Jump to content

Motorbåt til shetland, tips og erfaringer


christian379

Recommended Posts

Planlegger en tur med motorbåt til Shetland, ønsker å tips å erfaringer fra andre som har seilt denne turen før eller planlegger en slik tur.

 

Hvilke værtjenester bruker man?

 

Hvilken rute vil være best med tanke på plattformer/olje installasjoner som passeres?

 

Er det noen man bør rapportere til før man legger ut på en slik tur?

Redigert av christian379 (see edit history)
Link to post

Hei,

Har gjort turen med seilbåt men det blir vel de samme forberedelser. Viktigste er båt og utstyr. Full kontroll på dette. Plattformene dukker opp og passes av vaktskip som holder deg orientert om du kommer for nærme. Veldig nøye på norsk dide, men på engelsk side er det mye mere slakke:-) Her er litt film fra turen. Lykke til med planleggingen.

Link to post

Hvor seiler du fra? Hva slags båt?. Når tid skal du seile? Utstyr, kompetanse? Har seilt til Shetland mer enn 20 turer, kan kanskje gi deg noen tips. Enkel motor, doble motorer? (dobbelt motortrøbbel) Tett drivstoffilter er vel et vanlig problem. må ha reserve, og være i stand til å bytte disse i all slags vær. Tåke er vanlig i nordsjøen, radar er kjekt å ha. Navigasjon er ikke noe problem, ingen mulighet tilå gå på grunn, før du er fremme. Dieselforbruk må man selvfølgelig ha full kontroll med. Må ha drivstoff til å klare 300 mil.

Link to post

Jeg ville startet med komunikasjonsutstyr, overlevingsdrakter, redningsflåte.. så kommer rekkevidde på båten/drivstoff fylling. ekstrautstyr på båten som du må kunne klare å skifte i rom sjø, om uhellet er ute. (reimer, filtre)

Motorbåt er litt annerledes enn seilbåt på kryssing av havstrekk, da seilbåter som regel er havgående, mens de fleste motorbåter er beregnet og godtkjendt for kystseilas. dvs, at det er viktig at du har en båt med tilstrekkelig drenering samt terskler, eller på annen måte er tett for fylling og oversjø!

 

til slutt kommer kompetanse sjømannskap og navigasjon og erfaring med egen båt i rom sjø, man må vite og takle hvordan båten oppfører seg i dårlig vær og rom sjø. Man bør ha litt grunnleggende metrologikunnskaper og kunne tolke værvarsel.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det er ikke så mange som har gått denne turen med motorbåt type fritidsbåt, og det er det mange gode grunner til. De fleste fritidsbåter er kun godkjent for skjermede farvann, kategori C, noen er kategori B kystfarvann, veldig få kategori A offshore.

Ville begynt med båten du har planer om å bruke, og utstyret som er ombord i den. Selv om du passerer mange standby-fartøy og plattformer underveis, kan det være timesvis til hjelp om ulykken skulle inntreffe, det gjelder å ha utstyr nok til å klare seg selv, samt til å kommunisere i noen timer hvis det er behov.

Dernest kommer vi til egne kunnskaper og erfaringer, Nordsjøen er et farvann med mange liv på samvittigheten. Dette må ikke undervurderes. I åpent hav slår været om like brått som på høyfjellet, værmeldinger hjelper lite hvis du allerede er kommet til det punktet der du ikke har nok drivstoff til å snu.

Fortell gjerne litt mer om planene dine, det er mange her inne som sikkert kan komme med forslag og erfaringer.

En slik tur blir nok et minne for livet.

Link to post

Planlegger en tur med motorbåt til Shetland, ønsker å tips å erfaringer fra andre som har seilt denne turen før eller planlegger en slik tur.

 

 

Er det noen man bør rapportere til før man legger ut på en slik tur?

En havgående motorbåt.

Etter hva jeg husker fra konvoiene på 90 tallet.

Så var det endel innslåtte vinduer, så du må ha vinduer som tåler mye eller blinde de med plater.

Rene dieseltanker. ikke overbelaste motoren.

VHF + nødvendig sikkerhetsutstyr.

Ha tid til å vente på stabilt vær.

Fortelle kystradioen hvor du har tenkt deg og når du drar.

 

 

Den sier mye om rekkevidden til VHF signalet på et enkelt sett.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

En tur til Shetland med motorbåt kan være en tvilsom fornøyelse. Når du går på vest, er det sjelden med bra vær hele veien. Du kan regne med kuing deler av turen. Korteste veien er fra Fedje til Bressey der er det 170 nm. På Shetland er det lite eller ingen skjærgard slik vi er vant med her. Der er ofte ustabilt vær, mye regn og vind. Men østover derimot, kan du være heldig å gå samen med et høytrykk. Men vil du ta turen, så bør du ha en båt som tåler litt ruskevær. Snakker av erfaring, har vert der mange ganger Men da med fiskebåt.

 

 

Link to post

Planlegger en tilsvarende tur, med seilbåt riktignok, en randøy 29.

Planlagt avgang er 15 juni, om været vil, fra Bergen/Marstein.

Jeg er uerfaren med denne type tur så har gjort en del research og lest mye her på forumet.

Det jeg har kommet frem til i korte trekk er at utstyret vi trenger (foruten vhf, navigasjonssystem (iPad med navionincs + pluss Garmin GPS 126), papirkartkart, kompass) er redningsdrakter, nødpeilesender og redningsflåte.

 

Så vidt jeg har forstått så er weather tracker et bra program for å holde øye med været, da kan man også klare å laste ned siste grib filer under passering av plattformene, om man har telenor dekning.

 

Jeg har hørt at det om sommeren går konvoier over til Shetland, er det noe som skjer fremdeles, eller er jeg 20 år for sent ute?

 

Vi er på utkikk etter noen å slå følge med over, så tar gjerne i mot tips ang hvordan man kan arrangere det, eventuel om noen er interessert...

 

JJ

Link to post

Jeg kan ikke få lovpriset HF-radio nok som en sikkerhetsfaktor. På tur til Shetland og Orknøyene sist sommer hadde jeg faste "check in" med en radioamatør på Vestlandet. Som å snakke med ham på telefon, fra midt ute i Nordsjøen. Og da Navtexen ga beskjed om seilbåt som var i trøbbel i Nordsjøen (langt unna oss, riktignok) kunne vi gi beskjed til slekta hjemme om at alt var vel med oss, via radioen.

 

Navtexen min er for øvrig integrert i værfaxen, som er super for værmeldinger ute på havet. Og gratis i bruk. Har du en HF-mottaker kan du koble den til nettbrett eller smarttelefon for å få både værkart og sikkerhetsmeldinger, vha en app, hvis du ikke har lyst å installere værfaxskriver.

Redigert av grawis (see edit history)
Link to post

Har tatt turen 3 ganger (2 x med egen seilbåt). Naviagsjon brukte jeg PC med OpenCPN, Gribfil-overlay, og AIS mottaker fra DigitalYacht. Fungerte utmerket. I tillegg overseilingskart der jeg markerte posisjon hver annen time, slik at jeg har litt peiling hvor jeg er. Platformene er tegnet inn på ny overseilingskart. Du kan også laste ned diverse geodat for norsk sokkel fra for eksempel oljedirektoratet og bruke det i Google earth. Backup: En tablet og telefonen med navionicsappen. Sjekk at oppsett med lading fra 12V ombord fungerer knirkefritt.

 

VHF er selvfølgelig et must! Både stasjonær og handholdt som back-up.

Redningsflåte er et must.

Autopilot er veldig kjekt å ha, selv i en motorbåt tror jeg vil du ikke sitte time etter time bak rattet.

 

Ellers er det med god planlegging fullt mulig å finne et værvindu også fra øst mot vest. Men du bør være flexibel på noen dager! En fix dato for overfarten er en dårlig ide. Ellers er det utrolig deilig å være norsk på Shetland. :smiley:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Ble det noe tur med motorbåt? Det virker veldig forlokkende, forutsatt at værmeldingen melder knallvær på overfarten. Tenkte korteste vei over, og videre til Fair Isle hvis det er mulig å ligge der(ser sånn ut). Derfra til Orknøyene før turen går til Skotland. Er dette galematias, eller er det "innafor" hvis været er bra?

44 fots motorbåt, med mulighet for marsjfart på 23-24 knop.

Link to post
  • 2 år senere...
Ida Marie III skrev for 7 timer siden:

 

Ca 180 nm fra Øygarden og over...med 10 timer har de vel holdt ca 18 knop..

Og da må de ha vært heldig med været..

Tanken om været slo meg også. Den distansen i den farten krever at jeg går på akkord med dieselvolumet på tankene.

Jeg burde nok ta det rolig en god stund først, så jeg har en reserve hvis det skulle trenges.

Link to post
Tom Rør skrev 55 minutter siden:

Tanken om været slo meg også. Den distansen i den farten krever at jeg går på akkord med dieselvolumet på tankene.

Jeg burde nok ta det rolig en god stund først, så jeg har en reserve hvis det skulle trenges.

 

Har krysset over der noen ganger..med en skøyte vi hadde tidligere..

Er egentlig vanskelig og få et værvindu, etter som strekket er så langt at en som regel får værforandring under veis... er sjelden samme vær i hele Nordsjø bassenget...men det skjer.. 

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...