Jump to content

Sikkerhet til sjøs!


Ribtjenester

Recommended Posts

Sikkerhet til sjøs var det dette handlet om :smiley: kan vi ikke ta lover og regler et annet sted, please.

 

Nivåene av sikkerhet er det stor forskjell på i forhold til båttype, bruk og hvor man ferdes.

 

Etter min mening er det veldig viktig at dette blir tatt opp som hovedtema i en evt artikkel.

 

For min del er det viktigste at båten er i orden. Kan man ikke få til det selv må man finne hjelp.

 

Etter det å ha båten i orden, tenker jeg brann. Jeg har en automatslokker i motorrommet og en løs slokker montert ved førerposisjon og siden det soves i båten har jeg montert brannalarm. Jeg har alltid kniver tilgjengelig for å kappe tau fort. At hornet virker sånn at man får vekt folk.

 

Flyteutstyr til alle er en selvfølge og blir brukt. Nødrakett og livline er jo lurt å ha. VHF er i tankene men ser ikke behovet sånn det er i dag.

 

Jeg har også lært barna hvordan de stopper båten om noe helt uventet skulle skje, prøver å lære fruen det elemtære i å føre en båt, det stopper der. Satser heller på å få lært opp eldstemann som nå blir 7 snart.

 

Om jeg skulle ferdes annerledes på sjøen og sikkerheten kunne blitt utfordret annerledes måtte det blitt annerledes med sikkerhetsutstyret også

Link to post
Share on other sites

Sikkerhet til sjøs var det dette handlet om :smiley: kan vi ikke ta lover og regler et annet sted, please.

Lover og regler handler da i aller høyeste grad om sikkerhet. For båtfolk flest ville de fleste farer vært unngått om man innrettet seg etter disse reglene:

 

 

Tenk sikkerhet - Kunnskap og planlegging reduserer risikoen og øker trivselen.

Ta med nødvendig utstyr - Utstyret må holdes i orden og være lett tilgjengelig.

Respekter vær og farvann - Båten må bare benyttes under egnede forhold.

Følg Sjøveisreglene - Bestemmelsene om vikeplikt, hastighet og lanterneføring må overholdes.

Bruk redningsvest eller flyteplagg - Det er påbudt med godkjent flyteutstyr til alle om bord.

Vær uthvilt og edru - Promillegrensen er 0,8 når du fører båt.

Vis hensyn - Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

Er du i nød - tilkall hjelp ( vhf eller ring 120)

Link to post
Share on other sites

Takk folkens. Konklusjon:

Ha ting i orden/ forebygge.

Vhf kunnskap, eventuelt nr til Tjøme radio på tlf.

Bruk hue/ vær skjerpet.

Sikker fart.

Lære andre og håndtere allt utstyr ombord.

 

Dette er de 5 tingene JEG syntes er ganske fornuftige her.

Ikke misforstå, allt som er nevnt er viktig

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Var jeg deg ville jeg lagd et par tre sjekklister for 1) Avgang 2) seilas og 3) ankomst. Du har forskjellige folk med deg hver gang så det er framstår som proft og ryddig med en sjekkliste. Det er fort gjort å glemme noe så det vil hjelpe. At drakter/vester er riktig på, alle sitter som de skal, ingen åpnelommer med løse gjenstander i, armer og ben på innsiden etc etc..

Hvorfor ikke også en SJA? (sikker jobb analyse). Kall den for eksempel SSA (sikker seilings analyse) Hvor det fremgår hvilke risikoer under turen, hvordan redusere de, og med hvilke tiltak


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hva er det folket mener er viktig og legge fokus på?

 

Det som er viktig er at en vet at båten er i forsvarlig stand.

Motor og dieseltanker er sjekket, sjekk av dieseltanker etter hver fylling.

Gjøre de de nødvendige rutinesjekker av motor og utstyr til en hver tid etter manualen.

Forebyggende vedlikehold.

At en og mannskapet vet hva en skal gjøre når noe uforutsett hender.

En bør mest mulig være skipper, maskinsjef, sykepleier.

Og vite når en skal tilkalle hjelp.

Navigere trykt og sikkert ta hensyn til andre som er på sjøen så en får skuta trykt i havn.

Sjekke vær og føreforhold, si at forventet vær og føreforhold er som vi hadde den XX.XX.

Fortelle om prognosen for de neste dager,

Spørre så mannskapet om det er akseptabelt, eller om at en skal vente.

Vi er 5 normale seilaser fra Norge og har 21 dager igjen av tidsvinduet, så vi har god tid.

Det som er viktig er å passe er at tidsvinduet er stort nok hele tiden, ta de siste dager i hjemlige farvann.

SÅ EN UNNGÅR Å MÅTTE TA RISKER PÅ EN SEILAS P.G. A. DÅRLIG TID:

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Du forespør om et stort emne. Sikkerhet gjelder på mange områder i og ved båt.

Det er mange typer båter og mange måter å bruke båtene på.

 

Ser du har konkludert, men noen innspill. Mye av dette er vel nevnt før.

 

Lytte til værmelding og forstå hva det innebærer å være i båt når det er mye vind.

Kunne legge ut ekstra fortøyninger dersom dårlig vær er varslet.

 

Som andre har sagt, kunne sjøveisreglene og med dette forhindre sammenstøt eller farlige situasjoner.

Med vekt på møte mellom motorbåt og seilbåt. Både seilbåt under seil og seilbåt for motor.

 

For motorbåter: Kjenne til at egne hekkbølger kan true andres sikkerhet. Holde lav hastighet i trange farvann og hold avstand til andre båter.

Farene ved hurtig kjøring i høy sjø.

 

Forstå et kart og forstå at det finnes grunner som ikke er synlige over vannflaten.

 

Viktigheten av vedlikeholde båtens tekniske installasjoner.

Seil/rigg, motor, propan og elektriske anlegg.

At 230V landstrømanlegg om bord er jobb for elektriker og er underlagt forskrifter.

 

Adferd i nærhet av nyttetrafikk. Ikke krysse foran og holde god avstand.

 

Alkohol-bruk og farer ved å bevege seg nær sjø og båt i påvirket tilstand.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Prøvd å tenke på hva jeg gjør sånn i praksis, på en måte "i hverdagen" når jeg bruker båten.

 

1. Bruker vest på hele tiden når jeg er alene i båten. Også når jeg driver på kaianlegg.

2. Har tau ned fra badestigen slik at jeg kan dra den ned, også når båten ligger i båsen. Med mye klær osv på vil jeg sikkert slite med å komme meg opp på flytebrygga om jeg havner i sjøen

3. Vanntett mobil i tilgjengelig lomme hele tiden

 

Utover det er det jo nær sagt tusen ting som varier etter førefohold osv pluss div ustyr osv.

-----

 

Sånn grunnleggende er det vel vurderingen av hva man gjør og ikke gjør som er avgjørende for sikkerheten. Utstyr og duppeditter er underordnet og bør ikke være med på å gi en følelse av sikkerhet som gjør at man endrer handlinger i vesentlig grad.

 

Mao så bør ikke det at jeg har en flåte ombord gjøre at jeg seiler ut i dårligere vær enn hva jeg ville gjort uten osv. Men det kan avgjøre om en velger å seile et strekk eller ikke hvorvidt man har det utstyret en mener er nødvendig for turen.

 

Ingen duppeditter i verden kan kompensere for dårlige vurderinger.

------

 

Egentlig, la oss dra tanken litt videre. Når en leser om båter som kjører i 30 knop på radar i grauttåka i leia på sørlandet midt på sommeren...

 

Kan en si at båtførere som aktivt bruker opp marginen duppeditter gir fort kan redusere sikkerheten på sjøen? Når man feks kjører båt med nesa ned i en haug med skjermer men i praksis visuelt i blinde?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger-jo har vel den mest komplett lista, men støtter de fleste forslagene her selv om noen egentlig bør være nokså selvfølgelig som alkoholbruk, kartforståelse, sjøveisregler og vanlig vettig adferd. Kan gjerne føye til at en er hyggelig og hjelpsom mot medseilere (også motorbåtfolk ;-)

Link to post
Share on other sites

I tillegg til alt som er nevnt fra før bør man gjerne få med et punkt om tilstrekkelig motorkraft i forhold til sjøen man skal gå i. Har flere ganger hjulpet snekker o.l. som tar "et steg frem og to tilbake" i bølger.

 

Utover dette er min liste i familiens RIB:

 

1. Dødmannsknapp festet i fører

2. Vester PÅ alle i fart

3. Edruelighet og årvåkenhet

4. Bilparagrafens no1: "Hensynsfull, aktpågivende og varsom"

5. Ship shape båt/motor

6. Fastmontert VHF og håndholdt i vesten

7. Radar som supplement

8. NOK fuel

9. ALDRI snu hodet bakover som fører når farten er høy

10. En stor nok kartplotter som er lett å se detaljer og betjene uten å ta vekk oppmerksomhet

Redigert av Brig'en (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så smart! En eller flere oppslått i båten? I såfall, Hvor?

 

Den hang i bestikken.

Jeg lagde den mest for moro skyld. men fant at den kunne være nyttig.

Planen forteller de som ikke er kjent med båten nøyaktig hvor vester, boltesaks, øks, lensepumper, førstehjelp o.l. finnes.

Det forutsetter at de er kjent med IMO symboler riktignok.

Symbolene for boltesaks og komiske koniske treplugger er hjemmesnekra siden IMO ikke har symboler for det.

Link to post
Share on other sites

Var jeg deg ville jeg lagd et par tre sjekklister for 1) Avgang 2) seilas og 3) ankomst.

+1

 

Jeg lagde noe slikt for første båten min, og planla å lage noe slikt for andre båten også. Den inneholdt bl.a. en liste over ting samtlige gjester burde ha kjennskap til. Det ble imidlertid lagt litt til side - bekvemmelighet trumfet til en viss grad sikkerhet, for det første ønsker jeg gjerne å komme meg så raskt ut på havet som mulig når jeg har kommet meg til båten, for det andre vil jeg ikke skremme eller belaste gjester med for lange lister.

 

Jeg har prøvd å lage en generell sjekkliste for når man skal fortøye og forlate båten - http://www.baatwiki.no/wiki/Huskeliste_fort%C3%B8yning - men slike lister må nødvendigvis bli ganske spesifikke for hver enkelt båt.

Link to post
Share on other sites

 

Nå er jeg ikke helt med JRK.

Mener du med det at alle er enige i den plattformen?

Eller mener du at det kun er de som er enige i et krav til vestbruk (evt da hvilket krav) som skal ytre seg i slike tråder?

Ikke viste jeg heller at det var et krav til VHF-kurs. Jeg trodde det var et krav til innehavere av VHF og ikke båt.

 

Å påstå at alle er enige om noe som helst her på forumet, tror jeg faller på sin egen urimelighet.

 

RSL

Det har nylig gått 2 tråder her på forumet, den ene om nødvendighrt av VHF kurs, den andre om Båtførerprøven. Begge disse trådene er fylt opp av "gode" argumenter på hvorfor ikke dette er nødvendig. Det jeg mener med en felles plattform at vi skal he en respekt for at de som har bestemt at man skal ha båtføreprøve, eller VHF kurs for å benytte denne, har den faglige tyngde. Om hver og en skal avgrense dette regelverk i forhold til egen tolkning som man ser i mange tråder , nytter det heller ikke og bli enige om dette temaet (Sikkerhet til sjøs).

 

Tar man for seg de forskjellige temaene Sjøveisreglene, Båtførerprøven, VHF-Kurs, Vestpåbud og Promilleregler, hvert tema punkt for punkt, og debatterer disse, så tror jeg det er mulig å øke bevistheten rund disse (at de ligger og surrer i underbevisthen) selv om man har det aldri så morro.

 

Begynn gjerne med sjøveisregel nr.1. Kjør debatt på denne, prøv å finne et felles multiplum på forståelse av "sikkerhet til sjøs" i denne. Deretter sjøveisregel nr.2 osv. Da vil vi alle etterhvert få en mer felles forståelse av hva vi kan forvent og hva andre kan forvente av oss.

 

Det har vært mange tråder her på båtplassen som har vært veldig lærerike for meg

- Hekkbølger

- Vestpåbud

- Vikeplikt

- Køkjøring

- Vår/Høstvedlikehold

 

Ja listen kan gjøres uendelig lang. Noen er opphengt i klare regelverk andre i sunn fornuft eller vanlig normal høflighet. Poenget mtt er at jeg i dag har en mer felles forståelse av dette med andre i dag en jeg hadde for 25 år siden da jeg var fersk og verdensmester.

 

 

For å ta et lite eksempel fra helsevesenet. Her ble samtlige ansatte av en profesjon spurt på en institusjon. Hva oppfatter du med begrepet pasientempati ? Alle disse hadde samme bakrunn og utdannelse, allikevel hadde de svært forskjellig oppfattelse av hva pasientempati er.

Link to post
Share on other sites

Mange bra innspill her, men mye avhenger vel av hvor detaljert du har tenkt å gå til verks. Skal det bli en artikkelserie hvor du skal ta for deg et og et tema, eller skal det være en artikkel om sikkerhet generelt?

 

Jeg vil begynne med et par generelle betraktninger som et metaperspektiv.

 

  1. Holde båten/fartøyet flytende
  2. Holde seg i båten/hypotermi
  3. Driftsikkerhet (motor/seil), å kunne komme seg til land

Er disse punktene ivaretatt har man kommet langt. Det neste blir jo at båten brenner opp eller at man sulter i hjel. Jeg tenker i første rekke på at man må reflektere over hva slags båt man legger ut med forholdene tatt i betraktning. Helt greit å dra ut i bukta og fiske hvitting med en GH 14, men jeg ville ikke lagt ut fra båtplassen min i Løpern her i dag med kurs for Koster/Strømstad med en slik farkost. Hvis man drar ut med et skall av en båt bør man tenke litt på hvor langt man klarer å svømme under de forhold som råder. Kort og godt det å kjenne sin egen og fartøyets begrensning. Drar man ut på havet bør man være i stand til å ta vare på seg selv, ikke legge livet sitt i hendene på andre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...