Ribtjenester Startet 9.Januar.2015 Del på Facebook Startet 9.Januar.2015 Hei folkens, jeg skal lage endel vedr sikkerhet til sjøs i et av de gode båtmagasinene som utgis. Hva ønsker folket at skal være fokus, og hva fokuserer dere på ved sikkerhet ? IKKE NOE KRANGLING:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Windy37GM Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 (redigert) Teknisk kunnskap Basis reservedeler Respekt for vær og vind Øvelse gjør mester Fortøy for storm Mobiltelefon/nettbrett surfing i fart (huet nedi skjermen i 25 knuter) mvh Windy37GM Redigert 9.Januar.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ribtjenester Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Teknisk kunnskap Basis reservedeler Respekt for vær og vind Øvelse gjør mester Fortøy for storm Mobiltelefon/nettbrett surfing i fart (huet nedi skjermen i 25 knuter) mvh Windy37GM Veldig bra svar sånne svar vil jeg ha:)) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Popeye70 Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Fokus, og det å være skjerpet. Det inkluderer fysisk og mental tilstedeværelse, og at man ikke er spesielt godt skikket til å føre båt når man er trøtt, sliten eller ruset. Dvs at man ikke bare ser på hva man skal/bør være, men også hva man ikke skal/bør være. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Wibbo Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Nok ammunisjon Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Det er ganske delt, dette. Man kan signalisere ens eget ønske om sikkerhet på sjøen med fartøyet en kjøper, eller befinner seg i. En høytflygende rib har andre krav til sikkerhetsutstyr og føring enn en saktegående snekke. Jeg tror at jo lengre fartstid man har på sjøen, jo mere nyttig utstyr finner man i båten. Det handler om erfaringer og respekt for det å oppholde seg på sjøen. Vest underveis, riktig fart, ingen eller lav promille, nødanker og VHF kommer man langt med. Kjennskap og kunnskap om fartøyet er for meg den viktigste passive sikkerheten. Lykke til med dine innlegg, Ribtjenester. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Det er nettopp derfor jeg vil lufte dette. Mitt utstyr i ribben er relativt omfattende i forhold til det sivile båtlivet. Av elektronikk har jeg: 2 kartplottere som er koblet hver for seg med egen strømkilde, vhf med ekstra håndsett også med egen strømtiførsel og en liten bærbar vhf i vesten allt dette kan kobles opp mot øreklokker. Dobbelt sett lanterner, coastcey, nødpeilesender, og selvfølgelig Radar. Av flyteplagg har jeg stort sett flytejakke, eller tørrdrakt kommer litt Ann på været, har alltid vest i tillegg, denne har flyte evne i utgangspunktet men kan også blåses opp. Er det veldig varmt bruker jeg spinlock vest med 275n oppdrift. Jeg har alltid nødrakett i vesten/lomma, i tillegg til en Jotron lampe som begynner og lyse ved kontakt med vann. Drivanker, dregg, 3 brannslukkere, redningsnett, 2kasteliner, utstyr som kan suge opp små mengder oljesøl, lommelykt i vesten, stort førstehjelp skrin, stor nødrakett pakke, og helt sikkert mye som er glemt. Varslingsplan ved ulykke, hms dokumenter, pasasjerlister, vhf godkjenning, og de papirene skipper trenger. Forsikringer er selvfølgelig full forsikring på båten, men også en pasasjerforsikring som dekker trur det var ca 38 mill. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Kenneth82 Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 - Hvilket utstyr bør du ha til hvilken type/størrelse båt - Hva bør du kunne av reperasjoner / småfiks ombord - Råd og tips om å lese vær, vind og forhold Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 En gang for lenge siden lagde jeg: Sitér dette innlegget Link to post
Dolviking Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 - Regelverket til sjøs gjelder enten du har båtførerbevis eller ikke (ser ut til å ikke gjelde om du er født før 1980) - Hvor fort er egentlig 5 knop? (90% av GPS/kartplottere ser ut til å slutte å virke når man passerer et skilt med fartsbegrensning) - Fokus på det som skjer rundt deg, annen trafikk, folk som bader, kajakker, aktivitet i sjøkanten m.m., vis hensyn! - Fortøyning og fendring - Elementær kunnskap om motor og fremdriftsmaskineri (en god del av spørsmålene her på BP avdekker et stort behov for dette og det er selvfølgelig vesentlig for sikkerheten) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Der kommer et viktig begrep inn Dolviking:) Sikker fart:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 - Ikke få brann i båten - Ikke synke - Ikke ramle overbord Mest gjennom handling, hva man gjør og hva man ikke gjør, men også gjennom noen gode innretninger, som stort sett er listet opp i postene over. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Har sett endel ribfirmaer som stryker langs land med fullt med passasjerer. Hvor er sikkerheten? Hva med 5 knops sonen? Hva med det som dukker opp bak odden? Hva med de som stryker oppunder hekken på danskeferja for å få bølger å leke seg i? Sikkerhet og gode holdninger er noe jeg har savnet når jeg ser dette. Fet er mye å sette på papiret. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sone II Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Sørg for at flere ombord behersker båt og utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 En gang for lenge siden lagde jeg: Så smart! En eller flere oppslått i båten? I såfall, Hvor? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Dette var ikke det som var hensikten med tråden Inge. Hva er det folket mener er viktig og legge fokus på? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
kjetillunde Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Jeg tenker det er viktig å sette fokus på anskaffelse og bruk av VHF, både for egen og ikke minst andres sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 (redigert) Det finnes så mange typer båter og så mange typer båtliv. Det er vesentlig forskjellig hva man bør fokusere på når man sitter i en stor seilbåt som holder fem knops fart vs når man sitter i en liten, rask RIB. Jeg har tenkt slik: 1) Tenke igjennom alle mulige risiki. Risiko er som kjent produktet av sannsynligheten for at en uønsket handling skal skje og konsekvensen av at en uønsket handling skjer. Etter nøye gjennomtenking bør man sitte igjen med en kort liste over de største risikoene. 2) For hver enkelt situasjon på lista, vurdere hvilke tiltak man kan iverksettes for å redusere sannsynlighet, samt ... 3) ... hvilke tiltak som kan iverksettes for å redusere konsekvensene 4) Faktisk gjennomføre de tiltakene man har kommet frem til i punkt 2 og 3 5) gå mentalt igjennom de forskjellige situasjonene 6) ha øvelser med mannskapet Som enkelte kanskje har fått med seg, har jeg ikke helt kommet igjennom det sjette punktet, og henger vel også litt etter på punkt 4. Resultatet av de tre første punktene finnes på http://www.baatwiki.no/wiki/Sikkerhet - jeg har prøvd å lage denne generell, men den bærer sikkert preg av å være skrevet av en seilbåtmann. Sikkerhetsplanen til Mulligan er jo ellers en god idé. Det fokuseres ofte på hva slags sikkerhetsutstyr man skal ha med seg - men sikkerhetsutstyret er verdiløst så lenge man ikke vet hvordan det brukes! Redigert 9.Januar.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ribtjenester Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Bra skrevet Tobixen:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Dorsken Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 (redigert) Kjører du en båt som går fortere enn 5-6 knop - er det totalavhold for båtfører Redigert 9.Januar.2015 av Dorsken (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
RSL Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Bruk hue, er mitt tips. Det å skulle lage enslydende sikkerhetsrutiner og regler for alle typer båt fra en 8' robåt til et 49,9' planende landsted ialt fra vindstille flatt og varmt vann godt innaskjærs til opprørt 4 grader vann med dårlig sikt, er like håpløst som å innføre alle mulige påbud og forbud for de samme båtene. Det er utrolig hvor lenge man kan unngå skade seg selv eller andre ved å bruke sunn fornuft. Forbud og påbud tar ikke hensyn til alle variablene i vårt langstrakte land med alle de variasjoner det er både mellom årstider, lokale forhold, båttype, kunnskap og erfaring. Men det er klart.. mitt innlegg er OT enn så lenge det her er snakk om å skrive en artikkel som skal ramse opp all verdens sikkerhetsrutiner du bør gå igjennom før du ror over til naboen på andre siden av sundet i stedet for å svømme. RSL (skulle noen klare å lese noe ironi i mellom linjene her, KAN det jo hende de har rett...) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
JRK Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Tror at man får samme utfordring i denne tråden som i mange andre. Folk har veldig forskjellig oppfatning av tingenes tillstand. For å få dette konstruktivt med en felles forståelse av de forskjellige temaene tror jeg at man må ta utgangspunkt i at alle er enige om at Sjøveisreglene, Båtførerprøven, VHF Kurs, krav til vestbruk og promilleregler er vår felles plattform for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Tror at man får samme utfordring i denne tråden som i mange andre. Folk har veldig forskjellig oppfatning av tingenes tillstand. For å få dette konstruktivt med en felles forståelse av de forskjellige temaene tror jeg at man må ta utgangspunkt i at alle er enige om at Sjøveisreglene, Båtførerprøven, VHF Kurs, krav til vestbruk og promilleregler er vår felles plattform for innspill. Nå er jeg ikke helt med JRK. Mener du med det at alle er enige i den plattformen? Eller mener du at det kun er de som er enige i et krav til vestbruk (evt da hvilket krav) som skal ytre seg i slike tråder? Ikke viste jeg heller at det var et krav til VHF-kurs. Jeg trodde det var et krav til innehavere av VHF og ikke båt. Å påstå at alle er enige om noe som helst her på forumet, tror jeg faller på sin egen urimelighet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Ikke viste jeg heller at det var et krav til VHF-kurs. Jeg trodde det var et krav til innehavere av VHF og ikke båt. Nå er det ikke krav til noe kurs for å kjøpe/inneha og installere VHF heller så.. bedre med en VHF som virker i båten enn uten. (Og selvsagt enda bedre med VHF sertifikat). Kanskje VHF burde inngå i standardpakka på nyere båter i større grad? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Mitt tips er å fokusere på viktigheten av VHF. Det at flest mulig anskaffer og lærer seg å bruke VHF, både i stor og liten båt, håndholdt eller stasjonær. Jo flere som lytter på kanal 16 jo bedre. Dette er spesielt viktig dersom mange idag ikke har VHF eller vet hvordan man bruker den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.