hadde vært greit med en liten forklaring her. Ønsker å få høre veldig enkelt hva jeg trenger for å kunne føre en 32' båt som utelukkende skal brukes privat til litt fiske og turer. Tips til gode kurs er også interessant, både på nett og i området Molde - Ålesund. Evt. annen info jeg kan ha godt av å vite er også velkommen. :)

Jeg er så og si oppvokst med båt og har kjørt båter i mange varianter og størrelser, men det har aldri behov for kurs, så her er jeg litt på bar bakke. Grunnen til at jeg nå ønsker dette er for å øke kompetansen min siden interessen er til stede. I tillegg hadde det vært veldig greit å lært seg litt basis navigering både med kart og mot fyrlykter osv.

Du må ha Båtførerkurs

For å sitere et innlegg på Båtplassen i en tråd

""Men når det kommer til båt så ser det ut for at vi alle skal være genetisk begavet og alle som er født før 1980 kan brake løs med tonnevis med båt, tusenvis av HK og et skadepotensial av ukjente dimensjoner - så sant båten er under 14,99 meter. 49,2 fot"" sitat slutt

(De som er født 1980 eller senere kan får samme muligheten etter teoriprøve med 100% bestått garanti.

på en formidag)

Ja noen Båtførerkurs har det.

Skal du lære noe på Båtførerkurset så forhør deg rundt og finn noe som virker seriøse og har 20 timer eller mer.

Rs burde være bra http://www.redningsselskapet.no/kurs/b%C3%A5tf%C3%B8rerkurs-p%C3%A5-nett

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er strengt tatt ikke krav til noe annet enn båtførerbevis og det kan du få uten å ta noen kurs i det hele tatt. Da jeg bestemte meg for å ta båtførerbeviset, kjøpte jeg boken "Den store norske båtførerprøven" og lærte meg pensum på egenhånd før jeg avla prøven. Det er vel den billigste måten å få båtførerbeviset på og dessuten har jeg alltid en bok jeg kan konsultere hvis det er noe jeg skulle være usikker på.

Det får bli opp til deg om du velger å ta et kurs eller ikke og jeg prøver ikke å oppfordre til det ene eller det andre. En del slike kurs blir så vidt jeg har forstått her avholdt av ganske useriøse aktører hvor det eneste fokuset er å presse folk gjennom en mølle hvor de får båtførerbeviset på kortest mulig tid. På den annen side finnes det også svært gode kurs hvor fokuset er å bygge ordentlig kompetanse. Personlig tror jeg nok, etter å ha sett erfaringer fra folk som har tatt kurset til Poseidon, og også etter å ha lest innleggene hans her på båtplassen, at jeg ville vurdert å melde meg på et kurs der hvis jeg skulle ta båtførerprøven nå. Men strengt tatt trenger du altså ikke noe kurs i det hele tatt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...