Jump to content

Med Saga 27 til Shetland


Mariell

Recommended Posts

Ligger i Lerwick på Shetland og mobeliserer. Var i går en liten tur på "byn". Selvfølgelig ble det til å tusle ned på kaia i sentrum for å se på båtene som lå der.

Og blant Seilbåter fra Norge,Sverige, Tyskland og Holland så jeg en Norsk Saga 27.

Måtte jo sjekke dette opp, så jeg banket på, og ut kom en smilende kar. Joda han kunne på brei østfold dialekt bekrefte at han hadde kommet over med konvoien som hadde gått fra Bergen.

Han hadde seilt fra Sarpsborg over til Stavern. Følt kysten rundt opp til Bergen. Og derfra gått over til Shetland. Seilbåtene fra konvoien hadde for lengst seilt tilbake til Norge, men han hadde helt andre planer. Nå hadde han ligget værfast i 6 døgn og begynte å bli utålmodig på å komme seg videre.

Planen nå var å gå ned til Hebridene, så over til Skotland og gå langs Skotske og Engelske kysten ned til London hvor kone og barn skulle komme ombord den 7. Juli.

De skulle da ha ei drøy uke på kanalene i UK før manskapet skulle fly hjem igjen.

Skipperen skulle da gå over til Tyskland og gå kanalen over til Kiel og derfra sette kursen hjem til Øsfold.

 

Han fortalte at turen hadde gått uten noe problmer i det hele tatt. Tøffeste strekket hadde vært fra Sarp. til Stavern, da hadde det vistnok vært mye krapp stor sjø. bølgene langs kysten og over Nordsjøen hadde vært såpass lange at han stort sett hadde ridd oppå.

 

Han hadde satt inn ekstra dieseltanker så kapasiteten var på 400 ltr + at han hadde 80 ltr i tillegg.

Marsfart 7-8 knop

Distanse Hordaland -Shetland er vel på ca 180 mil og det hadde han brukt ett drøyt døgn på.

 

Galskap? tja kanskje, men fyren virket både båtvandt og rimelig oppegående.

 

Her er ett bilde av båten innerst på moloen i Lerwick. de to forskremte på kaia er arbeidskolegaer av meg.

 

saga_27.jpg

 

Ønsker han god tur videre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det ble vel arrangert flere "konvoier" med motorbåter til Shetland, jeg mener også over til Skotland for mange år siden. Dette opphørte etter noen mindre trivelige opplevelser som Ingar sier.

Min peronlige mening er at Saga 27 ikke er noe havgående fartøy selv om det er ei fin snekke. Å legge på en slik tur nok betydelig mer risikabelt en det båtfolk normalt bedriver av ferieturer.

Link to post
Share on other sites

Min peronlige mening er at Saga 27 ikke er noe havgående fartøy selv om det er ei fin snekke. Å legge på en slik tur nok betydelig mer risikabelt en det båtfolk normalt bedriver av ferieturer.

Selvfølgelig er det bedre og sikrere å krysse store havstrekk med seilbåt kontra motorbåt.

Men at disse båtene er sjødyktige er det ikke noen tvil om.

Da mener jeg Vestlandsbåter stort sett ,da de er mer bygd for vær og vind i forhold til skrogform etc.

De båtene jeg mener er mest sjødyktig med snekkeform:

-Saga 27

-Tresfjord 28

-Viksund

Link to post
Share on other sites

x-Silje, nå Astor har vært med på en slik konvoi. Mener å huske at han fortalte at de delte opp i to puljer. En rundt 10-12 knop og en mer saktegående. Har en påfyllingsstuss til diseltanken slik at man kan etterfylle inne fra akterdekket.

 

Hadde vært fint å kunne deltatt på en slik overfart en gang.....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En Saga 27 er ikke bygget som en havgående båt i den forstand at den skal tåle noe særlig dårlig vær på åpent hav. Den er ikke selvlensende, har store vinduer, selvfølgelig ikke selvrettende og sansynligvis for svak motorkraft. Jeg tror ikke det er de mest erfarne båtfolk som legger over Nordsjøen i en slik farekost. Men det kan gå bra, også i et badekar.

Link to post
Share on other sites

En Saga 27 er ikke bygget som en havgående båt i den forstand at den skal tåle noe særlig dårlig vær på åpent hav.

Er enig og uten at jeg har sett produksjonskiltet så mistenker jeg at det står C 'for fartøy til bruk nær kysten'.det vil også si 'liten kuling'. Det er klart at man ferdes av og og til i dårligere vær med båter av denne konstruksjonskategori i nærområdene,men på åpent hav blåser det fort opp mere enn det og problemet er jo da at sjøen bygger seg opp ettersom tiden går og da havner slike båter i problemer.Jeg har lest om jordomseilere som har sverget til små seilbåter .. 20-30 fot og har klart seg.

Har selv utsikt til hav på alle kanter på jobb og vet hvordan det ser ut når det blåser opp. Men for all del. :diving:

Link to post
Share on other sites

Etter over 30 år på sjøen og i offshore næringen har jeg stor respekt for havet. Jeg mener det er litt galskap i alle fall alene å krysse Nordsjøen med en slik farkost. Greit at Saga 27 er en trygg og solid båt uten de store overraskelser. Skulle det bli dårlig vær, problem med motor, drivverk andre ting ombord skal en huske at en kan sette andre i fare ved å måtte trenge hjelp. Hvis en derimot er i en konvoi og har gode rutiner innarbeidet kan jeg forsvare en slik tur.

Link to post
Share on other sites

På slutten av 80-tallet kom vi til Lerwick på Shetland. Rett etter vi kom inn kom en norsk snekke på 23 fot inn. De var på vei tilbake til Norge, men hadde mistet ladingen etter et par timers gange. De kom tilbake for å få ordnet dette.

 

De kom fra Vestfold. Ombord var det et par med sin datter på 11-12 år, samt en kamerat av skipperen. Med seg hadde de en "lettbåt" av PVC beregnet for barn og bading. De fortalte at de hadde gått tom for diesel før de kom til Shetland. De så land, men hadde ikke VHF, slikt at de fikk kalt opp hjelp. De slo da det de hadde av lampeolje ombord på tanken, og det holdt inn til havn.

 

På turen fra Vestfold hadde de fått fraktet båten på traktor over land et stykke, fordi at været var så dårlig, og da hadde de tenkt seg over Nordsjøen!

 

Vi var meget rystet over at de hadde lagt ut på en slik tur med så mangelfult utstyr ombord. Jeg undret meg på hvordan han hadde fått ideen til å ta turen? Han kunne fortelle at han hadde lest en artikkel i Motorbåtmagasinet, og gjett hvem som hadde skrevet den? Det var undertegnede. Jeg var over havet i 88 med en 35 fot stor motorbåt. Tidligere hadde vi benyttet seilbåt. I den forbindelse skrev jeg en artikkel og mente at det var alt for få motorbåter som krysset havet, med tanke på de store og velutstyret båter som fantes. Jeg skrev da litt om det praktiske med å krysse havet, og hva som krevdes av båt og utstyr. Jeg hadde aldri trodd at det kunne medvirke til at det skulle få en så dårlig utstyrt båt til å ta turen.

 

Jeg ba om at de måtte sende meg et postkort når de var vel hjemme, da jeg hadde dårlig samvittighet for at jeg hadde vært medvirkende årsak til at de tok turen. Jeg har aldri mottatt noe postkort, men jeg tror de kom vel hjem igjen. Hørte aldri om at de var meldt savnet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Heisann !!

 

Vekker den gamle tråden!!

 

Noen som har peil om det har vært arrangert noen Shetlands konvoi-tur i redningselskapets regi de siste åra??

 

Er det slutt på disse konvoi turene over til Shetland pga. "for mange spennende oppelevelser" og nesten ulykker ??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har deltatt i tre av disse konvoyene. 1995 - 97 og 2000. I -97 gikk vi faktisk helt til Island, via Shetland og Færøyene. Alle turer i regi av Florø Båtforening, ikke redningsselkapet. Har ikke blitt arrangert noen Nordsjøturer siden 2000, hvorfor, vet jeg ikke. Har vel selv vært over en 18 - 20 ganger, (drar over nesten hvert år) for det meste alene. Ligger alltid norske båter i Lerwick. Mest seilere men motorbåter er også vanlig. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Har følgt med dette siste årene siden vi har lenge hatt drømmen å reise til Shretland og er ganske sikker på at det ikke ble arrangert noe kollektiv Shetlandstur på lenge.(Utenom Shetlandrace hver juni, selvfølgelig)

 

I sommer var vi med en Bavaria 32 (seilbåt) i Shetland og det gikk veldig fint. Sikkert en 20-talls norske seilbåter. Såg ingen motorbåter fra Norge - men en fra Færøyane. I det været vi hadde ville det ikke vært noe problem å reise over med en 30-fots motorbåt. Når man lærer seg litt om værvarsler, studerer værsystemer så går det fint an å plukke en 24 timers vindu som burde være helt safe for en motorbåt. (I sommeren). Forutsetter at man har gjort hjemmeleksene, har VHF og annet sikkerhetsutstyr i orden, har sjekket forsikringsdekknigen sin, etc.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Vi er flere båter som seiler til Shetland for å feire 17. mai der i år. Vi starter fra Trøndelag rundt 12. mai, og går ut fra Ålesund rundt 13. mai. Vi vil være tilbake rundt den 21. mai. Du kan se vårt 17. mai tog der borte i 2010

.

 

Programmet for 17. mai er tog i Lerwick kl 12. Buss til Scalloway for kransnedleggelse på krigsminne der, deretter tea i Town Hall, før vi drar tilbake til Lerwick. På ettermiddagen deltar vi i blomster nedleggelse på norske krigsgraver på gravlunden i Lerwick, før kvelden avsluttes med Supperdance i Town Hall i Lerwick. Det siste arrangeres av Norsk-Shetlands Forening.

 

Sist helg i juni er vi flere båter som seiler fra Ålesund til Inverness, deretter Calodonian kanal, Hebridene, Orknyøyene, Færøyene for å feire nasjonaldagen deres 29. juli, før kursen settes tilbake til Norge. Her er det muligheter for å slutte seg til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...