thomas73 Startet 9.Januar.2015 Del på Facebook Startet 9.Januar.2015 Hei og godt nytt år Båtfolk⚓️ Her i heimen har vi bestemt oss for å ta sommerens ferietur nedover den svenske vest(best)kysten. Ikke så altfor langt nedover. Til Gøteborg. Slik at barna har Liseberg som "gulroten"! Men, for all del. Det blir en flott tur med mange stopper på vei ned og opp? Vi må planlegge slik at vi tar mest uthavner og selvfølgelig noen få gjestehavner også. Finne steder som barn(9år, 12år, 12år, 16 år og 16år) vil like! Blir vel siste året de to eldste blir med... Ønsker tips for de rette stedene! Er det fler som har begynt så smått og tenke på ferieturen? Mvh Thomas?⚓️? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Du får med deg de fleste perlene på vei til Göteborg. Videre nedover syns jeg kysten "skranter" og at det er like greit å krysse over til Danmark. Det ligger mange tråder om Bohuslänkysten her allerede, så du får mange tips bare ved å søke opp disse. Det minst originale tipset, kanksje noe slitsomt midt i fellesferien, er Koster. Det blir likevel mitt tips, masse å finne på for liten, mellomstor og stor. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Det ligger an til og bli det sydlige Danmark, Østesjøen, Bornholm. vi får se hvordan været blir. og Vinden. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
thomas73 Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 (redigert) Blir nok en tur innom Kostersund/Koster på vei hjem:-) Ser ann hvor mange dager som er igjen av ferien når vi har kommet dit. Har faktisk aldri vært i land på Koster. Bare kjørt rundt og forbi! Skal bruke 12 til 18 dager på turen. Legger inn reiseruten her etterhvert når planleggingen går fremover. Kj.fint å få tips og gode råd om spesielt gode steder og opplevelser som Dere har erfaringer med!!! Og jeg leser jo selvfølgelig igjennom en del tråder om Vestkysten her på forumet..... Greit å få høre at Gøteborg er en bra endestasjon quantumduck:-) Jeg har ikke vært lenger ned enn litt syd for Fjällbacka.....:-/ Flott å at sommerplanene er i tankene Careka:-) Og ja, vær og vind er helt avgjørende! Veldig greit å ha en/noen back upp-planer i bakhånd hvis de ikke er venner med oss;-) Ferieplaner/-tips folkens? Eller er det litt tidlig for noen? Redigert 10.Januar.2015 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Hei og godt nytt år Båtfolk⚓️ Her i heimen har vi bestemt oss for å ta sommerens ferietur nedover den svenske vest(best)kysten. Ikke så altfor langt nedover. Til Gøteborg. Vi må planlegge slik at vi tar mest uthavner og selvfølgelig noen få gjestehavner også. Mvh Thomas⚓️ Vær obs på at det ikke lenger er lov å tømme septik i sjø i Sverige. Å gå uthavn til uthavn krever da at du enten har stor septik tank, dra laaaaangt ut på turen mellom, eller er via sivilisasjonen for tømming... Vi har selv gjort samme rute som deg (via Danmark) for noen år siden, og det er ett fantastisk fint område, men det sitter lenger inne å ta turen nå med de nye reglene... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Kjøp deg boken "3 Väkcor i Bohuslän", meld deg inn i Svenska Kryssarklubben, Vestkustkretsen. Det er et mylder av flotte steder nedover. Men navigasjon og farvannsbeskrivelser er meget nyttig verktøy. Hulda starter fra Strömstad ca. 18. mai. Seiler sydover svenskekysten, over til Sjælland (kanskje). Videre muligens til Bornholm. Rundt mot syd i Danmark og muligens Limfjorden. Skal være hjemme til ca. 1. juli. Snuser litt på en Kryssarklubb eskader som går fra Hals 16. juni. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 (redigert) At jeg har begynt å planlegge er vel kanskje å ta i, men etter den fine opplevelsen jeg hadde med min første Sverigetur i fjor, så er det 100% sikkert at det blir en retur til samme område, og gjerne litt lenger sørover. Altså Koster, Kalvön og lenger sydover. Da skal jeg ha med de to døtrene mine, mer usikker på om jeg får med meg guttungen. Bruker nok i alle fall to uker. Jentene har lyst å besøke Göteborg, men jeg vet ikke om vi kommer oss helt ned dit. Vi får se. Og vår båtferie blir lagt rett etter fellesferien, blir nok august i år også. Lengre enn det har jeg ikke kommet... Redigert 10.Januar.2015 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
quantumduck Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Greit å få høre at Gøteborg er en bra endestasjon Kysten endrer seg sydover, men det er jo ikke brått slutt i Göteborg. Landet i Varberg en gang etter tur fra Anholt og tenkte vel etterpå at jeg likegodt kunne siktet lengre opp, men vet om de som syns det er fint der også. Hvis du ikke har vært på Koster ennå tror jeg nok jeg vil anbefale å prioritere dét fremfor lengst mulig sydover. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Jentene har lyst å besøke Göteborg, men jeg vet ikke om vi kommer oss helt ned dit. Vi får se. Går tog fra Strömstad :) Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Koster er absolutt verdt et besøk ja! Og med barn i den aldersgruppen er en overnatting eller to på Tanum et must. Masse aktiviteter og liv og røre på land :-) Uthavnene utenfor Fjelbacka er flotte. Gluppø eller Vederøarna dersom været tillater. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 (redigert) Boka "3 Väkcor i Bohuslän" har jeg faktisk. Så blir nok å bruke den i planleggingen! Var nede i Tanum i fjor. Gutta hadde det bra der. Drar forbi der i år!! Ble brukt noe jæ... mye penger i den nye Sportshop'en der! Selve "finplanleggingen" gjør vi nok om noen mnd'er. Men, det å få litt hint her hjelper stort:-) Koster er en selvfølge i år ja!!! Så var det det med skeptiken da. Tar det til våren om hvordan det skal gjøres.....:-/ Redigert 11.Januar.2015 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Januar.2015 Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 2 deler idag Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Pequod Svart 11.Januar.2015 Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Går tog fra Strömstad :) Hehe, foretrekker båten! :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
quantumduck Svart 11.Januar.2015 Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Hehe, foretrekker båten! :-) tror jeg misforstod. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Januar.2015 Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Vinga rett utenfor Göteborg er fint, men vær tidlig ute for å få plass. Åstol rett nord for Marstrand er en fin havn, hvis man ikke vil inn til trengselen i Marstrand. Det kan jo på sin side være interessant nok, dét... Bovallstrand - her er det ingen fare for at feriebudsjettet shoppes bort. Bryggerestauranten er helt super, man kan klyve opp på berget og få seg en overraskelse, og that's it. Väderöarna er alt nevnt - skal du ha plass i havna bør du ankomme tidlig, og skal du ut igjen neste dag må det skje før 1100 - her pakkes det helt proppfullt. Eller man kan ligge i sundet på vestsiden. Hvis man vil ha ro og fred er ikke Smögen stedet, men når man har funnet plass synes ihvertfall jeg det er fint å på livet. Noen foretrekker Hasselösund eller Kungshamn i steden. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 (redigert) At jeg har begynt å planlegge er vel kanskje å ta i, men etter den fine opplevelsen jeg hadde med min første Sverigetur i fjor, så er det 100% sikkert at det blir en retur til samme område, og gjerne litt lenger sørover. Altså Koster, Kalvön og lenger sydover. Från Kungshamn, Lysekil, Skärhamn går bussar ca 1 ggr/ tim. Restid 1,5 - 2 timmar. Alternativ till att gå med båten hela vägen Da skal jeg ha med de to døtrene mine, mer usikker på om jeg får med meg guttungen. Bruker nok i alle fall to uker. Jentene har lyst å besøke Göteborg, men jeg vet ikke om vi kommer oss helt ned dit. Vi får se. Og vår båtferie blir lagt rett etter fellesferien, blir nok august i år også. Lengre enn det har jeg ikke kommet... Buss går från Kungshamn o Lysekil ca 1ggr/tim till Göteborg. Åker ni tidigt hinner ni mycket innan sista bussen hem. Det tar ca 2 timmar till Göteborg. Redigert 5.Februar.2015 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 (redigert) Tips för barnfamiljer och andra intresserade. Innanför Malmön ligger Åbyfjorden. 6 nm in i Åbyfjorden ligger Nordens Ark som är Sveriges bästa djurpark och center för utrotningshotade djur. Ingen gästhamn men bra brygga som man får ligga vid. Djup minst 2.5 m. En höjdare för den intresserade. www.nordensark.se Redigert 5.Februar.2015 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Takk for det tipset, Svensk. Notert:-) Ellers syntes jeg Tanumstrand er en skuffelse. Dritdyrt ift havneavgift, musikk på full gass som fremmer hørselskader, og kaldt vann i bassenget som til og med barna reagerer på. "Skal vi bade i kaldt vann kan vi like gjerne bade i havet, pappa". Men bra service i dykkerbutikken der vi skulle ha en maske til 9-åringen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Svensk Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Takk for det tipset, Svensk. Notert:-) Ellers syntes jeg Tanumstrand er en skuffelse. Dritdyrt ift havneavgift, musikk på full gass som fremmer hørselskader, og kaldt vann i bassenget som til og med barna reagerer på. "Skal vi bade i kaldt vann kan vi like gjerne bade i havet, pappa". Men bra service i dykkerbutikken der vi skulle ha en maske til 9-åringen. Pröv en tur till Nordens Ark och jag tror du blir vid denna brygga i 2 nätter om du har med barn. Här finns ingen musik och 150 m till en sandstrand (västerut) Ca 200 m från bryggan till entrén. Kan egentligen inte förstå att inte fler barnfamiljer tar turen förbi här. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Ja, vi har to barn og en ganske fersk tenåring. Vil prøve det til sommeren. Det er jo faktisk nord om Kærringøn som tidligere har vært et mål to ganger, senest i 2014. Takk igjen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Flammingokid Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Er det god plass ved nordens ark for fortøying? Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 6.Februar.2015 Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 Er det god plass ved nordens ark for fortøying? Ja god förtöjningsplats utan i över 10m/sek från NO http://www.nordensark.se/hitta-hit/ Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Kom gjerne med flere forslag til flotte, trivelige og fine havner? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.