Jump to content

Dolsa kommer til liv!


Dolsa

Recommended Posts

Jeg har nu i seneste tid brukt meget av min tid sammen med Dolsa. For øyeblikket ligger hun i Bertes og hun krever stadig stell og pleie. Dagens økt ble viet til vanning, men den gode frue holdt ikke helt på vannet. Det var dog ei en overraskelse. Jeg antar behandlingen må gjentaes over et ubestemt tidsrom. Vedlagt finner dere et par bilder av pussen jeg har påbegynt, jeg følte gleden måtte deles.

 

BildeBilde

BildeBilde

 

Mvh Petter e Wikøren

www.classic-salmon.com

Redigert av Dolsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var jammen ei flott dame!

 

Hva behandler du treverket med, både oventil og under ?

 

På dekk, hva slags materiale er det ? Sjelden å se forskjellige fargespill på dekk på eldre båter, eller er kanskje dette byttet ut de senere år ?

 

Den bueavslutningen i hekken, er den også original ?

Link to post
Share on other sites

Enig med perlen om den vakre buen som er akter, og ikke minst det fine dekket.

Et slikt dekk lå det på min første trebåt og det var orginalt fra -58.

På min båt var det annenhver stav av mahogany og origonpine. og det var satt sammen men en lang rustfri ståltråd som var boret inn på tvers av alle bordene og tvinnet stramt, denne var mellom alle dekksbjelkene !!! det dekket lå like fint etter mange år uten vedlikehold! Men ikke så morsomt når jeg boret med et 60mm hullbor for en dekksforskuing.

Vel det dekket ble aldrig det samme :cryin:

 

Men; en virkelg svulstig og vakker dame du har fått deg. !!!

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Takk for responsen!

 

Motoren som står i er en 8-12 Marna bensin fra 1962. Den går som ei klokke. Hva bueanslutningen bak angår så er den original og skaper i mine øyne et behagelig ytre.

 

Dekket er som nevnt annehvert Oregon Pine og Mahogany, også dette i svært god, original stand. Jeg setter veden inn med Epifanes lakk over et par lag med olje. Dette gjelder såvel vindskjermer som skutesider.

 

Fruen er som dere ser svulstig og rund og skiller seg endel fra de slendre modellene som også er å se i våre havner. Jeg regner på endel mindre reparasjoner, men ikke mere enn hva er overkommelig.

 

Hvis ikke været velter mine planer skal Dolsa ut før 17.Mai. Flere bilder følger innen den tid!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Da har den frodige frue fått atter et strøk med lakk. Dette blir hennes 5 strøk denne sesong og i dag kom den riktige gylne fargen virkelig frem. På tross av naboer som på død og liv skulle pusse samtidig som jeg lakket, ble resultatet noe Kapteinen er fornøyd med. Vedlagt finner dere flere bilder av mitt prosjekt. Nu gjenstår et par strøg til, samt bunnstoff og dørk.

Flere bilder vil følge i dagene som kommer! Kommentarer mottaes med takk!

 

BildeBilde

BildeBilde

Link to post
Share on other sites

Takker for alle komplimenter!

 

Dagen i dag vies til en oppsjaining av motor. Ikke det at jeg skal gjøre noen mekaninske stunt, men rent estetisk skårer ikke den gamle maskin høit.

Hammerlakk og grunning er innkjøpt. Nu skal det bare avfettes først! Bilder følger!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er motoren pusset og klar for videre pleie. Det viste seg som ofte er, at selve rengjøring tok lengre tid en ventet. Påføring av grunning og maling får således være til i morgen. Vedlagt er et knippe bilder fra hvordan maskinen befant seg før dagens arbeid tok til!

 

BildeBilde

BildeBilde

Redigert av Dolsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stasbåt dette. Motoren trenger abs. en oppussing.

 

Slangen med tilhørende slangeklemmer som griner imot med må du snarest få erstattes med skikkelige saker. Det skal kun være kobberrør på en slik motor. Griserompa på oljetrykksmanometeret er en eksklusiv detalj som "Gamla" burde kikke nærmere på.

 

Før du maler over rusta bør du ta en Ferro-bet-behandling eller to. Dersom ikke vil nok veldig mye

av rusten slå gjennom til neste år. Et strøk Arcanol og to strøk Shipolin må til. Brekk fargen i siste strøk og unngå "helligdager"

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, den gummislangen er av sekunda vare, men det viser seg vanskelig å få fatt i riktig kobberrør. Om noen skulle ha et tips på hvem jeg i slikt ærend skulle kontakte, setter jeg pris på å bli kontaktet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser du bor i Kristiansand, og du er sikkert litt østover innimellom. Lona metall et eller annet, prøv der, de er mottak for all rivningsmateriell innen metaller fra offentlige bygg etc. Har ikke de, har ingen vil jeg tro !!!! Det firmaet ligger ca 1 mil øst for Arendal......

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Da er den ferme Frue på vannet! Siden denne dags tidlige morgen har hun duppet rundt i Bertes, Kristiansand. Fruen er litt fuktig, men ikke mer enn at lensen kan holde tritt. Siste dager har vært en sjau, da Kapteinens bedre halvdel insisterte på at skibet skulle ud før kommende tids helligdager. Det har således blitt lange kvelder med meget arbeide.

Stevnjern, dørkmaling, bunnstoff, vannlinje og ror-wire har alle tatt sin tid. Nu er dog det meste gjort og kun detaljer gjenstår. I kveld er det "blaudis" i båden!

Videre bilder følger!

 

BildeBilde

BildeBilde

BildeBildeBilde

Redigert av Dolsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tilbakeslag!!!!!

 

Det har vært dridunger på ferde i Bertes. Riktignok ikke siste døgn, men jeg har hatt liden tid til å rapportere seneste dager.

På min daglige tur nedom havna så jeg til min frustrasjon at Dolsa lå tungt i vannet. Det var vann opptil midt på motorkassa og dørker lå å fløt rundt i skibet. Jeg fikk tømt vannet og begynte å lete etter feilen. Jeg hadde på dette tidspunkt to pumper i båten, da den tok inn meget mere vann enn ventet.

Jeg startet den elektriske pumpa og tømte skibet hurtig, men der fantes ingen åbenbar grunn for at ikke den mindre flottørpumpa skulle ha virket.-- Ikke før jeg åbnet skottet. (Det skal også nevnes at den elektriske pumpa ikke var koblet til denne natta, da jeg var redd den skulle gå tørr.)

 

Her så jeg til min overraskelse at noen hadde løftet polene av batteriet. Jeg er sikker på at jeg ikke har gjort dette selv!

 

Det er festelig å tenke på at slike j.....unger får vanke fritt i våre havner! Noen som har opplevd lignende? Intet annet var rørt i båden, men en av naboene på piren hadde hatt uinvitert vorspiel i sin skjærgårdsjeep.....

Link to post
Share on other sites

Uffda....

 

Håper du ikke får store problemer med motor og sånt... Men så er jo det fordelen med ekte gamle snekkemotorer - de tåler litt saltvann i ny og ne! (

 

Husker fra jeg vokste opp i Kristiansand at det var en som lot båten sin gå ned hver høst - der lå den under isen til våren kom... Tror det gikk bra 2-3 sesonger faktisk!)

 

Ellers hadde jeg tenkt å tipse deg om at rustfjerneren på Biltema er billigere enn Ferro-bet, og biter faktisk hardere. En annen ting med messingrør er kanskje at du kunne prøvd en instrumentmaker dersom det er veldig ukurante saker? Om man kan mekke til en trompet, så skulle det gå bra med det meste ellers også...

Link to post
Share on other sites

Fryktelig kjedelig !

 

Det viser igjen at det er viktig å se etter sine verdier, snart kan jo ingenting ligge i fred for vandaler eller tyver.

 

Jeg har selv vært ute for noe av det samme. I fjor høst stusset jeg over at der lå noe tørkepapir på dekk. Jeg hadde ikke glemt det der. Slo meg til ro at det kanskje var noen måker eller lignende som hadde pillet i søpla, og mista dette over båten.

 

Først utpå vinteren la jeg merke til at det var noe mer vann i kjølsvinet enn normalt, sjekket da under dørk i cabin og lensepumpe går og går, mens vannet ikke reduseres. Jeg slo denne av, åpnet opp og kontrollerte, men fant ingen feil. Tok og testet, og joda, denne sugde vannet og sendte videre. Fant da ut at slangen på et eller annet vis var gått tett, reiste hjem og hentet stålvaier og staket opp. Joda, i skroggjennomføringen på utsiden hektet vaieren i masse tørkepapir som var stappet inn i hullet :rolleyes:

 

Jeg var i særdeleshet heldig, da båten trekker lite vann. Om det motsatte var tilfelle kunne dette endt katastrofalt. Jeg fikk ingen skader av dette, da det allikevel var ca 20 cm opp til motoren, og 50 cm til dørkene i cabin.

 

Det hører til historien at jeg via diverse kanaler og undersøkelser fant ut hvem som sto bak dette, og disse vil kort og godt ikke forsøke seg igjen, det er helt sikkert :wink:

Link to post
Share on other sites

Trasige greier dette her

 

Jeg hadde for noen år siden liggenes ei tresjekte i ei havn i Kristiansand, jeg viste at det var lite strøm på batteriet så jeg kobla på batteriladeren til batteriet. Om natta var de en eller annen idiot som hadde vært å trekt ut kontakten på laderen med det resultat at sjekta sank. Jeg fikk et j**la arbeid, og en ødelagt batterilader p.g.a dette. Hadde jeg fått tak i vedkommende som gjorde dette hadde juling blitt delt ut ( i hvert fall kastet på sjøen).

Link to post
Share on other sites

Jo jeg har dessverre fått problem med å starte maskinen etter hendelsen. Jeg har hatt forgasseren med hjem og badet den i bensin for å fjerne evnt. vannperler. Jeg sjekket også plugger uten at vannet har stått så høyt. Jeg dro rundt endel ganger, men uten å få start. Jeg fikk frem to "puff" fra den fuktige Marna, men det var også det hele. Jeg drammet også uten hell. Pluggene gir gnist, det sjekket jeg.

 

Noen som har noe idè hvor feilen ligger?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...