Dolsa Startet 28.April.2005 Del på Facebook Startet 28.April.2005 (redigert) Jeg har nu i seneste tid brukt meget av min tid sammen med Dolsa. For øyeblikket ligger hun i Bertes og hun krever stadig stell og pleie. Dagens økt ble viet til vanning, men den gode frue holdt ikke helt på vannet. Det var dog ei en overraskelse. Jeg antar behandlingen må gjentaes over et ubestemt tidsrom. Vedlagt finner dere et par bilder av pussen jeg har påbegynt, jeg følte gleden måtte deles. Mvh Petter e Wikøren www.classic-salmon.com Redigert 28.April.2005 av Dolsa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.April.2005 Del på Facebook Svart 28.April.2005 Hva slags motor har du? Ser ut som en Sabb eller Marna?! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Verrie Svart 28.April.2005 Del på Facebook Svart 28.April.2005 Dette var jammen ei flott dame! Hva behandler du treverket med, både oventil og under ? På dekk, hva slags materiale er det ? Sjelden å se forskjellige fargespill på dekk på eldre båter, eller er kanskje dette byttet ut de senere år ? Den bueavslutningen i hekken, er den også original ? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 28.April.2005 Del på Facebook Svart 28.April.2005 Enig med perlen om den vakre buen som er akter, og ikke minst det fine dekket. Et slikt dekk lå det på min første trebåt og det var orginalt fra -58. På min båt var det annenhver stav av mahogany og origonpine. og det var satt sammen men en lang rustfri ståltråd som var boret inn på tvers av alle bordene og tvinnet stramt, denne var mellom alle dekksbjelkene !!! det dekket lå like fint etter mange år uten vedlikehold! Men ikke så morsomt når jeg boret med et 60mm hullbor for en dekksforskuing. Vel det dekket ble aldrig det samme Men; en virkelg svulstig og vakker dame du har fått deg. !!! Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Dolsa Svart 28.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2005 Takk for responsen! Motoren som står i er en 8-12 Marna bensin fra 1962. Den går som ei klokke. Hva bueanslutningen bak angår så er den original og skaper i mine øyne et behagelig ytre. Dekket er som nevnt annehvert Oregon Pine og Mahogany, også dette i svært god, original stand. Jeg setter veden inn med Epifanes lakk over et par lag med olje. Dette gjelder såvel vindskjermer som skutesider. Fruen er som dere ser svulstig og rund og skiller seg endel fra de slendre modellene som også er å se i våre havner. Jeg regner på endel mindre reparasjoner, men ikke mere enn hva er overkommelig. Hvis ikke været velter mine planer skal Dolsa ut før 17.Mai. Flere bilder følger innen den tid! Sitér dette innlegget Link to post
Dolsa Svart 1.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Hei, Da har den frodige frue fått atter et strøk med lakk. Dette blir hennes 5 strøk denne sesong og i dag kom den riktige gylne fargen virkelig frem. På tross av naboer som på død og liv skulle pusse samtidig som jeg lakket, ble resultatet noe Kapteinen er fornøyd med. Vedlagt finner dere flere bilder av mitt prosjekt. Nu gjenstår et par strøg til, samt bunnstoff og dørk. Flere bilder vil følge i dagene som kommer! Kommentarer mottaes med takk! Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Hei! Må si jeg er imponert over arbeidet ditt! Hvordan olje/lakk er det du bruker? Sitér dette innlegget Link to post
Dolsa Svart 1.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Jeg har brukt Epifanes olje og lakk. Den er ikke fullt så dyp i fargen som Ravilakk, men er meget lett å arbeide med. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Nydelig dame! Jeg blir litt sjalu. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dolsa Svart 2.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Takker for alle komplimenter! Dagen i dag vies til en oppsjaining av motor. Ikke det at jeg skal gjøre noen mekaninske stunt, men rent estetisk skårer ikke den gamle maskin høit. Hammerlakk og grunning er innkjøpt. Nu skal det bare avfettes først! Bilder følger! Sitér dette innlegget Link to post
Dolsa Svart 2.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 (redigert) Da er motoren pusset og klar for videre pleie. Det viste seg som ofte er, at selve rengjøring tok lengre tid en ventet. Påføring av grunning og maling får således være til i morgen. Vedlagt er et knippe bilder fra hvordan maskinen befant seg før dagens arbeid tok til! Redigert 2.Mai.2005 av Dolsa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.Mai.2005 Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 (redigert) Stasbåt dette. Motoren trenger abs. en oppussing. Slangen med tilhørende slangeklemmer som griner imot med må du snarest få erstattes med skikkelige saker. Det skal kun være kobberrør på en slik motor. Griserompa på oljetrykksmanometeret er en eksklusiv detalj som "Gamla" burde kikke nærmere på. Før du maler over rusta bør du ta en Ferro-bet-behandling eller to. Dersom ikke vil nok veldig mye av rusten slå gjennom til neste år. Et strøk Arcanol og to strøk Shipolin må til. Brekk fargen i siste strøk og unngå "helligdager" Redigert 2.Mai.2005 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dolsa Svart 2.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Ja, den gummislangen er av sekunda vare, men det viser seg vanskelig å få fatt i riktig kobberrør. Om noen skulle ha et tips på hvem jeg i slikt ærend skulle kontakte, setter jeg pris på å bli kontaktet. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 2.Mai.2005 Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Ja, den gummislangen er av sekunda vare, men det viser seg vanskelig å få fatt i riktig kobberrør. Om noen skulle ha et tips på hvem jeg i slikt ærend skulle kontakte, setter jeg pris på å bli kontaktet. <{POST_SNAPBACK}> Ser du bor i Kristiansand, og du er sikkert litt østover innimellom. Lona metall et eller annet, prøv der, de er mottak for all rivningsmateriell innen metaller fra offentlige bygg etc. Har ikke de, har ingen vil jeg tro !!!! Det firmaet ligger ca 1 mil øst for Arendal...... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.Mai.2005 Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Hvilken ytterdia. er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Dolsa Svart 2.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Jeg tar ikke diam. sånn her og nu, men skal sjekke i morgen. Jeg gjør et forsøk hos Lona i morgen tidlig. Mange takk Sitér dette innlegget Link to post
Dolsa Svart 13.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2005 (redigert) Da er den ferme Frue på vannet! Siden denne dags tidlige morgen har hun duppet rundt i Bertes, Kristiansand. Fruen er litt fuktig, men ikke mer enn at lensen kan holde tritt. Siste dager har vært en sjau, da Kapteinens bedre halvdel insisterte på at skibet skulle ud før kommende tids helligdager. Det har således blitt lange kvelder med meget arbeide. Stevnjern, dørkmaling, bunnstoff, vannlinje og ror-wire har alle tatt sin tid. Nu er dog det meste gjort og kun detaljer gjenstår. I kveld er det "blaudis" i båden! Videre bilder følger! Redigert 13.Mai.2005 av Dolsa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 13.Mai.2005 Del på Facebook Svart 13.Mai.2005 Kort og godt, kjempeflott ! Da sikter jeg både til båtens utseende, dertilhørende egnede traktor for ei gammel dame, samt eiers beskrivelse om dagen Denne kunne jeg tenke meg å kikke litt nærmere på, skal dere til baatplassen treffet i Lillesand ? Sitér dette innlegget Link to post
Dolsa Svart 13.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2005 Når er dette treffet da? Høres spennende ut, men kan bli vanskelig med bryllup og konfirmasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Dolsa Svart 20.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2005 Tilbakeslag!!!!! Det har vært dridunger på ferde i Bertes. Riktignok ikke siste døgn, men jeg har hatt liden tid til å rapportere seneste dager. På min daglige tur nedom havna så jeg til min frustrasjon at Dolsa lå tungt i vannet. Det var vann opptil midt på motorkassa og dørker lå å fløt rundt i skibet. Jeg fikk tømt vannet og begynte å lete etter feilen. Jeg hadde på dette tidspunkt to pumper i båten, da den tok inn meget mere vann enn ventet. Jeg startet den elektriske pumpa og tømte skibet hurtig, men der fantes ingen åbenbar grunn for at ikke den mindre flottørpumpa skulle ha virket.-- Ikke før jeg åbnet skottet. (Det skal også nevnes at den elektriske pumpa ikke var koblet til denne natta, da jeg var redd den skulle gå tørr.) Her så jeg til min overraskelse at noen hadde løftet polene av batteriet. Jeg er sikker på at jeg ikke har gjort dette selv! Det er festelig å tenke på at slike j.....unger får vanke fritt i våre havner! Noen som har opplevd lignende? Intet annet var rørt i båden, men en av naboene på piren hadde hatt uinvitert vorspiel i sin skjærgårdsjeep..... Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 20.Mai.2005 Del på Facebook Svart 20.Mai.2005 Uffda.... Håper du ikke får store problemer med motor og sånt... Men så er jo det fordelen med ekte gamle snekkemotorer - de tåler litt saltvann i ny og ne! ( Husker fra jeg vokste opp i Kristiansand at det var en som lot båten sin gå ned hver høst - der lå den under isen til våren kom... Tror det gikk bra 2-3 sesonger faktisk!) Ellers hadde jeg tenkt å tipse deg om at rustfjerneren på Biltema er billigere enn Ferro-bet, og biter faktisk hardere. En annen ting med messingrør er kanskje at du kunne prøvd en instrumentmaker dersom det er veldig ukurante saker? Om man kan mekke til en trompet, så skulle det gå bra med det meste ellers også... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 20.Mai.2005 Del på Facebook Svart 20.Mai.2005 Fryktelig kjedelig ! Det viser igjen at det er viktig å se etter sine verdier, snart kan jo ingenting ligge i fred for vandaler eller tyver. Jeg har selv vært ute for noe av det samme. I fjor høst stusset jeg over at der lå noe tørkepapir på dekk. Jeg hadde ikke glemt det der. Slo meg til ro at det kanskje var noen måker eller lignende som hadde pillet i søpla, og mista dette over båten. Først utpå vinteren la jeg merke til at det var noe mer vann i kjølsvinet enn normalt, sjekket da under dørk i cabin og lensepumpe går og går, mens vannet ikke reduseres. Jeg slo denne av, åpnet opp og kontrollerte, men fant ingen feil. Tok og testet, og joda, denne sugde vannet og sendte videre. Fant da ut at slangen på et eller annet vis var gått tett, reiste hjem og hentet stålvaier og staket opp. Joda, i skroggjennomføringen på utsiden hektet vaieren i masse tørkepapir som var stappet inn i hullet Jeg var i særdeleshet heldig, da båten trekker lite vann. Om det motsatte var tilfelle kunne dette endt katastrofalt. Jeg fikk ingen skader av dette, da det allikevel var ca 20 cm opp til motoren, og 50 cm til dørkene i cabin. Det hører til historien at jeg via diverse kanaler og undersøkelser fant ut hvem som sto bak dette, og disse vil kort og godt ikke forsøke seg igjen, det er helt sikkert Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 21.Mai.2005 Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 Trasige greier dette her Jeg hadde for noen år siden liggenes ei tresjekte i ei havn i Kristiansand, jeg viste at det var lite strøm på batteriet så jeg kobla på batteriladeren til batteriet. Om natta var de en eller annen idiot som hadde vært å trekt ut kontakten på laderen med det resultat at sjekta sank. Jeg fikk et j**la arbeid, og en ødelagt batterilader p.g.a dette. Hadde jeg fått tak i vedkommende som gjorde dette hadde juling blitt delt ut ( i hvert fall kastet på sjøen). Sitér dette innlegget Link to post
Dolsa Svart 21.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 Jo jeg har dessverre fått problem med å starte maskinen etter hendelsen. Jeg har hatt forgasseren med hjem og badet den i bensin for å fjerne evnt. vannperler. Jeg sjekket også plugger uten at vannet har stått så høyt. Jeg dro rundt endel ganger, men uten å få start. Jeg fikk frem to "puff" fra den fuktige Marna, men det var også det hele. Jeg drammet også uten hell. Pluggene gir gnist, det sjekket jeg. Noen som har noe idè hvor feilen ligger? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.Mai.2005 Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 Litt om treffet i Lillesand finer du hvis du klikker på den RØDE SKRIFTEN i profilen min og du er hjertelig velkommen Håper du får fart på maskinen igjen ...sikkert bare noen vannperler som lurer inne i forgasseren .. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.