Havlengt Startet 9.Januar.2015 Del på Facebook Startet 9.Januar.2015 Er det nokon som har bilde av oljefella for veivhusventilasjonen på desse motorane? Har fått info om at dei har ei ekstra felle plassert ved innsprøytingspumpa, denne skal ha drenering til bunnpanne. Har funne delebilde for komponentane, men skulle gjerne sett plassering og tilkopling til toppdeksel og sump. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Hei Havlengt Ser du har sendt IM, jeg har glemt å svare deg, beklager, begynte her om dagen på et svar, men så skjedde det noe... Jeg er usikker på om jeg har dette på mine motorer, har skrudd mye på de, men kan ikke si at jeg husker å ha sett noe til dette... uansett, jeg tar en tur ned i båten i morgen på dagen, og tar noen bilder, så får vi se om jeg har det du etterspør Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Joda3300 Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Hey Svart liten plastikbeholder som står nede på bb side av motor rett før bunnpannen ved dieselpumpen. Kommer ein slange fra toppdekselet og ned på beholderen, ein slange fra beholderen og ned i bunnpanna, og ein slange fra beholderen som går videre bakover på motoren og rundt til stb side av motoren sånn at Veivhusventilasjonen blir sugd inn igjen i luftfilterboksen. Eget bildet nede til høgre. Del nummer 44 http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7738870_007B?path=MarineDieselEngines%2F7738870%2F7738870_21%2F7738870_007B Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Ja, det er den eg tenker på, men skulle gjerne sett den på motoren.. Funderer på om ikkje dette kan vera ei grei løysing som tilleggs-installasjon på 42 også..?. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 http://www.njuskalo.hr/unutarnji-brodski-motori/volvo-penta-kad-300-edc-turbodiesel-oglas-13377630 Vises så vidt på denne linken, nede på blocka mot fremre motorbrakett. mangler slangen som skal gå rundt motoren. Men du mangler nokk hullet i blokka og ned i bunnpanna på som oljen skal retuneres i til bunnpanne. (mulig det er ein blindingsplugg her du bare kan borre opp) Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 (redigert) Da har jeg fått vært i båten og tatt noen bilder. Var litt trangt å komme til, så du får unnskylde kvaliteten. Lufting av veivhuset, den sorte tykke slangen går ut fra toppdekselet i forkant på min motor .... og ned mellom diesel og oljefilterne og ned til en slags ventil eller kobling e.l.? Se på høre side i bildet, sort dings med to slanger, en med to blå striper og et tynnere rør som går inn i blokka... Har planer om å ta en oppshining i motorrommet, men har ikke rukket enda dessverre... På Bildet under og for så vidt over også, ser du innfestingen i blokka.... Den buede slangen kommer fra toppdekselet, mens den sorte med to blå striper går rundt motorens akter og delvis opp på styrbord side før den... ...stopper slik, (se den sorte øverste slangstumpen), den er helt åpen i enden og det er likt på begge motorene??? Er dette riktig, og hvorfor er det i tilfelle slik? Sjekket på begge motorene og det er likt på begge.... Håper bildene ga deg en viss pekepinn på hvordan det ser ut hos meg. Jeg tar gjerne flere bilder om det er noe du vil se nærmere på, eller fra andre vinkler. Bor bare 7min unna båten... Fernanda Redigert 10.Januar.2015 av fernanda (see edit history) Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Joda3300 Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Dette er heilt riktig Fernanda! Oljen blir silt ned i bunnpanna fra toppdekselet og gjennom "oljefella", oljedampen blir ført ut på stb side av motoren rett ved luftfitlerboksen. Luftfilterboksen suger inn igjen oljedampen fra denne slangen Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Flott Fernanda, takk skal du ha! Eg ser det for meg nokonlunde, trur eg skal få passa dette til.. Joda: Har du betenkeligheter med ei løysing der ein tar "damprøyret" frå oljefella og koplar dette inn på luftfilterboksen, - etter filteret? Det blir då slik: - Orginal slange frå bakerste toppdeksel forlengast ned mot motorlabb på høgre side bak, der monterer eg denne dråpefella, med drenering gjennom utsparing i blokka. ( ca 12mm, det passar vel med 1/4" røyrgjenger der?) Denne koplinga skal også brukast for tøming av olje., - Dampslangen frå dråpefella går oppatt og inn på luftfilterboksen med egna nippel, etter filteret altså... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.