rockmoen Startet 7.Januar.2015 Del på Facebook Startet 7.Januar.2015 Jeg har et kobberrør mellom dieseltankene mine på Saga 24. Dette er modent for utskiftning. Hvilken type kobberrør kan jeg bruke? Kan rå kobberrør brukes sammen med en rørbøyer for å lage nytt rør`? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Kobber er utsatt for vibrasjonherding. Verdt å ha i bakhodet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Mine er fra 1978. Men det er klart, den kan jo ryke engang.... Ville brukt glødde kopperrør, og festet det med sånne klammer med gummi inni. Selges f.eks på Biltema. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
REM Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Bytt de ut med gummislanger. Hos VP var det tidligere vanlig å benytte kopperrør på diesel lavtrykkside og til sjøvannskjøling. Disse sprakk og ble tæret. I dag benyttes slanger Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Maruma Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Helt enig med REM her. Jeg bytta ut mitt rør med godkjent slange for fast montasje i båt i fjor. Veggtykkelsen på denne slangen er dobbelt så tykk som en ordinær drivstoffslange. Kjøpte slange på Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
rockmoen Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Hvilken slange har du kjøpt da Maruma? Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Denne http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstoffslange-259060/ Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Denne slangen har eg ogso sett ein heil del til for drivstoff: http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Trykkluftslange-15300/ Der har eg ogso sett at den kan bli so hard at den brekker om ein forsøker å løysa den i ein ende. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Ikke kjøpt slanger på BT o.l,det er dritt! Ta en tur til f.eks. Hydroscand og kjøp godkjente slanger der,de er ikke så dyre. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Kobberrøret mellom tankene i min Saga 27 fra 1986 ser helt fint ut uten tegn til lekkasje i hverken selve røret, tilkobling eller stengekran. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
rockmoen Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Tipper du Lars H. har tatt bedre vare på båten din, en hva tidligere eiere har gjort med min Har sendt et par henvendelser til slangeverksted i nærheten. Får se hvilken pris man får Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Hva er det som gjør at det er modent for utskifting? Er det hull i det, eller er det bare irret? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Nylonrør PA11 er å foretrekke fremfor kobberrør og gummislange. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Godkjent gummislange av god kvalitet er heilt greitt her, og so er det enkelt. Skjønar ikkje problemet med det, er det ikkje slike slangar som går att elles i drivstofftilførselen? (Sjølv har eg rett nok brukt mykje syrefaste røyr, men det er no helst for at det ser penast ut.) Sitér dette innlegget Link to post
rockmoen Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Det leker diesel i koplingene til tankene. Så jeg har demontert ventil og rør. Var knekk på røret og det manglet støttehylse. Så nå tenkte jeg å sette på 90 grader albu ut i fra kranene, rør eller slange i mellom. Mindre knekk og bedre koplinger samt stengekraner som fungerer er målet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 Gjorde ein liknande jobb ein gong. Brukte slange. I mellom tankene låg slangen i bue ned mot kjølen, så derfor monterte eg en T-skjøt og krane der, og fikk da avtapping på laveste punkt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 Hulda kjører slange hele veien, stort sett. Spiller ingen roll med slangen så lenge den holder kvaliteten. Mine slanger er merket med 'maritime fuel hose' og en eller annen ISO-standard. Biltema lager ikke slanger, hadde ikke hatt problemer med slanger derfra heller. Mine slanger er laget i Italia. Landet som er spesialist på ost, skinke, Fiat og rødvin. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 Jo mindre gummi desto bedre synes i alle fall jeg! Holdbarheten til kopperrør stiller i en helt annen klasse enn gummislanger! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
3rik Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 Benyttet tygon slanger mellom tankene, disse er gul og transparent så ma har en visss kontroll på hva som går igjennom. Ulempen er at de ikke er armert, men så lenge de er forsvarlig lagt opp og festet ser jeg ikke problemet. http://www.processsystems.saint-gobain.com/uploadedFiles/SGPPL-PS/Documents/Flexible_Tubing/FT-Tygon-F4040A.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 Slik jeg ser det, er det to forhold man for seg selv bør vurdere: 1) Brann 2) Lekkasjer Tester utført for offshore installasjoner viser at selvslukkende gummi er meget motstandsdyktig mot brann. Det som skjer er at ytterdelen av gummien kokser og isolerer gummien videre innover. Med denne begrunnelsen blir også sprinkleranlegg (deluge) installert med gummislanger på offshoreinstallasjoner. Alle metaller, det være seg stål eller kopper, vil som følge av alder og vibrasjon herde. På en gammel Volvo jeg hadde var en del av servicen at drivstoffrørene i kopper skulle monteres av og re-glødes ved visse intervaller. For sannheten er at stål/metaller brister som følge av vibrasjon etter mellom 10- og 100 millioner sinuskurver. Noe av gummiens negative anlegg er aldring. Etter hvert har kvaliteten på de forskjellige gummitypene blitt slik at 15 år i en motor ikke ser ut til å ha noen negativ effekt. Jeg har i løpet av noen år skrotet tre biler, tre amrikanere og en europeer, der alle slanger var originalslanger. På to av dem ble det skiftet radiator, beholdt slangene. På to ble det skiftet drivstoffpumpe uten at det ble skiftet slanger. En annen negativ sak er at gummi lettere ligger og gnisser hull på seg selv. Uansett materiale er det hensyn som må tas. Så får man bruke det man selv mener er best. På Hulda er det både slanger og rør. Men der det er rør, er det montert av styrkehensyn, eller at det er krappe bøyer der gummi lett vil kunne klappe sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.