Ballard Startet 9.Januar.2015 Del på Facebook Startet 9.Januar.2015 Jeg har en 26 år gammel Wallas ceramic kokeplate, som fungerer utmerket fremdeles. Jeg har skifta veikesett og glødespiral noen ganger i løpet av desse åra, men det er jo å regne som vedlikehold. Det jeg lurte på var om noen vet om det går an å justere opp pumpetakten , og derved få litt høyere effekt. Mener å ha hørt om en justering-skrue på kretskortet til dette. Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Jeg vet, men vet du serienr på Wallas'en? Er det en for montering på benk, eller for nedfelling i benk? Kan du ta noen bilder? Kjekt å vite så jeg får gitt deg riktige instrukser. I tillegg til en liten skrutrekker og multimeter, kan det være greit å ha et måleglass som måler i ml. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ballard Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Hei Wallas, dette er et gammelt app. frittstående. Å legge ut bilder er ikke min sterke side. Apparatet fungerer fint det, litt rødfarge i plata etter et kvarters tid. Men kanskje det er slik det skal vøre. Hvis jeg letter litt i suge slangen under drift, så "hopper" luftbobla ca 25 mm pr slag. Hvis det sier deg noe. Ellers starter app. greit. Du spurte om serie nr, tror det er 1310. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Det skal lyse godt rødt rundt senter. mvh Wind37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Wallas Service Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 At luftbobla flytter seg ca 25mm pr slag/tikk er helt normalt og slik det skal være. Du kan telle slagene og det skal være 10 slag pr 17 sek. Sett multimeteret direkte på viftemotoren og da skal du måle et forbruk på 8-8,5 V. Jeg snakker nå om full effekt. Drivstofforbruket skal være ca 160 ml/h (16 ml/6 min). Jeg måler med måleglass i løpet av 6 min og ganger med 10. På høyresiden av kokeapparatet vil du finne et lite hull. Stikk et lite flatt skrujern inn i hullet og du skal treffe en justeringsskrue som sitter på kretskortet. Skruen justerer i utgangspunktet pumpehastigheten, men kanskje1) også øke viftehastigheten (forbruket). For å justere opp effekten skrues skruen mot høyre. Følg med på forbruket til viftemotoren. Om forbruket øker, kan du øke til maks 10,5 V. Om forbruket ikke øker, kan du heller ikke øke forbruket på pumpen (justeringsskruen). Du kan justere pumpen til 10 slag pr 14 sek. Mål med måleglass, og forbruket bør ikke være høyere enn 190 ml/h (19 ml/6 min) Lytt til forbrenningen. Om du hører at forbrenningen begynner å "puffe" får du feil blanding av drivstoff/luft, og brenneren vil sote og du får ikke så god effekt. Du kan med andre ord øke pumpehastigheten, men må også passe på at viften leverer mer luft. Om du har tilgang til en sotpumpe, eller annet måleinstrument for soting, så er det nok det beste. 1). Jeg sier kanskje her fordi jeg ikke har prøvd å justere opp effekten på akkurat denne utgaven av Ceramic 100. Har prøvd på modeller etter produksjonsnr. 2963 (X-modeller), og det har fungert. Riktig som Windy sier, at det skal lyse en fin "Corona" i senter av venstre kokesone. Pass på at du ikke justerer så mye opp at du får stikkflammer som beveger seg mot høyre kokesone. Lykke til Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ballard Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Tusen takk for nyttige råd og vink, Wallas. Godt å ha slike om deg her på forumet. App brenner rent og fint. Skifta veik og glødespiral for to tre dager siden, ( 8-10 år siden sist ) tenkte det var på tide. Ikke sot, litt krøllete glødetråd, ellers veldig bra. Skal prøve å justere opp pumpetakten litt, etter dine anvisninger. Liker kokeplata veldig godt. Godt å slippe gass. Synes vi. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.Januar.2015 Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Da er vi 2 Ballard. Jeg har hatt Wallas i de 3 siste båtene min, jeg er glad i sikkerhetsaspektet. Den kan ikke "ta av" :-) Litt treg i forhold til gass, men på vannet har jeg liksom ikke så dårlig tid. Bare god tid. Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.