Jump to content

Spenning fra solcellepanel

mentor70

Recommended Posts

På min båt har jeg et 65W solcellepanel. Det gir ca 21V ved mye sol. Når jeg har koblet regulatoren fra batterier, så måler jeg 21V inn på regulatoren. Når jeg derimot kobler på batteriet faller innspenningen på regulatoren til ca 13V.

Jeg et tilsvarende anlegg på hytta, men der faller IKKE innspenningen på regulatoren når jeg kobler inn batteriet.

Bildet under viser regulatoren i båten. Det sitter en annen regulator på hytta, men den er også ny.

Er det noen som kan forklare hvordan dette kan ha seg?

bilde

Et solcellepanel med tomgangsspenning på drøyt 20V avgir mest effekt når regulatoren regulerer slik at innspenningen på regulatoren ligger på ca. 17V. Gjør den ikke det, funger den ikke som den skal.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om det er slik at batteriene er utladet eller at de er dårlige og det er en vanlig serieregulator så er jo dette normalt. Et 65W panel leverer i beste fall 3-5 Amperes alt etter hvilken type regulator du har . Med så liten ladekapasitet så klarer ikke denne og løfte batterispenningen om dette er tomt og da vil spenningen også falle på inngangen av regulatoren Har du derimot en switcheregulator ala MPPT så vil spenningengen være høy på inngangen selv om batteriet er utladet

Det kan man beregne rent teoretisk. Fordelen med en MPPT regulator er at den swither ned spenningen fra solcellepanelt til aktuell batterispenning om spenningen er 20 volt på panelet så gir effekt formelen P=UxI (W=VxA) en maksimal strøm på 3,2 A Det MPPT regulatoren gjør er at den senker spenningen til batteriet eksempelvis ti 13 V Ved denne spenningen vil effekt formelen gi 5,0 A. riktignok er det ett lite effektap som jeg har neglisjert her. Om man bruker en standard regulator så vil de samme 7 V (20-13) være et rent tap i selve panelet.

Med andre ord maksimal lading med MPPT, 5x13= 65 Watt.

For serieregulator blir regnestykket 3,2x13= 42 Watt (Etterhvert som batteriet får høyere spenning blir effekten litt bedre)

Takk for god informasjon her :)

Har et spørsmål til:

Jeg har en PWM regulator i båten. I batteribanken er det tre batterier, men nå i vinter er det kun ett av dem som er koblet til solcellepanelet. Alle batteriene er 2 år gamle, like og i god stand. Alle tre ble ladet opp til 12,7 V i høst. Nå etter noen måneder ser jeg at de to batteriene uten solceller fortsatt holder 12,5-12,6 V, mens det batteriet som er koblet til solcelle-regulatoren holder 12,3 V. Selve solcellepanelet er nå under presenningen. Er det regulatoren som har tappet batteriet noe over disse 2-3 månedene uten sol på panelet?

En kvalitetsregulator skal ikke tappe ned batteriet til de grader. Enten har ikke panelet sperrediode mot regulatoren, regulatoren har ikke slik diode eller det er feil på regulator (og selvfølgelig kan det være noe galt med batteriet, har du sjekket syrenivået?).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har panelet tilkoblet hele vinteren, men så har jeg også en lys presenning slik at panelet gir en utmerket vedlikeholdslading gjennom vinteren.

Hvor tykk presenningen min er, vet jeg ikke. Den 6 × 10m, er lys (godt arbeidslys på dagtid) med armering og ikke av merke OB Wik. Kvaliteten er god, har vel hatt den i snart 10 år. Det eneste som har skjedd er at jeg har måttet bytte ut noen maljer som av en eller annen idiotisk grunn har vært av aluminium. Når den er rullet sammen er den tung å få inn i bilen, men jeg klarer å løfte rullen. Forbruk i løpet av vinteren er alarmen, battmeteret og selve solcelleregulatoren (tidligere en Naps MaxPower, nå en Victron sak). Jeg efterlader ikke fra landstrøm i løpet av vinteren, bortsett fra dersom jeg er ombord og jobber litt med båten. Da overtar landstrømladeren og solcellene kobles automatisk over til å lade startbatteriet slik det er om sommeren når jeg er i gjestehavn med landstrøm. Mine forbruksbatterier holder seg bra i 8 - 9 år.

Angående faren for at regulatoren skulle få feil slik at panelspenningen skulle gå rett inn på batteriet, så er den der jo også om sommeren når båten ligger forlatt mellom helgeturene. Og skulle det skje, så vil jo en stor batteribank umiddelbart trekke ned spenningen fra regulatoren. Så å få 21V inn på elektronisk utstyr, vil ikke skje. Dessuten slår jeg av hovedbryterne slik at alt forbruksutstyr er frakoblet.

Ja nå var det flere momenter her.

Helt enig i at jeg "krisemaksimerer", men liker å sikre meg når det er så store verdier som en ny batteribank (Kr.10.000). En feil mellom helgeturene vil neppe ødelegge batteriene, men en feil om vinteren vil ødelegge batteriene. Da tenker jeg på at batteriene tømmes slik som trådstarter antyder.

Neste scenario er jo at batteripolene er koplet fra batteriet. Da vil jo ladespenningen fra panelet gå rett inn på båtens system om man ikke har koblet i fra alle hovedbrytere. Har opplevd at en kamerat fik solcellespenningen rett inn i elektronikken. Heldigvis var det bare et 50 Wats panel og lys sto på så spenningen kom aldri over 12 Volt i dette tilfellet. Men med kraftige paneler og uten belysning påslått kunne spenningen fort kommet over det som f.eks en bilradio tåler. Her går det jo ofte en egen direktekoplet strømforsyning som bypasser hovedstrømsbryteren. Tror ikke jeg vil ha gamlet med 21 volt inn her. Derfor har jeg valgt sikring fra solcelleregulator helt nede på batteriet. Litt "overkill" for mange, men helt greit for meg.

Til mentor: Du bør bytte ut regulatoren med en mppt type som nevnes over. Da er du sikret

best lading. Det er mulighet å sette utkobling når batteriet når et visst nivå lav eller høy på mppt regulatorer.

En mppt regulator får du fra $ 80 og oppover på ebay eller fra china. En brukbar heter Tracer og fåes fra 10 A og opp.

Lønner seg å ta en større enn du trenger, 20-30A da kan du og legge til et panel til om du trenger.

En annen ting er kablene som ser noe spinkle ut. byytt til minimum 4mm2, så får du bedre overføring og mindre tap.

Batteriet ditt på 12,3 volt er omtrent 50% utladet og det får du ikke ladet skikkelig med solcelle nå.

Lad opp batteriet med en lader, ellers vil den regulatoren du har trekke mer strøm.

Tror ikke regulatoren skal ha panelet tilkoblet uten batteri.

Til Lars:

Får du noe lading fra panelene på denne tiden av året ? Jeg har sett i annen tråd at du har to seriekoblet.

Jeg fikk 13.5 volt inn på regulator en overskyet dag med ett 50watts panel. Solen er lav på himmelen og går knapt over hustakene, så jeg

har koblet vekk inntil videre til solen kommer høyere på himmelen. Batteriet var utladet etter et par uker med gråvær.

Holder på å lage ett nytt panel på 80watt og har en rimelig mppt 30A regulator.

Kjøpt solceller etc og alu ramme fra china, blir rimelig.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Til Lars:

Får du noe lading fra panelene på denne tiden av året ? Jeg har sett i annen tråd at du har to seriekoblet.

Jeg fikk 13.5 volt inn på regulator en overskyet dag med ett 50watts panel. Solen er lav på himmelen og går knapt over hustakene, så jeg

har koblet vekk inntil videre til solen kommer høyere på himmelen. Batteriet var utladet etter et par uker med gråvær.

Batteriene mine har alltid vært fulladet til våren før jeg har tatt av presenningen i de årene jeg har hatt Naps MaxPower regulator, to paneler på 68W koblet i parallell og en batteribank på 345Ah.

Nå har jeg de samme panelene koblet i serie, og da skal det ikke mye lys til før spenningen blir høy nok inn på regulatoren til at min nåværende Victron regulator (BlueSolar charge controller MPPT 75/15)

gir lading til batteriene på 280Ah.

Det er lenge siden jeg har vært i båten nå, men jeg har planer om en tur nedom innen en uke. Da skal jeg sjekke opp tilstanden, og er det noe ureglementert skal jeg komme tilbake til det.

Når det gjelder mørklagte paneler, skulle ikke det være noe problem for batteriene. Regulatoren trekker kun 10mA fra batteriet, og da blir det maksimalt 7,2Ah forbruk pr. måned.

For andre som kunne tenke seg det samme: Sjekk om regulatoren er beregnet for å takle opp mot 40V i tomgang inn på den. For min Victron regulator er det anbefalt seriekobling av to paneler.

Nei, har ikke gjort noe slikt. Jeg tar den ladingen jeg får. Det er jo ikke så mye jeg får gjort likevel, den korte masten på 70cm med vimpler lager jo ikke skygge så lenge.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...