Jump to content

Overvåkning av båt med "Hyllevarer"


kodalse

Recommended Posts

Etter testing hjemme og på hytta er det nå klart for å sette i drift overvåkning av båten.

 

Det jeg oppnår er følgende:

 

  • Temperaturovervåkning av motorrom og kabin
  • Fuktighetsmåling av motorrom og kabin
  • Mulighet for å slå av og på varme etter behov eller automatisk ved lave temperaturer.
  • Mulighet for å forvarme kabin før man skal i båten
  • Logging av temperatur
  • Innbruddsvarsel med magnetsensor (kan også brukes på utenbords motor)
  • Styring fra smarttelefon/nettbrett fra hvor som helst

 

Forutsetninger:

 

  • Internet tilgjengelig i båtplassen
  • Minimum tilgang på USB 5V 1A uttak (normalt fra 12V)
  • 230V landstrøm for det som ellers krever dette.

 

Løsning:

 

Jeg har anskaffet en tellstick.net enhet som styrer diverse trådløse enheter som strømbrytere.

Denne styrer og sender sensor data til og fra en sentral webside (gratis brukerkonto med utstyret)

 

Jeg kan lage en "event" som sier at om temperaturen i motorrom faller under 5 grader skal en ekstra varmer kobles til.

Jeg kan videre lage en event som sier at om luftfuktighet stiger over 80% skal avfukter slås på.

Trådløse magnetbrytere varsler om en dør åpnes eller eventuelt om utenbords motor fjernes fra båten.

 

Ved å kjøpe "smart hjem pakke" fra ClasOhlson, jula, komplett eller andre steder opnår man dette.

Pakken koster kr 1500, nå på tilbud til 998,-, og ellers utstyr for å bygge ut ved behov.

en trepakk brytere får man for 199,- en ekstra temperatur/fuktighetsmåler koster kr 99,-

 

Løsning 2:

 

Jeg har allerede et motorisert webkamera i båten hvor jeg kan se alt det som rører seg. Den tror jeg kostet ca 600,- på Torshov for et drøyt år siden. Bedre utgaver er sikkert tilgjengelig nå.

Link to post
Share on other sites

Dette oppsettet har jeg benyttet i to år nå - helt supert å følge med.

Har temp./fuktighetsovervåkning ute, i salong, motorrom og i lasterom.

I tillegg styrer jeg frostvakter/panelovner og avfukter.

 

Slår på og av varme etter behov :thumbsup:

I tillegg slås en lampe på når jeg kommer nærmere enn 200 meter, og av igjen når jeg fjerner meg

Jeg benytter appene TelleEvent og Enlighter for iPhone/iPad

Redigert av dacapo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De appene jeg benytter er "TelLIVE Remote lite" og "Tell My House".

I tillegg registreres det inn på tellmon.net slik at jeg får logger gjennom hele året.

 

Løsningen vil være fastmontert hele året slik at jeg kan følge utviklingen over tid.

 

Tror det er mange som kan ha nytte av slike løsninger som faktisk er tilgjengelig til en rimelig penge.

 

Vi ser til stadighet mange "fikse" løsninger, mange dyre løsninger, men dette er som sagt "Hyllevare" rimelig og lett tilgjengelig, samt enkelt for de aller fleste å sette opp.

Modulariteten gjør at det også rimelig kan bygges ut etter behov.

Link to post
Share on other sites

Har også kikket på dette, men trodde at det krevde 230v styrestrøm på "kontaktorene"

Kunne vert kjekt og starte eberspackeren hjemmefra

Den eneste jeg har funnet så langt er denne http://www.hyttelivsenteret.no/products/trdlsmottaker-cmr-1224-vdc

Ellers er det noen "Hack" av eksisterende 230v utgaver hvor man fjerner noen dioder og kortslutter kondensatorer, ikke det jeg leter etter :smiley:

Redigert av kodalse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En rask oppdatering av måledata siden ferdig oppsett.

Jeg hadde bare med to sensorer (har to båter i båthavna hvor wikingen skal selges til våren)

Det er åpenbart flere med trådløse sensorer i havna. Fant en som ga utetemperaturen som vises som en gul strek under.

Princessen har rød strek og wikingen lyseblå strek.

Samtidig er av/på for ovn i bysse og en i salongen klar. Alt fungerer :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei. Denne løsningen er du vel avhengig av trådløst nett?

Finnes det noe lignende i GSM/3G løsning?

Så lenge du har en GSM/3G router med inngang for en nettverkskabel (Tellstick-net kobles til router med nettverkskabel)

Både Netcom og Telenor har dette, Ser at også Komplett har slikt utstyr.

Link to post
Share on other sites

Du får si ifra om du trenger noe bistan pberg.

Liten oppdatering etter noen dagers drift. Jeg setter nok en ekstra frostvakt i motorrommet på Wikingen. Ser ok ut, men den går ned til +2 grader når det er -10 ute.

Princessen har det bare bra med 7 - 9 grader jevnt uavhengig av utetemperatur.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Finnes det mulighet for å koble til vannalarm på dette tellstick systemet? Altså alarm for høy vannstand i motorrom? Ser Clas har vannalarm til noe som heter Z-wave, men dette er vel ikke kompatibelt med tellstick?

 

Finnes en genrell åpen/lukket sensor for tilkobling kan man jo løse dette med en vippebryter, så tips om en slik sensor tas også imot.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...