Jump to content

75 hk honda 4t på 1974 With vital?


magnush10

Recommended Posts

Motoren veier rundt 170 kg så det er nok bare å glemme.

 

Det du trenger er en 60 hk 4-takter eller E-tec, disse veier (med noen unntak) 105-110 kg så det går nok bedre.

 

Noen påtstår her at den skal ha kortstammet motor, men det kan vel neppe stemme Heller ikke ut i fra nedenstående bilde.

Isåfall blir det jo vanskelig å finne motor https://baatplassen.no/i/topic/44094-motorstoerrelse-paa-with-vital-17-tidlig-80-mod/

 

Her står det max 55 hk men det trenger jo ikke å stemme for alle årsmodellene http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=16875&mid=25585

 

Er det en slik båt ?

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hadde en slik With Vital (15 fot), slik bildet viser, med en 35 hk Johnsen, på midten av 70-tallet.Båten kostet da ca. 14.000.- , og motoren ca 8-9000.-. Ble bygget i Høllen (KMV) i Søgne. Kan ikke huske den var godkjent for mere en ca. 30-40 hk, eller der omkring , da det jo bare var en 15 fots båt. Noen 75 hk (fire takter), kan du nok bare glemme på denne båten.

Link to post

.. og 65hk (SAE) på 70-tallet tilsvarer ca 50hk målt etter dagens metoder. Kjenner en som hadde en slik båt med 60hk Mariner 2t.

 

Jeg mistenker også at 170kg på hekken av denne kommer til å funke dårlig - ville nok holdt meg til maks 100-110kg

 

With er jo som regel lettdrevne båter , og man trenger ikke all verden for å trekke tube heller

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Den der båten er nok designet for kortstammet motor, så man mister noe fart med langstammet.

 

40-50 hk er vel nok på den.

Av 4-taktere er vel Honda 40/50 cirka 95 kg men de finnes visst ikke med kort stamme, må vel ned på 30 hk på så nye motorer kanskje.

Men det går jo an å montere langstammet motor på brakett for å få rett høyde.

 

Av brukte 2-taktere finnes det jo Yamaha 40 med kort stamme iallefall og den er lett.

 

Her en med samme båt og problem https://baatplassen.no/i/topic/86485-with-vital-15-vanskelig-aa-bygge-om-til-aa-ta-langstammet-motor/

 

Her med 55 Mercury og feil stammelengde:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 år senere...

Eller jo, Honda 40/50 finnes med 16,4" stamme og Tohatsu MFS 40/50 finnes med 17" stamme (kanskje spesialbestilling). Litt over kort altså.

Yamaha F40 finnes med 16,3" stamme men er jo litt svakere (mindre kubikk).

Suzuki DF50 finnes med 15" stamme men må spesialbestilles fra Japan, og er jo tyngre enn de andre.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Prøvekjørte en H75 på en skjærgårdsjeep jeg var med på prøveur på, alubåt.  Fin motor, men det er en nedtrimma 90HK så den er uforholdsmessig stor og tung. en opptrimma 60HK hadde lik toppfartt.  ville valgt en motor som har 60hk på plattform 50/60 på en slik båt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Tro det eller ei, men Hondas nye 60 hk er faktisk inne i sitt 10. år nå. Årene flyr :giggle:

Men tror man skal slite med å finne den med kort stamme. 

 

BF50 er nok et bedre valg, både vektmessig og stammemessig på slike eldre båter.

Prisene er imidlertid snåle, iallefall på West Systems prisliste.

Kort stamme er dyrest for å si det mildt. Pristillegget for BF50 er hele kr 10.000 :thumbsdown: Men kun kr 4.000 for BF40 av en eller annen grunn.

BF50 med lang stamme koster kun kr 1.000 mere enn BF40 med lang stamme.

BF50 med kort stamme koster kr 7.000 mere enn BF40 med kort stamme.

 

https://www.westsystem.no/files/files/01prislister/honda.pdf

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...