Kronidiot Startet 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2015 Det gml sjøvannsinntaket på min nidelv 24 er i dag tettet med en propp og slangeklemme. Dette vil nok ikke holde evig, hva annet kan jeg bruke? Finnes det blindlokk eller noe slikt som kan skrus på gjennomføringen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Det finnes hos rørleggeren. Men sjekk først tilstanden til gjennomføringen, det kan være at det er lurt å skifte denne samtidig. Alternativt plastre igjen hele hullet med glassfiber og polyester, da er det borte for alltid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kronidiot Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Plastre igjen ja, kanskje like greit. Finnes det en guide på hvordan man gjør det? Det eneste jeg noen gang har plastret er ungenes knær... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Søk oppe i søkefeltet til høyre Trampeklapp. Søk f.eks på : Hvordan tette hull i glassfiberskrog eller støpe i glassfiber og duk. Da dukker det opp en mengde emner om temaet. Lykke til Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
TMe Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Donald Duck plaster virker bedre enn vanlig plaster. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 SoBo, du er genial...! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Dette hullet er vel ikke veldig stort slik at en trenger glassfiber for styrke? Ville fjernet gjennomføringen. Kont hullet litt fra begge sider. Tapet over på utsida, gjerne med noe vokset papp som slipper. Fylt opp hullet med epoksy fra innsida. Fjerne tape på utsida. Pusse noenlunde pent. Prime og stoffe over. Er ikke det plenty godt nok? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Jeg ville ikke ha stolt på en lapping uten fiber. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SoBo Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 (redigert) Bør absolutt ha fiber ja, for å få skikkelig styrke. Redigert 8.Januar.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Kronidiot Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Minste eller største lappen med duk innerst i hullet? Det menes så mangt ser jeg. Nå får jeg sikkert også mange meninger om dette... Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 (redigert) Mange meninger om støping Min versjon: rengjøre området rundt over og under. Slipe seg inn til glassfiberen rundt hullet, feks om hullet er 30mm stort sliper du rent 60mm rundt hele hullet på begge sider. Kanten rundt hullet slipes til du får en radie i begge ender. Så legger du tape og en plate på undersiden og klipper til glassfiber som passer i hullet. Fyller opp hele hullet med glassfiber så det flukter med skroget. Legg en litt større og en enda litt større glassfiber bit over det hele som har nesten like stor størrelse som det du har slipt rent. La dette herde og fjern forskalingen du har lagt på baksiden, slip rent og legg på to til tre lag glassfiber i økende størrelse. Etter at dette har herdet pusser du over det hele og legger på topcoat og epoxyprimer tilslutt, lar dette herde og stoffer over dette igjen. Når du har blandet topcoaten legger du dette på innvendig i samme slengen. Du kan om hullet er lite bruke glassfibersparkel som fyllmasse istedenfor å mette hullet med biter av glassfiber, med det blir ikke like bra. Når jeg pusser gammel glassfiber for å reparere liker jeg å bruke skikkelig groft slipeutstyr sånn at den gamle glassfiberen rufser seg sikkelig, har tro på at dette gir god vedheft. 300gram glassfiberduk er fint til dette. Tempraturen ved støping burde ligge fra 15grader og oppover så det er ikke noe man normalt sett driver med utendørs på vinteren. Til rengjøring kan du bruke rødsprit eller aller best aceton. Men husk at aceton kan selvantenne om filla du har brukt ligger i press i feks en søppeldunk, jeg lar de alltid ligge og fordampe før jeg kaster dem. Alt du trenger får du på Biltema eller en båtutstyrsbutikk. Og jeg bruker alltid polyester ikke epoxy ved støping på polyesterstøpt skrog, følelsen er bedre med det. Helt sikkert noen som har meninger imot metoden min, men jeg gjør det sånn Redigert 9.Januar.2015 av Maruma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Enig med Maruma, men jeg ville lagt skråkanten lengre utover. 10x tykkelsen på skroget til alle sider. Da er du sikret god overlapp mellom gammel og ny glassfiber. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vanntett Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Jeg skal tette et par hull etter å ha fjernet en zink anode som var festet med gjennomgående bolter. Tipper hullene er ca. 8mm i diameter. Må jeg gjøre dette som beskrevet i denne tråden, eller holder det å bare gjøre rent og tette hullene med epoxy? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Ingen ekspert, men tipper epoxy er godt nok på så små hull, Vantett. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Epoxy eller polyester? Vet at den ene ikke kan brukes på den andre... Aner ikke hva som er brukt i en nidelv?? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Epoxy funker på polyester. Polyester funker ikke på epoxy. Nidelv er vel polyester mener jeg. Epoxy er dyrt. Polyester er relativt billig. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Men lettest på lite hull er vel epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Da blir det epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.