Jump to content

Kobberrør mellom dieseltanker


rockmoen

Recommended Posts

Bytt de ut med gummislanger. Hos VP var det tidligere vanlig å benytte kopperrør på diesel lavtrykkside og til sjøvannskjøling. Disse sprakk og ble tæret. I dag benyttes slanger

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Kobberrøret mellom tankene i min Saga 27 fra 1986 ser helt fint ut uten tegn til lekkasje i hverken selve røret, tilkobling eller stengekran.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det leker diesel i koplingene til tankene. Så jeg har demontert ventil og rør. Var knekk på røret og det manglet støttehylse. Så nå tenkte jeg å sette på 90 grader albu ut i fra kranene, rør eller slange i mellom. Mindre knekk og bedre koplinger samt stengekraner som fungerer er målet :-)

Link to post

Hulda kjører slange hele veien, stort sett. Spiller ingen roll med slangen så lenge den holder kvaliteten. Mine slanger er merket med 'maritime fuel hose' og en eller annen ISO-standard. Biltema lager ikke slanger, hadde ikke hatt problemer med slanger derfra heller. Mine slanger er laget i Italia. Landet som er spesialist på ost, skinke, Fiat og rødvin.

Link to post

Slik jeg ser det, er det to forhold man for seg selv bør vurdere:

1) Brann

2) Lekkasjer

 

Tester utført for offshore installasjoner viser at selvslukkende gummi er meget motstandsdyktig mot brann. Det som skjer er at ytterdelen av gummien kokser og isolerer gummien videre innover. Med denne begrunnelsen blir også sprinkleranlegg (deluge) installert med gummislanger på offshoreinstallasjoner.

Alle metaller, det være seg stål eller kopper, vil som følge av alder og vibrasjon herde. På en gammel Volvo jeg hadde var en del av servicen at drivstoffrørene i kopper skulle monteres av og re-glødes ved visse intervaller. For sannheten er at stål/metaller brister som følge av vibrasjon etter mellom 10- og 100 millioner sinuskurver.

Noe av gummiens negative anlegg er aldring. Etter hvert har kvaliteten på de forskjellige gummitypene blitt slik at 15 år i en motor ikke ser ut til å ha noen negativ effekt. Jeg har i løpet av noen år skrotet tre biler, tre amrikanere og en europeer, der alle slanger var originalslanger. På to av dem ble det skiftet radiator, beholdt slangene. På to ble det skiftet drivstoffpumpe uten at det ble skiftet slanger. En annen negativ sak er at gummi lettere ligger og gnisser hull på seg selv. Uansett materiale er det hensyn som må tas.

 

Så får man bruke det man selv mener er best. På Hulda er det både slanger og rør. Men der det er rør, er det montert av styrkehensyn, eller at det er krappe bøyer der gummi lett vil kunne klappe sammen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...